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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국기계연구원 Korea Institute of Machinery and Materials |
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보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-01 |
과제시작연도 | 2010 |
주관부처 | 미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
과제관리전문기관 | 한국기계연구원 Korea Institute of Machinery and Materials |
등록번호 | TRKO201500001827 |
과제고유번호 | 1415111763 |
사업명 | 한국기계연구원연구운영비지원 |
DB 구축일자 | 2015-05-23 |
키워드 | 대형엔진.배출가스.후처리장치.비도로용 자동차.온실가스.Heavy duty engine.Emission.Aftertreatment equipment.Off road vehicle.Green house gas. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201500001827 |
○ 대형엔진 시험평가 설비 구축
- 대형엔진 시험평가 설비(엔진동력계 및 배출가스측정기기) 구축
- 대형엔진 법규 측정모드인 ETC, ESC, WHTC, WHSC, NRTC, NRSC mode 시운전 완료
- 장비 형식승인 및 검교정 실시
- 대형엔진용 배기후처리장치개발 시험지원
○ 대형 디젤 엔진 후처리기술 적용성 연구
- 건설기계용 저배압 E-metal 필터 개발
* 신개념 저배압 고효율 정전 금속 PM 여과 기술 개념 정립 및 제작
* E-metal foam 및 fiber 필터 요소
○ 대형엔진 시험평가 설비 구축
- 대형엔진 시험평가 설비(엔진동력계 및 배출가스측정기기) 구축
- 대형엔진 법규 측정모드인 ETC, ESC, WHTC, WHSC, NRTC, NRSC mode 시운전 완료
- 장비 형식승인 및 검교정 실시
- 대형엔진용 배기후처리장치개발 시험지원
○ 대형 디젤 엔진 후처리기술 적용성 연구
- 건설기계용 저배압 E-metal 필터 개발
* 신개념 저배압 고효율 정전 금속 PM 여과 기술 개념 정립 및 제작
* E-metal foam 및 fiber 필터 요소 기술 최적화 및 장치 경량화 연구
* 엔진 연결 정속, Euro 규격 정격, 천이 모드 성능 시험 평가 및 기존 필터 비교 완료
* DOC 결합 자연 재생 모델 제작 및 BPT 실험 및 100 시간 연속 운전 내구성 평가 완료
* ㈜홍익기공, ㈜화이버텍 등 핵심 기술 기술 이전 계약 완료 및 상용화 추진
- 선박 SOx/NOx 동시처리용 건습식 복합 저온 산화/환원 시스템 개발
* 모사 및 실엔진 배기 연결 습식 산화장치, 직접 및 간접 플라즈마의 NO/NOx 저감 특성 및 환원 스크러버 복합 운전 성능파악 및 최적화 완료
* 플라즈마 오존 산화 및 습식 환원 장치 기술, 경제성 분석 완료
* S사 실증 평가 완료 및 대용량 전원 개발 등 상용화 추진
* SOx 스크러버 고유황 배가스 적용성 연구 및 실증급 scale-up 설계 기술 확보
* 실선탑재용 스크러버 설계 및 제작, 전시회 참가 등 상용화 추진
- 선박엔진 De-NOx용 SCR 시스템 개발
* 금속박판 담체 DOC 촉매 및 SCR 촉매 시제작 및 황피독 특성 등 성능시험 수행
* 고체암모늄이용 Solid SCR 시스템 개발: Solid SCR 시스템의 주요부품인 반응기, 도징밸브, 레귤레이터, 제어기등 주요부품개발 및 소형 시제품 제작 및 feasibility 시험평가, 실 선박엔진용 시제품 제작 및 평가
* 실선박 금속박판 담체 SCR 시스템 적용 기술 개발
- 오존/연 x-선을 이용한 NOx 및 입자상 물질 동시 저감 특성 연구
○ 이산화 탄소 저감기술 연구
- 엔진 배기열 적용 ORC 성능평가 실험
- 엔진 배열 및 냉각수열 동시 이용 사이클 해석 및 최적화
- 엔진 배열 및 냉각수열 동시 이용 사이클 실험장치 구성 및 성능실험
- 엔진 배열 및 냉각수열 동시 이용 고효율 One-loop ORC 시스템 효율 향상 실험
3. Research results
○ Establishment of heavy duty engine emission analysis system
- Establishment of 400kW heavy duty engine dynamometer and emission analysis system
- Test supports for the development of heavy duty engine after-treatment systems
○ Commercialization research of after-tr
3. Research results
○ Establishment of heavy duty engine emission analysis system
- Establishment of 400kW heavy duty engine dynamometer and emission analysis system
- Test supports for the development of heavy duty engine after-treatment systems
○ Commercialization research of after-treatment technologies for heavy duty engines
- Development of a metallic electrostatic De-PM filtration system
* Weight and pressure drop reduction compared to previous models (70% reduction)
* Evaluation with European standard tests, natural regeneration and 100 hour-continuous operation tests completed (Euro 6 performance, 350℃ regeneration, and 3 time longer durability)
- Development of thin metal corrugated substrate for marine after-treatment system.
- Solid SCR system development for marine diesel engine
* Development of major component (regulator & dosing valve, etc)
* Design and manufacturing of prototype system for 1 MW marine diesel engine and test
* Technology transfer to a company
* Appication study of the SCR system to ship’s generator diesel engine
- Commercialization of dry/wet complex, low temperature, oxidation/reduction system for simultaneous treatment of ship SOx/NOx
* Fundamental understanding of NO/NOx ans SOx reduction with oxidation by plasma radiclas and ozone, and reduction by wet chemical scrubber
* Optimization and economical evaluation for scale-up with engines and real exhaust gases (1 month long-term performance : NOx 70-95% removal, SO2/CO2 : 3.9 ppm/%)
- Evaluation of NOx/particulate removal characteristics using ozone/soft X-ray
○ Research on reduction of green house gases
- Setup of a test apparatus of the highly efficient one-loop ORC system for engine waste heat recovery
- Setup of a simulator of engine waste heat sources with a gas burner (engine exhaust gas) and a steam burner (engine cooling water)
- Bench performance tests of the highly efficient one-loop ORC system for engine waste heat recovery
- Fully utilization of both heat sources of the engine exhaust gas and the cooling water
- Achievement of 9.5 % of cycle thermal efficiency
- Achievement of 12.9 % of cycle thermal efficiency with advanced technologies
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
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과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
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