보고서 정보
주관연구기관 |
호서대학교 Hoseo University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2002-02 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006660 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
키워드 |
Evacuation.Behavior.Kindergarten.Day Care Center.
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
이상의 연구내용을 토대로, 건축물 디자인 가이드라인 제안 및 운영관리상 유의점을 제안하였다.
4.1 디자인 가이드라인 제안
1) 배치계획
① 주출입구 주변에는 여유공지를 최대한 확보한다.
② 가능한 각 학급으로부터 직접 외부에 진출입이 가능한 출입문을 둔다.
③ 교사동 및 교실 주출입문은 미닫이문을 설치한다.
④ 층수는 2층 이하로 계획함이 바람직할 것으로 판단된다.
⑤ 지상층 창문은 대피통로로 사용될 수 있도록 설치한다.
2) 건축물 평면계획
① 대피관점에서 편복
Ⅳ. 연구결과
이상의 연구내용을 토대로, 건축물 디자인 가이드라인 제안 및 운영관리상 유의점을 제안하였다.
4.1 디자인 가이드라인 제안
1) 배치계획
① 주출입구 주변에는 여유공지를 최대한 확보한다.
② 가능한 각 학급으로부터 직접 외부에 진출입이 가능한 출입문을 둔다.
③ 교사동 및 교실 주출입문은 미닫이문을 설치한다.
④ 층수는 2층 이하로 계획함이 바람직할 것으로 판단된다.
⑤ 지상층 창문은 대피통로로 사용될 수 있도록 설치한다.
2) 건축물 평면계획
① 대피관점에서 편복도 선형, 홀중심형 등의 평면형식이 유리하다.
② 보육실은 대피시 출구에의 접근성을 고려하여 공간구성계획을 수립한다.
3) 계단
① 영유아 또는 장애아동과 함께 교사가 대피할 경우를 고려하여, 계단의 폭은 최소 1,200mm이상, 높이는 150mm 이하로 설계한다.
② 계단 난간은 원아들의 신체치수를 고려하고 계단의 양측에 설치한다.
③ 외부계단은 아이의 시각범위를 벗어나지 않는 폭내에서 설치한다.
④ 계단에는 난슬립(non slip)을 설치하여, 대피시 미끄럼현상을 방지한다.
⑤ 옥외계단은 비투시형으로 설치한다.
4.2 운영관리상 유의점 제안
1) 소방(대피)훈련관련사항
① 소방훈련은 습관이 매우 중요하므로, 월 1회 이상 소방훈련을 실시한다.
② 피난계획도를 작성하고, 학급별로 탈출구 및 대피장소를 지정한다.
③ 가상화재 장소를 변경하여 다양한 대피 연습을 실시한다.
④ 소방(대피)훈련 후 평가를 실시하여, 원아들에게 인식을 제고시킨다.
⑤ 건축물내 경보체계를 구축하며, 방송설비와 연계되도록 한다.
2) 관리자(교사)관련사항
① 좁은 홀을 여러 학급이 함께 사용할 경우, 시간차를 두어 대피한다.
② 년령별 학급의 배치는 가능한 저학년을 저층에 위치시키도록 한다.
③ 미숙아 또는 환자의 경우 교사가 전담하여 대피시킨다.
④ 각 층별로 교사의 역할을 분담하여, 인솔자, 확인자를 반드시 지정함으로서 마지막 1인의 원아 위치까지 확인한 후 최종 탈출하도록 한다.
⑤ 교실내에서 탈출구 방향으로 대피로 확보에 관심을 가진다.
3) 유아관련사항
① 실내에서는 실내화를 신도록 권장하며, 대피시 실내화 상태로 대피하도록 한다.
② 소방훈련이 물수건 또는 가능한 매체를 이용하여 호흡기를 가리고, 낮은 자세로 가능한 빨리 움직이는 연습을 실시한다.
③ 소방(대피)훈련 요령을 숙지하도록 시각매체를 이용하여 교육한다.
Abstract
▼
This research aims to propose architectural design and facility management guidelines, and make some fundamental data for establishing behavior oriented evacuation model. To achieve these purposes, the evacuation behaviors and computer simulation were analytically investigated in kindergarten and da
This research aims to propose architectural design and facility management guidelines, and make some fundamental data for establishing behavior oriented evacuation model. To achieve these purposes, the evacuation behaviors and computer simulation were analytically investigated in kindergarten and day care center. The study on the behavior in the report, was investigated in the context of educing users' information as a part of Post Occupancy Evaluation.
To know how children and teachers conceptualize and behave in the evacuation practice, interviews and evacuation practices were proceeded. Also on the basis of drawing the fundamental data for establishing the behavior oriented evacuation model, tests on walking speed in corridor and stairs, and exit flow from room were executed in kindergarten and day car center. In order to compensate for the limits and propensitis of user-oriented informations, the architectural characteristics of kindergarten and day car center were surveyed through observations in the view of architect-oriented concepts.
The outcomes from this study are as follows :
Firstly, the body size of korean children is smaller comparing with foreign data, therefore we proposed new data using KRISS(Korea Research Institute of Standard and Science) data and estimated in this experiments.
Secondly, the walking speed in corridors and stairs are drawn, and it can be used for new behavior oriented evacuation model. We can found that the walking speed in corridors are slower over 3 persons.
Thirdly, We estimated the exit flows from recorded VTR Tape.
The exit flows speed is around 1.0~2.0man/m·sec and the size of exiting door is near to 900mm.
Fourthly, We tried evacuation practices twice in all samples and computer simulation(Simulex), and could found some problems in architectural and management aspects.
In architectural aspects, 1) spacious area are needed in front of building exit, 2) definite exit route plan from room to outdoors should be announced to children, 3) architectural design not referring behavior patterns would cause them some troubles in evacuation practice.
And in management aspects, 1) the head's consciousness of evacuation practices, 2) insufficient teacher's who have some experiences on evacuation practice, and 3) good establishing and maintaining warning system are important for children safety.
On the basis of the results of this research, the guidelines of architectural design and management are suggested ;
Firstly, Architectural considerations are as follows ;
(1) The spacious front yard are necessary in front of main exit, and it is preferable to set individual door for exiting to outdoor in each classroom.
(2) The swing door is good for exiting flow than sliding door.
(3) The building plan of hall type, one-side corridor type is good for evacuation.
(4) The width of corridor is preferable over 1,200mm, and the riser of stair is lower than 150mm.
(5) It is recommendable to set multiple height handrail for considering the height of children, and make it to each side of stairs.
Secondly, Managemental considerations are as follows ;
(1) The evacuation practice should proceed once in month, because the habitual behavior in urgent situation is important.
(2) It is necessary to set the evacuation route diagram, and evacuation place for each class.
(3) If too many class are condensed per floor, time lag technique for evacuation are necessary.
(4) The teacher's role should be divided into a leader and the last checking role each floor.
(5) The student should be educated how can we behave in evacuation, and visual education is need.
(6) The student should go out with indoor shoes, not for retarding in the hall of exit.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.