심뇌혈관질환 예방을 위한 지역사회 건강캠페인 활성화 전략 A Community Health Campaign Promotion Strategy for preventing Cardio-Cerebrovascular Disease원문보기
보고서 정보
주관연구기관
순천향대학교 SoonChunHyang University
연구책임자
서연옥
참여연구자
박윤형
,
손연정
,
이윤미
,
차희원
,
정윤경
,
윤현경
,
최승희
,
이지희
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2009-05
주관부처
보건복지부
사업 관리 기관
질병관리본부 Korea Center for Diease Control and Prevention
등록번호
TRKO201300000165
DB 구축일자
2013-04-18
키워드
심뇌혈관 질환.건강캠페인.홍보전략.홍보 가이드라인.Cardiovascular and cerebrovascular disease.health campaign.publicity strategy.publicity guideline.
초록▼
본 연구는 증가되는 심뇌혈관 질환 예방을 위하여 효율적인 지역사회 건강캠페인을 활성화시키기 위한 전략모형과 홍보가이드 라인을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구방법은 일차적으로 국내외 건강캠페인 현황을 문헌을 통하여 분석하였다. 외국의 사례는 미국과 영국, 캐나다 보건국의 조직도와 활동사항을 조사하였고, 건강캠페인에 소모된 예산과 성공적인 캠페인 사례를 실례로 제시하였으며, 건강캠페인 관련이론과 매스미디어 광고의 효과를 조사하였다. 우리나라의 경우는 문헌조사 외에 지역사회의 인력과 예산, 현재의 홍보방법 및 효과에 대한
본 연구는 증가되는 심뇌혈관 질환 예방을 위하여 효율적인 지역사회 건강캠페인을 활성화시키기 위한 전략모형과 홍보가이드 라인을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구방법은 일차적으로 국내외 건강캠페인 현황을 문헌을 통하여 분석하였다. 외국의 사례는 미국과 영국, 캐나다 보건국의 조직도와 활동사항을 조사하였고, 건강캠페인에 소모된 예산과 성공적인 캠페인 사례를 실례로 제시하였으며, 건강캠페인 관련이론과 매스미디어 광고의 효과를 조사하였다. 우리나라의 경우는 문헌조사 외에 지역사회의 인력과 예산, 현재의 홍보방법 및 효과에 대한 조사, 지역주민을 대상으로 홍보인지도를 조사 분석한 결과를 제시하였다. 선행문헌과 조사결과에서 나타난 문제점을 개선하기 위한 방안으로 중앙정부와 지역사회의 역할을 분담하는 효율적인 건강캠페인 전략 모형을 제시하고, 지역단위 심뇌혈관 질환의 홍보수행을 위한 가이드라인을 제시하였다. 연구결과에서 제시된 건강캠페인 전략 모형에는 중앙정보와 지역사회의 역할분담에 따라 중앙정부에서는 사회적 이슈 형성을 위한 공익광고 형태의 단일한 메시지와 쌍방향 소통을 위한 인쇄물, 인터넷을 활용한 양질의 홍보 콘텐츠를 개발하고, 지역사회에서는 중앙에서 만들어진 홍보콘텐츠를 지역의 특성에 적합한 예산과 방법에 따라 선별하여 송출함으로서 중앙과 지역의 홍보전달 메시지의 일원화를 유지하기 전략이 포함되었다. 건강캠페인 전략수행을 위한 가이드라인에는 목적,대상자, 캠페인의 기획과 실행에서 고려해야할 구체적인 내용이 포함되어있다. 즉, 공익광고는 지역이슈를 형성하기 위하여 지역방송과 케이블 방송, 위성방송, 지역병원 TV를 이용하고, 지역별 특성과 홍보대상에 따라 인쇄물, 인터넷, 이벤트, 옥외광고 등을 하기위한 예산 및 인력활용에 대한 지침을 제시하였다. 본 연구결과는 심뇌혈관 질환 예방을 위한 국가적인 홍보 관리 시스템을 유지하여 국민에게 일관성 있는 건강정보를 제공하고, 지역사회 보건담당자의 홍보역할 인식을 제고하여 효율적인 건강예방 정책과 사업운영을 위한 근거자료로 활용 될 것이다.
Abstract▼
This research was executed in order to present a publicity guideline and strategy model for an effective way to stimulate a local health campaign for preventing increasing cardiovascular and cerebrovascular disease. Research method was primarily analysing thorough the review of the current status of
This research was executed in order to present a publicity guideline and strategy model for an effective way to stimulate a local health campaign for preventing increasing cardiovascular and cerebrovascular disease. Research method was primarily analysing thorough the review of the current status of health campaign of both foreign and in Korea. As for the foreign cases we researched the organization charts and activities of board of health in United States, England, and Canada. We presented actual examples of successful cases of health campaign and budget. Also we researched theories on health campaigns and the effects of mass media advertisement. In the case of South Korea, we presented paper research, a research on human resources and budget of local society, a research on current publicity methods and its effects, and a research and analysis publicity recognition on of local residents. As a way to solve a problem found on preceding document research, we exhibited a efficient health campaign model that lets the central government share roles with the local community. We also showed a performance guideline for local publicizing of cardiovascular and cerebrovascular disease. On the research results presented on the health campaign model, it shows how the government can develop a single message in the form of a public advertisement to build a social issue, pamphlets for interactive communication, and advertising contents using the internet. It also show how the local community can select and send material that are appropriate to the local characteristics from the contents made in the central government. This strategy will enable the unification of advertising message of the central and local. In the guideline for caring out heath campaign strategies, there are specific information that should be considered according to the object, subject, and planning and executing the campaign; public advertisements should use local and cable TV, satellite TV, local hospital TV. There are also information on utilizing human resources and tips on spending budget for making pamphlets, according to the local characteristics and the object of advertising. The results of this research will be used to provide a consistent health information for citizens to maintain a national publicity management program for preventing cardiovascular and cerebrovascular disease. Moreover it will promote the role of advertising of local healthcare manager resulting in providing efficient health protection policy and base material for operating enterprise.
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