보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
이계임
|
참여연구자 |
황윤재
,
김동원
,
반현정
,
박인호
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201400019165 |
과제고유번호 |
1105007572 |
사업명 |
한국농촌경제연구원 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
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초록
▼
연구결과 및 시사점
가구의 식품 구입 빈도는 주 2∼D3회 38.9%,주 1회 36.7%로 주 1∼D3회가 대다수(75.6%)이며,주요 식품 구입 장소는 동네 중소형 슈퍼마켓(29.8%),대형할인점(27.8%),재래시장(27.2%)이 비슷한 수준임.인터넷으로 식품을 구입하는 가구(15.8%)의 가격 및 품질 만족도는 각각 71.4점,70.4점으로 친환경 식품을 구입하는 가구(37.6%)의 가격(59.4점)및 품질(69.4점)만족도에 비해 높음.
가구의 절반(48.6%)정도는 기능성 식품을 섭취하며,비타민 등 특정 성분 식
연구결과 및 시사점
가구의 식품 구입 빈도는 주 2∼D3회 38.9%,주 1회 36.7%로 주 1∼D3회가 대다수(75.6%)이며,주요 식품 구입 장소는 동네 중소형 슈퍼마켓(29.8%),대형할인점(27.8%),재래시장(27.2%)이 비슷한 수준임.인터넷으로 식품을 구입하는 가구(15.8%)의 가격 및 품질 만족도는 각각 71.4점,70.4점으로 친환경 식품을 구입하는 가구(37.6%)의 가격(59.4점)및 품질(69.4점)만족도에 비해 높음.
가구의 절반(48.6%)정도는 기능성 식품을 섭취하며,비타민 등 특정 성분 식이보충제(67.8%)와 홍삼·인삼(46.3%)을 섭취하는 가구가 많음.
가구에서는 쌀을 2∼C3개월에 1회(44.5%)조달하는 비중이 가장 높고,주부들은 쌀을 구입 시 품질(32.0%),가격(26.7%),맛(18.9%),안전성(9.4%)의 순서로 고려함.채소류는 주 2∼C3회(35.7%)조달하는 가구가 가장 많고,소포장에 비해 벌크 형태 구입 비중(57.5%)이 높음.과일류는 주 1회 구입이 41.4%에 달하고, 성인 가구원은 수박과 사과를 선호하는 반면 20대 이하는 귤,딸기,오렌지,바나나를 상대적으로 더 선호하는 것으로 나타남.소비자가 채소류와 과일류 구입 시 우선 확인하는 정보는 신선도,가격이며,과일류의 경우 당도를 고려하는 비중이 14.5%에 달함.가구에서 육류 선택 시 확인하는 정보는 신선도(25.8%), 가격(23.6%)의 순서임.응답 가구의 절반(48.1%)은 미국산 수입 쇠고기를 소비할 의향이 없다고 응답하였으나,호주산 수입 쇠고기에 대해서는 ‘먹겠다(42.7%)’고 응답한 가구의 비중이 높음.수입산 돼지고기는 응답 가구의 62.2%가 ‘먹지 않겠다’고 응답함.가구에서 김치를 주로 ‘직접 만들어(51.5%)’조달하고,상당수는 ‘가족/친지(37.8%)’로부터 조달받는 것으로 나타남.
주부들이 평가하는 식생활 만족도는 68.8점,개인 식생활 만족도는 청소년(70.4점)이 성인(69.2점)보다 높게 나타남.성인은 식재료가 국산인지 여부(71점)에 관심이 있으며,지역산(64점)·친환경(63점)식재료에 대한 관심은 비슷한 수준이며,청소년은 식재료가 국산/지역산/친환경 여부에 대한 관심도가 50점대로 성인에 비해 낮음.
가구 단위 외식은 1달에 2∼C3회(36.7%)가 가장 많고,식당 선택 시 음식의 맛을 가장 중요하게 고려함.가구 외식을 위해서 주로 고깃집 또는 한식당을 이용하고 가구주가 30대 이하이거나 고소득 가구는 패밀리 레스토랑,1인 가구는 분식점 이용이 높은 편임.가구의 56%가 가구 식사에 배달·테이크아웃을 이용하고,가구 구성원 수가 많을수록,월평균 가구 소득이 400만 원대인 경우, 젊은 계층의 이용 비중이 높은 편임.가구 단위 배달·테이크아웃의 주요 메뉴는 치킨 등 닭요리로 나타났으며,배달·테이크아웃을 이용하지 않는 주요 이유는 비싼 가격(20.5%),위생 문제(18.2%),화학조미료(16.6%)로 조사됨.
