급변하는 세계화의 물결 가운데 의료계에도 새로운 패러다임으로의 전환이 더욱 가속화 되고 있다. 경쟁이 심화된 의료 환경과 의료소비자의 다양한 요구에 부응하여 나타나기 시작한 네트워크 의원의 발달은 삶의 질 향상에 따른 질 높은 의료서비스에 대한 요구를 충족시켜 주는 대안으로 떠오르고 있다. 따라서 본 연구는 네트워크 치과의원이 보편화되고 있고 더욱 증가되고 있는 시점에서 네트워크 치과의 브랜드가 소비자들에게 어느 정도 인지되고 있는지와 그 브랜드의 신호 정도에 대하여 조사함으로 네트워크 치과의원들의 브랜드 이미지의 선호 요인과 중요도를 알아보고자 하였다. 설문을 통하여 1차적으로 네트워크 치과 브랜드 이미지 요인의 신호도의 우선순위와 가중치를 AHP기법을 통하여 도출하였으며, 2차적으로 4개의 브랜드(리빙웰치과, 모아치과, 미르치과, 예치과)에 대해 각 하위 요소들에 대한 점수를 표시하도록 함으로 신도 브랜드에 대한 평가를 시도하였다.
본 연구 결과를 종합해 보면, 네트워크 치과의 브랜드 이미지 선호 요인의 가중치는 AHP를 이용한 계층구조를 이용한 분석에서 상위 기준에서는 치료(제품)관련 요소가 가장 중요하고, 다음이 네트워크 치과 이미지, 치료 외(비제품) 관련 요소의 순으로 중요도가 조사되었다. 네트워크 치과 이미지의 하위 요소들의 중요도는 신뢰성, 시장 신도자, 평판 순으로 조사되었다. 따라서 본 연구는 네트워크 치과 브랜드의 이미지 선호요인의 우선순위를 도출함으로써 소비자의 필요와 욕구를 파악하고, 향후 네트워크 의료기관의 브랜드 관련 연구에 실증적인 가이드라인을 제시한 것데 의의가 있다고 할 수 있다.
급변하는 세계화의 물결 가운데 의료계에도 새로운 패러다임으로의 전환이 더욱 가속화 되고 있다. 경쟁이 심화된 의료 환경과 의료소비자의 다양한 요구에 부응하여 나타나기 시작한 네트워크 의원의 발달은 삶의 질 향상에 따른 질 높은 의료서비스에 대한 요구를 충족시켜 주는 대안으로 떠오르고 있다. 따라서 본 연구는 네트워크 치과의원이 보편화되고 있고 더욱 증가되고 있는 시점에서 네트워크 치과의 브랜드가 소비자들에게 어느 정도 인지되고 있는지와 그 브랜드의 신호 정도에 대하여 조사함으로 네트워크 치과의원들의 브랜드 이미지의 선호 요인과 중요도를 알아보고자 하였다. 설문을 통하여 1차적으로 네트워크 치과 브랜드 이미지 요인의 신호도의 우선순위와 가중치를 AHP기법을 통하여 도출하였으며, 2차적으로 4개의 브랜드(리빙웰치과, 모아치과, 미르치과, 예치과)에 대해 각 하위 요소들에 대한 점수를 표시하도록 함으로 신도 브랜드에 대한 평가를 시도하였다.
본 연구 결과를 종합해 보면, 네트워크 치과의 브랜드 이미지 선호 요인의 가중치는 AHP를 이용한 계층구조를 이용한 분석에서 상위 기준에서는 치료(제품)관련 요소가 가장 중요하고, 다음이 네트워크 치과 이미지, 치료 외(비제품) 관련 요소의 순으로 중요도가 조사되었다. 네트워크 치과 이미지의 하위 요소들의 중요도는 신뢰성, 시장 신도자, 평판 순으로 조사되었다. 따라서 본 연구는 네트워크 치과 브랜드의 이미지 선호요인의 우선순위를 도출함으로써 소비자의 필요와 욕구를 파악하고, 향후 네트워크 의료기관의 브랜드 관련 연구에 실증적인 가이드라인을 제시한 것데 의의가 있다고 할 수 있다.
It is now more important for hospitals to build the image of hospital Brand. Many of clinics are trying to association with other clinics, then clinic network is seem to be spread quickly in recent 5 years, especially in dental clinics. In this study, The level of brand awareness is so low but on...
It is now more important for hospitals to build the image of hospital Brand. Many of clinics are trying to association with other clinics, then clinic network is seem to be spread quickly in recent 5 years, especially in dental clinics. In this study, The level of brand awareness is so low but only 40% of consumers recognized the brand name including selected 4 network dental clinics. To evaluate relative priority, We devised the model using the AHP and we assured the validation. we constructed the evaluation model that identified its evaluation factors of brand images by Keller(1993). We derived the relative weights and priorities of 9 evaluation factors using the AHP, which is a useful tool to quantify the subjective judgement rationally. Then we got the results, experience is the most important then function is next, credibility, price, market leader, reputation, expert opinion, and trademark is the least important. It is same results by constant sum scale. The characteristics of elements of brand preference that each four network dental clinic has are not significant. It is because network brand is not familiar to medical consumers. Nevertheless most of them responded they would visit network dental clinics next time so they prefer network rather than non-network dental clinics.
It is now more important for hospitals to build the image of hospital Brand. Many of clinics are trying to association with other clinics, then clinic network is seem to be spread quickly in recent 5 years, especially in dental clinics. In this study, The level of brand awareness is so low but only 40% of consumers recognized the brand name including selected 4 network dental clinics. To evaluate relative priority, We devised the model using the AHP and we assured the validation. we constructed the evaluation model that identified its evaluation factors of brand images by Keller(1993). We derived the relative weights and priorities of 9 evaluation factors using the AHP, which is a useful tool to quantify the subjective judgement rationally. Then we got the results, experience is the most important then function is next, credibility, price, market leader, reputation, expert opinion, and trademark is the least important. It is same results by constant sum scale. The characteristics of elements of brand preference that each four network dental clinic has are not significant. It is because network brand is not familiar to medical consumers. Nevertheless most of them responded they would visit network dental clinics next time so they prefer network rather than non-network dental clinics.
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