초등교육용 멀티미디어 컨텐츠의 감성공학적 아이콘 비교평가 시스템 설계 Design of a Comparative Evaluation System on Sensibility Ergonomic Icon Sets Used in Multimedia Contents for Elementary Education원문보기
교수 설계.Human-Computer Interaction.감성 공학.학습자 특성.Graphical User Interface.감성 요소.형성 평가.아이콘.의미미분.Instructional Design.Human-Computer Interaction.Sensibility Ergonomics.Learner Characteristics.Graphical User Interface.Sensibility Factor.Formative Evaluation.Icon.Semantic Differential Method.
초록▼
본 연구는 초등교육용 멀티미디어 컨텐츠 아이콘 ?의 설계를 위한 객관적인 지침을 제공하기 위하여 아동과 교사의 감성을 의미미분법에 기초하여 비교·평가함으로써 두 집단 간에 유의한 차이가 있는지를 살펴보고자 하였다. 또한 온라인 감성 측정 시스템을 설계·개발하여 감성 형용사를 중심으로 아동과 교사의 감성을 측정하고 그 감성에 대한 요인분석을 함으로써 멀티미디어 컨텐츠의 아이콘 ?에 대한 주요 감성 요소를 추출하여 제시하고자 하였다. 멀티미디어 컨텐츠를 활용한 교수·학습의 효과를 높이기 위해서는 인터페이스의 설계를 중시해야하며, 학습자
본 연구는 초등교육용 멀티미디어 컨텐츠 아이콘 ?의 설계를 위한 객관적인 지침을 제공하기 위하여 아동과 교사의 감성을 의미미분법에 기초하여 비교·평가함으로써 두 집단 간에 유의한 차이가 있는지를 살펴보고자 하였다. 또한 온라인 감성 측정 시스템을 설계·개발하여 감성 형용사를 중심으로 아동과 교사의 감성을 측정하고 그 감성에 대한 요인분석을 함으로써 멀티미디어 컨텐츠의 아이콘 ?에 대한 주요 감성 요소를 추출하여 제시하고자 하였다. 멀티미디어 컨텐츠를 활용한 교수·학습의 효과를 높이기 위해서는 인터페이스의 설계를 중시해야하며, 학습자들의 정의적인 특성을 또한 고려해야한다. 이에 본 연구는 초등교육용 멀티미디어 컨텐츠의 명령어 처리를 위한 인터페이스로서의 아이콘 설계에 초점을 두고, 감성공학 기법을 적용하여 아동과 성인으로서의 교사의 감성을 비교하여 감성의 차이 존재 여부를 확인함으로써 감성을 기반으로 한 아이콘 설계의 필요성을 진단하였으며, 설계에 영향을 주는 아동과 교사의 감성 요인을 추출하여 비교?분석함으로써 효과적인 아이콘 설계 방안을 탐색하였다. 아동과 교사의 감성을 의미미분법(SD기법)에 기초하여 형용사 어휘로 측정하여 비교한 결과, 아동이 교사보다 평균 감성이 더 풍부하다는 사실이 밝혀졌으며, 아동 집단 내에서는 도시지역의 아동들이 시골지역의 아동들보다 평균 감성 풍부성이 더 높다는 사실도 밝혀졌다. 이와 더불어서 아동과 교사간에는 감성 풍부성의 차이뿐만 아니라 감성의 방향 즉 긍정·부정의 감성 분포에서도 차이가 있다는 사실이 발견되었으며, 아동들은 특정 사이트들에 대해서 교사들과는 다른 감성 반응을 보인다는 사실 또한 발견되었다. 이러한 결과는 아동들을 대상으로 한 멀티미디어 컨텐츠의 아이콘을 설계함에 있어서 아동의 감성을 기반으로 한 평가의 필요성을 부각시켰다. 한편 아이콘의 시각?의미?공간 표현 방법에 따른 유형별로 아동과 교사의 감성을 비교한 결과, 아동들은 시각과 의미 표현 방법에 따른 아이콘들에 대해 교사들보다 더 다양한 감성을 보였으며, 공간 표현 방법에 따른 아이콘에 대해서는 교사들이 아동들보다 더 다양한 감성을 보였다. 또한 아동과 교사는 모두 “예쁜, 좋은, 귀여운, 멋진”과 같은 심미적인 감성요인에 대해서 “복잡한, 깔끔한, 이상한”과 같은 간결성, 친밀성 등의 감성요인보다 높은 감성 반응을 보였다. 이러한 결과는 또한 아동 감성 형용사에 대한 요인분석을 통하여, 멀티미디어 컨텐츠의 아이콘 ?에 대한 주요 감성 요소를 추출하여 제시함으로써 초등교육용 멀티미디어 컨텐츠 아이콘 ?의 설계를 위한 객관적인 지침을 제공한다. 따라서 초등교육용 멀티미디어 컨텐츠를 설계할 때에는 그 과정에서 아동의 감성과 성인의 감성간에 차이가 있다는 사실을 고려하여 형성평가 활동을 통하여 아동의 감성 부응 여부를 점검하고 수정할 필요가 있다. 또한 시각이나 의미 표현 방법에 따른 아이콘을 사용하고자 할 경우에는 다양한 감성 요인을 지닌 아동의 감성을 고려해야 하며, 긍정적인 감성요인을 지닐 수 있는 심미적 아이콘을 우선적으로 고려하여 설계해야 한다. 본 연구는 초등교육용 멀티미디어 컨텐츠의 설계 및 개발 과정에서 아동의 감성을 고려한 설계의 필요성을 실증하는 근거를 제시하였으며, 효과적인 아이콘 설계에 영향을 주는 감성 요인을 추출하여 제시하였다는 점에서 의의를 갖는다. 따라서 본 연구는 초등교육용 멀티미디어 컨텐츠의 아이콘 설계 시에 고려해야할 사항들을 제시함으로써 컨텐츠 개발의 효과를 증대할 수 있으며, 아동의 감성을 기반으로 한 컨텐츠의 구체적인 설계 방안 모색과 관련된 향후 연구들에 대한 기저 연구가 될 수 있다.
Abstract▼
The purpose of this research was to investigate the existence of differences between elementary schoolchildren and teachers in their sensibilities to the icons presented in multimedia programs, and to examine sensibility factors affecting the design of icons. The research was conducted in two phases
