보고서 정보
주관연구기관 |
숙명여자대학교 Korea Food & Drug Administration |
연구책임자 |
신현택
|
참여연구자 |
이의경
,
오정미
,
조혜경
|
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2002-05 |
주관부처 |
보건복지부 |
사업 관리 기관 |
숙명여자대학교 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO200300001955 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
키워드 |
의약분업.복약지도.복약순응도.복약불이행도.복약지도 매체.bunup.medication teaching.compliance.noncompliance.medication teaching aids.
|
초록
▼
1. 연구개발사업의 목표
우리나라 국민의 의약품 복약실태 및 복약불이행 관련 요인을 분석하고, 개국약국 및 병원약국에서 실시되어야 할 약사의 복약지도모델을 개발${\cdot}$평가하며 나아가 이를 원활히 수행하기 위한 기반여건의 조성방안을 제시함으로써 의약분업제도 도입 이후 복약지도를 적정화하기 위한 구체적이고 실질적인 방안으로서 복약지도 가이드라인(안)을 도출하고자 함.
2. 연구 방법
우리나라 국민의 복약실태조사와 약국과 병원에서의 복약지도 실시결과를 평가하고 복약지도에 대한 여건 현황을 조사
1. 연구개발사업의 목표
우리나라 국민의 의약품 복약실태 및 복약불이행 관련 요인을 분석하고, 개국약국 및 병원약국에서 실시되어야 할 약사의 복약지도모델을 개발${\cdot}$평가하며 나아가 이를 원활히 수행하기 위한 기반여건의 조성방안을 제시함으로써 의약분업제도 도입 이후 복약지도를 적정화하기 위한 구체적이고 실질적인 방안으로서 복약지도 가이드라인(안)을 도출하고자 함.
2. 연구 방법
우리나라 국민의 복약실태조사와 약국과 병원에서의 복약지도 실시결과를 평가하고 복약지도에 대한 여건 현황을 조사하여 복약지도 가이드라인(안)을 도출한 후, 관련단체 및 전문가를 포함한 자문회의 검토를 거쳐 수정 보완하여 의약분업하의 복약지도 적정화방안에 부합하는 복약지도 가이드라인(안)을 개발함.
${\bigcirc}$ 제 1세부과제: 처방조제 포기 및 복약불이행도 실태 분석
- 전국의 의료기관 외래진료 이용자 1,000명을 대상으로 한 전화조사와 국민보건의료 실태조사(통계청 승인조사: 승인번호 제 l1748호) 중 외래이용조사 부문자료의 분석을 통한 처방조제포기 및 처방조제약의 복약불이행 실태 파악 및 환자/질병 등의 기술분석을 수행함.
${\bigcirc}$ 제 2 세부과제: 개국약국 중심의 선진형 복약지도 모델 개발 및 평가
- 수도권지역의 종합병원 문전약국과 의원 문전약국을 선정, 약국을 방문하는 고혈압, 당뇨병, 천식환자를 대상으로 3가지 복약지도 방법(구두, 구두+복약지시서, 구두+복약지시서+동영상자료)을 실시한 후, 복약순응도를 분석하였음.
${\bigcirc}$ 제 3세부과제: 병원약국 중심의 복약지도 모델 개발 및 평가
- 의료전문가와의 협의 및 자문을 통하여 서면의 복약지시서를 개발하여 혈액종양내과에 입원한 암환자를 대상으로 구두와 서면으로 복약지도를 실시한 후, 설문지를 통한효과와 환자의 만족도를 평가함.
${\bigcirc}$ 제 4세부과제: 복약지도 적정화를 위한 기반여건 조성방안
- 전국의 개국약국 및 병원약국을 대상으로 복약지도의 제공형태에 대한 표본실태조사를 실시하여 복약지도 실행 요인의 분석을 수행하고 전국 약학대학의 교과과정과 재교육현황을분석하여 복약지도 실무를 이행할 수 있는 교육의 적절성과 미국과 일본의 복약지도 관련법규와 현황을 조사함
3. 연구 결과
각 세부과제 결과를 기초로 하여 세부과제연구자, 의료계, 유관기관 및 소비자단체로 구성된 자문회의를 거쳐 의약분업하의 복약지도 적정화 방안에 부합하는 복약지도 가이드라인(안)을 도출함.
