보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
이재분
|
참여연구자 |
김혜원
,
박균열
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400001888 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
키워드 |
다문화가정.입학초기 학교적응.다문화프로그램.Multicultural Families.Early School Adaption.Multicultural Program.
|
초록
▼
본 연구는 3개년 연구계획(2009~2011) 하에 이루어진 마지막 해의 연구로서 지난 2차년(2010년)도에 개발한 다문화가정 초등학생의 입학초기 학교적응 프로그램을 시범적용하고 모니터링을 함으로써 프로그램의 내용 및 운영상의 문제를 확인하고, 이를 기초로 프로그램의 완성도 및 현장 활용도를 제고하기 위한 방법을 모색하는데 목적을 두고 있다.
□ 연구의 이론적 기초
프로그램 개발의 근거 및 프로그램 시범운영과 모니터링 평가에 대한 이론적 근거를 마련하기 위해 관련 이론 및 선행연구들을 검토하였다.
문헌검토 결과 다
본 연구는 3개년 연구계획(2009~2011) 하에 이루어진 마지막 해의 연구로서 지난 2차년(2010년)도에 개발한 다문화가정 초등학생의 입학초기 학교적응 프로그램을 시범적용하고 모니터링을 함으로써 프로그램의 내용 및 운영상의 문제를 확인하고, 이를 기초로 프로그램의 완성도 및 현장 활용도를 제고하기 위한 방법을 모색하는데 목적을 두고 있다.
□ 연구의 이론적 기초
프로그램 개발의 근거 및 프로그램 시범운영과 모니터링 평가에 대한 이론적 근거를 마련하기 위해 관련 이론 및 선행연구들을 검토하였다.
문헌검토 결과 다문화가정 학생의 학교적응이 거주지역, 어머니의 출신국, 어머니의 최종학력, 성별, 학년, 가정내 교육적지지, 자녀와의 대화 수준, 부모-자녀 관계, 학생의 한국어 능력 등에 의해 영향을 받고 있음을 알 수 있었다. 다문화가정 학생을 위한 지원 현황을 살펴본 결과 아직 다문화가정 학생들이 입학초기 단계부터 학습부진에 대한 구체적인 대응 방법이 미비한 수준이며, 학생들의 학습 부진을 진단하고 평가할 방법등에 대해서도 준비되지 못한 실정이었다. 또한 다문화가정 학생과 학부모를 위한 프로그램의 개선, 확대 및 효과적 운영과 입학초기 적응교육이 절실한 다문화가정 학생을 고려한 입학초기 적응교육을 강화하는 프로그램이 필요함을 알 수 있었다.
본 연구에서 추진하고자 하는 프로그램 시범운영 평가 및 모니터링을 위해서 여러 가지 평가모형(접근방법)에 대한 비교를 하였으며 대표적인 평가모형(접근방법)에 대한 주요개념과 관점, 절차나 방법론적 공통점과 차이점을 파악하고 본 연구를 위한 시사를 얻을 수 있었다. 관련 연구에 대한 검토를 통해 무엇보다도 평가 기준 및 지표가 설정될 필요가 있음을 알 수 있었다. 아울러 프로그램 평가가 바람직하게 이루어지기 위해서는 평가기준의 적절성이 사전에 조사되고 진단되어야 할 필요가 있음을 알 수 있었다.
□ 다문화가정 초등학생의 입학초기 학교적응 프로그램 개관
본 연구에서 개발한 프로그램은 다문화가정 초등학생과 이들 학부모의 입학초기에 발생할 수 있는 학교 적응상의 문제를 최소화하고, 학교적응 문제에 적절히 대응할 수 있는 능력을 육성하는데 개발의 목적을 두고 있다. 프로그램의 개발 방향은 통합적 교육지원이며, 이는 내용영역의 연계, 프로그램 적용 대상 간 연계, 기 개발된 관련 프로그램의 연계 등을 의미한다. 프로그램은 두 가지 유형으로 나누어, ‘한국에서 태어나고 자란 학생을 위한 프로그램(A형)’과 ‘중도입국학생을 위한 프로그램(B형)’으로 구분하여 개발하였다. A형 프로그램 개발의 초점은 언어능력 향상, 학교생활적응 내용과 소재 활용, 학생용, 학부모용, 교사용 내용과 자료의 상호 연계였다. B형 프로그램은 최소한의 기본생활 적응능력 향상에 초점을 두고 학교생활적응 내용과 소재를 활용하며 A형과 마찬가지로 학생용, 학부모용, 교사용 내용과 자료를 상호 연계하여 개발하고자 하였다.
