$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[해외논문] Screen Tourism

Digital Culture & Society, v.3 no.2, 2017년, pp.123 - 142  

Schulze, Marion

Abstract

AbstractIn the article, I discuss new forms of mobility allowed by digital practices, i. e. digital mobilities consisting in visiting geographical places from and through a screen. This discussion is based on my online ethnographic research on international fans of South Korean television series, K-Dramas. The international fandom of K-Dramas, and in a larger sense, South Korean pop cultural products - exemplified by the success of South Korean rapper Psy’s “Gangnam Style” in 2012 -, is a continually growing global phenomenon that has been observed from the end of the 2000s on; a fandom that is mainly constituted through the Internet. However, instead of discussing already thoroughly researched “classic” participatory digital activities of television series fans, as blogging or writing fan fiction, I will focus on still overseen forms of mobility practices engendered by the watching of K-Dramas. My research shows that international fans of K-Dramas are highly mobile - but as much digitally as actually. They do not only travel physically to Korea to visit film locations. They also engage in digital mobilities to Korea through the mediation of desktop web mapping services like Google Maps and their South Korean equivalents, Daum and Naver. This screen screen tourism - as I call it -, then, differs in many ways from screen tourism how it is discussed in previous research on media. In describing and discussing these forms of digital mobility, special attention will be given to two dimensions: (1) the techniques fans use to find film locations, and (2) fans’ “ethno-mapping,” i. e. the methods they have created to map out film locations online.

참고문헌 (4)

  1. Film Tourism Evolution Progess and Prospects In pp Connell 1007 Tourism Management 33 2012 10.1016/j.tourman.2012.02.008 

  2. Foundations for an Anthropology of The Senses In pp Classen 153 International Social Science Journal 49 1997 10.1111/j.1468-2451.1997.tb00032.x 

  3. Motion Picture Impacts on Desti nation Images In of pp Kim 216 Annals Tourism Research 30 2003 10.1016/S0160-7383(02)00062-2 

  4. Eduard Entering a Risky Territory : Space in the Age of Digital Navigation In : Environment and and Space pp November 581 Planning Society 28 2010 10.1068/d10409 

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로