As a result of that the domestic railway technology has been progressed as times go by, the 1st and the 2nd steps for Gyeongbu HSR at the speed of more than 300km/h, were completed and Honam HSR - its operational speed is 350km/h - is under construction. Additionally, As a part of the expressization...
As a result of that the domestic railway technology has been progressed as times go by, the 1st and the 2nd steps for Gyeongbu HSR at the speed of more than 300km/h, were completed and Honam HSR - its operational speed is 350km/h - is under construction. Additionally, As a part of the expressization project for general lines, the Seoul-Chuncheon route at the speed of more than 180[km/h] is under construction and the Jeolla route is under design. At present, 11 countries (e.g. France, Germany, Belgium, Italy, the Netherlands, Spain, England, Japan, China and Taiwan) including Korea have high speed railways operated at the speed of more than 300[km/h]. As shown in the above, the domestic railway has high speed trains as good as those of countries outside Korea, but the schedule speed, which is calculated by dividing distance to destination by time, is lower than that of overseas trains. For overseas railway, the ratio of schedule speed to the highest speed is above 65%, while that of domestic railways is over 50%. It shows a significant difference between them. It is expected that the schedule speed improvement will increase the number of train operation and line capacities than now, so it shall achieve smooth transportation flow and improve the passengers' satisfaction. In this paper we describe the necessity for the improvement of schedule speed, by analyzing foreign cases related to the improvement of schedule speed in order to satisfy the increasing traffic demand.
As a result of that the domestic railway technology has been progressed as times go by, the 1st and the 2nd steps for Gyeongbu HSR at the speed of more than 300km/h, were completed and Honam HSR - its operational speed is 350km/h - is under construction. Additionally, As a part of the expressization project for general lines, the Seoul-Chuncheon route at the speed of more than 180[km/h] is under construction and the Jeolla route is under design. At present, 11 countries (e.g. France, Germany, Belgium, Italy, the Netherlands, Spain, England, Japan, China and Taiwan) including Korea have high speed railways operated at the speed of more than 300[km/h]. As shown in the above, the domestic railway has high speed trains as good as those of countries outside Korea, but the schedule speed, which is calculated by dividing distance to destination by time, is lower than that of overseas trains. For overseas railway, the ratio of schedule speed to the highest speed is above 65%, while that of domestic railways is over 50%. It shows a significant difference between them. It is expected that the schedule speed improvement will increase the number of train operation and line capacities than now, so it shall achieve smooth transportation flow and improve the passengers' satisfaction. In this paper we describe the necessity for the improvement of schedule speed, by analyzing foreign cases related to the improvement of schedule speed in order to satisfy the increasing traffic demand.
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문제 정의
본 논문은 증가하는 수송수요를 충족하기 위한 표정속도 향상 기술을 해외사례분석을 통하여 표정속도 향상의 필요성에 대해 기술하고자 한다.
표정속도는 열차가 시발지에서부터 목적지까지의 총 이동거리를 총 소요시간(정차시간 포함)으로 나누어 산출되는 열차속도를 의미한다. 이 표정속도의 향상 목적은 열차운행 시간을 단축하여 타 교통수단보다 높은 경쟁력을 가지는데 있고, 열차운행으로 인한 수익성을 제고하는데 있다. 즉, 타 교통수단인 버스, 비행기 등보다 목적지까지 빨리 도착함으로써 이동의 편의성을 승객에게 제공한다.
그중에 최고속도 향상을 통하여 표정속도를 향상시키는 방안이 지배적으로 많은 사항이다. 이에 각 국가에서 진행 중인 방안에 대해 작성하고자 한다.
위 국외 사례에서 조사되어진 것과 같이 표정속도를 향상하기 위한 방안 중 최고속도를 높이는 방안으로 고속운행을 위한 노선개량 및 고속열차 투입을 진행함을 알 수 있었다. 이에 따라 국내는 표정속도를 향상하기 위하여 각 분야별로 어떤 노력을 기울이는지 검토하고자 한다.
제안 방법
헬싱키∼탐페레간 노선에서 200[km/h]로 운전이 가능하도록 기존선 개량공사를 실시하였다. 근교열차와 장거리열차의 운행을 분리하기 위해 헬싱키 근교노선 복선공사를 실시하였다. 헬싱키∼상트 페테르부르크(443[km])간의 노선을 개량하여 고속열차 ‘펜도리노 S 220’을 도입할 계획이다.