식품 관련 소비 정책 중 성인과 청소년 모두 ‘식품 안전 보장’을 각 66.5%, 59.1%로 가장 중시함.우리나라 식품이 전반적으로 안전하다는 인식은 10명에 3명 정도이며,성인의 50.7%는 안전한 식품을 위해 더 높은 가격을 지불할 의향이 있다고 응답함.국내산 식품 품목별 안전성 인식은 평균 5점 만점에 성인3.5점,청소년 3.6점으로 비교적 높게 평가하였으며,수입산 식품 품목별 안전성 인식은 평균 5점 만점에 2.5점 내외로 국산보다 낮음.식품 안전관리 주체별 중요성은 생산자가 가장 높고,중앙정부,유통 및 판매업체 순으로 조사됨.식품 표시사항과 관련하여 청과물과 육류 구입 시 가격 및 원산지를 가장 많이 확인하고,가공식품 구매 시는 유통기한,가격을 우선 고려하는 것으로 나타남.
식품 표시제도의 인지도는 원산지 표시제도(88.9%)와 유기농 인증 제도(79.8%)가 가장 높음.음식에 관한 기초지식을 교육하기에 적절한 시기로는 초등학교 저학년(38.9%), 초등학교 고학년(20.0%), 유아기(15.9%), 중학생(15.6%)순으로 조사됨.
식품소비행태조사는 향후 농림축산식품부 등 정부의 식품 관련 정책 수립과 기업의 시장 분석을 위한 기초자료로 활용될 것으로 기대됨.조사 결과의 신뢰성과 활용도 제고를 위해 통계 수요자의 의견을 수렴하여 조사추진체계를 개선하고,철저한 사후관리 및 조사통계 공개 등을 추진할 계획임.
Abstract
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Research Results and Implications
The survey has found that 38.9% of the households surveyed buy foods twice to three times per week and 36.7% of them buy foods once a week, which indicates that the majority of the households surveyed or 75.6% purchase foods once to three times per week. For the
Research Results and Implications
The survey has found that 38.9% of the households surveyed buy foods twice to three times per week and 36.7% of them buy foods once a week, which indicates that the majority of the households surveyed or 75.6% purchase foods once to three times per week. For the question on the frequent place to visit for grocery shopping, 29.8% said they buy foods at medium or small-sized community grocery stores or supermarkets, followed by 27.8% who buy foods at large-scaled discount stores and 27.2% who visit traditional open markets. No significant distinction is found when it comes to the places
of grocery shopping among the respondents. 15.8% of the households surveyed buy their foods on the Internet and they gave 71.4 points and 70.4 points as a score for price level and their satisfaction with quality respectively, and the scores given by online grocery shoppers are higher than the environmentally friendly food buyers who account for 37.6% of the respondents and gave 59.4 points for price level and 69.4 points for their satisfaction with quality. Almost a half of the households surveyed(48.6%) are found to consume functional foods, and in particular specific food
supplements such as vitamin(67.8%) and red ginseng/ginseng(46.3%) were consumed at the high percentages.
For the frequency of rice purchase, the households who purchase rice every two to three months account for 44.5%. Housewives consider price first upon purchase of rice(26.0%), followed by the location of production(17.8%), the country of origin(15.1%) and the types of rice(12.8%).
For the frequency of vegetable purchase, 35.7% of the households surveyed replied twice to three times per week and they tend to buy in bulk compared to the small-package purchase(57.5%). For the frequency of fruit purchase, 41.4% said once a week. Adult household members are found to prefer watermelons and apples, while the household members aged 20 or below relatively like tangerines, strawberries, oranges and bananas more. The key consumer considerations for vegetable and fruit purchase include freshness and price. When it comes to fruits, the level of sugar contents is also
considered by 14.5% of those surveyed. The key consumer considerations for meat purchase are freshness(25.8%) and price(23.6%). Almost a half of the households surveyed(48.1%) showed no intention to purchase imported beef from the United Stats, but a high percentage of the respondents(42.7%) expressed “intention to eat” for imported beef from Australia. 62.2% of the households surveyed answered “no intention to eat” imported pork. It is found that Kimchi is mostly made by households on their own(51.5%), but still many households are getting Kimchi for their own consumption from ‘family members/relatives.’
Housewives surveyed gave 68.8 points for their satisfaction level with the current food consumption patterns. At the individual level, adolescents’ satisfaction score for their food consumption pattern was 70.4 points, which is higher than the adults’ satisfaction score of 69.2 points. Adults are interested in whether food materials are domestically produced(71 points), and the interest in locally produced(64 points) and environmentally friendly(63 points) food materials are at the similar levels. By contrast, adolescents showed relatively lower level of interest in the characteristics of food materials such as domestic production, local production or green production.
