보고서 정보
주관연구기관 |
자동차부품연구원 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2009-07 |
과제시작연도 |
2008 |
주관부처 |
지식경제부 Ministry of Knowledge Economy |
등록번호 |
TRKO201400029345 |
과제고유번호 |
1415090261 |
사업명 |
에너지및자원순환기술개발보급 |
DB 구축일자 |
2014-11-22
|
키워드 |
교류발전기.시동전동기.재제조.신뢰성.품질 향상.Alternator.Start motor.Remanufacturing.Reliability.Quality Improvement.
|
초록
▼
현재 국내의 재제조부품 제조업체의 실태를 보면, 전국적으로 약 1,000~2000여개 소 이상이며, 매출 규모는 연 2,500억 내외로 추정되고 있다. 현재 판매되는 재제조부품의 반품회수율(불량률)은 통상 5~10% 정도로 추정되며, 회수된 코어의 사용가능여부 기준은 작업자의 경험에 의해서만 판단하고 있는 실정이다.
본 사업의 목표에 따라서 교류발전기와 시동전동기의 코어 재활용 극대화를 위한 재제조 기술과 사용 가능 진단 및 교환 기술, 기법을 개발하여 코어의 재활용율 향상시키고, 재제조산업의 육성으로 환경적으로 폐자원의 리사
현재 국내의 재제조부품 제조업체의 실태를 보면, 전국적으로 약 1,000~2000여개 소 이상이며, 매출 규모는 연 2,500억 내외로 추정되고 있다. 현재 판매되는 재제조부품의 반품회수율(불량률)은 통상 5~10% 정도로 추정되며, 회수된 코어의 사용가능여부 기준은 작업자의 경험에 의해서만 판단하고 있는 실정이다.
본 사업의 목표에 따라서 교류발전기와 시동전동기의 코어 재활용 극대화를 위한 재제조 기술과 사용 가능 진단 및 교환 기술, 기법을 개발하여 코어의 재활용율 향상시키고, 재제조산업의 육성으로 환경적으로 폐자원의 리사이클을 통한 에너지 및 자원의 효율적 이용으로 지구부존자원을 보존하고자 한다. 또한 재제조 기술 개발을 통해 기존대비 20%이상의 코어재활용율 개선 방안을 연구하고, 표준화 공정 정립을 통해 재제조 부품의 생산성 및 가격 경쟁력을 향상시키고자 한다.
2년의 연구개발을 통하여 자동차용 교류 발전기 및 시동전동기의 불량 코어의 고장을 분석하여 재제조 공정 기술 개선안을 도출하였다. 세부적으로 교류발전기의 스테이터 코어 제제조 및 슬립링 외경 판정 기술, Brush 교환 기술, 레귤레이터 사용가능 진단 기술과 시동전동기의 아마추어 코어 및 정류자, 마그네틱 스위치, 오버러닝 클러치 재제조 기술을 개발하였다. 또한 내구 성능 평가를 통하여 품질 향상 방안을 연구하였고 가격 경쟁력 분석을 통한 재제조 경쟁력 상승 방안을 연구하였다.
Abstract
▼
Complicated, and a value added market is growing gradually larger, and remanufacture is playing later a vital role in sales of a car needing the technology that accumulated so as to be various at this after market. Remanufacturing parts demand is increasing quickly, but it is recovery and the misgov
Complicated, and a value added market is growing gradually larger, and remanufacture is playing later a vital role in sales of a car needing the technology that accumulated so as to be various at this after market. Remanufacturing parts demand is increasing quickly, but it is recovery and the misgovernment that it is selling, and in the used parts recycling field again new profit invention is evaluated some parts that the profit occurrence is possible in a great many domestic junk car enterprises only in the issues that shall solve most urgently in remanufacture industry in after market markets so that it is possible. However, currently circulated among soups, and it is medieval ash manufacture parts are approximately 1000 hundred million about of total distribution scale 5percent. If an actual car accident happens, or they make it golden years, 20,000 parts are thrown almost whole away.