□ 프로그램 시범적용 및 모니터링
본 연구에서 개발된 프로그램의 시범적용 대상기관은 총 12개교 였고, A형에 10개교 64명의 학생, B형에 5개교 24명의 학생이 참여하였다. 평가기준 및 지표는 다문화가정 학생의 학교적응력 향상을 위한 프로그램의 개발모형에 포함된 3영역(프로그램의 내용, 대상, 교육기관 연계), 총 8개 요소(언어・인지, 사회・정서, 학교생활적응과 학생, 교사, 학부모, 그리고 학교 내 관계, 지역과의 관계)를 근거로 하였다. 평가방법은 학생 대상 검사 실시, 담당교사와의 심층면담, 담당교사의 단원별 수업운영 자체평가지 작성, 수업 관찰 및 모니터링지 작성 등을 활용하였으며, 이 중 학생 대상 검사를 위해, 한국어능력 검사, 학교생활적응력 검사 등을 제작하였다.
프로그램 시범적용을 위해 담임교사, 다문화담당교사, 특수교사, 한국어반 담당 외부 강사 등이 학생들을 지도하였으며, 16단원 전체를 지도하거나 학교의 여건에 맞게 일부를 발췌하여 운영하기도 하였다. 시범적용은 학교의 상황을 고려하여 5월부터 7월까지 다음의 세 단계, 즉 (1단계)시범적용을 위한 교(강)사 오리엔테이션, (2단계) 시범적용중 수업관찰 및 모니터링, (3단계) 교(강)사와의 심층면담으로 이루어졌다.
□ 프로그램 시범적용 및 모니터링 결과
프로그램의 운영 결과는 크게 프로그램 자체(내용)과 프로그램 운영의 두 측면으로 나뉘어 살펴 볼 수 있다. 먼저 프로그램 A형의 경우 학생의 언어능력 향상에 우선 집중하였으며, 이를 통해 학생의 자신감 향상 및 학교수업 적응을 유도하고자 하였다. 따라서 A형 프로그램의 주요 평가 지표는 학생의 언어(한국어)능력, 자신감, 학교생활 적응력과 프로그램의 적합성 등이었다. 조사된 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 학생들의 교육효과를 파악하기 위해 A형 프로그램의 실시 전과 후에 각각 학생들의 한국어 능력을 측정하고 이를 프로그램을 적용하지 않은 학생들과 비교한 결과 읽기 능력은 의미있게 향상되었으나, 쓰기 능력은 향상의 정도가 미흡한 것으로 나타났다. 또한 자신감의 측정 결과, 의미있는 향상을 나타내지 않았는데 이는 정서적 영역의 특성이 단 기간의 프로그램으로는 통계적으로 의의있게 향상되는데 어려움이 있음을 나타낸다고 할 수 있다. 학교생활 적응 검사 결과에서도 프로그램 적용 전과 후에 학교생활 적응력에 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 교사가 지각하는 프로그램의 효과 및 개선점들을 알아보기 위해 교사의 「단원별 수업운영 자체평가지」를 통한 학생의 흥미도, 이해도, 만족도, 성취도 등을 분석하고 교사와의 심층면담을 통해 학생들의 만족도를 살펴본 결과 학생들은 대부분 프로그램을 재미있어 하고 만족하는 것으로 나타났으나 난이도의 경우는 프로그램이 다소 어렵고, 분량이 많다고 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한 수업목표, 내용 등에 대한 교사의 인식을 살펴본 결과 수업목표의 달성, 수업환경, 수업준비, 수업 진행은 높은 점수를 나타낸 반면 가정과의 연계는 낮은 점수를 나타내어 다문화가정과 연계해서 교육프로그램이 운영되는 것이 많은 어려움을 가지고 있다는 것을 보여주었다.
셋째, 교사들과의 심층 인터뷰 분석 결과, 학생들의 발전 정도에 있어 한국어 능력과 자신감이 향상되고 표정이 밝아졌으며 적극적 태도로 변화된 것으로 나타났다. 또한 교사와의 친밀한 관계 형성 및 부모님 나라에 대해 긍정적 사고를 가지게 된 것으로 나타났다. 교사의 발전 정도에 있어서는 다문화가정의 학생들을 이해하고 돕는데 프로그램의 운영 경험이 도움이 되었으며 학생 및 부모님과의 유대관계 형성하는데 도움이 된 것으로 나타났다.
