보고서 정보
주관연구기관 |
한국보건사회연구원 Korea Institute for Health and Affairs |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-11 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006971 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
□ 국가에서 추진하는 흡연자 금연지원사업인 「금연포털사이트 (nosmoke guide.or.kr, 금연길라잡이)」, 「보건소 금연클리닉 (QuitClinic)」, 「금연상담전화(QuitLine)」를 중심으로 이들 사업에서 제공하는 금연프로그램 현황과 관련 정보시스템을 분석하고, 주요 특징을 비교함.
○ 사업별 흡연자 금연지원 프로그램 특징 비교
○ 사업별 관련정보시스템 특징 비교
□ 민간기관 금연지원서비스 시범사업 업무분석
○ 시범사업목적 및 방향
- 지역사회 민간 병의원 금연지
Ⅳ. 연구결과
□ 국가에서 추진하는 흡연자 금연지원사업인 「금연포털사이트 (nosmoke guide.or.kr, 금연길라잡이)」, 「보건소 금연클리닉 (QuitClinic)」, 「금연상담전화(QuitLine)」를 중심으로 이들 사업에서 제공하는 금연프로그램 현황과 관련 정보시스템을 분석하고, 주요 특징을 비교함.
○ 사업별 흡연자 금연지원 프로그램 특징 비교
○ 사업별 관련정보시스템 특징 비교
□ 민간기관 금연지원서비스 시범사업 업무분석
○ 시범사업목적 및 방향
- 지역사회 민간 병의원 금연지원 프로그램 확산을 위한 모형개발을 통해, 흡연자를 대상으로 금연지원서비스를 제공하여 금연 실천율을 높이고 흡연율을 감소시키고자함.
○ 민간기관 금연지원서비스 기본원칙
- 민간 병‧ 의원 내원자 중 금연을 희망하는 흡연자에게 6주간 4차례의 대면상담 및 전화상담과 함께 필요시 약물치료를 제공함.
- 6주간 금연실천에 성공한 대상자는 3개월 후 금연콜센터로부터 금연실천여부를 확인하는 절차를 다시 거치게 되며, 향후 지속적인 서비스 제공여부에 따라 추구관리 또는 서비스제공 종료함.
○ 민간기관 금연지원서비스 상담과정
□ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 정보모형 설계
○ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 구축 목표 및 전략 수립
- 지역사회에 기반을 둔 민간 병의원을 활용하여 흡연자 대상의 금연지원서비스를 제공하는 「민간기관 금연지원서비스」의 원활한 업무지원과 사업관리를 「금연지원서비스 사례관리시스템」 구축 목표로 함.
- 「민간기관 금연지원서비스」 구축 전략수립을 위해 SWOT 분석을 실시함.
○ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 구축과 관련하여 관련기관 업무 정의
○ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 정보모형 도출
- 민간기관 금연지원서비스사업과 관련된 조직과 기능의 연관성 분석결과
- 민간기관 금연지원서비스사업과 관련된 조직과 데이터의 연관성 분석결과
- 민간기관 금연지원서비스사업과 관련된 기능과 데이터와의 연관성 분석결과
○ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 정보모형 도출
□ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 데모시스템 개발
○ 업무프로세스 설계
- 「금연지원서비스 사례관리시스템」의 업무프로세스는 ‘서비스 신청 및 등록’, ‘서비스 이용 및 상담’, ‘사업실적 현황 및 집계’, ‘서비스 종결 및 추구관리’, ‘기타’ 등 5가지와 ‘금연길라잡이(portal)’, ‘보건소’, ‘민간기관 금연지원서비스(병의원)’, ‘금연상담전화(금연콜센터)’ 등 4가지 관련기관으로 구분하여 설계함.
○ 데이터베이스 설계
- 「금연지원서비스 사례관리시스템」의 데이터베이스는 ‘서비스 신청 및 등록’, ‘서비스 이용 및 상담’, ‘사업실적 현황 및 집계’, ‘서비스 종결 및 추구관리’, ‘기타’ 등 5가지 업무프로세스에서 대상자 정보 및 공통관리 정보에 대한 데이터의 조회, 생성, 갱신, 삭제 등을 고려하여 설계함.
○ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 데모시스템 개발
- 신청 및 등록 업무영역과 서비스 이용 및 상담 업무영역을 중심으로 데모시스템을 구현
□ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 구축 실행계획 수립
○ 「금연지원서비스 사례관리시스템」 구축 추진전략
- 민간기관 금연지원서비스 정보시스템 구축 추진 목표 설정
∙ 민간기관 금연지원서비스사업의 원활한 업무지원과 기존 흡연자 금연지원 정보시스템과의 효과적인 연계를 통해 흡연자 금연지원 프로그램 관련시스템 사용자 및 등록자에게 필요한 정보를 통합적으로 제공할 수 있는 시스템 구축을 목표로 함.
- 「금연지원서비스 사례관리시스템」 구축의 주요성공요인(CSF)
∙ 흡연자의 금연실천 촉진을 위한 온/오프라인 금연지원 프로그램 연계 기반 마련
∙ 효율적인 금연치료 및 상담업무 수행을 위한 관련 정보시스템 업무연계 강화
∙ 고객 중심의 금연치료 및 상담서비스 신청 및 이력관리 시스템 구축
∙ 등록자 개인정보보호를 위한 정보보안체계 마련
∙ 상담업무 담당자의 업무지원을 위한 확장성과 유연성을 보장하는 시스템 구축
∙ 관련기관간의 신속, 정확한 업무협조 체계 마련
∙ 안정적인 운영을 위한 인력, 장비 및 예산 확보
○ 추진 및 운영체계
- 「금연지원서비스 사례관리시스템」 개발 및 운영은 보건복지부, 관련기관협의체, 자문반 그리고 시스템 운영기관으로 구분하여 추진할 것을 제안함.
- 또한 일관성 있는 사업추진과 관련기관간 업무 협조 및 안정적인 시스템 운영을 위해 관련기관 협의체를 구성하여 운영할 것을 제안함.
○ 추진일정
- 「금연지원서비스 사례관리시스템」 구축의 단계적 추진계획을 수립함.
∙ 1단계 개발: 대상자 신청 및 등록관리 업무 중심으로 개발하는 단계
∙ 2단계 개발은 시범운영을 통해 1단계 개발을 통해 도출된 문제점을 개선하고, 상담내역관리, 집계 및 청구관리, 통계 및 실적관리 업무 등 전반적인 시스템 기능을 구현하는 단계
○ 소요자원 및 예산
□ 결론 및 정책제언
○ 본 연구에서는 지역사회 민간 금연지원서비스 모형을 기반으로 민간기관 금연지원서비스 정보모형을 개발하였으며, 민간 금연지원서비스의 향후 사업확대 수행을 지원하기 위한 「금연지원서비스 사례관리시스템」을 설계하고 일부 기능을 데모시스템으로 구현하였으며, 현행 흡연자 금연지원 프로그램과의 효과적인 업무연계를 위한 ‘금연지원서비스 통합 정보 관리시스템’ 구축방안을 제시함.
○ 본 연구에서는 민간 금연지원서비스의 향후 사업확대 실시에 앞서 「금연지원서비스 사례관리시스템」의 구축 및 운영과 같은 시스템적 문제가 아닌, 관련 정책이나 지침 등과 같은 사업 운영상에 발생할 수 있는 핵심이슈사항에 대하여 나열하고 이에 대한 대안을 다음과 같이 정책제언으로 제시함.
- 대상자 개인정보유출 방지 및 보호에 관한 민간 사용자의 책임을 명기함으로써, 개인정보보호에 대한 경각심을 고취시키고 관리대책을 마련토록 함.
- 기관간 협조체계 구축 및 정보연계를 위해 관련기관간의 업무 및 역할을 명확히 하고 관련기관 협의체를 구성하여 상시 운영토록 함.
- 향후 사업확대에 앞서서 충분한 시범운영기간을 거쳐 문제점을 보완토록 하며, 이와 함께, 민간기관 사용자(담당의사 및 간호사)에 대한 교육도 동시에 병행토록 함.
