보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201300030129 |
과제고유번호 |
1105002564 |
사업명 |
경제(과학기술정책연구원) |
DB 구축일자 |
2013-12-21
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201300030129 |
초록
▼
1. 서론
1.1 연구의 배경
○ 경제의 서비스화에 따라 제조 기업에서 제품의 서비스화(Product Servitization)가 가속화 되고 있음
- 세계적으로 ‘제품(기술)’과 ‘서비스’의 결합이 전자, 자동차, 기계, 엔진, 엘리베이터, 의료기기 등 제조업 전 영역에서 확산
- 이러한 예는 애플, GE/롤스로이스, GM, 현대자동차, 오티스 엘리베이터, 웅진코웨이 등 국내외 기업에서 모두 발견
○ 제조기업들은 전체 부가가치의 상당부분을 서비스에서 창출
- 제조기업들은 ‘제품’을 제공한다기 보다
1. 서론
1.1 연구의 배경
○ 경제의 서비스화에 따라 제조 기업에서 제품의 서비스화(Product Servitization)가 가속화 되고 있음
- 세계적으로 ‘제품(기술)’과 ‘서비스’의 결합이 전자, 자동차, 기계, 엔진, 엘리베이터, 의료기기 등 제조업 전 영역에서 확산
- 이러한 예는 애플, GE/롤스로이스, GM, 현대자동차, 오티스 엘리베이터, 웅진코웨이 등 국내외 기업에서 모두 발견
○ 제조기업들은 전체 부가가치의 상당부분을 서비스에서 창출
- 제조기업들은 ‘제품’을 제공한다기 보다 ‘서비스’를 제공하는 패러다임 전환이 이루어지고 있음
○ 제조 기업들의 서비스화와 함께 서비스의 제조업화(Service Productization)가 함께 이루어지는 등 제조업과 서비스의 융합 추세가 가속화
- IBM은 전 세계적으로 동일한 방법으로 서비스를 제공할 수 있는 표준화된 프로세스를 만들고 이를 무한 확대 재생산, 재사용하여 서비스의 생산성을 획기적으로 높이고 있음
1.2 연구의 목적과 필요성
○ 우리나라의 주력 제조업인 자동차, 휴대폰, LCD, 반도체, 조선 등은 산업의 성숙화에 따른 기존 시장의 포화와 기존 설비의 노후화 등으로 차세대 성장 모멘텀 확보가 요구되고 있음
2 제품 서비스 융합을 위한 서비스 R&D 전략
○ 제조업의 서비스화와 서비스의 제조업화를 위한 서비스 R&D의 필요성에 대해서는 공감하나, 제조업의 서비스화를 지원하기 위한 정부의 서비스 R&D 정책은 미흡한 상황
○ 본 연구의 목적은 제품과 서비스의 융합을 위한 서비스 R&D 정책 및 방향을 제시하는 것임
- 제품과 서비스의 융합을 위한 서비스 R&D는 ‘유형’의 제조업 R&D와 달리 ‘무형’의 보이지 않는 서비스를 주요 영역으로 하고 있어, 보이지 않는 서비스 R&D 결과를 보호하기 위한 정부의 지원제도가 필수적
- 제품과 서비스 융합을 위한 서비스 R&D에 대한 국가연구개발사업 지원을 통해 국내 선도 제조기업의 서비스화의 촉진이 필요
Abstract
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In the manufacturing firms, product servitization is accelerating as the importance of service sector in economy is growing with respect to the GDP and employment. Moreover in the service firms, service productization is more popular as the services are produced in the form of mass production throug
In the manufacturing firms, product servitization is accelerating as the importance of service sector in economy is growing with respect to the GDP and employment. Moreover in the service firms, service productization is more popular as the services are produced in the form of mass production through service standardization, the service process, and service automation. In particular the manufacturing sector in Korea needs new growth drivers due to the maturity of the industry. the saturation of existing markets, and the aging of existing facilities.
However, government’s service R&D policy for the integration of product and service has remained weak. To overcome this status, this research proposes the service R&D strategy and policy recommendations to promote the integration of product and service . To this end, the concepts and characteristics of integration of product and service are surveyed. In addition, this research analyzes status of integration of product and service in terms of servitization of Korean manufacturing firms and international comparison of manufacturing firms. For the detailed analysis of the manufacturing and service industries, this research has 14 case studies for automotive, shipbuilding, communication, IT and internet service, education, electronics, and medical device. 9 of the case studies are Korean firm and 5 are foreign global firms. Patterns and characteristics of service R&D are investigated based on the the case studies. Consequently, this research makes service R&D policy recommendations for the integration of product and service.
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