넷째, 연구진의 참여 관찰을 분석한 결과, 프로그램을 진행하는 수업환경은 좋은 편이었으며, 수업설계의 측면에서 내용 재구성 정도 및 실행 측면에서의 역량은 교(강)사에 따라 큰 차이를 나타내었다.
한편, B형 프로그램의 주요 평가 지표는 학생의 언어능력(학교생활 적응을 위한 필수어휘지도), 자아존중감, 학교생활 적응력과 프로그램의 적합성 등이었다. 중도입국학생의 학교생활에 필요한 필수 어휘력 정도를 확인하고, 본 프로그램을 통해 한국어 능력이 향상되었는지를 확인하기 위해 프로그램의 전후에 각각 한국어 능력 검사를 실시한 결과, 향상도가 나타나지 않았다. 이는 학교생활에 필요한 필수어휘의 경우에도 중도입국학생에게는 단기간에 습득되는데 어려움이 있음을 나타내주는 것이라 할 수 있다. 자기존중감과 학교생활 적응력을 향상시키는데도 프로그램의 시행이 별다른 효과를 나타내지 못한 것으로 나타났다. 그러나 B형 프로그램을 실시한 교사들과의 인터뷰 결과, 학생들이 프로그램을 통해 자신감이 생겼으며, 어휘가 많이 향상되었고, 학교생활에 적응력이 향상된 것을 알 수 있었다.
□ 프로그램 활용 제고를 위한 정책 방안
프로그램 시범적용 및 모니터링 결과를 바탕으로 프로그램의 효율적 운영을 위한 제고 방안으로 SWOT 분석을 하였고, 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다.
1. 강점 요인
‣ 학교 생활에 기초한 학교 적응력 향상
‣ 어휘 및 전반적 학습력 강화
‣ 학생의 자신감 향상 및 적극적 태도
‣ 부모나라에 대한 긍정적인 사고
‣ 부모(가정)-교사(학교) 간의 관계 개선
‣ 교사들의 다문화가정 학생에 대한 이해 제고
‣ 프로그램의 지속성
2. 약점 요인
‣ 중도입국학생의 다양화로 인한 프로그램 내용의 난이도 조절의 어려움
‣ 중도입국학생의 수시 입학으로 인한 수업계획 차질
‣ 다문화 교사 연수 부족
‣ 프로그램 운영 시 안정적 시간 확보의 문제
‣ 교육효과를 검증할 구체적인 검증 도구의 미흡
‣ 다양한 유형의 교수학습 자료 필요
3. 기회 요인
‣ 다문화 프로그램에 대한 관심 증가
‣ 학교 적응 프로그램의 필요성 제기
‣ 사전 계획에 따른 프로그램의 지속적 운영
‣ 통합적 교육지원을 위한 학교-가정-지역 연계 가능성
‣ 학부모의 자녀교육 참여에 대한 독려
‣ 온라인 프로그램의 개발 요청
4. 위협 요인
‣ 프로그램 우수 운영 사례 부재
‣ 프로그램의 효율적 운영을 위한 평가 방법의 모호성 및 평가 방법 안내자료 보급을 위한 재정 미흡
‣ 학교 내 다문화 인식 부족
‣ 다문화 지도 경험이 부족한 교사
‣ 지원 교사 부족 및 담당 교사의 업무 과중
‣ 학교의 소극적 지원
‣ 지역 네트워크의 비활성화
프로그램 시범적용 결과와 SWOT분석을 바탕으로 향후 프로그램 활용 제고를 위한 전략 및 과제를 프로그램 측면과 운영 지원 측면으로 구분하여 제시하면 다음과 같다.
1. 프로그램 측면
‣ 프로그램별 목표 달성을 위한 다양한 보조자료 개발
‣ 프로그램 평가지표별 효과검증 방법 구체화
‣ 온라인 프로그램 개발
2. 운영 지원 측면
‣ 프로그램의 효과적 운영방법에 대한 안내 강화
‣ 사전 계획에 따른 지속적인 프로그램 수업운영
‣ 숙련된 교사와 함께하는 수업 운영
‣ 가정(부모)과의 구체적인 연계 방식 탐색
‣ 안정적인 수업 운영 시간의 확보
‣ 학교관리자의 긍정적인 학교 풍토 조성
‣ 다양성에 대한 교원연수
‣ 학부모 학교 참여 독려
‣ 지역 네트워크 구성
Abstract
▼
The present study is the last wave of a three-year research project (2009-2011). In this study, an early school adaptation program for elementary school students from multicultural families, developed in the 2nd year of the project, was piloted and monitored. The results from this study will help to
The present study is the last wave of a three-year research project (2009-2011). In this study, an early school adaptation program for elementary school students from multicultural families, developed in the 2nd year of the project, was piloted and monitored. The results from this study will help to identify problems in implementation and find ways to improve the program’s quality and usability in the field.
