보고서 정보
주관연구기관 |
가톨릭대학교 Catholic University of Korea |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2012-10 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
과제관리전문기관 |
한국연구재단 National Research Foundation of Korea |
등록번호 |
TRKO201400028310 |
DB 구축일자 |
2014-11-22
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키워드 |
경영전략.성과측정시스템.예산.조직역량.business strategy.performance measurement.budget.organizational capability.
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초록
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한국과 일본은 유사한 산업구조를 가지고 있으며, 기업경쟁력도 과거와는 달러 차이가 크지 않고 글로벌 시장에서 협력과 정쟁의 관계에 있다. 그러나 한국과 일본의 산업화 과정에는 서로 다른 환경적 요인들이 영향을 미치고 있다. 두 나라 기업들은 유사한 생산환경을 가지고 있기도 하지만 아주 다른 시장환경과 관리문화, 조직구조를 가지고 있기 때문이라 생각된다. 최근의 기업환경, 즉 글로벌화, 정보기술, 경쟁기업간의 협력 등과 같은 외부환경의 변화에 관심을 가져야 하며, 이러한 변화가 기업의 경영전략과 의사결정에 어떤 영향을 미치는 지를 살
한국과 일본은 유사한 산업구조를 가지고 있으며, 기업경쟁력도 과거와는 달러 차이가 크지 않고 글로벌 시장에서 협력과 정쟁의 관계에 있다. 그러나 한국과 일본의 산업화 과정에는 서로 다른 환경적 요인들이 영향을 미치고 있다. 두 나라 기업들은 유사한 생산환경을 가지고 있기도 하지만 아주 다른 시장환경과 관리문화, 조직구조를 가지고 있기 때문이라 생각된다. 최근의 기업환경, 즉 글로벌화, 정보기술, 경쟁기업간의 협력 등과 같은 외부환경의 변화에 관심을 가져야 하며, 이러한 변화가 기업의 경영전략과 의사결정에 어떤 영향을 미치는 지를 살펴보아야 한다. 또한 외부환경의 변화는 전통적인 기업 경영방식의 변화를 요구하기도 한다. 한국과 일본 기업은 그들의 국내 시장과 경영환경에 대처하기 위해 변화를 시도하고 있다.
이러한 시기에 한국과 일본 기업의 특성을 분석해 보고, 각 변수들간의 의미있는 관계를 살펴는 것이 연구자에게는 중요하다고 생각한다. 본 연구에서는 급격한 경영환경의 변화하에서 한국과 일본기업은 어떤 전략적 특성을 보이고 있는지, 성과측정시스템은 어떤 특성을 보이는지를 살펴보고, 기엽의 경쟁력과 수익성에 어떤 변수가 기여하고 있는지를 살펴보고자 한다. 한국과 일본기업은 경영환경과 경영전략에 의해 영향을 받고 있으며, 이것은 서로 다른 의사결정과 성과를 나타내게 될 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 어떤 경영환경과 경영전략, 조직구조 변수가 한국과 일본 기업간의 경쟁력과 수익성에 영향을 미치는지를 규명하는데 있다.
본 연구에서는 크게 두 가지의 연구방법을 사용하였다. 첫째는 문헌연구와 참여연구자의 지식을 통해 가설을 도출하기 위한 이론적인 틀을 만들었다. 둘째는 그 이론적인 틀 속에서 한국과 일본 기업간의 일반적인 특징을 도출하기 위하여 서베이 분석을 실시하였다. 두 나라 기업간의 관리회계 시스템 특성을 분석하기 위하여 성과측정시스템, 예산이용 등을 관리회계 변수로 사용하였으며, 이에 대한 가설을 설정하였다. 설문지는 2012 년 2월 한국 제조기업 400개를 대상으로 배포하였으며, 95부들 회수하였다. 일본의 경우 1,035부를 배포하여 99부를 회수하였다.
