보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2011-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
등록번호 |
TRKO201300014938 |
DB 구축일자 |
2013-09-28
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키워드 |
국제교류활동 참여효과.인식유형.participation effects for International Youth Exchange.perception factors.
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초록
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본 연구는 국제교류활동 참여효과에 대한 인식내용과 유형을 도출하기 위해 문헌연구와 함께 참여청소년 및 지도자, 전문가 심층면접 및 인간의 주관성을 연구하는 Q방법론을 통해 참여효과 인식 내용 분석과 유형을 분류하였다. 이후 도출된 인식유형을 2010년 국제교류활동에 참여한 청소년 1,612명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 회수된 226부를 SPSS 18.0을 활용 분석하여 일반적 분포와 인식유형별 특성의 차이를 파악하였다. 이상의 질적․양적 조사와 전문가 자문회의 결과를 토대로 국제교류 사업 발전방안을 제시하였다. 본 연
본 연구는 국제교류활동 참여효과에 대한 인식내용과 유형을 도출하기 위해 문헌연구와 함께 참여청소년 및 지도자, 전문가 심층면접 및 인간의 주관성을 연구하는 Q방법론을 통해 참여효과 인식 내용 분석과 유형을 분류하였다. 이후 도출된 인식유형을 2010년 국제교류활동에 참여한 청소년 1,612명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 회수된 226부를 SPSS 18.0을 활용 분석하여 일반적 분포와 인식유형별 특성의 차이를 파악하였다. 이상의 질적․양적 조사와 전문가 자문회의 결과를 토대로 국제교류 사업 발전방안을 제시하였다. 본 연구의 주된 분석결과와 함의는 다음과 같다.
첫 번째로 국제교류활동 참여효과에 대한 인식내용에 대한 심층면접 결과 참여자들은 ‘국제교류 활동’을 통해 낯선 곳에서의 적응력과 용기 배양, 타 문화에 대한 관심과 이해의 폭이 넓어지고 깊어졌다는 긍정적 효과를 공통적으로 인식하는 것으로 나타났다. 국제교류활동 참여 효과에 대한 인식 유형은 3가지 즉, ‘소통과 네트워킹의 기회’, ‘문화에 대한 폭넓은 시각’ 그리고‘삶에 대한 진지한 성찰’로 나타났다. 제1유형은 국제교류활동을 통해 개인의 관심사를 발전시킬 수 있고, 새로운 소통의 기회로서 실용적인 네트워킹을 형성하고 활용하는데 도움이 되었다고 인식하고 있다. 제2유형은 ‘문화에 대한 폭넓은 시각’으로 타문화에 대한 수용성과 이해를 증진시킬 수 있었다고 인식한다. 제3유형은 다양한 삶의 방식의 경험을 통해 자기성찰과 새로운 진로 모색의 기회를 얻게 되었다고 한다.
두 번째 단계로 국제교류활동 효과에 대한 인식유형별 일반적 분포와 기타 변인들과의 관계를 알아보았다. 분석 결과, 제2유형인 ‘문화에 대한 폭넓은 시각(54.4%)’이 가장 높게 나타났으며, 제1유형인 ‘소통과 네트워킹의 기회(25.7%)’, 제3유형 ‘삶에 대한 진지한 성찰(19.9%)’ 순으로 나타났다.
유형별 특성의 차이를 분석한 결과 제1유형은 원활한 의사소통 가능자, 해외체류 경험자, 사후활동 참여자가 상대적으로 많았다. 반면 제 2유형은 새로운 경험에 대한 흥미로 인해 국제교류 활동에 참여한 초기 참여자들이 상대적으로 많았다. 제3유형인 ‘삶에 대한 진지한 성찰’은 비교적 어려서부터 국제교류활동에 참여한 사람들이 상대적으로 많았다.
세 번째로 사업유형별 참여경험과 참여효과에 대한 분석결과 참여 후 가장 크게 달라진점, 사전교육 진행, 사후활동 지원에 대한 만족도 이상 3개의 변수에서 통계적으로 유의한 차이가 발견되었다. 또한 참여자 관점에서의 우선 개선과제에 대한 분석결과 참여자들은 사후활동 지원, 프로그램 내용, 홍보 및 모집방법 개선을 시급히 개선할 과제로 제기하였다.
이 같은 연구결과를 토대로 국제교류의 발전방안을 모색하기 위한 본 연구의 제언은 다음과 같다.
첫째, 청소년국제교류활동 참여자 관점에서 국제교류활동 참여효과를 이해하는 실증자료를 구축하여 정책 수립 과정에 객관적 근거로 활용될 수 있도록 향후 이러한 후속연구가 더욱 활성화 될 필요가 있다.
둘째, 청소년국제교류활동 참여효과 인식 유형에 따른 특성별 요구 수준에 따라 프로그램 다양화와 국제교류활동 참여효과를 심층적이고 지속적으로 이어갈 수 있는 정책적 지원과 노력이 필요하다.
셋째, 청소년의 국제교류활동 참여 효과를 제고하기 위해 참여기회 확대 및 제도적 장치, 운영측면의 인력과 예산확보가 필요하다.