○ Theoretical Foundations for this Study
We reviewed the existing literature in multicultural education to establish the theoretical foundations for the development and implementation of the adaptation program. The literature review revealed that multiple factors influence the ways in which children from multicultural families adapt to the school environment. These factors include the child’s gender, grade, fluency in Korean, geographic residence, mother’s country of origin, mother’s educational level, family’s support for education, parent-child relationships, and the extent to which parents and children converse at home.
A review of the current status of support for multicultural family children indicated a lack of systematic approaches to diagnosing and preventing academic underperformance. This suggests a real need for early intervention programs to help these children adapt successfully to the school environment. Likewise, there is need to improve and expand current support programs for multicultural families.
We further reviewed various evaluation models for such programs and compared their core concepts, procedures, and methodologies to derive implications for the present study. This was done because, in order to successfully implement the early adaption program, we first needed to establish evaluation measures and criteria.
○ Early School Adaption Programs for Children of Multicultural Families
We developed the early school adaption program to minimize the multicultural family’s difficulties in adapting to a new school environment, and to help the family develop competencies to successfully cope with such difficulties. The program offers integrative educational support for multicultural family children newly admitted to elementary school by connecting them with participants and content from related support programs. The adaption program has two versions designed for two different audiences: Type A targets students who were born and raised in Korea, while Type B targets students who arrived in Korea at a later age. Type A focuses on improving students’ language proficiency, utilizing content related to adapting to elementary school, and creating consistent content across materials designed for students, parents, and teachers. Type B focuses on helping students to develop basic life skills, and, like Type A, on creating consistent content for students, parents, and teachers.
○ Pilot Implementation and Monitoring
A total of 12 schools (10 schools for Type A with 64 students, and 5 schools for Type B with 24 students) participated in the pilot implementation of the early adaption program. Evaluation criteria and measures were developed to cover three areas of the adaption program (program content, audience, and networks among related organizations) and eight related factors (e.g. language, cognition, socio-emotional characteristics, the school environment, networks within the local community, and relationships among students, teachers, parents, and schools). The evaluation methods included administering assessments to students, in-depth interviews with homeroom teachers, teacher self-evaluations on the lesson plans, and classroom observation. We also developed assessments for students to measure their fluency in Korean and adaptation to the school environment.
For the pilot implementation, homeroom teachers, special education teachers, multicultural education specialists, and external instructors for Korean language classes taught the full 16 units or adapted the program based on the needs of the specific school. The program was implemented in three stages from May to July in 2011:
Stage 1: Teacher and instructor orientation
Stage 2: Classroom observation and monitoring
Stage 3: In-depth interviews with teachers and instructors
○ Findings
The findings from the pilot implementation can be analyzed in terms of program content and implementation. Program Type A as stated above, prioritized improvement in students’ proficiencies in the Korean language, and was intended to enhance student confidence and adaptation to the school environment. Therefore, the primary evaluation measures for Type A were fluency in Korean, self-confidence, adaption to the school environment, and appropriateness of the program. The main results were as follows:
1. Pre- and post-test results for students who participated in Type A indicated that while their reading comprehension in Korean showed significant improvement upon program completion, they showed no equivalent improvement in their writing, self-confidence, or adaption to school life. This could be due to the difficulty of changing student attitudes over a relatively short time period.
2. Teacher self-evaluations on the lesson plans for each unit were analyzed to examine the effectiveness of the program and to identify areas for improvement. These self-evaluation reports were coupled with in-depth interviews with teachers about students’ interest, understanding, satisfaction, and achievement. Although most students found the program interesting and satisfying, teachers reported that the program was rather demanding and difficult to follow. Moreover, even when teachers rated themselves high on achievement of program objectives, classroom environment, preparation for class, and lesson execution, they rated themselves low on networking with students’ families. This suggests that there may be difficulties in involving multicultural family parents in the implementation of educational programs.
3. In the in-depth interviews, teachers reported observing improvement in students’ Korean proficiency and confidence, as well as increased levels of positive attitudes and active engagement. Teachers also reported that students developed closer relationships with them, as well as more positive perceptions about their parents’ country of origin. Moreover, teachers felt that the program helped them to better understand and support these students and to build closer relationships with their parents.
4. Overall analysis of classroom observation data suggested that classroom environments in the program were generally positive, and that teacher competence greatly influenced the quality of lesson organization and execution.
