보고서 정보
주관연구기관 |
서울대학교 Seoul National University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-04 |
주관부처 |
교육인적자원부 |
사업 관리 기관 |
한국연구재단 National Research Foundation of Korea |
등록번호 |
TRKO201100003357 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
건국 60년이 지난 현 시점에서 한국 사회를 진단하고 성찰할 필요가 있다. 특히 국가 정체성의 혼란, 사회적 불신, 경제적 어려움 등으로 위기에 처해 있는 현 한국 사회에서 사회의 진단과 성찰에 근거하여 위기를 극복하고 사회의 발전 방안을 제시하는 것이 절실히 요구된다. 사회과학자들이 이러한 역할을 담당해야 되나 한국 사회과학이 지니는 여러가지 특성들과 한계로 인하여 이 역할을 충실히 수행하지 못하고 있다. 이 연구는 한국 사회의 발전을 위하여 한국 사회과학의 문제점을 진단하고 사회과학 진흥방안을 제시한다.
한국사회과학의 문제
건국 60년이 지난 현 시점에서 한국 사회를 진단하고 성찰할 필요가 있다. 특히 국가 정체성의 혼란, 사회적 불신, 경제적 어려움 등으로 위기에 처해 있는 현 한국 사회에서 사회의 진단과 성찰에 근거하여 위기를 극복하고 사회의 발전 방안을 제시하는 것이 절실히 요구된다. 사회과학자들이 이러한 역할을 담당해야 되나 한국 사회과학이 지니는 여러가지 특성들과 한계로 인하여 이 역할을 충실히 수행하지 못하고 있다. 이 연구는 한국 사회의 발전을 위하여 한국 사회과학의 문제점을 진단하고 사회과학 진흥방안을 제시한다.
한국사회과학의 문제점은 자생적인 학문후속세대의 양성의 어려움, 중장기 연구 플랜의 부재와 지속적 기반자료의 축적의 어려움, 그리고 심화되는 사회문제에 대응할 수 있는 능력의 약화 등으로 파악된다. 이를 극복하여 사회과학의 도약적 발전을 이루기 위한 방안으로 사회과학지식강국 2020 사업 (KS2020) 을 제안한다.
이 사업의 비전은 한국형 사회과학발전을 통한 지식한국의 구현이다. 이를 위하여 한국사회에 뿌리내린 사회과학, 사회현장과 소통하는 사회과학, 세계와 교류하는 사회과학, 그리고 미래 변화를 선도하는 사회과학을 구현하는 것에 목표를 두었다. 추진 방향은 한국사회과학의 학문토대구축, 지식재생산기반 확보, 학술연구역량의 획기적 제고와 학술연구의 사회적 연계의 극대화로 삼았다. 이를 추진하기 위하여 한국연구 재단의 현행 연구지원 사업과의 시너지 효과를 극대화하고, 단계별 추진을 통하여 사업추진의 효율성을 확보하는 것을 전략으로 채택하였다.
주요사업으로 크게 지식한국 선도사업과 사회지식인프라 구축사업을 제안하였다. 전자는 한국사회과학의 패러다임 개발과 지식한국특정연구의 하위 분야로 나뉘고 후자는 한국사회 기초자료의 구축, 차세대 사회 과학자 육성과 연구성과의 사회적 확산으로 나뉘어진다.
한국사회의 패러다임 개발 연구는 서구에서 수입된 사회과학을 한국의 환경과 배경을 토대로 재해석하여 새로운 패러다임을 개발하는 것을 목표로 삼고 한국사회과학의 발전궤적을 추적하고, 한국사회과학이 우리 사회 발전에 기여한 정도를 평가하며, 연구에서 정리된 패러다임을 교과서로 집필하는 사업을 포함한다. 지식한국의 특정연구는 네 가지의 세부사업으로 나뉘어지는데, 첫 번째인 한국사회/국가 의제 연구는 현재 한국사회가 당면한 문제를 해결하기 위한 지정주제를 제시하고 연구성과 네트워크를 구성하는 사업이다. 두 번째는 미래한국사회 연구 사업으로 미래 예측 연구를 지원하고 국내학자들과 국제학자들의 네트워크를 통한 워크샵을 지원하여 미래의 한국사회에 대한 국내외 전문가들의 의견을 수렴하는 것을 지원한다. 세 번째는 지구적 의제 선도 연구로 지구화 시대에 맞는 의제를 체계적으로 연구하는 것을 지원한다. 교수들의 해외방문연구, 국제공동연구와 글로벌 네트워크를 구성하는 것을 지원한다. 여기에는 남북간의 기술 및 학술교류도 포함한다. 마지막은 한국 사회과학의 융합 및 국제화 지원이다. 현대 학문의 흐름은 융합과 국제화로 진행되고 있다. 미래의 학문 경향에 적절히 대응하기 위하여 융복합 연구와 국제화 사업을 지원한다.
한국사회기초자료의 구축은 한국의 개인과 사회 문화를 정확하게 파악하기 위한 기초자료를 구축하는 사업을 지원함을 의미한다. 차세대 사회과학자의 육성은 사회과학 학문후속세대의 자생적 양성을 위하여 박사과정생과 우수 연구자를 지원하고 학부생과 대학원생을 지원하는 것을 포함한다. 연구 성과의 사회적 확산을 위한 사업으로 출판지원과 사회과학주간 행사지원이 포함된다.
