$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

The effect of fine motor skills on handwriting legibility in preschool age children 원문보기

Journal of physical therapy science, v.30 no.2, 2018년, pp.324 - 327  

Seo, Sang-Min (Department of Occupational Therapy, Seoul Metropolitan Children’s Hospital: 260 Heungneungno, Naegok-dong, Seocho-gu, Seoul 06801, Republic of Korea)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

[Purpose] The purpose of this study was to examine the effect that fine motor skills have on handwriting legibility in children of preschool age. [Subjects and Methods] The subjects of this study were 52 children of normal growth and development. In order to ascertain handwriting legibility, a Korea...

주제어

참고문헌 (19)

  1. 1 Cahill SM : Where does handwriting fit in? Strategies to support academic achievement . Intervention Sch Clin , 2009 , 44 : 223 – 228 . 

  2. 2 Laszlo JI Bairstow PJ : Handwriting: difficulties and possible solutions . Sch Psychol , 1984 , 5 : 207 – 213 . 

  3. 3 Desai AS Rege PV : Correlation between developmental test of Visual Motor Integration (VMI) and handwriting in cerebral palsy children . Indian J Occup Ther , 2005 , 37 : 27 – 31 . 

  4. 4 Amundson SJ Weil M : Handwriting: Evaluation and intervention in school settings. In: Development of hand skills in the child. American Occupational Therapy Association, 1992 . 

  5. 5 Amundson SJ Weil M : Prewriting and handwriting skills. In: Occupational therapy for children. St. Louis: Mosby, 1996 , pp 524–541. 

  6. 6 Schneck C Amundson S Case-Smith J : Prewriting and handwriting skills. In: Occupational therapy for children, 6th ed. St. Louis: Mosby, 2010 , pp 555-580. 

  7. 7 Lamme LL : Handwriting: In an early childhood curriculum . Young Child , 1979 , 35 : 20 – 27 . 

  8. 8 Donoghue MR : The child and the English language arts . 1985 . 

  9. 9 Alston J Taylor J : Handwriting: theory, research and practice: ERIC , 1987 . 

  10. 10 Exner CE : In-hand manipulation skills. In: Development of hand skills in the child. American Occupational Therapy Association, 1992 . 

  11. 11 Rubin N Henderson SE : Two sides of the same coin: variations in teaching methods and failure to learn to write . Spec Educ Forward Trends , 1982 , 9 : 7 – 24 . 7157059 

  12. 12 Volman MJ van Schendel BM Jongmans MJ : Handwriting difficulties in primary school children: a search for underlying mechanisms . Am J Occup Ther , 2006 , 60 : 451 – 460 . 16915876 

  13. 13 Henderson A Pehoski C : Hand function in the child: Foundations for remediation . Elsevier Health Sciences, 2006 . 

  14. 14 Tseng MH Murray EA : Differences in perceptual-motor measures in children with good and poor handwriting . Occup Ther J Res , 1994 , 14 : 19 – 36 . 

  15. 15 Min KC Jung MY Jung BI et al. : Relationships between handwriting legibility and visual perception skills of preschool children . J Korean Soc Occup Ther , 2008 , 16 : 1 – 17 . 

  16. 16 Bruninks R : Bruninks Oseretsky test of motor proficiency: Examiners manual. Minnesota: American Guidance Service, 1978 . 

  17. 17 Aaron DH Jansen CW : Development of the Functional Dexterity Test (FDT): construction, validity, reliability, and normative data . J Hand Ther , 2003 , 16 : 12 – 21 . 12611441 

  18. 18 Cornhill H Case-Smith J : Factors that relate to good and poor handwriting . Am J Occup Ther , 1996 , 50 : 732 – 739 . 8886192 

  19. 19 Ziviani J Watson‐Will A : Writing speed and legibility of 7–14‐year‐old school students using modern cursive script . Aust Occup Ther J , 1998 , 45 : 59 – 64 . 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로