The purpose of this research was to investigate the existence of differences between elementary schoolchildren and teachers in their sensibilities to the icons presented in multimedia programs, and to examine sensibility factors affecting the design of icons. The research was conducted in two phases. The aim of the first phase of the research was to investigate the existence of differences between children and teachers in their sensibilities to the icons presented in multimedia programs. As the result of the research, it was found that children had richer sensibilities to the icons presented in sample programs than teachers in terms of the average number of adjectives reflecting sensibilities. Also, among the children group, children living in urban areas showed richer sensibilities than those in rural areas. In addition, children and adults showed a different distribution of sensibilities; when the frequencies of the use of 5 adjectives used most frequently by the two groups were compared, teachers showed positive sensibilities, but children demonstrated negative sensibilities as well. Furthermore, children demonstrated richer sensibilities to the icons presented in certain programs than teachers. The results of the research indicated the need for evaluating icon design strategies on the basis of children's sensibilities in designing multimedia contents for children. The main aim of the second phase of the research was to investigate sensibility factors affecting the design of icons and to examine instructional design strategies to be applied to icon design. Three types of icons were used to assess childrens' and teachers' sensibilities: icons of visual expression, icons of meaning expression, and icons of spatial expression. As the result, it was found that children showed more diverse sensibility factors to the icons of visual expression type and the icons of meaning expression type than teachers. Teachers, by contrast, showed more sensibility factors to the icons of spatial expression type than children. In addition, both children and teachers commonly showed high sensibilities to aesthetic factors represented by the adjectives such as "pretty", "good", "cute" and "nice" than to the other factors(i.e. brevity and familiarity) represented by the adjectives such as "complicated", "neat" and "strange". The results of the research indicated that instructional designers should conduct formative evaluation in design processes in order to assess whether design strategies satisfy target users' sensibilities and to make revisions as needed. Also designers should consider the richness of children's sensibilities to the icons of visual expression and meaning expression types. In addition, aesthetic aspects of icon design should be considered important. The design issues suggested by this research can contribute to effective design of educational multimedia contents, and provide a basis for further research on instructional design which reflects children's sensibilities.
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