보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
여성가족부 Ministry of Gender Equality & Family(MOGEF) |
과제관리전문기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
등록번호 |
TRKO201500001098 |
과제고유번호 |
1105009040 |
사업명 |
한국여성정책연구원 |
DB 구축일자 |
2015-04-25
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500001098 |
초록
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Ⅳ. 결론
1. 영역별 종합적 논의
□ 종합적으로 소득보장, 돌봄, 가족법의 3가지 영역은 서로 분리된 각각의 영역이라 보기 어려우며, 오히려 여성가족정책패러다임을 기반으로 한 정책과제들이 함께 개발되고 수정될 때 이용자 측면의 적절한 정책대응이 가능할 것으로 보인다. ‘혈연 중심 가족법 구조의 탈피’는 미래로 향하는 가장 유연한 변화를 이끌 가능성이 있다. 특히, 민법이 국민들의 생활관계와 상당히 밀접하게 연관된 법이라는 점에서 민법의 변화는 곧, 다양한 사회정책의 가족개념의 변화를 이끄는 길잡이가 될 것이다. 그렇게
Ⅳ. 결론
1. 영역별 종합적 논의
□ 종합적으로 소득보장, 돌봄, 가족법의 3가지 영역은 서로 분리된 각각의 영역이라 보기 어려우며, 오히려 여성가족정책패러다임을 기반으로 한 정책과제들이 함께 개발되고 수정될 때 이용자 측면의 적절한 정책대응이 가능할 것으로 보인다. ‘혈연 중심 가족법 구조의 탈피’는 미래로 향하는 가장 유연한 변화를 이끌 가능성이 있다. 특히, 민법이 국민들의 생활관계와 상당히 밀접하게 연관된 법이라는 점에서 민법의 변화는 곧, 다양한 사회정책의 가족개념의 변화를 이끄는 길잡이가 될 것이다. 그렇게 되면 소득보장, 돌봄영역의 정책 대상에서 소외된 동성혼이나 동거로 인한 가구까지 포괄할 수 있을 것으로 보인다. 또한 가족원의 가장 큰 부담으로 자리 잡은 자녀와 노부모의 돌봄 문제 역시 가족원의 의무 하에서만 논의되지는 않을 것이다. 가족원의 돌봄은 소득보장 영역의 보편적 아동수당이나 기초연금 확충 등을 통한 공적영역에서부터 기업 내 근로환경의 변화, 지역 사회 내 일상적 돌봄의 지원까지 보다 다양한 주체에 의해, 그리고 보다 밀접한 거리 내에서 유기적으로 추진될 것이다.
2. 정책 추진 전략
□ 첫째, 2030 가족미래 대응을 위한 정책은 다양한 관련 정책 간 유기적 연계가 확보되어야 한다. 정책 간 유기적 연계는 바로 정부의 관련 정책이 통합적으로 기획되고 추진되는 체계를 가져야 함을 의미한다. 즉 개별 정책의 전문성은 유지되고 보장되어야 하지만, 정책을 기획함에 있어서 통합적인 시각이 필요하다는 것이다.
□ 둘째, 가족 미래 대응을 위한 정책은 일방적이거나 하향식이 아닌 상호 소통적인 정책으로 추진되어야 한다. 이를 위해서는 정책이 지역단위에서 밀착적으로 수립되고 집행되어야 하기 때문에 정책 수요자와 소통하면서 정책을 기획하고 만들어야 할 필요가 있다.
□ 셋째, 일부 정책의 경우 정책 수요자도 정책 실행의 주체로 등장해야한다. 예를 들어 자녀 돌봄의 경우 자녀를 양육하는 부모들이 돌봄을 실행하는 주체로 역할을 하는 것이 필요하다. 또한 노인 돌봄에서 일상돌봄지원의 경우 노인들이 서로 돌봄을 제공하는 주체로 역할을 할 수 있을 것이다.
