기억/학습의 인지기전 및 신경기전을 규명하고 모형화를 시도함으로써 기억/학습 효율성에 미치는 기억의 인지신경기전 및 개인요인과 상호작용요인을 규명하고 이를 응용한 지능적 학습 시스템 개발의 기초를 마련하기 위해 다음 네 가지 주제를 연구하였다. 첫째, 효율적인 기억전략모형을 개발하고 그 효과를 검증하기 위해, 작업기억 용량이 기억 수행에 미치는 영향을 규명하고, 작업기억과 인지지식을 측정하는 도구를 개발하고 인지 변인과의 상호작용을 검증하며, 작업기억과 인지지식에 기반한 기억전략 모형을 개발하였다. 둘째, 기억 부호화 및
기억/학습의 인지기전 및 신경기전을 규명하고 모형화를 시도함으로써 기억/학습 효율성에 미치는 기억의 인지신경기전 및 개인요인과 상호작용요인을 규명하고 이를 응용한 지능적 학습 시스템 개발의 기초를 마련하기 위해 다음 네 가지 주제를 연구하였다. 첫째, 효율적인 기억전략모형을 개발하고 그 효과를 검증하기 위해, 작업기억 용량이 기억 수행에 미치는 영향을 규명하고, 작업기억과 인지지식을 측정하는 도구를 개발하고 인지 변인과의 상호작용을 검증하며, 작업기억과 인지지식에 기반한 기억전략 모형을 개발하였다. 둘째, 기억 부호화 및 인출의 인지신경기전을 규명하기 위해, 부호화 유형에 따른 암묵/ 외현 인출과 관련된 인지신경기전 연구를 통해 인출의 노력, 의도, 자각과 관련된 신경구조물을 밝히고, 집중/간격반복의 부호화 기전을 규명하였다. 또한 언어/비언어 자극의 학습과 좌/우 내측두엽 역할의 관계를 밝혔다. 셋째, 기억/학습의 효율성에 영향을 미치는 개인과 상호작용 요인을 밝히기 위해 학습 방략 유형과 상호작용 촉진이 학습 효율성에 미치는 영향을 검증함으로써, 학습과 추론 과정에 미치는 학습자의 처리 깊이와 상호작용 유형의 영향을 규명하였다 넷째, 학습자의 인지적 동기적 특성을 반영하는 교수가능 에이전트 개발(TA)을 위해, TA의 개념적 설계와 프로토타입을 개발하고 개념도를 통한 개념학습 알고리듬 및 인터페이스를 개발하였다.
Abstract▼
In order to better understand individual and interactional variables that affect the effectiveness of learning and memory, this research investigated the neural and behavioral mechanism underlying human memory and learning and provided a founding research for the development of intelligence learning
In order to better understand individual and interactional variables that affect the effectiveness of learning and memory, this research investigated the neural and behavioral mechanism underlying human memory and learning and provided a founding research for the development of intelligence learning system. The following four topics of research were examined. First, working memory and cognitive style test which measure individual's cognitive ability and preference was developed. These tools is used to increase studying efficiency in various learning conditions and provided a founding research for the development of memory strategy training model. Second, neural mechanism of encoding and retrieval was investigated It was done by examining the neural correlates of effort, intention, and awareness accompanying memory retrieval, and how they are affected by encoding types and spacing of the learning materials. The differential effect of linguistic materials on different hemispheres was also investigated. The results showed that left versus right mesial temporal lobe epilepsy was associated with relative deficits in verbal versus nonverbal intelligence, respectively. Third, the role of interaction on learning was investigated along with individual reasoning abilities. The results showed that human reasoning is heavily influenced the language comprehension process through which the learning materials are presented, the degree of which the learners engaged in inferential activities, and the pattern of the interaction that learners engaged in during interaction. A tool for assessing students' reasoning was also developed. Lastly, an application of the learning theories was attempted by the developing a prototype of a TA, which is an intelligent agent to which students assume the role of a tutor and teach, pose questions, and provide feedbacks using a concept map. TA consists of four independent Modules, Teach Module, Q&A Module, Test Module, and Resource Module. It is expected that TA would help student tutors to develop an active role in learning and positive attitude toward the subject matter by enhancing their learning as well as motivation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.