본 연구는 1990년대 이후 농촌남성들을 중심으로 증가하고 있는 국제결혼을과 관련하여 그 사회적 배경을 고찰하고 현지조사를 통해 실제 농촌마을에서 국제결혼이 어떠한 과정을 통해 이루어지고 있으며, 한 가정이 성립되는 과정을 살펴보았다. 더불어 이웃주민들과의 노동력을 교환함으로써 긴밀한 관계를 유지하는 농촌에서 외국인 신부들의 지역사회에 참여와 참여 정도에 따른 가정생활 적응의 영향성에 대해 고찰하고 있다.
먼저 농촌사회에 국제결혼이 등장하게 된 사회적 배경 요인으로 산업화로 인한 농촌인구의 과소화와 성비불균형으로 인해 농촌총각의 결혼문제를 야기한다. 농촌의 결혼문제는 단순히 결혼이 어렵다는 개인적 문제에서 그치는 것이 아니라 농촌사회 구조를 변화시키는 원인으로 작용되어 가족구조의 축소와 가족재생산의 위기를 가지고 오게 된다. 한국 농촌사회의 국제결혼은 이러한 농촌 가족의 재생산의 위기를 극복하고 농촌인구를 늘려 농업경영을 활성화하려는 지역자치단체와 농민 가족들의 의지에 의해 이루어지고 있다.
실제 한국농촌사회에 국제결혼은 다양한 경로를 통해 결혼한 국제결혼가정의 외국인 신부들이 주부이면서 사회인으로서 지역사회 활동을 살펴보았다. 외국인 신부들의 경우 종교나 출신국가별로 모임을 조직하여 운영하고 있었는데, 이러한 조직 활동을 통해 많은 정보를 주고받음으로써 외국인신부들이 한국생활에 적응하고 가족 내 주부로서 위치를 다져나가는데 많은 도움을 주고 있다. 이러한 조직 활동을 통해 외국인 신부들은 주부로써의 역할 수행이 원만하게 이루어지고 있는 반면 지역사회 활동에는 참여가 저조한 것으로 나타났다. 그 이유로 농촌사회의 변화로 마을내의 부녀회조직의 해체와 마을내 공동체 의식의 약화, 외국인 신부들이 농업활동 참여 저조를 들 수 있다. 외국인 신부들이 농업활동에 참여가 적은 것은 농업 경제의 생산력 저하에 따른 농민자체농업 계승에 대한 의지가 약화된 것과 관련지을 수 있다.
한국 농촌사회의 국제결혼은 농촌 가족의 재생산의 위기를 극복하고 농촌인구를 늘려 농업경영을 활성화하려는 지역자치단체와 농민 가족들의 의지에 의해 이루어지고 있다. 하지만 이들의 실제 결혼생활을 들여다보면 가족 구성원으로써 적응하고 역할수행은 이루어지고 있지만 지역내의 구성원으로써의 활동은 저조한데, 이는 농촌인구를 늘리고 농촌사회를 지탱하기 위한 지역자치단체의 의도와는 맞지 않다.
본 연구는 현재 이루어지고 있는 농촌사회의 국제결혼과 지역사회를 이해하기 위한 시론적 연구로 국제결혼으로 인한 마을 민속이 어떠한 변화를 맞이하게 되는지에 대해 지속적인 관심과 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 1990년대 이후 농촌남성들을 중심으로 증가하고 있는 국제결혼을과 관련하여 그 사회적 배경을 고찰하고 현지조사를 통해 실제 농촌마을에서 국제결혼이 어떠한 과정을 통해 이루어지고 있으며, 한 가정이 성립되는 과정을 살펴보았다. 더불어 이웃주민들과의 노동력을 교환함으로써 긴밀한 관계를 유지하는 농촌에서 외국인 신부들의 지역사회에 참여와 참여 정도에 따른 가정생활 적응의 영향성에 대해 고찰하고 있다.
먼저 농촌사회에 국제결혼이 등장하게 된 사회적 배경 요인으로 산업화로 인한 농촌인구의 과소화와 성비불균형으로 인해 농촌총각의 결혼문제를 야기한다. 농촌의 결혼문제는 단순히 결혼이 어렵다는 개인적 문제에서 그치는 것이 아니라 농촌사회 구조를 변화시키는 원인으로 작용되어 가족구조의 축소와 가족재생산의 위기를 가지고 오게 된다. 한국 농촌사회의 국제결혼은 이러한 농촌 가족의 재생산의 위기를 극복하고 농촌인구를 늘려 농업경영을 활성화하려는 지역자치단체와 농민 가족들의 의지에 의해 이루어지고 있다.