□ 넷째, 정책 추진을 위한 재원의 마련이다. 재원마련은 모든 정책영역에서 선결조건으로 제시되었다. 재정 확대 집행을 위해서는 정책 추진에 대한 사회적 합의에 기초한 세원 확대와 더불어 재정 집행의 효율성 증대를 통한 재원확충 노력도 병행되어야 한다.
○ 민간자원을 활용하는 방안도 하나의 대안이 될 수 있다. 특히, 돌봄정책은 다양한 사회 자본을 동원하여 추진하는 것이 가능한 영역으로, ‘서로 돌봄체계의 구축’, ‘돌봄 주체의 다양화’ 등의 과제를 예로 들 수 있다.
□ 이러한 추진전략으로 2030년 가족미래대응 정책변화는 톱니바퀴형 정책연동, 한뼘거리 정책의 특징을 나타낸다.
3. 2030년 여성가족정책 실현을 위한 후속 과제 제언
□ 첫째, 가족의 관점에서 분절적으로 집행되어온 개별 정책들을 보다 유기적으로 결합해 내기 위한 추진체계의 정비다. 이에 2030년 여성가족정책 방향을 실현하기 위해 개별 정책 영역들이 독자적인 영역을 유지하면서 적극적으로 협력해갈 수 있는 정책추진체계와 기반은 어떻게 설계되어야 할 것인지에 대한 후속 연구와 논의가 수반되어야 한다.
□ 둘째, 지역밀착형 대응체계 실현을 위한 주체들의 협력체계를 활성화하기위해 각 주체들의 역할 규명과 네트워킹 방식 등에 대한 구체적인 전략이 연구되어야 한다. 또한 지역의 불균형을 줄이기 위해 중앙정부의 물적 자원(전달체계와 인프라, 예산 등) 배분방식에 대한 연구가 매우 필요하다.
□ 셋째, 2030년 소득보장과 돌봄의 공적 보장 확대를 위해서는 재정의 실효성을 높이는 방안이 함께 모색되어야한다. 이를 위해 향후 정책과제별로 미래의 인구, 노동, 경제상황 등에 대한 보다 계량적이고, 과학적인 근거자료를 바탕으로 변화 예측과 효과성 시뮬레이션 등을 실시해볼 수 있다.
□ 넷째, 개인화되는 가족가치, 성평등한 역할의 변화에 대한 장애요인들을 정책영역별로 면밀히 분석하여 주요쟁점들을 도출하고 이들을 극복하기 위해 필요한 추가 과제와 전략을 도출하는 연구가 수행되어야 한다.
□ 다섯째, 미래 환경으로 작동될 수 있는 통일 등의 변화상황을 고려한 연구의 재시도이다. 통일은 한국사회 전반뿐 아니라 가족생활에도 급격한 변화를 초래할 가능성이 높은 사건 인만큼 이러한 상황변화 이후 여성가족정책 방향 모색 연구는 필요할 것이다.
Abstract
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This study presents the vision and paradigm for the policies regarding women and families by selecting the direction of policies and tasks in the major areas including income guarantee, child care, elderly care, and family laws to realize the 2030 future family scenario (a loose but intimate family)
This study presents the vision and paradigm for the policies regarding women and families by selecting the direction of policies and tasks in the major areas including income guarantee, child care, elderly care, and family laws to realize the 2030 future family scenario (a loose but intimate family). Delphi method was utilized as a major research method.
To cope with the future family, open and flexible systems were emphasized, which can be changed in many ways according to the relations between the members instead of a closed and fixed system, which focuses on one person or a group oriented system.
The research results show that major strategic concepts for the future family include 'freedom from fixed life cycle,' 'cooperation among various social subjects', 'implementation of daily care by informal systems,' 'free from blood ties', etc. These concepts materialized in each policy sector. So 'income guarantee' means 'minimizing the family burden', 'child care' means 'implementation of organic care environment,' elderly care means 'the realization of social care' and 'family laws' mean 'free from blood-tie oriented family structure.'
