보고서 정보
주관연구기관 |
경희대학교 Kyung Hee University |
연구책임자 |
황주호
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-04 |
과제시작연도 |
2009 |
주관부처 |
교육과학기술부 Ministry of Education and Science Technology(MEST) |
등록번호 |
TRKO201000013742 |
과제고유번호 |
1345099378 |
사업명 |
원자력연구기반확충사업 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
현재 한국의 원자력발전소 운영 중 발생하는 사용후핵연료는 임시로 소내저장하고 있다. 2016년 이후에는 저장용량이 포화될 것을 예상하여 사용후핵연료를 소외로 운반해야 한다. 한국의 경우 사용후핵연료의 소내 수송은 이루어지고 있으나, 소외 수송경험은 미약하다. 2004년 12월 17일 제253차 원자력위원회에서는 사용후핵연료 공론화에 대해서 국가 정책방향과 국내외 기술개발 추 이 등을 감안해 국민적 공감대 속에서 추진키로 하였으며, 현재 진행 중에 있다.[1] 이에 따라, 차후 사용후핵연료 저장시설이 건설될 것을 가정한다면, 운반을
현재 한국의 원자력발전소 운영 중 발생하는 사용후핵연료는 임시로 소내저장하고 있다. 2016년 이후에는 저장용량이 포화될 것을 예상하여 사용후핵연료를 소외로 운반해야 한다. 한국의 경우 사용후핵연료의 소내 수송은 이루어지고 있으나, 소외 수송경험은 미약하다. 2004년 12월 17일 제253차 원자력위원회에서는 사용후핵연료 공론화에 대해서 국가 정책방향과 국내외 기술개발 추 이 등을 감안해 국민적 공감대 속에서 추진키로 하였으며, 현재 진행 중에 있다.[1] 이에 따라, 차후 사용후핵연료 저장시설이 건설될 것을 가정한다면, 운반을 고려하여 작업종사자와 일반 거주 주민들이 받는 피폭에 대한 선량평가가 이루어져야 한다. 이에 따라, 사용후핵연료의 해상수송을 예상하여 안전성 평가를 수행하였다. 본 연구에서는 정상수송과 사고조건 수송 평가를 위해 RADTRAN5.6 프로그램을 이용하여 해상수송에 대한 작업종사자 및 일반 거주자에 대한 위험도 평가를 수행하였다. 정상 수송 시나리오에서는 승무원의 집단피폭선량은 2.58×$10^-^6 $명-Sv, 선적 및 하역 작업자는 4.2×$10^-^3$ 명-Sv, 거주자는 5.4×$10^-^3$명-Sv로 평가되었다. 사고 조건 수송 시나리오에서는 사고 종류에 대한 거주자의 피폭을 중심으로 평가하였다. 충돌사고의 경우, 50년 동안 거주자의 피폭선량은 1.65×$10^-^1$ 명-Sv, 사고지역에서 가장 가까운 거주자의 최대피폭선량은 1.85×10-6 mSv로 평가되었다. 충돌 후 화재사고는 50년 동안 거주자 피폭선량이 1.15×$10^-^3$ 명 -Sv, 근접 거주자의 최대 피폭선량은 3.69×$10^-^4$ mSv로 평가되었다. 거주자의 총 피폭선량은 1.24×$10^-^1$ 명-Sv로 평가되었다. 또한, 입력자료의 설정변화를 통하여 평가 인자의 민감도를 분석하였으며, 승무원, 선적 및 하역 작업자, 거주자에 대하여 평가하였다. 거주자의 경우, 대기확산 등급과 핵종별 평가가 이루어졌다. 승무원은 차폐인자의 변화에 대한 평가가 이루어졌으며, 연간 3회 운항을 기준으로 차폐인자가 없는 경우 일반인의 연간 피폭선량한도에 대하여 0.0352%로 평가되었다. 거리에 대한 선적 및 하역 작업자는 5년간 피폭선량에 대한 평가가 이루어졌다. 수송용기와 선적 및 하역 작업자의 거리가 각각 4 m, 5 m 일 경우 118.5% 95.5%로 평가되었다. 대기확산 정도에 따른 거주자의 피폭선량평가는 평균적으로 0.02%로 대기확산 변화에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 평가되었다. 핵종별 거주자 평가에서는 사고 조건 시나리오에서 대기확산 D등급을 적용하였을 경우, 전체 핵종 중 Cs-134와 Cs-137이 98.6%로 핵종에 대한 위험도가 가장 높게 평가되었다. RADTRAN 프로그램 결과로 선적 및 하역 작업자는 거리, 사고 시나리오에서 핵종별 거주자 분석시 세슘 방사성동위원소가 민감도가 가장 큰 입력인자로 평가하였다.
