보고서 정보
주관연구기관 |
연세대학교 산학협력단 |
연구책임자 |
김형수
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-04 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
문화체육관광부 |
과제관리전문기관 |
한국콘텐츠진흥원 Korea Creative Content Agency |
등록번호 |
TRKO201400015642 |
과제고유번호 |
1375025740 |
사업명 |
첨단융복합콘텐츠기술개발(문화부) |
DB 구축일자 |
2014-09-20
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키워드 |
대형공연장.메가이벤트.통합운영.영상기술.조명기술.음향기술.Large theater.Mega Event.Show Control System.Video technology.Lighting technology.Sound technology.
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초록
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Ⅱ. 연구개발의 목적 및 필요성
연구개발 목적
⇒ 국가적 메가 이벤트의 핵심인 미디어아트 공연과 전시를 국내 전문가들 능력으로 수행할 수 있도록 대형공연장 미디어아트 공연 운영기술 매뉴얼을 개발하고, 연구과정에서 연구자로 참여한 기술스탭들을 전문 기술리더로 업그레이드 함. 이를 토대로 2014년 인천아시안게임, 2015년 세계군인체육대회, 광주유니버시아드대회, 2018년 평창동계올림픽 등 여러 메가이벤트 글로벌 경쟁력을 강화시키고, 최근 급속도로 산업화되고 있는 미디어아트 공연제작 기술을 세계적 수준으로 높일 수 있는 기
Ⅱ. 연구개발의 목적 및 필요성
연구개발 목적
⇒ 국가적 메가 이벤트의 핵심인 미디어아트 공연과 전시를 국내 전문가들 능력으로 수행할 수 있도록 대형공연장 미디어아트 공연 운영기술 매뉴얼을 개발하고, 연구과정에서 연구자로 참여한 기술스탭들을 전문 기술리더로 업그레이드 함. 이를 토대로 2014년 인천아시안게임, 2015년 세계군인체육대회, 광주유니버시아드대회, 2018년 평창동계올림픽 등 여러 메가이벤트 글로벌 경쟁력을 강화시키고, 최근 급속도로 산업화되고 있는 미디어아트 공연제작 기술을 세계적 수준으로 높일 수 있는 기반 구축
⇒ 하드웨어(영상, 조명, 음향 장비 등), 소프트웨어(각 하드웨어들과 콘텐츠를 연동할 소프트웨어 구성), 콘텐트웨어(아이디어, 연출, 운영 스탭, 인적자원 등)간 융합 시스템을 구축하여 대형 미디어아트공연 사업의 효율성과 수월성을 확보하는 창의 서비스 기술 사업화 제시
⇒ 영상, 조명, 음향을 창의적으로 조율하는 통합적 미디어 운용(Media Performance) 연출 기술 매뉴얼 구축과 미디어아트 기반 공연 연출과 감독의 역할과 비전 제시
연구개발 필요성
⇒ 올림픽 개폐회식, 엑스포 등 메가 이벤트와 첨단 미디어 운용 기반 공연산업은 그 나라의 문화예술의 수준과 창조경제 인프라를 단적으로 보여줄 수 있는 중요한 기준이 되고 있음
⇒ 전국에 산재해 있는 대형공연장의 콘텐츠는 절대적으로 부족하고, 핵심적인 메가이벤트의 미디어 운용을 해외 기술력에만 의존해 엄청난 양의 외화를 지불하고 있는 실정.(2012 여수세계박람회 Big-O쇼 제작비 1500억원 이상 투입, 운영 및 콘텐츠 저작권까지 100% 해외 프로덕션이 관리)
⇒ 높은 해외 의존도는 제작 및 운영에 따른 외화 유출뿐 아니라 장기적으로 국내 제작기술 인프라 육성에 심각한 저해 요소로 작용하게 됨
⇒ 초대형 미디어아트 공연을 제작/운영할 수 있는 콘텐트웨어 확보가 시급함
⇒ 전 세계 공연예술 시장은 500억 달러 이상 규모로 공연예술 사업화 시장의 중요 기반이 되는 ‘하드웨어+소프트웨어+콘텐트웨어’를 통합운용 할 수 있는 기술개발과 사업화가 시급함
⇒ 세계 최고 수준의 마크 피셔 스튜디오의 결정적 시장 지배 요인은 하드웨어와 소프트웨어에 대한 특허기술 확보에 의한 것이 아니라‘하드웨어+소프트웨어+콘텐트웨어’를 통합운용하는 네트워크 팀 구성과 고품격 메가 프로젝트 사업화를 지속하면서 축적된 전문 리더 기술인재에 있음. 보유한 특허는 없음
Abstract
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1. Purpose of Research and Development
1) Large Media art performance venue develops a operation manual, researchers involved in the research process are upgraded to specialized as technical staff as technology leaders to enhance the global competitiveness of the mega events, the recent rapid ind
1. Purpose of Research and Development
1) Large Media art performance venue develops a operation manual, researchers involved in the research process are upgraded to specialized as technical staff as technology leaders to enhance the global competitiveness of the mega events, the recent rapid industrialization and production of media art performances by world-class technology increases in building the foundation.