Therefore, the concepts of policy paradigm for the future family include 'flexibility,' 'organic traits,' and 'accessibility.' Flexibility means a flexible policy design that copes with the changes and circumstances of family relations instead of specific family type supports. 'Organic traits' means that the policies are supposed to be connected mutually by focusing on family perspective and not on providers' fragmented perspectives. 'Accessibility' means the implementation of policies in terms of a small unit (region) that connects the policies and users to increase the effectiveness of organic policy connection and a flexible policy design. This kind of policy paradigm materialized in each sector's policy discussion.
Income guarantee: In 2030, the duty of family support will become loose due to the changes in family types. In addition, the types of employment will be diversified, so the people who prepare for old age income with the public pension will decrease gradually. To minimize the family burden, strengthening the social safety network, reducing the burden of child fostering cost for family members, the customized support for each generation of family, and the multi-layered old - age income security system were suggested in sequence. The policies for income guarantee enable people to cope with various risks in their lives and minimize family burden such as the national basic livelihood institution as a social safety network, individual old age income systems including basic pension and public pension, children's allowance that reduces the burden of child fostering, etc.
Child care: Child care in 2030 demands the implementation of organic care environment by restructuring the social systems to cope with child care in stable condition in spite of many changes in terms of parent's situations or conditions and developing alternative child care resources. For this purpose, 'daily care guarantee by strengthening the balance between work and life', 'activating local communities for the resocialization of child care', 'constructing a platform to help the role conversion of fathers,' and ' readjusting the projects of the central government and local governments were presented in sequence.
Child care policies pursue the social sharing method through active participation and cooperation by various subjects such as the government, corporations, local communities, males, etc. This is the process of reconstructing the daily care of parents by connecting work and life of parents under the value of 'sharing social values and roles' in the parents' perspectives who are the policy users. The restructuring of parents' work area is realized by the promotion of father platform. As a result, it enables them to guarantee the daily care time of parents and equal participation in child care by both genders. The regional restructuring is realized by the activation of local community groups, father platform, and the promotion of role adjustment between the central and local government. As a result, they are supposed to provide diversified care resources, sufficient care infra, and gender-equal participation.
The elderly care: The future family in 2030 is expected to have a deep void due to the strengthening of individual values within the family and the separation of generations, and ageing population. So as for the elderly care, the responsibility of family should be reduced by realizing the social care, and 'the right to be cared' is very important. For this purpose, the priority policies include 'improvement of public support in the long-term care,' 'construction of local community based care system,' 'diversification of care resources,' and 'daily care support' according to order priority. Although its order priority is not so high, the daily care support means the diversification of the elderly care, ranging from the daily care to high level patient caregiver service to cope with the ageing population. To cope with the ageing population and one's prolonged old days, it's very important for a person to have an independent daily life in the area that he or she lives in. Therefore, the most urgent policy is 'improvement of public support in the long-term care,' but the 'construction of local community based care system' and 'the diversification of care resources' should be promoted at the same time to be the foundation of 'daily care support.'
Family laws: In 2030, many environmental changes in family laws such as various family types, diversification of married relations, the increase of illegitimate children and artificial insemination, an aged society, and the increase of single-person households are expected. To cope with this actively, 'free from the blood-tie oriented family law structure' is important. For this, streamlining the domestic relations law, the paternity law, the supporting law, and the statutory inheritance law was suggested in sequence. As for the detailed tasks, the new laws to cope with the future family were suggested as follows; 'the protection of common-law marriage, cohabitation, the same-sex marriage‘, 'the introduction of stipulated regulations on the legal status for an artificially seminated or vitro fertilized baby, and a surrogate baby,' 'the introduction of educational support systems for grownup children,' 'making stipulations for the parents' duty to support minor children,' 'the introduction of support systems after divorce,' and 'introducing the principle of priority in terms of public support for the elderly parents'
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