모든 문학작품들과 마찬가지로 아동문학의 주요 장르 중 하나인 그림책도 글과 그림이 결합된 복합적인 구조를 지닌 서사물이다. 본 연구는 John Burningham의 그림책에서 나타난 시간성을 Gerard Genette(1992)가 제시한 시간의 양상인 시간의 순서, 시간의 길이, 빈도를 바탕으로 분석하였다. 그 결과 첫째, Burningham의 그림책에서 표현된 시간성은 글과 그림 간의 보완 관계, 강화 관계, 병행 관계를 드러냈다. 둘째, 시간성은 시간의 순서 변화와 빈도를 통해 독특한 리듬을 만들어 냈다. 끝으로 시간성은 독자가 해석해야 할 틈새를 넓히고 환상성을 강화하여 그림책을 읽는 독자들을 그림책 서시에 적극적으로 연루되도록 만드는 단초가 되었다. 결론적으로 시간성은 그림책의 서사를 전달하는 주요한 수단이며, 동시에 그림책의 장르적 특성을 구별 짓게 하는 요소가 될 수 있다. 또한 시간과 공간에 대한 개념이 통합되어 있는 유아들의 발달적 특성을 고려한다면 그림책 속 시간성을 파악하는 일은 그림책을 읽는 어린 독자에게 즐거운 놀이가 될 가능성이 높다. 따라서 기정과 유아교육 현장에서는 유아들이 다양한 시간성이 표현된 그림책들을 즐길 수 있도록 배려할 필요가 있을 것이다.
모든 문학작품들과 마찬가지로 아동문학의 주요 장르 중 하나인 그림책도 글과 그림이 결합된 복합적인 구조를 지닌 서사물이다. 본 연구는 John Burningham의 그림책에서 나타난 시간성을 Gerard Genette(1992)가 제시한 시간의 양상인 시간의 순서, 시간의 길이, 빈도를 바탕으로 분석하였다. 그 결과 첫째, Burningham의 그림책에서 표현된 시간성은 글과 그림 간의 보완 관계, 강화 관계, 병행 관계를 드러냈다. 둘째, 시간성은 시간의 순서 변화와 빈도를 통해 독특한 리듬을 만들어 냈다. 끝으로 시간성은 독자가 해석해야 할 틈새를 넓히고 환상성을 강화하여 그림책을 읽는 독자들을 그림책 서시에 적극적으로 연루되도록 만드는 단초가 되었다. 결론적으로 시간성은 그림책의 서사를 전달하는 주요한 수단이며, 동시에 그림책의 장르적 특성을 구별 짓게 하는 요소가 될 수 있다. 또한 시간과 공간에 대한 개념이 통합되어 있는 유아들의 발달적 특성을 고려한다면 그림책 속 시간성을 파악하는 일은 그림책을 읽는 어린 독자에게 즐거운 놀이가 될 가능성이 높다. 따라서 기정과 유아교육 현장에서는 유아들이 다양한 시간성이 표현된 그림책들을 즐길 수 있도록 배려할 필요가 있을 것이다.
The picturebook is one of the major children’s literature and has a characterful narrative is told from words and pictures. This study examined the time in John Burningham’s picturebooks(『Aldo』, 『Mr Gumpy’s Motor Car』, 『The Shopping Basket』, 『John Patrick Noman McHennessy』, 『Grandpa』, 『Time to get...
The picturebook is one of the major children’s literature and has a characterful narrative is told from words and pictures. This study examined the time in John Burningham’s picturebooks(『Aldo』, 『Mr Gumpy’s Motor Car』, 『The Shopping Basket』, 『John Patrick Noman McHennessy』, 『Grandpa』, 『Time to get out of the bath, Shirley』, 『Come away from the water, Shirley』, 『Hey, Get off Our Train』, 『Cloudland』), focused on order, duration, and frequency through the theory of narrative discourse by Gerard Genette. The results were as follows: First, the time in Burningham’s picrurebooks could reveal the complementary, extent, and sylleptic relationships between words and pictures. Second, the time in Burningham’s picturebooks made the unique rhythm through changing Order, Duration and Frequency of time. Third, the time in Burningham’s picturebooks drew readers attention by expending gaps that readers should fill and emphasis of fantasy. In conclusion, the time in picturebooks is important way to represent the narrative in picturebooks and examining time in picturebooks could be enjoyable play for young children. Therefore, it requires that teachers and parents give a chance to children can read the picturebooks show various kinds of the time.
The picturebook is one of the major children’s literature and has a characterful narrative is told from words and pictures. This study examined the time in John Burningham’s picturebooks(『Aldo』, 『Mr Gumpy’s Motor Car』, 『The Shopping Basket』, 『John Patrick Noman McHennessy』, 『Grandpa』, 『Time to get out of the bath, Shirley』, 『Come away from the water, Shirley』, 『Hey, Get off Our Train』, 『Cloudland』), focused on order, duration, and frequency through the theory of narrative discourse by Gerard Genette. The results were as follows: First, the time in Burningham’s picrurebooks could reveal the complementary, extent, and sylleptic relationships between words and pictures. Second, the time in Burningham’s picturebooks made the unique rhythm through changing Order, Duration and Frequency of time. Third, the time in Burningham’s picturebooks drew readers attention by expending gaps that readers should fill and emphasis of fantasy. In conclusion, the time in picturebooks is important way to represent the narrative in picturebooks and examining time in picturebooks could be enjoyable play for young children. Therefore, it requires that teachers and parents give a chance to children can read the picturebooks show various kinds of the time.
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