Abstract
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This study explored participation effects for International Youth Exchange participants by using the Q methodology to derive perception factors. Q Methodology was used to examine human subjectivity to find out the effects of participation in the International Youth Exchange.
In addition to the Q
This study explored participation effects for International Youth Exchange participants by using the Q methodology to derive perception factors. Q Methodology was used to examine human subjectivity to find out the effects of participation in the International Youth Exchange.
In addition to the Q Methodological study we sought to find out the relationship between the found perception factors and other variables. To do this we conducted an on-line survey of 1,612 youths who participated in the International Youth Exchange. The questionnaires were returned by 226 respondents. The following are principal analytical results and implications in this study.
First, the results of in-depth interview on perception for the participation effects of international exchange showed that participants recognize common positive effects in through international exchange provided by adaptability experience in a strange place and by courage cultivation. The characteristics included having an interest in various cultures and the experience involved an expansion of understanding, broaden and deepen their understanding on other cultures.
The perceptions on the International Youth Exchange participation effects are shown by three factors, 'The Opportunity for Communication and Networking', 'The Mind-opening Perspectives on Culture', 'The Serious Reflection upon Their Own Life'.
Factor 1, 'The Opportunity for Communication and Networking' recognizes that it could develop individual interests and it acted as a bridge for networking and afforded them with an opportunity for new communication through the activities provided by the international exchange.
Factor 2, 'The Mind-opening Perspectives on Culture' shows that the international exchange has enhanced the acceptability and understanding about the other cultures. Factor 3 shows that they have come to realize the values of time taken for self-examination and new career opportunities that are provided by experiencing diverse lifestyles.
In the second step, we searched general distribution by factors and relation between perception factors and other variables. The result, Factor 2, 'The Mind-opening Perspectives on Culture' was the highest rate (54.4%), showed in order of Factor 1, 'The Opportunity for Communication and Networking' (25.7%), and Factor 3, 'The Serious Reflection upon Their Own Life' (19.9%).
The following is a description of the characteristic's the form each factor; Factor 1 type participants can be a communicative with foreigners, and have experienced staying overseas. Factor 2, type participants are those who has an interest in new experiences, was relatively more likely to participate the international exchange.
Factor 3, 'The Serious Reflection upon Their Own Life' type participants was comprised of people who have taken part in international exchange program since childhood.
In the third step satisfaction on the orientation process, support post-activity was shown to be statically significant in the participation experience and effects by program type. Therefore, it has been confirmed there needs to be commonly active orientation and post-activity through development of a manual. Post activity analysis of the International Youth Exchange, participants suggested that to improve support, post-activities, program contents, and publicity and recruitment all need improvements.
The following are proposals of this study to find ways to improve international exchanges based on the results of this study.
The first, proposal is for a follow-up study that it can be used as an objective basis for policy procedures, by building the base of empirical data to increase understanding of effects of international exchange from the perspective of participants.
The second, proposal is for diversity of programs based on perception factors and for the development of political support to assure commitment in order to maintain the positive effects of international exchange activities that are both in-depth and ongoing.
Finally, there needs to be more opportunities for participation, through the development of an institutional framework, supported by manpower to secure the operation for improved participation effects to occur from of the International Youth Exchange Program.
We suggest these development strategies be developed through approaches that include the mixed research designs that are then developed based on results of the research and in consultation with experts in the area.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 국문초록 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목 차 ... 9
- 표 목차 ... 11
- 그림 목차 ... 13
- 제 1 장 서 론 ... 15
- 1. 연구배경 및 목적 ... 17
- 2. 연구내용 ... 19
- 제 2 장 이론적 배경 ... 23
- 1. 청소년 국제교류 패러다임의 변화 ... 25
- 2. 청소년 국제교류 유형 ... 27
- 3. 청소년 국제교류활동 참여효과에 관한 선행연구 동향 ... 37
- 제 3 장 연구방법 및 연구설계 ... 39
- 1. 연구방법 ... 41
- 2. 국제교류활동 참여효과에 대한 참여자들의 인식 유형 연구절차 ... 44
- 3. 참여효과 인식유형의 일반적 분포와 특성 연구절차 ... 49
- 제 4 장 연구결과 ... 53
- 1. 참여효과 인식유형 분석 ... 55
- 2. 국제교류활동 참여효과 인식유형의 분포와 특성 분석 ... 68
- 3. 국제교류사업 유형별 참여경험과 참여효과 분석 ... 78
- 4. 국제교류사업 발전방안 분석 ... 90
- 제 5 장 결론 및 제언 ... 95
- 1. 연구결과의 요약 ... 97
- 2. 연구의 함의와 제언 ... 99
- 3. 후속연구에 대한 제언 ... 102
- 참고문헌 ... 103
- 부 록 ... 109
- 부록 1. 심층면접 동의서 및 질문지 ... 111
- 부록 2. Q 모집단 ... 114
- 부록 3. Q 분포도 ... 117
- 부록 4. 설문지 ... 120
- 부록 5. 2010 정부주도 국제교류사업 개선 의견 ... 123
- Abstract ... 133
- 2011년 한국청소년정책연구원 간행물 안내 ... 137
- 연구에 도움을 주신 분들 ... 145
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