${\bigcirc}$ 제 1세부과제: 처방조제 포기 및 복약불이행도 실태 분석
1. 처방조제포기율 산출 및 관련요인 분석
- 건강보험자료 분석을 통한 처방조제포기율은 3.4%로 나타났으며, 15세 미만이 2.2%로 가장 낮았고 노인(4.2%), 청장년(4.4%)의 순으로 높아짐.
- 처방조제포기율은 전화조사 0.9% 국민보건의료실태조사 0.U%로 산출되었으며 처방조제포기의 주된 이유는 잔여약이 남아 있는 경우와 약효에 대한 불신 등으로 나타났고 연령이 높을수록 여성일수록 소득수준이 낮을수록, 자신의 질병을 심각하게 생각하지 않을수록, 평소 자신의 건강상태가 양호하다고 생각할수록 처방조제를 포기하는 경향을 보임.
2. 처방조제약의 복약불이행률 산출 및 관련요인 분석
- 100% 복약순응도는 전화조사에서 82.4%, 국민보건의료실태조사에서 78.53%로 나타났으며 약물치료에 대한 믿음이 강할수록 질병에 대해 느끼는 심각성이 클수록, 부작용이나 불편 함이 작을수록, 자신이 약하다고 믿을수록, 복약지도 경험이 있을수록 복약순응도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었음.
${\bigcirc}$ 제 2세부과제: 개국약국 중심의 선진형 복약지도 모델 개발 및 평가
- 복약지도 방법에 따른 복약순응도를 분석한 결과 구두설명군보다 구두와 함께 복약지시서나 동영상 자료를 사용?약회수 169명(69.8%), 투약용량 196명(81.0%)이었고 복약불이행의 원인으로는 '복용을 잊음', '안 먹어도 됨', '부작용을 줄이기 위함' 순으로 조사되었음.
- 복약수응도에 영향을 미치는 요인은 연령, 평균 약품사용비, 복용기간, 건강상태, 부작용에 대한 인지도, 복약지도 경험, 투약보조자 유무, 약물치료에 대한 기대감, 1회분포장 등이 었음
${\bigcirc}$ 제 3세부과제: 병원약국 중심의 복약지도 모델 개발 및 평가
- 항암제 및 항암제와 같이 투여되는 약을 설명하기 위해 항암제 치료 안내문, 암의 이해, 항암제 치료의 부작용, 퇴원약 및 입원 중 복용하는 약에 대한 복약지도 개발함.
- 개발된 복약지시서를 활용하여 총 44명(남자 23명, 여자 21명)의 암환자에게 구두와 서면으로 복약지도를 실시한 후, 설문지를 통한 복약지도의 효과 및 환자의 만족도 조사결과, 복약지도를 실시한 항목에서의 환자의 인지도가 유의하게 향상되었음.
${\bigcirc}$ 제 4세부과제: 복약지도 적정화를 위한 기반여건 조성방안
- 개국약국의 복약지도 표본실태 조사결과, 주요 복약지도 내용은 용량용법, 저장방법, 효능 효과의 수으로 나타났으며 환자당 복약지도 시간은 1분-5분 이하가 70-90%였으며 과반수이상이 약력관리와 복약지도의 기록을 하지 않는 것으로 조사됨. 복약지도 수행의 주요 장애요인으로 환자정보 부족, 경제적 어려움, 타 의료인의 협조부족이 지적됨.
- 병원약국의 복약지도 표본실태 조사결과, 입원환자, 퇴원환자에 대한 복약지도 시행률은 각각 18.2%와 36.4%로 저조하였으며 약력관리와 복약지도기록률이 50%이하로 조사됨. 복약지도 수행의 주요 장애요인으로 약사인력부족, 병원정책부족, 수가부적절이 지적됨.
- 관련 약대교과 평가, 재교육, 외국의 관련법규 및 사례분석 결과, 약대교과의 약 10%가 복약지도 관련 과목으로 조사됨. 의약분업이후 관련과목의 신설이 관찰됨.
Abstract
▼
1. Objectives
The purpose of this study was to develop the practice guideline for optimizing medication teachings under new health care system of bunup by analyzing the current status of medication compliance in general population and the main factors contributing to medication non-compliance, de
1. Objectives
The purpose of this study was to develop the practice guideline for optimizing medication teachings under new health care system of bunup by analyzing the current status of medication compliance in general population and the main factors contributing to medication non-compliance, developing and testing the models of medication teaching in community pharmacies and hospitals, and furthermore evaluating the infrastructures for implementing the developed guideline.