Abstract
▼
Now spent nuclear fuel generated an operating nuclear plant of Korea is saved in on-site, after 2016 year, it was expected to saturate for the saving capacity. If spent nuclear fuel is a saturated states, it has to transport to the off-site. In case of Korea, on-site transportation of spent nuclear
Now spent nuclear fuel generated an operating nuclear plant of Korea is saved in on-site, after 2016 year, it was expected to saturate for the saving capacity. If spent nuclear fuel is a saturated states, it has to transport to the off-site. In case of Korea, on-site transportation of spent nuclear fuel being now but experience of an off-site transportation is not enough. The 17 December, 2004 year, the 253th nuclear commission was carried forward a business under the condition that form a social consensus considering the national policy direction and internal and external technology development for the popular general of spent nuclear fuel.[1] It is now in progress. If saving facilities of spent nuclear fuel is constructed in futher, considering a transportation, an assessment for dose having residents and workers need to carry out. This paper expects a marine transportation of spent nuclear fuel and carry out an assessment of satefy. This study was to use the program of RADTRAN5.6 for a normal and accident transportation condition. The output value study for marine transportations carries out the risk assessment for workers and residents. The normal transportaion of scenario is estimated for the collective dose of crew members, cargo handling workers and residents that is 2.58×$10^-^6$ person-Sv, 4.2×$10^-^3$ person-Sv and 5.4×$10^-^3$person-Sv each other. The accident transportation of scenario is estimated for residents of dose for a collision and fire accidents. When generated the collision accident, collective dose of residents for 50 years is estimated to 1.65×$10^-^1$ person-Sv and the maximum dose of resident nearby an accidents area is estimated to 1.85×$10^-^6$ mSv. When generated the fire accidents after collision, collective dose of residents for 50 years is estimated to 1.15×$10^-^3$ person-Sv and the maximum dose of resident nearby an accidents area is estimated to 3.69×$10^-^4$ mSv. The total dose of residents is estimated to 1.24×$10^-^1$ person-Sv. For an alteration of input value, it has analysis a sensitivity of estimated factor and estimates for crew members, load and unload workers and residents. The residents are estimated for dispersion level and assessment of radionuclides. The crew members are carried out the alteration of shielding factor and are estimated to a dose limit of person for a year, the value of sailing the 3 times for a year is 0.0352%. The load and unload workers for a distance is carried out the dose assessment for 5 years. If the distance between a cask and the workers is 4 m and 5 m, it is estimated to 118.5% and 95.5% each other. Dose assessment of residents for dispersion level has the average value of 0.02%, so it means that the value has an important effect on the alteration of dispersion level. Residents for radionuclides assessment are estimated that Cesium
isotopes in total radionuclides have 98.6%. It is very high risk assessment for an accidents of scenario applying dispersion D level. The result of RADTRAN program estimated that the workers are affected in distance, an accidents of scenario are affected in Cesium 137 and Cesium 134. Distance and Cesium radioactive isotopes are estimated to the maximum sensitivity.
목차 Contents
- 최종보고서 ... 1
- 요약 ... 2
- Abstract ... 2
- 1. 서론 ... 3
- 2. 해상수송 영향 평가 프로그램 분석 ... 4
- 3. 국외 방사성폐기물 해상수송 중 사고 발생 사례 ... 5
- 4. 국내 원전부지에서 가상의 중간저장시설까지의 해상 수송 경로 설정 ... 9
- 4-1. 국내 방사성폐기물 해상수송 경로 분석 ... 9
- 4-2. 방사성 물질 운반에 관한 규정 조사 ... 10
- 5. 결정 수송 경로에 대한 평가 입력 인자 산출 ... 11
- 5-1. 해상수송 가상 시나리오 설정 ... 11
- 5-2. 수송대상 방사성폐기물 선원항 결정 ... 12
- 5-3. 수송수단 및 경로 특성자료 결정 ... 13
- 5-4. 사고 평가자료 결정 ... 14
- 6. 사용후핵연료 위험도 평가 수행 ... 15
- 7. 평가 입력 자료의 민감도 분석 ... 15
- 7-1. 차폐 변화에 따른 승무원의 피폭선량변화 분석 ... 15
- 7-2. 거리에 따른 선적 및 하역 작업자의 피폭선량변화 분석 ... 16
- 7-3. 대기확산 정도에 따른 거주자의 피폭선량변화 분석 ... 17
- 7-4. 수송용기 내 핵종별 민감도 분석 ... 19
- 8. 결 론 ... 19
- 참고문헌 ... 20
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.