이러한 여러 가지 지원들을 통하여 한국 사회과학이 새로운 한국형 사회과학 그리고 지구화된 사회과학으로 도약하는 계기를 마련하고자한다. 이러한 발전을 통하여 사회과학이 한국 사회에 현존하는 많은 문제들에 대한 해결책을 도출하는 것이 가능할 것이며, 한국의 국민이 공감하는 사회의 발전 방향을 제시하고 미래에 대비하는 사회과학으로 발전하는 것이 가능할 것이다.
Abstract
▼
Recent years after the sixtieth anniversary of the Republic of Korea have witnessed the country mired in crisis situations. Cultural identity confusion, social distrust, economic distress, and political warfares are altogether fanning this sense of national crisis. The Korean society today is, thus,
Recent years after the sixtieth anniversary of the Republic of Korea have witnessed the country mired in crisis situations. Cultural identity confusion, social distrust, economic distress, and political warfares are altogether fanning this sense of national crisis. The Korean society today is, thus, at a critical juncture to re-diagnose and re-examine itself and search for the ways to overcome such difficulties and accelerate civilizational advancement. Social scientists certainly should take a leading role in this regard, but various limits in Korean social science have hampered their contributions. This project aims to offer the proposals to remove those limits and elevate Korean social science up to a level to drive Korean society out of crisis into a mature development.
The limits that Korean social scientists must overcome include the research environments insufficient for training young generations of scholars, the absence of long-term research plans, the difficulty in accumulating academic data, and the lack of practical problem-solving ability with respect to mounting social dysfunctions. We propose the Knowledge Korea Social Science 2020 (KS2020) as a prescription against those chronic limits.
The KS2020 envisions a knowledge-equipped strong country guided by our own Korean model of social science. This model seeks four closely-related goals: relevance of social science in reflection of peculiar Korean contexts, practicality of social science in service of real social demands, global reverberations of social science by way of global outreaches, and paradigmatic utility of social science with an eye on the future of society. These four goals, if adequately satisfied, will help maximize the capability of Korean social science in dealing with nuts-and-bolts real-world issues as well as pure and noble academic topics.
Two major parts of the KS2020 are the Leading Academic Performance Program (LAPP) and the Academic Infrastructure-Building Program (AIBP). The LAPP, in turn, prioritizes two tasks: developing Korean social scientific paradigms, and researching on specific areas. The AIBP also consists of two tasks: a systematic accumulation of a vast amount of data on Korean society, and a best-quality training of the next-generations of Korean social scientists.
The first task of the LAPP―developing Korean social scientific paradigms―presupposes a critical review of the historical paths of Korean social science and a re-interpretation of the Western-imported social science in light of unique Korean contexts. The second task of the LAPP―researching on specific areas―has four sub-programs: (1) the top-down research agenda to address current pending issues in Korean society, (2) the future studies to predict and prepare for the future of Korean society, (3) the global research agenda to deal with new issues of globalization, and (4) the inter- and cross-disciplinary studies to combine knowledges cutting across various fields.
The first task of the AIBP―systematically accumulating a vast amount of data on Korean society―is crucial in that it compiles the basic data accurately showing the characteristics of Korean people, society, culture, politics, and economy. The second task of the AIBP ―training the next-generations of Korean social scientists―includes a list of substantial benefits to post-graduate, graduate, and undergraduate students enrolled in Korean educational institutions.
The proposed KS2020, if its tasks and programs hit a decent level, is expected to help make Korean social science more Koreanized and more globalized simultaneously. This delicate balance between Koreanization and globalization will greatly boost the ability of Korean social science to solve a host of social problems and offer a desirable direction for the future of Korean society.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 목차 ... 3
- 연구 요약 ... 7
- I. 추진 배경 ... 9
- II. 주요 선진국의 사회과학 연구지원 : 현황과 시사점 ... 17
- 1. 영국의 사회과학 연구지원 현황 ... 17
- 2. 프랑스의 사회과학 연구지원 현황 ... 20
- 3. 독일의 사회과학 연구지원 현황 ... 23
- 4. EU의 사회과학 연구지원 현황 ... 27
- 5. 일본의 사회과학 연구지원 현황 ... 29
- 6. 미국의 사회과학 연구지원 현황 ... 34
- 7. 시사점과 정책제언 ... 38
- III. 사업개요 ... 42
- 1. 비전 및 목표 ... 42
- 2. 추진 방향 및 추진전략 ... 44
- 3. 연도별 소요예산 ... 51
- IV. 주요 추진사업 ... 53
- 1. 지식한국 선도사업 ... 53
- (1) 한국사회과학 패러다임 개발 ... 53
- (2) 지식한국 특정연구 ... 58
- 가. 한국사회/국가 의제 연구 ... 58
- 나. 미래 한국사회 연구 ... 62
- 다. 지구적 의제 선도 연구 ... 67
- 라. 한국 사회과학 융합 및 국제화 ... 76
- 2. 사회지식인프라 구축사업 ... 82
- (1) 한국사회 기초자료 구축 ... 82
- (2) 차세대 사회과학자 육성 ... 87
- 가. 박사과정생 및 우수연구자 지원 사업 ... 87
- 나. 학부생.석사생 연구 지원사업 ... 94
- (3) 연구성과의 사회적 확산 ... 100
- 가. 출판 지원 ... 100
- 나. 사회과학주간 행사지원 ... 103
- V. 종합정리 ... 107
- VI. 참고문헌 ... 111
- VII. Abstract ... 117
- 끝페이지 ... 119
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.