2. Methods
The medication teaching guideline was developed based on the research results of 4 subjects as the followings and reviewed by the consulting committee including the representatives from the related groups of pharmaceutical society, nursing society, consumer parties and practicing pharmacists.
${\bigcirc}$ Subject 1: Current status of the failure of prescription filling and medication noncompliance in general population
Investigated the failure of prescription filling by patients, medication-noncompliance an contributing factors for noncompliance by telephone survey questioning 1,000 ambulatory patients and analyzing the partial data of National Survey Study for Health Care Utilization (National Agency of Statistics Approval Number l1748).
${\bigcirc}$ Subject 2: The development and evaluation of medication teaching model in community pharmaciesDeveloped 3 teaching models (oral teaching only, oral teaching combined with leaflets for medicationteaching and oral teaching combined with leaflets and digital videos on demand) and evaluated the effects of the models on the medication compliance in patients with hypertension, diabetes and asthma in 2 community pharmacies.
${\bigcirc}$ Subject 3: The development and evaluation of medication teaching model in hospital pharmacies
Written patient medication teaching materials on various subjects related to cancer and its therapy were developed utilizing various reference materials. Patient medication teaching consisted of verbal instruction and written materials was provided by a pharmacist for cancer patients receiving IV chemotherapy on the first or second day of hospitalization. A written survey was performed in all patients who received patient medication teaching in order to measure the patients satisfaction and to evaluate the efficacy of the patient medication teaching.
${\bigcirc}$ Subject 4: Study on the infrastructures for optimizing medication teaching
A nation-wide survey was conducted for both community pharmacists and hospital pharmacists. The results were used to highlight the environmental factors needed for better patient counselling. The Curricula in pharmacy schools in Korea and the US were compared to identify future tasks in building more effective professional pharmacy education in Korea. Regulations in the US and Japan were also researched for this purpose.
3. Results
The practice guideline for medication teaching Ivas developed based on the research results andreviewed by the consulting committee including the representatives from the related groups of pharmaceutical society, nursing society and consumer parties.
${\bigcirc}$ Subject 1: Current status of the failure of prescription filling and medication noncompliance in general population
The primary drug non-compliance was estimated as 3.4% by analyzing National Health Insuranre Claims data. It was 0.9% in the telephone survey and 0.44% in National Health Survey performed by KIHASA. The significant factors influencing it were age, sex, income, severity of disease, and perceived health status. As of the secondary drug non-compliance, definitely prescribed drug compliant group accounted for 82.4% in the telephone severity and 78.53% in National Health Survey. The compliance increased with the strong belief in the medication, with less severity of disease, with less unwanted side effects/inconvenience, and with lower perceived health status. Compliance rate was also lower in the group who experienced the drug education than who did not
${\bigcirc}$ Subject 2: The development and evaluation of medication teaching model in community pharmacies
The medication compliance was significantly higher in the patients who were given with oral teaching with leaflets or digital VODs including animations than in the patients with oral teaching only. Compliance rates were 65.3% in medication time, 69.8% in medication frequency and 81.0% in dosing. The main factors contributing to non-compliance were "forgetting the medications", "patient's own decision", "intention for avoiding adverse drug effect" There were many other factors influencing on the compliance such as the ages, drug costs, duration of medication, disease conditions, awareness of adverse drug reactions, the experiences of medication teaching, existence of medication assistants, expectation for drug therapy and unit packages.
${\bigcirc}$ Subject 3: The development and evaluation of medication teaching model in hospital pharmacies
Written patient medication teaching materials and the Supportive Care were developed. Verbal patient medication teachings covering the topics of the cancer, chemotherapy agents, adverse effects, supportive care and the nutrition utilizing the written materials were performed for cancer patients hospitalized in a university-based hospital. The results of survey revealed that almost all Patient felt that medication teaching is a must in order to understand and accept the chemotherapy by cancer patients. In addition almost all patients stated that they were extremely satisfied with the medication teaching provided by the pharmacist. The levels of understanding on the cancer chemotherapeutic agents, side effects of chemotherapeutic agents, and symptoms of cancer were signifcantly higher after the patient medication teaching was provided compared to before medication teaching. The result of this study shows that a well-developed patient medication teaching by a pharmacist for cancer patients can increase the knowledge of patients medication which ultimately would increase the medication compliance rate.