Those who said the family eat-out twice to three times per month account for 36.7% and food taste was regarded as the most considered factor to choose restaurants. The popular eat-out places for families are either barbecue restaurants or Korean restaurants. If a householder is 30 years old or younger or the household is a high-income family, family restaurants are more likely chosen. The single-member households tend to choose a snack bar for dining-out. About 56% of the households surveyed use food delivery or take-out services for family dining. When the number of household members is higher and the monthly average household income is at the KRW 4 million level, families tend to use more of food delivery or take-out services. The primary choices of delivery/take-out foods are chicken dishes including fried chicken. Those who don’t use food delivery/take-out services cited high prices(20.5%), hygiene(18.2%), and over-use of chemical seasoning(16.6%) as the reasons for avoiding food delivery/take-out services.
The questions on food-related consumer policy show that both adults(66.5%) and adolescents(59.1%) chose ‘ensuring food safety’ as the most important policy. Around three out of ten people surveyed have the perception that the Korean foods are safe in general, and 50.7% of the adult respondents expressed their intention to pay higher prices for safer foods. On the scale of 1 to 5 where 5 is the highest score for perceived safety, adult respondents gave 3.5 points for the perceived safety on domestic foods, while adolescents gave 3.6 for the same category, both of which are relatively high scores. Imported foods were given 2.5 points for the perceived safety of individual food items, on the scale of 1 to 5, showing the lower scores than their domestic counterparts. For the question on who should play the most important role in food safety control, the food producers top the list followed by the central government, food distributors and food retailers. Concerning the food labeling, consumers are found to check prices and the countries of origin most upon purchase of vegetables and meat but they check the expiry date and prices as the priority consideration upon purchase of processed foods.
When the awareness of food labeling programs was questioned, it is found that the country of origin labeling system(88.9%) and the organic farming authentication system(79.8%) are the most well known. 38.9 % of the respondents chose lower grades of elementary school as the best timing for basic food education, followed by higher grades of elementary schools(20.0%), early childhood(15.9%) and middle school students(15.6%) respectively.
The survey on food consumption behavior is expected to provide the basis for the government when it establishes food policies and for companies when they conduct market analysis. In order to improve the credibility and usability of the survey outcomes, feedbacks will be collected from the users of statistics and the survey system will be improved accordingly. In addition, close follow-up management and disclosure of survey statistics will be conducted down the road.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머 리 말 ... 3
- 요 약 ... 5
- ABSTRACT ... 9
- 차 례 ... 13
- 표 차 례 ... 15
- 그 림 차 례 ... 25
- 제1장 서 론 ... 33
- 1.조사 배경과 목적 ... 33
- 2.조사 개요 ... 35
- 3.조사의 특징 및 기대효과 ... 37
- 제2장 조사 설계 ... 40
- 1.표본 설계 ... 40
- 2.표본 추출 ... 42
- 3.표본 구성 ... 44
- 4.표본 가중치 ... 46
- 5.추정 ... 50
- 제3장 조사 내용과 방법 ... 56
- 1.조사 구성 및 조사 문항 ... 56
- 2.실사 준비 및 진행 ... 57
- 3.자료 입력,검증 및 데이터 처리 ... 64
- 4.가구 및 가구원 특성 ... 68
- 제4장 가구 내 식품 구입 및 소비행태 조사 결과 ... 75
- 1.전반적인 식품 구입과 소비행태 ... 75
- 2.곡물 구입과 소비행태 ... 105
- 3.채소/과일/임산물 구입과 소비행태 ... 122
- 4.축산물 구입과 소비행태 ... 153
- 5.수산물 구입과 소비행태 ... 196
- 6.가공식품 구입과 소비행태 ... 205
- 제5장 외식 소비행태 분석 ... 243
- 1.가구 외식 행태 ... 243
- 2.성인 외식 행태 ... 280
- 3.청소년 외식 행태 ... 308
- 제6장 식생활 행태 ... 329
- 1.식사 현황 및 전망 ... 329
- 2.식생활 만족도 ... 357
- 3.식재료 관심도 및 지불 의향 ... 365
- 4.식품류별 건강 영향 인식 ... 371
- 제7장 식품소비 정책 ... 374
- 1.식품소비 정책에 대한 인식과 평가 ... 374
- 2.식품 안전성 ... 381
- 3.식품 표시 사항 ... 394
- 4.식품 관련 교육/홍보/정보 ... 405
- 5.식품 피해구제 ... 412
- 제8장 요 약 ... 422
- 부 록 조 사 표 ... 428
- 참고 문헌 ... 488
- 끝페이지 ... 489
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