보고서 정보
주관연구기관 |
전북대학교 Chonbuk National University |
연구책임자 |
이병훈
|
참여연구자 |
권이구
,
김수진
,
김찬종
,
백광호
,
이상태
,
홍재상
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발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 1993-02 |
주관부처 |
과학기술부 |
과제관리전문기관 |
전북대학교 Chonbuk National University |
등록번호 |
TRKO200200014986 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
한국의 자연에 관한 연구는 과연 어떻게 이뤄져 있고 그 결과는 우리 국민교육에 어떻게 연결되어 있는가를 진단하여 이에 관한 문제를 발견하고 앞으로의 해결방안을 모색하고져 본 연구가 실시되었다. 우선 한국의 자연을 동물, 식물, 생태계, 고생물, 지질, 광물, 인류의 영역으로 나눠 연구의 유형과 자연의 특성을 조사한 결과 다음의 사항들이 지적되었다. 1) 동물이 약 14,000종, 유관속식물이 약 4,200종 조사, 보고되어 있으나 실제 있을 것으로 생각되는 종의 약 2분의 1에 불과하다. 또한 동물과 식물 모두 한국고유종이 1
한국의 자연에 관한 연구는 과연 어떻게 이뤄져 있고 그 결과는 우리 국민교육에 어떻게 연결되어 있는가를 진단하여 이에 관한 문제를 발견하고 앞으로의 해결방안을 모색하고져 본 연구가 실시되었다. 우선 한국의 자연을 동물, 식물, 생태계, 고생물, 지질, 광물, 인류의 영역으로 나눠 연구의 유형과 자연의 특성을 조사한 결과 다음의 사항들이 지적되었다. 1) 동물이 약 14,000종, 유관속식물이 약 4,200종 조사, 보고되어 있으나 실제 있을 것으로 생각되는 종의 약 2분의 1에 불과하다. 또한 동물과 식물 모두 한국고유종이 16%를 넘으나 동·식물 통틀어 상당량의 참조표본과 기준표본들이 외국 학자들에 의해 다른 나라의 박물관 또는 대학으로 옮겨져 있어 국내학자들의 연구에 큰 어려움이 되고 있다. 연구전문인력은 현재 동·식물 합쳐 100여명뿐이어서 실제 생물의 1/3이하만을 다룰수 있다. 또한 생태적 다양성과 특징이 여러가지 유형의 삼림, 해안선의 길이, 간석지의 넓이 등에서 매우 발달한 것으로 나타나고 있으나 최근 환경오염과 파괴로 크게 감소 또는 쇠퇴되어 가고 있다. 2) 고생물 및 지질분야에서 볼 때 우리나라의 퇴적암 분포는 매우 빈약하나 고생대층에서 약 470여종의 화석이 발견되었고 최근엔 일부 공룡등의 巨化石들이 발견되고 있으나 이에 관한 전문가의 수는 극소수로 나타났다. 광물은 약 300종이 보고되었으나 첨단기기와 시설부족으로 발전을 보기 어려운 상태에 있으며 광물 또한 극심한 환경오염으로 크게 훼손되고 있다. 3) 한국인에 대한 인류학적 연구 역시 일본인 학자에 의해 시작되었으며 오늘날 한국인의 기원에 대한 의견이 분분하나 체질인류학자의 수가 극소수여서 한국인과 한국문화에 대한 종합적 연구와 해석에 어려움을 주고 있다. 4) 한국의 자연에 대한 교육은 지리과목을 제외하고는 매우 희소하게 실시되고 있으며 국민학교에서 중·고등학교로 올라갈수록 그 취급정도가 낮다. 교사들은 한국의 자연교육이 환경교육에 크게 도움이 될 것으로 믿고 있으나 교과과정에 들어있지 않아 실현되지 않고 있다. 더욱이 학교외 교육을 통한 한국의 자연교육의 기회는 거의 전무한 실정에 있다. 또한 우리나라 고유생물은 이에대한 연구가 불충분하거나 교과서 편찬기획상 미비로 인해 교과서에 반영되지 못하고 있으며 따라서 대체로 외국 교과서의 소재를 활용하고 있다. 5) 영국, 미국, 프랑스의 국립자연사박물관은 자연연구뿐만 아니라 교육에서도 최대한 활용되고 있으며 따라서 그 나라 자연유산으로서의 자연사의 연구, 보존 및 자연에 대한 국민교육과 학교교육지원에 중추적 역할을 수행하고 있다. 이들 나라를 비롯한 대부분 나라에서 국립자연사박물관은 과학기술박물관과 별도로 설치, 운영되고 있으며 모두 그 나라 수도의 중심에 있는 공원지역에 위치하여 시민의 교육적 여가선용 장소로서 활용되고 있다. 자연사박물관은 미국에 400여개, 영국, 프랑스, 독일, 일본에 각각 200여개씩 운영되고 있고 동구권국가와 쿠바에도 50여개씩이나 되어 불과 수개의 대학부설자연사박물관만 있는 우리나라와는 극심한 대조를 이루고 있다. 이러한 조사결과로 볼때 한국이 나타내는 자연의 다양성을 효과적으로 연구, 보존하고 정보를 축적, 활용하며 국민의 과학적 소양을 넓히고 문화국민의 긍지와 국토사랑의 의식을 높이기 위해서는 국립자연사박물관은 물론, 市, 道立자연사박물관을 설립하여 전국적으로 활용되도록 조치하는 정책의 실현이 절실히 요청된다.
Abstract
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The present study was designed to find out to what extent the knowledge of Korean natural history has been made available, how it has been put into national education and what problems thereof have been diagnosed both in research and education. A suggestion for solving the problems has been present
