보고서 정보
주관연구기관 |
명지대학교 MyongJi University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2006-11 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006755 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
<상담지침서의 개발>
■ 외국 영양지원제도의 영양상담 실태 및 지침서에 관한 자료를 수집,분석하였고 시범사업 중인 보건소 수혜자의 영양의학적 위험요인을 유형별로 분석, 분류하여 현장에서 영양사들이 코드시스템을 활용하여 쉽게 찾아서 이용할 수 있도록 하였음.
■ 상담 지침서는 임신부용, 출산수유부용, 영아용, 유아용으로 구분하여 총 4권으로 개발하였음
■ 각각의 지침서에 전국의 보건소와 대학 및 연구기관에서 개발된 영양교육. 상담자료 및 관련 기관에 관한 자료를 수집하여 제공하였고 대상계층별로 상담
Ⅳ. 연구결과
<상담지침서의 개발>
■ 외국 영양지원제도의 영양상담 실태 및 지침서에 관한 자료를 수집,분석하였고 시범사업 중인 보건소 수혜자의 영양의학적 위험요인을 유형별로 분석, 분류하여 현장에서 영양사들이 코드시스템을 활용하여 쉽게 찾아서 이용할 수 있도록 하였음.
■ 상담 지침서는 임신부용, 출산수유부용, 영아용, 유아용으로 구분하여 총 4권으로 개발하였음
■ 각각의 지침서에 전국의 보건소와 대학 및 연구기관에서 개발된 영양교육. 상담자료 및 관련 기관에 관한 자료를 수집하여 제공하였고 대상계층별로 상담을 위한 체크리스트를 제시하여 상담 전에 활용하도록 하였음
■ 구체적인 상담지침서의 구성
▪ WIC 수혜자들을 위한 맞춤형 상담지침서를 개발하기 위하여 임신, 출산, 수유, 영아, 유아이므로 각 생애주기별 주요 사항을 체크할 수 있도록 체크리스트를 작성한 후 상담을 위한 상담지침서를 개발함.
▪ 출산, 수유, 영아는 같은 시기에 상담이 이루어지므로 수혜자 및 상담자의 부담을 줄이기 위해 3부분의 체크리스트를 하나로 구성하고, 상담지침서는 임신, 출산․수유, 영아, 유아 대상으로 분류하여 4종류의 상담지침을 개발하였음.
<영양교육 평가도구의 개발>
■ 외국 영양지원제도의 영양교육 평가시스템에 관한 문헌 고찰 및 국내의 문헌 자료 및 관련 자료 수집․검토, 정리하였음. 특히 국내의 기존의영양교육 프로그램 운영과 평가와 관련된 문헌자료를 수집, 검토하여 영아, 유아, 여고생, 여대생, 가임기 여성 등을 대상으로 한 프로그램 위주로 자료를 수집하여 영양교육 평가도구 개발에 참고하였음
■ 영양교육 평가도구는 과정평가 도구와 효과평가 도구로 구분하여 개발하되 임신부용, 수유부용, 영아보호자용, 유아보호자용으로 구분하여 개발하였음
가. 영양교육 과정평가 도구 개발
과정평가 자료는 영양교육의 전반적 평가, 세부 과정 평가로 구분하여 개발하였음
(1) 영양교육의 전반적인 평가
▪ 문헌(Green & Lewis 1986; Windsor 등 2003) 등을 참고하여, WIC 영양교육의 과정평가에서 사용 가능한 Expert Panel Review의 항목을 개발하여 5점 또는 7점 척도로 평가도구를 제시함.
▪ 영양교육 시행지수(Program implementation index) 산출
영양교육의 각 session별 또는 요소별로 참여 가능한 대상자(eligible subjects)중 실제로 각 session이나 요소에 얼마나 참여하였는지를 산출하고, 이에 근거하여 각 session별 또는 요소별 시행지수를 산출하는 것임.이의 평균치를 구하여 영양교육의 전반적인 시행지수를 산출할 수 있도록 제시하였음.