- 민간기관 금연지원서비스 성과측정을 위한 평가지표 개발과 「금연지원서비스 사례관리시스템」을 통한 상시 모니터링체계 구축방안을 제시함.
- 현행 흡연자 금연지원 프로그램과의 효과적인 업무연계와 대상자 중심의 금연지원서비스 질 제고를 위한 ‘금연지원서비스 통합정보 관리시스템’ 구축방안을 제시함.
Abstract
▼
The Korean government launched a web-based smoking cessation program on the website, nosmokeguide.or.kr, in 2002, to assist tobacco users in quitting smoking. In March 2005, following successful completion of a pilot project operated by 10 selected health centers from October 2004, the government st
The Korean government launched a web-based smoking cessation program on the website, nosmokeguide.or.kr, in 2002, to assist tobacco users in quitting smoking. In March 2005, following successful completion of a pilot project operated by 10 selected health centers from October 2004, the government started ‘QuitClinic’, a community based intervention, involving health centers across the country to provide person-to-person counseling and tobacco use and dependence treatments. ‘Quitline’, a telephone counseling, has been in service since 2006 for tobacco users to raise their access to governments’ programs. However, a need has been voiced for a proactive and more effective tobacco intervention and this resulted in the launch of a new pilot program in 2010. The ‘private smoking cessation clinic program’ is a collaborative scheme in which the government works with hospitals and pharmacies raise access of tobacco users to smoking cessation services.
If the current pilot project is to be expanded, a system is needed to help providers concerned cope with new challenges. Also, effective coordination is required between new providers and the existing programs to maximize effectiveness. To that end, we designed an information model for smoking cessation service management and developed a demo system and an implementation plan.
Major results of the research are as follows:
First, for designing of the information system model, we looked into how the existing smoking cessation programs are working, including ‘No Smoke Guide’, ‘Health Center No Smoking Clinic’, and ‘Telephone Counseling for Smoking Cessation’, and their information systems. We also looked at the functions and roles the pilot program is currently carrying out.
Second, we designed the information system model based on the results of the aforementioned research. We set the construction objectives of the case management system of smoking cessation services, and carried out a SWOT analysis to develop strategies to achieve the objectives. We defined functions and roles to be carried out by participating organizations. A detailed analysis on the functions and data of these organizations was carried out, including the relations between ‘organizations and functions’, ‘organizations and data’, and ‘functions and data’. We also analyzed the work flow of five functional areas, which are derived from the information system model of the case management system, including ‘application for services and registration’, ‘services use and counseling’, ‘output accounting’, ‘follow-up management’, and ‘others’. As a result, we produced an objective system map, a hardware map, and a software map for the information system model.
Third, we designed a work process and data base on the five functional areas based on the design of the information system model, and developed a demo system for ‘service application and registration’, which is the most fundamental and important functional area among the five.
Fourth, we drew an implementation plan to establish the case management system. We set the objectives for the establishment of the system, identified critical success factors, and based on these, developed specific implementation strategies. We presented an implementation plan and an operation system for the case management system along with its time table and required budget.
This study looked into policy and guideline issues that need to be addressed before the expansion of the pilot project. System-related issues such as the establishment and operation of the case management system of smoking cessation services are not our main concern.
Policy recommendations are made as follows:
First, measures need to be adopted to ensure the protection of private confidential information and alert private healthcare providers to their responsibility in this.
Second, to promote collaboration among participating organizations and exchange of information, there should be clear role-defining for each organization and an associated body to coordinate these roles.
Third, there should be enough time for the running of the pilot program to detect and correct any problems before the program is fully expanded. Also, private healthcare providers, including doctors and nurses, should be educated about the program before its implementation.
Fourth, we have developed the assessment indicators to be used to measure the performance of the private smoking cessation clinic program and a method to establish a monitoring system through the case management system of smoking cessation services.
Lastly, we have presented an ‘’Integrated Information Management System for Smoking Cessation Services’ to increase the effectiveness of coordination between the new program and the existing smoking cessation programs and to improve the quality of client-oriented smoking cessation services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.