이 통과속도를 향상하기 위한 방안으로 틸팅차량있는데, 이 차량은 국내에서 연구 개발 중에 있다. 또한 무궁화 및 새마을보다 가감속성능이 향상된 고속열차를 투입하여 표정속도를 향상하는 방안으로 국내에서는 고속열차(KTX와 KTX-산천)를 투입하여 적용하였다.
헬싱키∼탐페레간 노선에서 200[km/h]로 운전이 가능하도록 기존선 개량공사를 실시하였다.
성능/효과
따라서 운행속도 증가에 따라 신호현시를 운전자가 감지하여 대처하는 것이 어렵다. 둘째, ABS시스템은 신호현시에 대한 속도정보만 제공할 뿐 열차제어를 위한 제한속도정보는 제공하지 않는다. 따라서 고속으로 운행할 경우 차상에서 열차를 제어하기 위한 구배정보 및 곡선정보, 터널․고가위치정보, 속도정보 등이 필요한 실정이다.
위 국외 사례에서 조사되어진 것과 같이 표정속도를 향상하기 위한 방안 중 최고속도를 높이는 방안으로 고속운행을 위한 노선개량 및 고속열차 투입을 진행함을 알 수 있었다. 이에 따라 국내는 표정속도를 향상하기 위하여 각 분야별로 어떤 노력을 기울이는지 검토하고자 한다.
후속연구
따라서 현재 국내에서 운행하고 있는 경부고속철도 및 호남고속철도의 표정속도 향상을 위한 연구를 해야 한다. 또한 운행속도 350~400[km/h]의 고속열차에 대한 연구 진행과 더불어 고속으로 운행시 안전을 위한 신호시스템 개발 및 인프라 연구에 대한 노력을 해야 할 것이다.
국외 철도는 최고속도에 대한 표정속도 비가 65%이상인 반면 국내 철도는 50% 이상으로 많은 차이를 보이고 있다. 표정속도가 향상되면 열차운행 횟수의 증가로 선로용량이 늘어나 녹색성장 시대와 더불어 증가하는 수송수요에 탄력적으로 대처하여 철도이용 고객들의 서비스 만족도를 향상시킬 수 있을 것으로 사료된다.
헬싱키∼상트 페테르부르크(443[km])간의 노선을 개량하여 고속열차 ‘펜도리노 S 220’을 도입할 계획이다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
표정속도란?
표정속도는 열차가 시발지에서부터 목적지까지의 총 이동거리를 총 소요시간(정차시간 포함)으로 나누어 산출되는 열차속도를 의미한다. 이 표정속도의 향상 목적은 열차운행 시간을 단축하여 타 교통수단보다 높은 경쟁력을 가지는데 있고, 열차운행으로 인한 수익성을 제고하는데 있다.
고속으로 운행할 경우 ABS(Automatic Block System)시스템의 문제점은?
기존 노선에서 적용중인 ABS(Automatic Block System)시스템은 고속으로 운행할 경우 다음과 같은 문제점을 갖는다. 첫째, ABS시스템은 운전자의 육안으로 신호현시를 확인하여 운행하는 시스템이다. 따라서 운행속도 증가에 따라 신호현시를 운전자가 감지하여 대처하는 것이 어렵다. 둘째, ABS시스템은 신호현시에 대한 속도정보만 제공할 뿐 열차제어를 위한 제한속도정보는 제공하지 않는다. 따라서 고속으로 운행할 경우 차상에서 열차를 제어하기 위한 구배정보 및 곡선정보, 터널․고가위치정보, 속도정보 등이 필요한 실정이다.
표정속도가 향상되면 기대할 수 있는 점은?
국외 철도는 최고속도에 대한 표정속도 비가 65%이상인 반면 국내 철도는 50% 이상으로 많은 차이를 보이고 있다. 표정속도가 향상되면 열차운행 횟수의 증가로 선로용량이 늘어나 녹색성장 시대와 더불어 증가하는 수송수요에 탄력적으로 대처하여 철도이용 고객들의 서비스 만족도를 향상시킬 수 있을 것으로 사료된다.
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