보고서 정보
주관연구기관 |
연세대학교 Yonsei University |
연구책임자 |
손명세
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2009-06 |
주관부처 |
보건복지부 |
사업 관리 기관 |
질병관리본부 Korea Center for Diease Control and Prevention |
등록번호 |
TRKO201300000150 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
키워드 |
세계보건기구.집행이사회.보건총회.서태평양지역사무처.의제.결의안.발언.WHO.EB.WHA.WPRO.Agenda.Agenda making.Response.Resolution.Intervention.
|
초록
▼
1. 배경
세계보건기구 서태평양지역회의(Regional Committee for the Western Pacific Region of the WHO)의 지역 사무처장으로 우리나라 신영수 교수가 선출되었고, WHO 전체 회원국 중 법정 분담금 공여(assessed contribution) 순위 11위를 차지하고 있다. 이렇게 우리나라는 WHO 집행 이사회 회원국으로서 국제 사회에서 우리나라의 적극적 활동이 더욱 기대되고 있다.
2. 연구 목적
첫째, 주요 WHO 회의(집행이사회, 총회, 지역총회)의 의제를 제안하고,
1. 배경
세계보건기구 서태평양지역회의(Regional Committee for the Western Pacific Region of the WHO)의 지역 사무처장으로 우리나라 신영수 교수가 선출되었고, WHO 전체 회원국 중 법정 분담금 공여(assessed contribution) 순위 11위를 차지하고 있다. 이렇게 우리나라는 WHO 집행 이사회 회원국으로서 국제 사회에서 우리나라의 적극적 활동이 더욱 기대되고 있다.
2. 연구 목적
첫째, 주요 WHO 회의(집행이사회, 총회, 지역총회)의 의제를 제안하고, 대응하는 절차 분석 및 결의안을 만들고 채택되기까지의 절차를 분석한다.
둘째, 이를 바탕으로 우리나라의 리더쉽을 강화할 수 있는 구체적인 방안을 도출한다.
3. 연구 내용
① 주요 WHO 회의의 의제 대응 및 결의안 채택 절차 분석
WHO 각종 회의에서의 활동은 발언(Intervention), 결의안(Resolution), 의제제안(Agenda Making) 등 크게 3가지로 구분된다. 첫째 우리나라의 발언형태는 칭찬이나 자랑이 주를 이루고 있어 보다 적극적인 비판과 비젼 제시를 할 필요가 있다. 둘째, 우리나라는 아직 결의안을 직접 제안한 적이 없다.
적극적으로 결의안을 작성하여 제안하는 역량을 갖춰야 한다. 셋째, 우리나라는 WHO의 모든 정책의 기본이라 할 수 있는 의제제안에 매우 소극적이었다. 직접 의제를 제안하고 그 내용을 준비하는 적극적인 자세가 필요하다.
② 우리나라의 지도력 강화를 위한 방안 마련
우리나라가 WHO 모든 회의에서 적극적으로 활약하기 위해서는, 다음의 사항이 필요하다.
첫째, 제네바에 있는 한국 공관(Mission) 등 현지 정보원으로부터 WHO 회의 주제에 대한 정보를 계속 업데이트해야 한다.
둘째, Task Force Team을 구성하여 충분한 시간을 들여 각종 회의에 대비해야 한다.
셋째, WHO 회의 준비를 계속적이고 전반적으로 담당하는 전문가를 육성해야 한다.
넷째, 원어민 수준의 영어 가능자를 참여시켜, 언어 문제를 해결해야 한다.
Abstract
▼
In the year 2009, the Republic of Korea (ROK) is poised to play a major role in the arena of international health, which is made possible by the nation’s increased presence at various levels of the World Health Organization (WHO). First, ROK has joined the highest ranks of the WHO as a Member of the
In the year 2009, the Republic of Korea (ROK) is poised to play a major role in the arena of international health, which is made possible by the nation’s increased presence at various levels of the World Health Organization (WHO). First, ROK has joined the highest ranks of the WHO as a Member of the Executive Board (EB), a three-year term from 2008 to 2010, and appointed Professor SOHN Myongsei to represent the nation throughout this term. Second, the Regional Committee for the Western Pacific Region of the WHO recently elected ROK’s Professor SHIN Youngsoo as its Regional Director, a five-year term from 2009 to 2014. And currently, ROK ranks 11th in assessed contributions among all Member States. Thus, with these pieces now in place, ROK must mobilize the political will and allocate the proper human and financial resources to ensure that the opportunities will be realized now and in the near future to step forward as a global leader in public health, health law, and biomedical ethics.
The objectives of this research project are two-fold. The primary goal is to understand the complex process by which a Member State (1) proposes a new agenda item for discussion by the EB; (2) drafts and sponsors a resolution in conjunction with the newly proposed agenda item; (3) defends (via interventions, for example) against objections to and gathers support (including amendments, for example) for the resolution from other Member States; and (4) carries the resolution forward to be adopted by the World Health Assembly (WHA). This process may be understood by analyzing the enormous body of work achieved by Professor SOHN and his agenda response team in conjunction with the EB meetings and WHAs during his term. By selecting an appropriate topic to be proposed as a new agenda item, this project may also achieve the secondary goal of raising global awareness of national issues in public health, health law, or biomedical ethics concerning ROK. This increased awareness, culminating initially in the WHA’s adoption of a resolution or eventually in the establishment international guidelines or other enforceable instrument, may then result in a feedback loop to provide the impetus to strengthen domestic policy in the relevant area.