(2) 영양교육의 세부 과정 평가
영양교육의 세부과정 평가는 프로그램 이용 정도, 프로그램 관찰, 교육자 평가, 교육자료 평가 등의 방법으로 제시하였음.
나. 영양교육 효과평가 도구의 개발
(1) WIC 대상자인 임신부, 수유부, 영아 보호자, 유아 보호자용 효과평가
도구를 개발하였음. 각 대상별로 영양지식, 식태도, 식행동을 평가하기 위한 도구 총 12종을 개발하였음. 또한 임신부, 수유부 등 성인 여성의 경우식품섭취빈도 실태(WIC 식품패키지의 식품 이용 정도 파악)를 파악하기 위한 도구를 개발하였음.
(2) 문헌에 근거한 문항 작성, 전문가 의견 및 자문자료 등을 토대로 작성하여 content validity, face validity 등을 확립하였음. 또한 영양지식의 Cronbach's α는 0.58로 다소 낮았으나 식태도, 식행동 평가도구의 Cronbach's α는 각각 0.86, 0.76으로 상당히 신뢰도가 높았음. 또한 요인분석을 통해 식태도, 식행동을 구성하는 요인을 파악하였음
Abstract
▼
Korean government has recently launched Korean WIC Supplemental Food Program, using U.S. WIC program as a benchmark. The pilot projects were carried out at 3 health centers in 2005 and again, at 16 different centers in 2006. The program consisted of 3 components,namely supplementing essential nutrit
Korean government has recently launched Korean WIC Supplemental Food Program, using U.S. WIC program as a benchmark. The pilot projects were carried out at 3 health centers in 2005 and again, at 16 different centers in 2006. The program consisted of 3 components,namely supplementing essential nutritious foods, providing nutrition education and counseling, and social and medical referrals.The KoWIC nutrition education is currently being given monthly based mainly on ppt materials supplied by headquarters. By contrast, nutrition counseling suffers from the lack of standardized guide. This is also true for evaluation of nutrition education, with the result that it must be conducted with unstandardized tools under urgency. Our study aims at developing nutrition counseling guide and nutrition education-evaluation tools.
< Developing nutrition counseling guide>
To develope nutrition counseling guide, we have reviewed a variety of domestic and foreign nutrition counseling tools and nutrition-education programs, surveyed all of the nutritionists working at 16 pilot program-health centers, and conducted focus-group interviews with nutritionists of other health centers.Based on these efforts we have selected nutritional and medical risk factors of the WIC recipients, and to minimize these risk factors, generated a fund of knowledge usable both for counseling session and nutrition education. The nutrition counseling guide consists of 4books, each for pregnant women, breastfeeding and formula-feeding women, mothers (care givers) with infants and mothers (care givers) with children, respectively. We have also provided nutrition checklists to be used accordingly toward different age groups of recipients as pre-counseling tools. Technically all of the risk factors indexed in 4 books were coded accordingly for easy finding and referral.
< Developing nutrition education-evaluation tools >
Two sets of the nutrition education-evaluation tools have been developed, one for the process evaluation and the other for the effect evaluation. For developing evaluation tools we have reviewed domestic and foreign references and existing tools, which are found to be used without a proper verification process for validity and reliability.The education process-evaluation tools consist of 3 parts: expert panel review, which is tool for measuring the degree of satisfaction about education service, tool for program implementation index, and evaluation tool for nutrition education process itself.The nutrition effect-evaluation tools consist of 3 parts: tools of dietary behaviors, nutrition knowledge, and nutrition attitude. Each of the tools is addressed to different program recipients, namely pregnant women, breastfeeding and formula-feeding women, mothers with infants, and mothers with children.
Altogether, 12 different kinds of tools were developed to be used at prenatal and post-parterm of mothers appropriately.For verification, all of the developed tools have undergone validity and reliability tests, using 50 women in all from each target group at 3 health centers in Seoul. The statistical verification methods we used are content validity, face validity, and Chronbach's alpha and KR 20test.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.