과제명 |
친환경농업 육성을 위한 멀티미디어 컨텐츠 개발 및 e-Learning 학습관리시스템 구축 |
주관연구기관 |
건국대학교 KonKuk University
|
보고서유형 |
최종보고서
|
발행국가 |
대한민국
|
언어 |
한국어
|
발행년월 |
2006-05
|
과제시작년도 |
2005
|
주관부처 |
농림부 Ministry of Agriculture and Forestry |
등록번호 |
TRKO201400022957
|
과제고유번호 |
1380002656
|
사업명 |
농림기술개발 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
|
연구과제
타임라인
▼
과제명
친환경농업 육성을 위한 멀티미디어 컨텐츠 개발 및 e-Learning 학습관리시스템 구축
과제명
친환경농업 육성을 위한 멀티미디어 컨텐츠 개발 및 e-Learning 학습관리시스템 구축
초록
▼
○ 연구결과
• 친환경농업 관련 콘텐츠의 부족 및 체계적인 학습자 관리 시스템 부재
• 친환경농업 이야기 과정: 개발된 차시는 ‘1차시 친환경농업이란?’과 ‘2차시 친환경 농산물인증제도, 플래쉬 애니메이션 WBI 형태로 제...
○ 연구결과
• 친환경농업 관련 콘텐츠의 부족 및 체계적인 학습자 관리 시스템 부재
• 친환경농업 이야기 과정: 개발된 차시는 ‘1차시 친환경농업이란?’과 ‘2차시 친환경 농산물인증제도, 플래쉬 애니메이션 WBI 형태로 제공되는 e-learning 콘텐츠
• 친환경 쌀 과정: ‘1차시 오리농법 알아보기’와 ‘2차시 오리농법의 실제와 환경’강사의 동영상 강의와 함께 교안 내용을 플래쉬로 제공하는 형태의 e-learning 콘텐츠 친환경 농산물 재배현장 과정: ‘1차시 늘푸른나라 천지원농장’ ‘2차시 홍성 문당 농업환경 마을’ 홍보위주의 동영상 콘텐츠. 아나운서, 나레이션 효과, 자막처리 효과, 배경처리효과, 취재형식의 동영상
•학습관리시스템은 학습자 모듈, 교수자 모듈, 관리자 모듈로 구분하여 e러닝 학습 웹 사이트를 체계적으로 지원하도록 하였으며, SCORM 2004 기반으로 제작된 콘텐츠를 완벽하게 지원할 수 있도록 API Instance를 공급
○ 연구결과(계속)
• 학습관리시스템 세부 개발범위는 웹 사이트 (http://www.enaged.co.kr) 제작, LMS 구축, 온라인 교육 지원, 학습자/교수자/관리자 환경 개발, 학습자 수강이력, 평가관리, 상세 통계 지원, 표준 기반의 통합 검색, 학습 분기, 추천학습 지원
• 학습객체관리시스템개발 (LCMS) 표준화 콘텐츠의 재사용 및 재구성이 가능하도록 함으로써 향후의 호환성이나 확장성을 높일 수 있도록 국제 표준을 적용
• 친환경농업 e-Learning 콘텐츠 효과성 분석 결과 콘텐츠를 학습한 농업계 고교생의 경우 인지적인 측면과 정의적 측면에서 사후점수가 사전점수에 비해 어느 정도 향상된 것으로 나타남
• 교수자 측면 이러닝 활성화 전략: 오프라인의 교육만 담당하고 있는 그룹과 현재 e-Learning을 채택하여 일정 수준 e-Learning으로 농업관련 교육을 담당하는 그룹으로 이원화하여 접근
• 학습자 측면 이러닝 활성화 전략: 귀농 및 예비 영농인에 대한 일반 이론적인 영농정보는 e-Learning 콘텐츠로, 실제 실습이 필요한 영농정보는 견학 및 실습으로 오프라인으로 전개하는 블랜디드 러닝(blended learning)의 형태로 교육
• 관리자 측면 이러닝 활성화 전략: 수준별 맞춤형(초급, 중급, 고급 등) 교육과정 및 콘텐츠 구축 필요성. 개발 분야 과목의 특성에 따라 차별화 하여 내용 제시. e-Learning의 사이트가 통합된 포탈시스템에 접속하여 학습이 진행. 최상위 admin 즉 포탈시스템을 최종관리하는 전담 운영센터의 필요성
Abstract
▼
IV. Research results and recommendations
* Lacks of multimedia contents and systematic Learning Management System of sustainabl...
IV. Research results and recommendations
* Lacks of multimedia contents and systematic Learning Management System of sustainable agriculture.
- There are few sustainable agricultural multimedia contents both for farmers and urban people. Even if there are Learning Management System, no systematic management is implemented considering learning achievement process and customer relationship management.
* Development of sustainable agricultural multimedia contents.
- Course of sustainable agricultural story: 1 session ‘what is sustainable agriculture?’ and 2 session ‘about certification of sustainable agricultural products’. Each is about 20-30 minutes long and animation type-content.
- Course of sustainable agricultural rice: 1 session ‘understanding of duck farming’ and 2 session ‘practice and condition of duck farming’.
Each is about 20-30 minutes long and lecturer video and flash learning board type-content.
- Course of cultivation field of sustainable agricultural products:
1 session ‘Chunjiwon Farm’ 2 session ‘Hongsung Moondang viliage’.
Each is about 10 minutes long and advertisement video type contents containing narration, announcement, interview and caption.
* Development and construction of Learning Management System.
- LMS was designed and constructed to support e-Learning web site and SCORM 2004 base contents.
- Learner access web site was developed which is
http://www.enaged.co.kr.
- Learning Contents Management System was developed to make contents compatible with international standard contents in addition.
* According to the experimental results, it was revealedthat the developed animation contents had no significant educational effects on the both cognitive and affective domain items. However,it may be a possibility that the animation contents could affect cognitive domain items considering practical significance.
* Implications for development and invigoration of e-Learning in agriculture
- Teacher side
: There should be separate innovation process approach between
current e-Learning implementation group and non-user group.
- Learner side
: There should be separate innovation process approach between
e-learning experienced learners and non-experienced learners. For return possible people to rural area and preparing people to agriculture, theory based farming information need to be converted to e-Learning contents, meanwhile practice based farming technology need to be provided in field.If agricultural high school teachers have rights to access and use LMS, it may bring remarkable achievement in terms of e-Learning activation in agriculture.
- Management side
: Tailor-made contents need to be developed according to learners’ level and provided to bring up learners’ motivation. Various types of contents also need to be developed and supported in accordance with learning subjects. There may be a need of a portal e-Learning system that includes current several e-Learning sites for user’s accessibility and convenience, even though individual organization runs each web sites.