실제 한국농촌사회에 국제결혼은 다양한 경로를 통해 결혼한 국제결혼가정의 외국인 신부들이 주부이면서 사회인으로서 지역사회 활동을 살펴보았다. 외국인 신부들의 경우 종교나 출신국가별로 모임을 조직하여 운영하고 있었는데, 이러한 조직 활동을 통해 많은 정보를 주고받음으로써 외국인신부들이 한국생활에 적응하고 가족 내 주부로서 위치를 다져나가는데 많은 도움을 주고 있다. 이러한 조직 활동을 통해 외국인 신부들은 주부로써의 역할 수행이 원만하게 이루어지고 있는 반면 지역사회 활동에는 참여가 저조한 것으로 나타났다. 그 이유로 농촌사회의 변화로 마을내의 부녀회조직의 해체와 마을내 공동체 의식의 약화, 외국인 신부들이 농업활동 참여 저조를 들 수 있다. 외국인 신부들이 농업활동에 참여가 적은 것은 농업 경제의 생산력 저하에 따른 농민자체농업 계승에 대한 의지가 약화된 것과 관련지을 수 있다.
한국 농촌사회의 국제결혼은 농촌 가족의 재생산의 위기를 극복하고 농촌인구를 늘려 농업경영을 활성화하려는 지역자치단체와 농민 가족들의 의지에 의해 이루어지고 있다. 하지만 이들의 실제 결혼생활을 들여다보면 가족 구성원으로써 적응하고 역할수행은 이루어지고 있지만 지역내의 구성원으로써의 활동은 저조한데, 이는 농촌인구를 늘리고 농촌사회를 지탱하기 위한 지역자치단체의 의도와는 맞지 않다.
본 연구는 현재 이루어지고 있는 농촌사회의 국제결혼과 지역사회를 이해하기 위한 시론적 연구로 국제결혼으로 인한 마을 민속이 어떠한 변화를 맞이하게 되는지에 대해 지속적인 관심과 연구가 이루어져야 할 것이다.
In this article, I studied the social background factors related with the number of intermarriage which has been increased rural male-centered since 1990s and what the process intermarriage make in a real rural community and the process completing a home management through fieldwork. Furthermore, I ...
In this article, I studied the social background factors related with the number of intermarriage which has been increased rural male-centered since 1990s and what the process intermarriage make in a real rural community and the process completing a home management through fieldwork. Furthermore, I considered that in rural communities that maintain close relationship through exchanging labor with neighbors, foreign wives can participate in a local community and influence of adaptation of domestic life following how much they take part in. In this study, as previously stated, intermarriage in rural societies is how was formed, how was shaped one family through intermarriage. Intermarriage in rural societies is formed by local autonomous entities and the rural family that reinvigorate agricultural management through overcoming a crisis of the family reproduction and increasing rural population. Survey the real married life, they are good at acclimating themselves to new family member and doing a role. But they do not adjust to themselves to act for a member of local community. These situations are out of a purpose that local autonomous entities that increasing rural population and maintaining the rural community. This study focuses on intermarriage in rural societies and understanding about local community. There is changing about a member of town community as intermarriage and mingle cultures from now on. But their home has already changed about food and life customs. When they will become a main role of town’s culture transmission, it will be change in town culture and folk. Therefore, we need to focus on it-how to remake folk culture in town as intermarriage-from now on.
In this article, I studied the social background factors related with the number of intermarriage which has been increased rural male-centered since 1990s and what the process intermarriage make in a real rural community and the process completing a home management through fieldwork. Furthermore, I considered that in rural communities that maintain close relationship through exchanging labor with neighbors, foreign wives can participate in a local community and influence of adaptation of domestic life following how much they take part in. In this study, as previously stated, intermarriage in rural societies is how was formed, how was shaped one family through intermarriage. Intermarriage in rural societies is formed by local autonomous entities and the rural family that reinvigorate agricultural management through overcoming a crisis of the family reproduction and increasing rural population. Survey the real married life, they are good at acclimating themselves to new family member and doing a role. But they do not adjust to themselves to act for a member of local community. These situations are out of a purpose that local autonomous entities that increasing rural population and maintaining the rural community. This study focuses on intermarriage in rural societies and understanding about local community. There is changing about a member of town community as intermarriage and mingle cultures from now on. But their home has already changed about food and life customs. When they will become a main role of town’s culture transmission, it will be change in town culture and folk. Therefore, we need to focus on it-how to remake folk culture in town as intermarriage-from now on.
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