Type B as stated above, measured students’ language proficiency, selfconfidence, adaptation to the school environment, and appropriateness of the program. Pre- and post-tests of students who immigrated at a later age did not show significant improvement in language proficiency after program completion. This suggests that there may be difficulties in obtaining proficiency in the school language within a relatively short (three-month) time period. The results also suggested that the program was not effective in enhancing students’ self-confidence or adaptation to the school environment. Nevertheless, the teachers who taught Type B reported observing positive changes in students, including increases in vocabulary and positive attitudes.
○ SWOT Analysis and Suggestions for Future Policy
Based on the results of the present study, we conducted a SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, and threats) analysis. The results were as follows:
1. Strengths
■ Improvement of students’ abilities to adapt to the school environment
■ Improvement of overall learning abilities
■ Enhancement of students’ confidence and positive attitudes
■ Improvement of perceptions about parents’ country of origin
■ Improvement of parent-teacher relationships
■Enhancement of teacher understanding of children from multicultural families
■ Program sustainability
2. Weaknesses
■Difficulty of identifying optimal levels of content difficulty for students who immigrated at a later age
■Frequent changes in lesson plans due to unscheduled admission of students who immigrated at a later age
■ Insufficient teacher professional development for multicultural education
■ Difficulty of allotting consistent amount of time for the program
■Lack of assessment tools to investigate instructional effectiveness of the program
■ Need for various types of learning and instructional resources
3. Opportunities
■ Increased interest in various support programs
■ Need for school adaptation programs
■ Sustainable program implementation based on clear, well-designed stages
■Opportunities to build networks among homes, schools, and communities for integrative educational support
■Encouragement for parents to become involved with their children’s education
■ Requests to develop online programs
4. Threats
■ Lack of exemplary implementations of the program
■Lack of appropriate evaluation methods and funding to distribute evaluation guidelines
■ Lack of schools’ awareness of issues in multicultural education
■ Lack of teachers with experience in multicultural education
■ Increased workload for homeroom teachers and lack of teacher support
■ Inactive support of teachers
■ Inactive networks in the local community
Based on the results and SWOT analysis of the pilot implementation and monitoring, we suggest the following future strategies and tasks:
1. For the program:
■ Develop various support materials to achieve program goals
■ More detailed specification of evaluation measures and methods
■ Development of online programs
2. For support for program implementation:
■Development and provision of guidelines for effective program implementation
■ Sustainable program implementation based on clear, well-designed stages
■ Co-teaching with experienced teachers
■ Identification of ways to build networks between teachers and parents
■ Identification of ways to stably allot time for the program
■ School leadership support for positive school climates
■ Professional development for diversity
■Encouragement of parents to become involved with their children’s education
■ Establishment of networks within the local community
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차 례 ... 11
- 표 차 례 ... 13
- 그 림 차 례 ... 15
- Ⅰ 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구의 내용 ... 22
- 3. 연구 수행절차 및 방법 ... 24
- 4. 용어 정의 ... 27
- Ⅱ. 연구의 이론적 기초 ... 29
- 1. 프로그램 개발의 근거 ... 31
- 2. 프로그램 시범운영 및 모니터링 평가 ... 43
- 3. 종합 ... 51
- Ⅲ. 다문화가정 초등학생 입학초기 학교적응 프로그램 개관 ... 55
- 1. 프로그램 개발의 목적 ... 57
- 2. 프로그램 개발의 방향 ... 57
- 3. 프로그램 개발의 종류 ... 58
- 4. 프로그램 유형별 강조점 및 구성 내용 ... 58
- Ⅳ. 프로그램 시범적용 및 모니터링 ... 75
- 1. 프로그램 시범적용 대상 ... 77
- 2. 프로그램 시범적용 및 모니터링 방법 ... 80
- 3. 프로그램 시범적용 및 모니터링 과정 ... 82
- 4. 시범적용 사례 ... 87
- Ⅴ. 프로그램 시범적용 및 모니터링 결과 ... 127
- 1. ‘한국에서 태어나고 자란 학생’을 위한 프로그램(A형) ... 129
- 2. ‘중도입국학생’을 위한 프로그램(B형) ... 150
- 3. 비교 분석 및 시사점 ... 160
- Ⅵ. 프로그램 활용 제고를 위한 정책 방안 ... 169
- 1. 프로그램 시범운영 및 모니터링 결과 ... 171
- 2. 프로그램 활용 제고를 위한 전략 ... 173
- 참 고 문 헌 ... 183
- ABSTRACT ... 187
- 끝페이지 ... 196
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.