Recently, the demand regarding reliability and safety of the railroad are increased as built to high-speed railway and Driverless LRT systems. Accordingly, effective management of construction projects is being applied, with the introduction and use of PMIS computerized systems. Due to the construct...
Recently, the demand regarding reliability and safety of the railroad are increased as built to high-speed railway and Driverless LRT systems. Accordingly, effective management of construction projects is being applied, with the introduction and use of PMIS computerized systems. Due to the construction of railways, from the start of PMIS research planning, design, procurement, to construction and commissioning, various expertise is being carefully gathered, and by integrating it into the unified budget ideas and processes, rational, efficient, organized, and manageable financial plans are developed for the computerized system. However, the current PMIS does not take into account the life-cycle. Therefore, this study is to bring attention to the BIM smart BOM-based configuration management for life-cycle through the consideration for railway construction project management.
Recently, the demand regarding reliability and safety of the railroad are increased as built to high-speed railway and Driverless LRT systems. Accordingly, effective management of construction projects is being applied, with the introduction and use of PMIS computerized systems. Due to the construction of railways, from the start of PMIS research planning, design, procurement, to construction and commissioning, various expertise is being carefully gathered, and by integrating it into the unified budget ideas and processes, rational, efficient, organized, and manageable financial plans are developed for the computerized system. However, the current PMIS does not take into account the life-cycle. Therefore, this study is to bring attention to the BIM smart BOM-based configuration management for life-cycle through the consideration for railway construction project management.
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문제 정의
이에 따라 본 연구에서는 철도사업관리 생애주기 관점에서 생산성을 향상시키기 위한 방안으로 PMIS 에 건축분야에서 활용되고 있는 BIM기반의 DB체계와 유지보수 단계에서 활용되고 있는 DB체계인BOM의 융합한 “BIM 기반/스마트 BOM에 의한 형상관리”를 통해 전 생명주기를 고려한 철도건설 사업관리에 대하여 논하고자 한다.
BIM은 초기 단계부터 3차원적 사고와 설계를 요구하기에 각 건설 분야 간 협업의 시기를 앞당길 수 있다. 즉, BIM 기반의 프로젝트 수행은 협업을 통해 모든 참여자의 능력을 극대화하여 프로젝트 성과를 최적화하고, 발주자의 가치 증대와 소비절감, 설계와 시공의 효율화에 목적이 있다.
후속연구
상기와 같은 문제점을 해결하기 위해서는 철도 PMIS의 전 수명주기인 설계단계, 시공단계 및 시운전단계에서 생성된 각 DB를 형상관리모듈과 인터페이스모듈을 통해 BIM 기반의 스마트 BOM DB로 구축함으로써 각 단계에서 생성된 정보의 작성/활용/보관에 효율성 및 품질과 일관성을 증대하고 사업종료후 유지관리 단계에서 기 구축된 BIM 기반의 스마트 BOM DB를 활용토록 한 철도 건설 사업 관리 시스템 및 방법을 제공할 수 있을 것이다.
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