${\bigcirc}$ Subject 4: Study on the infrastructures for optimizing medication teaching
The survey found that most of the community pharmacists in Korea conduct patient counselling in the form providing information on dosing, dose, storage, and pharmacological action of drugs (in a descending order). Average counseling time is 1 to 5 minutes in 70-90% of the cases. Less than half of pharmacists keep patient medication records and counselling records. The survey discovered that, for better patient counselling, additional efforts are needed to build more reliable patient information, better management system (that will allow more active counselling), and better cooperation with other health professionals. The survey found that only 18.2% of the hospital pharmacies are currently offering inpatient counseling, while 36.4% are providing such services to discharged patients. Less than 50% of hospital pharmacies were found to be keeping their own patient medication records and counseling records. The survey found that, for improved patient counselling service, the hospital pharmacies in Korea need; more pharmacists with proper training, better understanding of hospital management executives, and enhanced reimbursement mechanism within the national health insurance system.
They survey found that the number of pharmacies college courses related to patient counselling has increased in Korea after the implementation of Bun-up policy. Still, the number of such courses accounts for only about 10% of all pharmacy college courses taught in Korea. This is a much lower level of patient counselling education, in comparison with other developed countries.
목차 Contents
- Ⅱ. 총괄연구개발과제 연구결과...9
- 1. 총괄연구개발과제의 최종 연구개발 목표...10
- 2. 총괄연구개발과제의 최종 연구개발 내용 및 결과...18
- 3. 총괄연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론...28
- 4. 총괄연구개발과제의 연구성과 및 목표달성도...33
- 5. 총괄연구개발과제의 활용계획...36
- 6. 첨부서류...37
- Ⅲ. 세부연구개발과제 연구결과...38
- 1. 제 1세부연구과제...39
- 1) 제 1세부연구개발과제의 최종 연구개발 목표...40
- 2) 제 1세부연구개발과제의 연구대상 및 방법...42
- 3) 제 1세부연구개발과제의 최종 연구개발결과...46
- 4) 제 1세부연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론...79
- 5) 제 1세부연구개발과제의 연구성과 및 목표달성도...83
- 6) 제 1세부연구개발과제의 활용계획...84
- 7) 참고문헌...85
- 2. 제 2세부연구과제...88
- 1) 제 2세부연구개발과제의 최종 연구개발 목표...89
- 2) 제 2세부연구개발과제의 연구대상 및 방법...93
- 3) 제 2세부연구개발과제의 최종 연구개발결과...95
- 4) 제 2세부연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론...118
- 5) 제 2세부연구개발과제의 연구성과 및 목표달성도...123
- 6) 제 2세부연구개발과제의 활용계획...124
- 7) 참고문헌...125
- 3. 제 3세부연구과제...127
- 1) 제 3세부연구개발과제의 최종 연구개발 목표...128
- 2) 제 3세부연구개발과제의 연구대상 및 방법...128
- 3) 제 3세부연구개발과제의 최종 연구개발결과...131
- 4) 제 3세부연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론...137
- 5) 제 3세부연구개발과제의 연구성과 및 목표달성도...139
- 6) 제 3세부연구개발과제의 활용계획...140
- 7) 참고문헌...141
- 4. 제 4세부연구과제...142
- 1) 제 4세부연구개발과제의 최종 연구개발 목표...143
- 2) 제 4세부연구개발과제의 연구대상 및 방법...145
- 3) 제 4세부연구개발과제의 최종 연구개발결과...147
- 4) 제 4세부연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론...168
- 5) 제 4세부연구개발과제의 연구성과 및 목표달성도...170
- 6) 제 4세부연구개발과제의 활용계획...171
- 7) 참고문헌...172
- Ⅳ. 부록...173
- 1. 총괄...174
- 2. 제 1세부연구과제...186
- 1) 부록 1...187
- 2) 부록 2...192
- 3. 제 2세부연구과제...193
- 4. 제 3세부연구과제...198
- 1) 부록 1...199
- 2) 부록 2...200
- 3) 부록 3...207
- 4) 부록 4...219
- 5. 제 4세부연구과제...220
- 1) 부록 1...221
- 2) 부록 2...227
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.