Parts manufactured used ash are mostly said in junk cars. It is what it is reused by the works that a special enterprise has taken off parts as all parts aren't aged state, and it uses as it is it, or was manufactured regular ash of a car in a junk car point of time. But bulge, and circulated illegally, and inferiority intimidating safety of quality bases and a driver is the actual condition. Therefore, restore it to product performance of a new article by decomposition, washing, an inspection, mathematical/replacement, five phases processes of reassembly as withdraw systematically remanufactured parts so as to be chic, and commercialize it, and efficiency is most good industry in the resources recycling sides.
Approximately 1,000 ~2000 clears up all over the country if they see state of currently domestic remanufacture parts manufacturer, and ideal, and sales scale a total of 2,500 hundred million is assumed inside and out. Currently returned goods rate of remanufacture parts sold is assumed to usual 5-10%, and a basis is misgovernment judging by experiences of worker whether or not there is use possibility of the corewhich it was withdrawn. Treated mainly in remanufacture enterprises, and it is an alternator, a uniform velocity joint, a starter motor, compression if see parts. If take an alternator remanufacture process for example. core recovery process → Visual examination(Regeneration possibility parts sorting) → rear-cover, resolve regulator and rectifier, bracket and inner part parts decomposition → bracket washing → inner part inspection process → Reassembly (reverse order of decomposition) → ship it after output performance and endurance tests → sales are working.
Therefore, lean demand activation of a consumer if construction of government policy as true industry and the guarantee of quality system that and minimize voluntary technical supplementation and quality dispersion of a remanufacture enterprise, and can lean uniform quality is enforced for activation of remanufacture industry at the same time.
Will preserve earth endowed resources by use efficient of energies and resources through recycling of the resources which technical, technical remanufacture for core recycling maximization of alternator and starting motor usability diagnoses and exchange develop a technique according to goals of this business, and improve recycling rate of a core, and was thrown environmentally away by voices of remanufacture industry. Also, study core recycling rate improvement plan of the existing provisions 20% or more, and will improve productivity of ash manufacture parts and price competitive power through standardization process establishment through ash manufacture technology development.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 에너지·자원기술개발사업 최종(완료)보고서 ... 3
- 에너지·자원기술개발사업 최종보고서 초록 ... 6
- 요 약 문 ... 7
- S U M M A R Y ... 9
- CONTENTS ... 11
- 목 차 ... 13
- 그림 목차 ... 15
- 표 목차 ... 17
- 제 1 장 연구개발과제의 개요 ... 19
- 제1절 사업추진 배경 ... 19
- 제2절 사업 추진 목표 및 내용 ... 25
- 제 2 장 국내외 기술개발 현황 ... 33
- 제1절 자동차용 교류발전기의 현황 ... 33
- 제2절 자동차용 시동전동기의 현황 ... 34
- 제3절 자동차용 교류발전기 및 시동전동기 국내 재제조 현황 ... 34
- 제4절 자동차용 교류발전기 및 시동전동기의 해외 재제조 현황 ... 35
- 제 3 장 연구개발수행 내용 및 결과 ... 37
- 제1절 자동차용 교류발전기에 대한 재제조 기술개발 ... 37
- 제2절 자동차용 시동전동기에 대한 재제조 기술개발 ... 85
- 제3절 기술지원, 세미나, 워크샵, 워킹 그룹 운영 ... 188
- 제 4 장 목표 달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 209
- 제1절 자동차용 교류발전기에 대한 목표 달성도 ... 209
- 제2절 자동차용 시동전동기에 대한 목표 달성도 ... 210
- 제3절 관련분야에 대한 기여도 ... 212
- 제 5 장 연구개발결과의 활용계획 ... 217
- 제1절 국내 및 해회 학회 논문 발표 ... 217
- 제2절 세미나 개최를 통한 기술 전파 ... 217
- 제3절 교류 발전기 및 시동전동기 재제조 활성화 및 품질 신뢰성 확보를 위한 기술 개발 ... 217
- 제 6 장 연구개발과정에서 수집한 해외과학기술정보 ... 218
- 제 7 장 참고문헌 ... 219
- 끝페이지 ... 219
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.