The present study was designed to find out to what extent the knowledge of Korean natural history has been made available, how it has been put into national education and what problems thereof have been diagnosed both in research and education. A suggestion for solving the problems has been presented after the following findings. 1) About 14,000 species of animals and 4,000 species of higher plants are known so far but they are presumed to be only half of the living species inhabiting the peninsula. More than 16% of the animals and higher plants, moreover, are revealed to be unique to Korea. Many of the type specimens, however, especially those described in the early period, were removed to and preserved in the collections overseas. The Korean biota shows very highly diverse ecosystems in the various forests, the great length of coast for their preservation as original ecosystems, since habitat has been greatly modified for agricultural or industrial land use. 2) Even though geological deposits are meagre in development, about 470 species of fossils have so far been uncovered from paleozoic atrata and some dinosaurian skeletons and footprints have been discovered recently. There are few Korean experts in macrofossils, however, and geological specimens are faced with danger of overexploitation, demolition and pollution. 3) Even though there are a few hypothesis regarding the origin of Korean people, it still remains obscure, primarily due to lack of studies and manpower in physical anthropology. 4) The characteristics and unique patterns of Korean natural history are not well reflected in the formal school education in any systematic approach except in the subject of geography. This tendency gets stronger as the educational level goes up from primary through middle to high school. School teachers, meanwhile, mostly believe that education in Korean natural history will greatly improve the effect of environmental education in general. Nature education is not adequately provided since no out-of-school activities and related facilities are made available. 5) National museums of natural history in the United States, United Kingdom and France are observed to be organizations playing a vital role in research of the natural heritage and preservation of natural history specimens of their countries. Those museums also conduct informal education on nature in the respective country for the lay public and for school populations. It has been revealed that the operation of a Korean national museom of natural history complex will be the only effective way of fulfilling the great demands of the nation both in research, preservation of our natural heritage. It will also be vital resource for education of both the lay public and students to improve their scientific literacy, environmental awaeness and national pride based on the uniquenss of Korean nature.
목차 Contents
- 1. 서 론...18
- 2. 한국의 자연연구의 역사와 현황...21
- 3. 한국의 자연의 특성과 패턴...57
- 4. 한국의 자연연구의 미비점과 과제...98
- 5. 한국의 자연특성에 관한 전시와 교육방안...116
- 6. 한국의 자연 및 환경에 대한 교육...132
- 7. 한국의 자연 및 환경에 대한 통합과학적 접근과 교육방안...179
- 8. 논 의...201
- 9. 결 론...213
- 10. 참고문헌...217
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