$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Duration of playing bursts and redundancy of melodic jazz improvisation in John Coltrane’s “Giant Steps”

Musicae scientiae : journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, v.20 no.3, 2016년, pp.345 - 360  

Lehmann, Andreas C. ,  Goldhahn, Stephan

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Studying musical improvisation is methodologically difficult because improvisations are hardly reproducible, and no established theory exists regarding their formation. In particular it is unclear when and if jazz musicians invent new (innovative) melodic patterns or rely on previously overlearned (...

주제어

참고문헌 (28)

  1. Gehort, gedacht, gesehen: Zehn Aufsatze zum visuellen, kreativen und theoretischen Umgang mit Musik Behne K. E. 113 1994 

  2. 10.7208/chicago/9780226044521.001.0001 

  3. John Coltrane: The heavyweight champion. The complete Atlantic recordings Coltrane J. 1995 

  4. Someday my prince will come Davis M. 1999 

  5. John Coltrane plays Giant Steps: Complete transcriptions of every recorded solo by jazz master John Coltrane on his legendary composition Giant Steps - all 96 choruses Demsey D. 1996 

  6. Ericsson, K.A.. Why expert performance is special and cannot be extrapolated from studies of performance in the general population: A response to criticisms. Intelligence, vol.45, 81-103.

  7. Ericsson, K. A., Lehmann, A. C.. EXPERT AND EXCEPTIONAL PERFORMANCE: Evidence of Maximal Adaptation to Task Constraints. Annual review of psychology, vol.47, 273-305.

  8. Sprache und Naturlichkeit Fenk-Oczlon G. 75 2005 

  9. Fenk-Oczlon, Gertraud, Fenk, August. Some parallels between language and music from a cognitive and evolutionary perspective. Musicae scientiae : journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, vol.13, no.2, 201-226.

  10. Fraisse, P. Perception and Estimation of Time. Annual review of psychology, vol.35, 1-37.

  11. Frieler, Klaus, Pfleiderer, Martin, Zaddach, Wolf-Georg, Abeßer, Jakob. Midlevel analysis of monophonic jazz solos: A new approach to the study of improvisation. Musicae scientiae : journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, vol.20, no.2, 143-162.

  12. Canadian Journal of Research in Music Education Hargreaves D. 47 33 1991 

  13. Uben & Musizieren Hoffmann J. 35 20 1 2003 

  14. Johnson-Laird, P. N.. How Jazz Musicians Improvise. Music perception, vol.19, no.3, 415-442.

  15. Free Jazz: Stilkritische Untersuchungen zum Jazz der 60er Jahre Jost E. 1975 

  16. Kreativitat - Struktur und Emotion Lothwesen K. 256 2012 

  17. Cognitive Science Society Conference 2004 Mendonca D. 2004 

  18. Norgaard, Martin. How Jazz Musicians Improvise. Music perception, vol.31, no.3, 271-287.

  19. Proceedings of the 7th ICMPC Parncutt R. 39 2002 

  20. Pöppel, Ernst. A hierarchical model of temporal perception. Trends in cognitive sciences, vol.1, no.2, 56-61.

  21. 10.3998/mpub.12075 

  22. In the course of performance: Studies in the world of musical improvisation Pressing J. 47 1998 

  23. What contributes to the perception of musical phrases in western classical music? Spiro N. 2007 

  24. Psychologie der Veranderungsauffassung Stern L. W. 1898 

  25. Tanida, Koji, Pöppel, Ernst. A hierarchical model of operational anticipation windows in driving an automobile. Cognitive processing, vol.7, no.4, 275-287.

  26. 10.1007/978-3-0348-6350-6_4 

  27. Proceedings of the Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM04) Weisberg R. 2004 

  28. Wittmann, Marc, Pöppel, Ernst. Temporal mechanisms of the brain as fundamentals of communication - with special reference to music perception and performance. Musicae scientiae : journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, vol.3, no.1, 13-28.

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로