2) Hardware (video, lighting, sound equipment, etc.), software (each hardware and software synchronized configuration to the content), Contentware (ideas, directing, operating staff, human resources, etc.) to establish convergence between the creative commercialization of the system technology services presented 3) Video, lighting and sound coordinate an integrated creative media management (Media Performance) building a technical manual production based performance and media art directed role and vision
2. Necessity of Research development
1) Olympic opening and closing ceremony, expo and many more mega-events reflect the country's level of the cultural and artistic creation of economic infrastructure through the technical media operated performance’s as an important standard
2) The larger venues scattered across the country lack in content, and media management critical to the mega event are largely dependent on foreign technology.
Thus huge amount of foreign currency is being used.
3) Worlds performing arts market is more than $50 billion for the Performing Arts underlying the importance of commercialization of the market to integrate the development of 'hardware + software + content-ware’ technologies that can operate is under urgency.
4) Mark Fisher Studio's world-class hardware and software studio’s main factor in dominating the market is not at patented technology for secure but it is to accumulate professional leaders in technology to integrate and operate the network team rather than by 'hardware + software + content-ware’. No patent technology is held
3. Research development and range In this study,
1) the large theater media design technology
2) video technology (multi-channel display mapping)
3) Media facade video content design technology
4) Show Control System Development integration,
5) a large acoustic space feedback / echo suppression technology,
6) implementation of media image in conjunction with 3D sound effect technology 7) Real-time monitoring of a large hall sound quality, practical research skills for performing the test is carried out through technical progress from each institution.
Final technical implementation of all institutes involved in testing is conducted at the Incheon Culture & Arts Center main performance hall for the contents of research and development. Completion of the research results are described in a separate manual written document .
4. Ramification and effects through the study
1) Technical point of view
⇒ large venue media art performances, video, lighting and sound capabilities of integrated technology services operating in the country to ensure the government and local governments continue to increase mega event business
⇒ existing video, lighting and sound companies upgrading the technical staff to specialized professionals in operating the manual creative skills
⇒ Creative service technology sector in performances over the commercializing creative vision is established
2) Economic and industrial point of view:
⇒ 2014 Incheon Asian Games, the 2015 Gwangju Universiade, 2015 World Military competition, 2018 PyeongChang Winter Olympics and more mega-events and provide technical efficiency (pre-simulation, production technology)
⇒ l arge national and international media art performances applying creative technology commercialization services to enable technology to achieve domestic markets, and technology to ensure a skilled creative service that can be exported to the world market with sufficient potential
⇒ media art performances and events related companies to enhance the technical skills of creative services as a foundation, and to activate the market leaders with expertise will be discharged and will help to create jobs.
5. Utilization of Research development Results
This step-by-step solutions and corporation on the basis of a joint research organization with a network of creative services to promote commercialization of technology, we plan to build content of the corporation owning commercialized performances.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요 약 문 ... 4
- Summary ... 15
- CONTENTS ... 17
- 목 차 ... 18
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 19
- Ⅰ. 연구개발의 목적 및 필요성 ... 19
- 제2장 국내외 기술개발 현황 ... 25
- Ⅰ. 국내외 기술 현황 ... 25
- Ⅱ. 국내외 시장 현황 ... 31
- 제3장 연구수행 내용 및 결과 ... 36
- Ⅰ. 연구수행 방법 ... 36
- Ⅱ. 연구수행 결과 ... 42
- 제4장 목표달성도 및 관련분야에서의 기여도 ... 137
- Ⅰ. 연도별 연구개발 목표 ... 137
- Ⅱ. 연구목표 달성도 ... 137
- Ⅲ. 관련 분야에서의 기여도 ... 139
- 제5장 연구개발결과의 활용계획 ... 143
- Ⅰ. 사업화 계획 ... 143
- 제6장 연구개발과정에서 수집한 해외과학기술정보 ... 147
- Ⅰ. 대형공연장에서의 미디어 인터페이스 운용 사례 ... 147
- 제7장 연구시설ㆍ장비 현황 ... 150
- 참고문헌 ... 153
- 그림차례 ... 153
- 끝페이지 ... 158
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