본 연구에서는 한국기업지배구조원(CGS)의 지배구조의 평균점수를 사용하여 재무정보 적시성과의 효율성을 연구하였다. 즉, 선행연구들이 가지고 있는 지배구조에 대한 연구시 대용변수에 대한 한계점을 벗어나 한국기업지배구조원에서 발표하는 지배구조 종합 평가 자료인 지배구조평가점수를 사용하고, 재무정보 적시성에 대한 변수로는 결산일부터 재무정보 보고일인 보고시차를 사용하여 분석하였다. 연구결과는 첫째, 지배구조평가점수와 결산일부터 재무정보 보고일인 보고시차와 통계적으로 유의한 음(-)의 방향성을 보여주었다. 이는 본 연구가설 1을 지지하는 결과로 지배구조평가점수가 높은 기업일수록 재무정보를 빠르게 보고함으로써 재무정보의 적시성을 높이고 있는 결과로 나타났다. 일반적으로 지배구조 평가점수가 높은 기업들은 다른 기업들에 비해서 경영자의 임의적인 이익조정이 낮고, 회계투명성이 높으며, 기업가치가 좋은 기업들이기 때문에 이해관계자, 채권자 및 자본 시장참여자들의 많은 관심과 요구로 인해 되도록 빠른 재무정보를 제공하고 있음을 알 수 있다.
둘째, 지배구조 등급이 B+ 이상인 기업과 그렇지 않은 기업간에 결산일부터 재무정보 보고일인 보고시차와 관련성을 검증하였다. 지배구조 공시 등급이 B+ 이상인 좋은 기업은 그렇지 않은 기업보다 상대적으로 경영자의 분식회계 가능성이 낮고, 기업가치는 높으며, 기업의 불확실성은 낮을 것이기 때문에 분명한 차이는 존재할 것이다. 따라서 해당 기업들의 결산일부터 재무정보 보고일까지의 기간인 보고시차는 상대적으로 짧아지게 되어 재무정보 적시성이 높아질 것으로 예상했으나, 보고시차와 음(-)의 방향성만 보였을 뿐 통계적인 유의성은 없는 것으로 나타났다. 또한 본 연구가설 2를 지지하는 결과를 얻지 못했다.
본 연구에서는 한국기업지배구조원(CGS)의 지배구조의 평균점수를 사용하여 재무정보 적시성과의 효율성을 연구하였다. 즉, 선행연구들이 가지고 있는 지배구조에 대한 연구시 대용변수에 대한 한계점을 벗어나 한국기업지배구조원에서 발표하는 지배구조 종합 평가 자료인 지배구조평가점수를 사용하고, 재무정보 적시성에 대한 변수로는 결산일부터 재무정보 보고일인 보고시차를 사용하여 분석하였다. 연구결과는 첫째, 지배구조평가점수와 결산일부터 재무정보 보고일인 보고시차와 통계적으로 유의한 음(-)의 방향성을 보여주었다. 이는 본 연구가설 1을 지지하는 결과로 지배구조평가점수가 높은 기업일수록 재무정보를 빠르게 보고함으로써 재무정보의 적시성을 높이고 있는 결과로 나타났다. 일반적으로 지배구조 평가점수가 높은 기업들은 다른 기업들에 비해서 경영자의 임의적인 이익조정이 낮고, 회계투명성이 높으며, 기업가치가 좋은 기업들이기 때문에 이해관계자, 채권자 및 자본 시장참여자들의 많은 관심과 요구로 인해 되도록 빠른 재무정보를 제공하고 있음을 알 수 있다.
둘째, 지배구조 등급이 B+ 이상인 기업과 그렇지 않은 기업간에 결산일부터 재무정보 보고일인 보고시차와 관련성을 검증하였다. 지배구조 공시 등급이 B+ 이상인 좋은 기업은 그렇지 않은 기업보다 상대적으로 경영자의 분식회계 가능성이 낮고, 기업가치는 높으며, 기업의 불확실성은 낮을 것이기 때문에 분명한 차이는 존재할 것이다. 따라서 해당 기업들의 결산일부터 재무정보 보고일까지의 기간인 보고시차는 상대적으로 짧아지게 되어 재무정보 적시성이 높아질 것으로 예상했으나, 보고시차와 음(-)의 방향성만 보였을 뿐 통계적인 유의성은 없는 것으로 나타났다. 또한 본 연구가설 2를 지지하는 결과를 얻지 못했다.
This study researched timeliness and efficacy of financial information with the average score of CGS"s governance. In other words, when studying on the government of precedent studies, government score which is the material of governance"s general evaluation, presented by CGS, was used by getting ...
This study researched timeliness and efficacy of financial information with the average score of CGS"s governance. In other words, when studying on the government of precedent studies, government score which is the material of governance"s general evaluation, presented by CGS, was used by getting out of the limitation of substitute variable and the variable of timeliness of financial information was analyzed by report lag from setting day to financial information report day. The results are as follows. The first, governance score and report lag from setting day to financial information report day showed the significantly negative directivity statistically. It is the result supporting this research hypothesis 1. So, as the governance score is higher, the timeliness of financial information can be improved by supporting financial information rapidly. Generally, companies whose governance score is high have lower arbitrary profit-adjustment and higher accounting transparency than other companies. As they have good corporate value, financial information is provided rapidly if possible because of many interests and needs of the persons concerned, creditors and capital market participants. The second, this thesis verified the relationship with report lag from setting day to financial information report day between companies whose governance grade is more than B+ and other companies whose governance grade is less than it. Good companies whose governance grade is more than B+ showed less possibility of manager"s accounting fraud, more corporate value and less corporate uncertainty than other companies whose grade is less than it. Therefore, there will be clear differences. Therefore, the report lag of the period from setting day to financial information report day should be relatively short, so the timeliness of financial information is expected to be high. But, it just showed negative directivity with report lag without statistical significance. Also, there was no result supporting research hypothesis 2.
This study researched timeliness and efficacy of financial information with the average score of CGS"s governance. In other words, when studying on the government of precedent studies, government score which is the material of governance"s general evaluation, presented by CGS, was used by getting out of the limitation of substitute variable and the variable of timeliness of financial information was analyzed by report lag from setting day to financial information report day. The results are as follows. The first, governance score and report lag from setting day to financial information report day showed the significantly negative directivity statistically. It is the result supporting this research hypothesis 1. So, as the governance score is higher, the timeliness of financial information can be improved by supporting financial information rapidly. Generally, companies whose governance score is high have lower arbitrary profit-adjustment and higher accounting transparency than other companies. As they have good corporate value, financial information is provided rapidly if possible because of many interests and needs of the persons concerned, creditors and capital market participants. The second, this thesis verified the relationship with report lag from setting day to financial information report day between companies whose governance grade is more than B+ and other companies whose governance grade is less than it. Good companies whose governance grade is more than B+ showed less possibility of manager"s accounting fraud, more corporate value and less corporate uncertainty than other companies whose grade is less than it. Therefore, there will be clear differences. Therefore, the report lag of the period from setting day to financial information report day should be relatively short, so the timeliness of financial information is expected to be high. But, it just showed negative directivity with report lag without statistical significance. Also, there was no result supporting research hypothesis 2.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.