중학생의 집단 따돌림 현상의 정신병리학적 연구 School Bullying and Related Psychopathology in Middle School Students원문보기
보고서 정보
주관연구기관
한림대학교 HalLym University
연구책임자
김영신
참여연구자
고윤주
,
노주선
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2001-08
주관부처
보건복지부
사업 관리 기관
한림대학교 HalLym University
등록번호
TRKO200300000632
DB 구축일자
2013-04-18
초록▼
집단따돌림 현상을 객관적으로 조사하고 적절한 치료 및 예방 대책을 강구하기 위해서, 첫째, 학교에서 일어나는 집단따돌림의 피해자 및 가해자를 구체적으로 분류하여 파악하고, 이들의 개인적 그리고 사회적 특성을 조사하였다. 둘째, 가해자 및 피해자들의 정신병리적 행동 유무를 평가하였다. 서울 및 수도권 지역에 위치한 두 중학교를 선정하여, 1학년과 2학년 전체 학생 1756명에게 한국형 또래지명 설문지, 집단따돌림 자가평가도구, 청소년 자기행동평가척도를 사용하여 기저조사를 시행하였다. 이 중에서 400명의 가해자 집단, 피해자 집단,
집단따돌림 현상을 객관적으로 조사하고 적절한 치료 및 예방 대책을 강구하기 위해서, 첫째, 학교에서 일어나는 집단따돌림의 피해자 및 가해자를 구체적으로 분류하여 파악하고, 이들의 개인적 그리고 사회적 특성을 조사하였다. 둘째, 가해자 및 피해자들의 정신병리적 행동 유무를 평가하였다. 서울 및 수도권 지역에 위치한 두 중학교를 선정하여, 1학년과 2학년 전체 학생 1756명에게 한국형 또래지명 설문지, 집단따돌림 자가평가도구, 청소년 자기행동평가척도를 사용하여 기저조사를 시행하였다. 이 중에서 400명의 가해자 집단, 피해자 집단, 가해 및 피해자 집단, 정상 집단(비교 집단)을 선별하였다. 그리고 선별 집단의 교사와 부모를 대상으로, 교사 학생행동평가 척도, 교사용 코너(Conner) 척도, 아동·청소년 행동평가 척도, 부모용 코너 척도를 시행하였다. 8개월 후 2학년과 3학년으로 진급한 동일한 학생들을 대상으로 같은 설문지를 사용하여 2단계 조사를 시행하였고, 1단계 조사에서 선별된 집단에 속한 학생들의 부모 및 교사들도 같은 설문지를 시행하여 2차 조사를 다시 실시함으로써 8개월간의 변화를 추적하였다.
Abstract▼
Total of 1756 middle school students participated in this study and completed Korean Peer Nominating Inventory, Sepf-Report of School Bullying, Youth Self-Report. Parents and teachers of the 365 randomly selected students completed Korean Child Behavior Checklist, Teacher's Form and Conners Scale fo
Total of 1756 middle school students participated in this study and completed Korean Peer Nominating Inventory, Sepf-Report of School Bullying, Youth Self-Report. Parents and teachers of the 365 randomly selected students completed Korean Child Behavior Checklist, Teacher's Form and Conners Scale for parents and teachers. Prevalence of the victim, perpetrator and victim-perpetrator of school bullying were stable over the follow-up course: 41.4%, 44.9% and 23.5%, respectively at the baseline and 46.8%, 39.8% and 24.1% at the follow-up. Male was the common risk factor of being bullied and bully. Social immaturity and extreme socioeconomic status were the most important risk factor of becoming victims of school bullying. Social withdrawal and conduct problems increased at the follow-up as a consequence of being a chronic victim. High level of aggression was the risk factor of being a bully and externalizing behavioral problems were both risk factor and the consequence of being a bully. Being the oldest among the sibling was a protective factor for becoming a chronic bully. High impulsivity, hyperactivity and extreme socioeconomic status were risk factors of becoming a victim-perpetrator of school bullying. Risks for suicide were increased to 2 to 3 times in chronic victims, perpetrators, victim-perpetrators and the one who become to be involved with school bullying compared to the students who not involved with school bullying. Peers were the most accurate reporter of school bullying and teachers were the most accurate reports of psychopathology in the students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.