보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
연구책임자 |
김우호
|
참여연구자 |
고병욱
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국토교통부 |
사업 관리 기관 |
경제인문사회연구회 |
등록번호 |
TRKO201100007198 |
과제고유번호 |
1105003226 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
세계 5위 수준의 지배선대를 보유할 만큼 괄목할 만한 성장을 이룩한 우리나라 해운산업이 여전히 경쟁력이 낮은 것으로 인식되는 이유는 무엇인가? 이는 아마도 해운산업이 달성한 현재의 성과보다는 미래에 대한 염려가 우선됐기 때문일 것이다. 즉, 양적 성장에 비해 질적 성장의 성과가 낮은 데서 오는 불안감을 반영한 것이라고 판단된다. 또한 경쟁의 사후적 성과보다는 생산요소의 경쟁력에 무게를 두고 있기 때문이기도 하다. 일련의 성과에 대해 긍정적인 평가를 하면서도 한편으로 경쟁력을 강화하려는 것은 지속가능한 경쟁우위의 필요성을 강조하려고
세계 5위 수준의 지배선대를 보유할 만큼 괄목할 만한 성장을 이룩한 우리나라 해운산업이 여전히 경쟁력이 낮은 것으로 인식되는 이유는 무엇인가? 이는 아마도 해운산업이 달성한 현재의 성과보다는 미래에 대한 염려가 우선됐기 때문일 것이다. 즉, 양적 성장에 비해 질적 성장의 성과가 낮은 데서 오는 불안감을 반영한 것이라고 판단된다. 또한 경쟁의 사후적 성과보다는 생산요소의 경쟁력에 무게를 두고 있기 때문이기도 하다. 일련의 성과에 대해 긍정적인 평가를 하면서도 한편으로 경쟁력을 강화하려는 것은 지속가능한 경쟁우위의 필요성을 강조하려고 했기 때문이다. 사후성과로 판단하는 양적 성장의 목표를 달성하기 위해서는 생산요소의 경쟁력을 강화하는 질적 성장이 시급하다. 이제 우리나라 해운산업이 세계 최고의 해운국가로 성장하기 위한 과제는 서비스 생산요소의 경쟁력 제고에 있음이 명확해진다. 다시 말해서 자본, 노동력, 자원 등 해운산업의 모든 생산요소를 가장 효율적으로 사용할 때 달성할 수 있는 잠재성장률을 높여 나가는 것이 중요하다.
최근 우리나라는 유동성을 활용한 선박펀드 등 선박금융이 급성장하고 있다. 특히 해운위기 이후 저렴해진 선박에 대한 자산차익을 목적으로한 투자가 활성화될 전망이다. 하지만 또 다른 생산요소인 노동력 즉 인적자원에 대해서는 시장기능이 발휘되지 못할 뿐만 아니라 정책수단도 충분치 못하다.
Abstract
▼
■ Needs to Bring up the Professionals in the Shipping Industry
○ The structural change of global shipping industry has occurred and will continue to be on progress.
- There have emerged a group of new shipping markets. Especially, BRICs (Brazil, Russia, India, China) have become major shippin
■ Needs to Bring up the Professionals in the Shipping Industry
○ The structural change of global shipping industry has occurred and will continue to be on progress.
- There have emerged a group of new shipping markets. Especially, BRICs (Brazil, Russia, India, China) have become major shipping markets.
- The International shipping community has been strengthening regulatory standards regarding safety, security, environment, etc.
- Logistics customers (i.e., shippers) want more one-stop services.
- Because there has been a remarkable volatility increase in the shipping market, shipping market participants (shipping company, shipper, finance institute, etc) need to hedge the market risks.
○ In order for Korea's shipping industry to enhance its competitiveness and expand its value added, there are needs to bring up professionals in some fields to expand market frontiers and to become knowledge-intensive.
- These fields include fleet deployment strategies, marketing, exploration of new market, total ship management, environment-friendly ship development, professionals in law and finance, market analysis, information technology, and so on.
■ Prospects for the Demand of Professionals in the Shipping Industry
○ Among a lot of professional fields in the shipping industry, there will be a demand increase in 21 ones. Especially, the increase rate in marketing strategy area is higher than others.
○ Inter alia, it should be stressed that there will be an additional demand increase due to the spillover effect of human resources.
- Although we assume the normal policy subsidy, it is expected that additional 4,390 employments will be created as a whole.
- This additional increase is brought about by the positive feedback between the policy subsidy and the positive externality of human capital.
■ Status of Shipping Professionals and Its Problems
○ Various institutions provide education programs for shipping professionals.
- Korea Maritime University and Mokpo National Maritime University educate students who will become marine officers.
- Other universities such as Chung-Ang University, Pusan National University, etc., provide long-period or short-period courses which are designed for shipping or port professionals.
- Korea Maritime Research Institute, which is a private entity, also provides some short-period courses on the practical issues of shipping businesses.
○ Despite the above endeavours, there are some problem to be solved.
- First, there is a shortage of education programs. This shortage may come from the positive externality of human resources. Especially, small and medium firms would suffer more from this shortage problem than large ones.
- Second, there is no CDP (Career Development Program) for sailors. This problem exacerbates sailor's early retirement from ship.