In summary, this study makes four conclusions concerning what will be required for the Republic of Korea to become and continue to be a truly significant contribute or at the WHO. First, the nation’s Permanent Mission to the United Nations in Geneva, Switzerland, must constantly maintain updated information and readiness regarding keyissues. Second, prior to major meetings (e.g., EB meetings, WHAs, Regional Committee Meetings), a task force must be assembled as early as possible. Third, in connection with the ad hoc task force, a point person with expertise and the ability to commit must be designated to maintain consistency and efficiency of agenda response. Finally, also in connection with the task force, it is of crucial importance that a member of the team be a native English speaker but also capable of writing at the professional and international level.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 목차 ... 3
- I. 최종결과보고서 요약문 ... 6
- Summary ... 7
- II. 학술연구용역사업 연구결과 ... 8
- 제1장 최종 연구개발 목표 ... 8
- 제2장 최종 연구개발 내용 및 방법 ... 10
- 제3장 최종 연구개발 결과 ... 12
- 제1절 WHO ... 12
- 1. WHO Introduction ... 12
- 가. 세계보건기구의 목적 및 주요 기능 ... 12
- 나. 세계보건기구의 역사 ... 14
- 다. WHO 의 예산 및 집행 ... 17
- 라. WHO 회원국 ... 23
- 2. WHO의 구성 및 인력 ... 25
- 가. 세계보건총회(World Health Assembly; WHA) ... 25
- 나. 집행이사회 (Executive Board; EB) ... 26
- 다. 사무총장과 사무국 ... 28
- 라. WHO 서태평양 지역회의 ... 33
- 마. WHO 인력현황 ... 37
- 3. Documentation ... 40
- 가. EB Documentation ... 41
- 나. WHA Documentation ... 42
- 다. 소결 ... 43
- 4. 우리나라와 WHO (대한민국의 현재 position) ... 43
- 가. 우리나라의 WHO 고위직 진출 현황 ... 43
- 나. WHO 근무 한국인 현황 ... 44
- 다. WHO 연락 사무소 및 협력센터 ... 44
- 라. WHO Collaborating Centres ... 44
- 마. 우리나라의 분담금 ... 45
- 바. 소결 ... 47
- 5. 한국의 WHO 관련 인력 및 조직 ... 48
- 가. 보건복지가족부의 국제협력관 ... 48
- 나. 주제네바 공관 ... 49
- 제2절 WHO Procedure of WHA/EB ... 50
- 1. Introduction ... 50
- 가. 국제회의 참가준비 ... 50
- 나. 개회식 ... 50
- 다. 의제채택(adoption of the agenda) ... 51
- 라. 토의개시 ... 51
- 마. 토론과 발언 ... 53
- 바. 결의문 ... 53
- 2. Procedure of EB ... 58
- 가. EB 회원자격과 참가 ... 58
- 나. 회기 ... 58
- 다. 의제 ... 59
- 라. 임원 ... 60
- 마. 위원회 ... 60
- 바. 사무국 ... 60
- 사. 정족수 ... 61
- 아. 투표 ... 61
- 3. Procedure of WHA ... 62
- 가. WHA의 구성 ... 62
- 나. 회기 ... 62
- 다. 의제 ... 62
- 라. 임원 ... 62
- 마. 보건 총회의 기능 ... 63
- 바. 권한 ... 63
- 제3절 Agenda Preparation and Response ... 65
- 1. 발언 (Intervention) ... 65
- 가. 발언의 정의 ... 65
- 나. 발언의 종류 ... 67
- 다. 한국의 발언 내용 ... 69
- 라. 향후 발전 방향 ... 90
- 2. 결의안 (Resolution) ... 93
- 가. 결의안(resolution)의 정의 ... 93
- 나. 한국의 결의안 내용 ... 99
- 다. 향후 방안 ... 115
- 3. 의제 제안 (Agenda Making) ... 117
- 가. 절차 (rule of procedure) ... 117
- 나. 한국의 내용 ... 117
- 다. 향후 방향 ... 118
- 제4절 세계보건총회(WHA) 활동 분석 및 개선방안 ... 119
- 1. 총회 참여 과정 ... 119
- 2. 제62차 총회 주요 내용 ... 119
- 가. 제62차 총회 Agenda ... 119
- 나. 제62차 WHO 총회의 주요 내용 ... 122
- 3. 총회 대응문 ... 123
- 4. 문제점 및 개선방안 ... 125
- 가. 의제 검토 및 대응 준비 부실 ... 125
- 나. 현장에서 발표 내용, 대응 능력 ... 126
- 다. 대응 문건 작성 시 사용하는 영어 ... 127
- 제4장 연구결과 고찰 및 결론 ... 128
- 제5장 연구성과 ... 131
- 제6장 기타 중요변경사항 ... 132
- 제7장 참고문헌 ... 133
- 제8장 첨부서류 ... 135
- 참고자료 ... 136
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.