이 보고서에서는 빈도분석을 통해 그 연구결과를 제시하였다. 향후 한국과 일본 기업간의 비교분석을 실시할 예정이다. 연구논문을 완성하기 까지 두 나라 연구자들간에 많은 협력과 시간이 필요할 것으로 생각된다. 따라서 비록 이 프로젝트의 예산이 지원되지 않지만 한국과 일본 연구자들간의 지속적인 공동연구들 통해 연구논문과 연구발표 등을 수행하면서 본 연구의 목적을 달성해 나가고자한다.
Abstract
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Companies in Japan and Korea which are known to have a similar industrial structure tend to have less difference in competitiveness unlike the past, and now have reached to the relationship for cooperation and competition in the global market. However, different environmental factors are contributed
Companies in Japan and Korea which are known to have a similar industrial structure tend to have less difference in competitiveness unlike the past, and now have reached to the relationship for cooperation and competition in the global market. However, different environmental factors are contributed in the process of industrial development in Japan and Korea. This might be the result from the fact that companies in both countries maintain similar production environment but very different market environment or management culture and structure. It has a significant meaning to pay attention to recent changes in external environment for companies such as globalization, IT, and collaboration between international companies and to examine which kind of influences are contributed by these changes to corporate strategy of the company and decision-making. In addition, recent changes in the external environment require a change in the way of traditional corporate management as well. Japanese and Korean companies aim to transform themselves to correspond to their domestic market and business environment and are now in change.
It is a challenge for researchers in Japan and Korea to analyze its characteristic and causal relationship between each factor scientifically. This study examines what kind of strategic variables are selected and what kind of performance measures are used by Japanese and Korean companies under the rapid change of business environment, which aspects of management accounting systems are the contributing or limiting factors for the profit increase and growth of companies in Japan and Korea. Japanese and Korean companies affected by environmental variables and strategic variables select different decision variables and make achievements actually. The purpose of this study is to clarify which environmental variables, strategic variables and organizational structure variables are confirmed as decision-making variables of management accounting systems for Japanese companies and Korean companies.
There are two research methods for this study at large. First one is to build up a theoretical framework to establish hypotheses gathered from knowledge of the participants and surveys on related literatures. Second one is a survey and the analysis in order to derive the general characteristics of Japanese and Korean companies based on hypotheses. In order to analyze the characteristics of management accounting system of companies in both countries, performance measurement system, utilizing budget, organizational capabilities are provided as management accounting valuables and hypothesis on the role of management accounting is built up.
Questionnaires were created, printed and mailed to 400 listed Korea manufacturing companies on Feb, 2012 and responses from 95 companies were obtained. In the case of Japan, 1,035 questionnaires were mailed and responses from 99 companies were obtained.
In addition, the research findings were aggregated and summarized by frequency analysis. In the future, we will continue to summarize and compare the responses of the companies in Japan and Korea, and it requires time and further cooperation between the researchers of Japan and Korea until a paper has finished. Therefore, even though the budget for this project has discontinued, we will achieve the purpose of this research continuously in the form of papers and presentations on the research findings in Japan and Korea throughout the following set-up and continuous joint research.
목차 Contents
- 제 출 문 ... 1
- 작성양식 3 연구결과요약문(국문) ... 2
- 작성양식 3 연구결과요약문(영문) ... 3
- Ⅰ. 서론 ... 4
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 6
- 2.1 경영전략과 MCS ... 6
- 2.2 경영환경과 경영전략, MCS간의 관계 ... 13
- 2.3 MCS, 기업역량, 경영성과간의 관계 ... 23
- Ⅲ. 연구설계 ... 28
- 3.1 통합연구모형 ... 28
- 3.2 설문지 측정 ... 29
- 3.3 표본기업의 업종 ... 30
- Ⅳ. 설문자료 ... 31
- 4.1 불확실성 ... 31
- 4.2 경영전략 ... 32
- 4.3 MCS ... 35
- 4.4 기업역량 ... 38
- 4.5 경영성과 ... 43
- Ⅴ. 결론 ... 44
- 참고문헌 ... 48
- 끝페이지 ... 53
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