- Third, there is a shortage of job education for the graduates.
- Fourth, there is room for the improvement of coordination among education programs.
■ Policy Recommendations
○ Four policy recommendations are suggested as follows.
- First, it is necessary to transform the recognition of policy makers so as to expand the framework of educating shipping professionals.
- Second, the government should establish the so-called "Basic Plan for the Education of Shipping Professionals".
- Third, it is necessary to conduct a complete enumeration of marine officers in order to make the Career Development Path.
- Fourth, it is necessary to establish an organization which can manage all the education programs efficiently as a whole.
목차 Contents
- 표 지...1
- 머 리 말...3
- 차 례...5
- Executive Summary ...12
- 제1장 서 론 ...15
- 1. 연구의 배경 및 필요성 ...15
- 2. 연구의 목적 ...18
- 3. 연구의 범위와 방법 ...19
- 1) 연구의 내용 및 범위 ...19
- 2) 연구의 방법 ...23
- 3) 선행연구 검토 ...24
- 제2장 해운 전문인력 양성의 필요성 ...27
- 1. 세계 해운산업의 구조변화 ...30
- 1) 신흥 해운시장으로서 BRICs의 등장 ...30
- 2) 환경·안전 규제 강화 ...34
- 3) 해운기업의 종합물류기업화 요구 증대 ...43
- 4) 해운시황 변동성의 확대 ...45
- 5) 해운 지식 정보 시장의 확대 ...47
- 2. 해운산업 전문인력 수요 ...49
- 1) 해운업과 해사서비스업 ...49
- 2) 지식서비스 산업의 개념 ...53
- 3) 해운산업 사업영역별 해운 전문인력 수요 ...54
- 4) 해운산업 전문인력의 범위 ...57
- 제3장 해운 전문인력 수급 전망 ...62
- 1. 국내 해운 전문인력 현황 및 수요 조사 ...62
- 1) 실태·설문조사의 개요...62
- 2) 실태·설문조사의 결과 ...64
- 2. 국내 해운 전문인력 수급 전망 ...70
- 1) 분석모형 소개 - 시스템 다이내믹스 ...70
- 2) 시스템 다이내믹스 적용 과정 ...72
- 3) 수급 전망 모델 ...73
- 4) 수급 전망 결과 ...74
- 3. 수급 전망 분석의 시사점 ...77
- 제4장 해운 전문인력 양성 현황과 문제점 ...78
- 1. 우리나라 해운 전문인력 양성 현황 ...78
- 1) 교육기관의 해운 전문인력 양성 현황 ...78
- 2) 정부의 해운 전문인력 양성 현황 ...84
- 3) 민간의 해운 전문인력 양성 현황 ...93
- 2. 해운 전문인력 양성의 문제점과 대응방향 ...99
- 1) 해운 전문인력 양성의 문제점 ...99
- 2) 정책적 시사점 ...103
- 제5장 해외 주요국 사례 분석 ...105
- 1. EU ...105
- 2. 영국의 해사클러스터와 해사전문가 양성 ...106
- 3. 덴마크 ...109
- 4. 노르웨이 ...110
- 5. 싱가포르 ...111
- 1) 국제해사중심의 비전 ...111
- 2) 해사전문인력 양성을 위한 조직정비 ...114
- 3) The MaritimeONE(Maritime Outreach NEtwork) ...116
- 4) 해사클러스터 펀드(Maritime Cluster Fund : MCF) ...121
- 6. 일본 ...123
- 7. 시사점 ...124
- 제6장 해운 전문인력 육성방안 ...126
- 1. 해운 전문인력 육성방안의 기본 원칙 ...126
- 2. 해운 전문인력 교육 콘텐츠 강화 ...129
- 1) 현황과 문제점 ...129
- 2) 교과목 보완 및 운영 개선 ...130
- 3) 전문 교수요원의 확대 ...131
- 4) 추진계획 ...133
- 3. 해운 전문인력 교육사업 관리 체계의 일원화 ...134
- 1) 현황과 문제점 ...134
- 2) 교육내용의 데이터베이스 관리 ...135
- 3) 전담조직을 통한 해운 전문인력 교육관리 체계의 일원화 ...136
- 4) 추진계획 ...138
- 4. 해운 전문인력 경력개발제도 도입 ...141
- 1) 현황과 문제점 ...141
- 2) 경력개발프로그램의 도입 ...142
- 3) 교육프로그램 등급제 ...145
- 4) 추진계획 ...146
- 제7장 결론 및 정책 제언 ...148
- 1. 요약 및 결론 ...148
- 1) 연구의 요약 ...148
- 2) 연구의 결론 ...151
- 2. 정책 제언 ...152
- 1) 해운 전문인력 교육의 틀을 확장하는 인식전환 필요 ...152
- 2) 해운 전문인력 교육 기본계획 수립 필요 ...152
- 3) 경력개발경로 작성을 위한 해기사 대상의 전수조사 제안 ...153
- 4) 해운 전문인력 교육사업의 총괄관리 조직 설립 제안 ...153
- 참 고 문 헌 ...155
- 부 록. 해운산업 전문인력에 관한 실태·설문조사표 ...157
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.