보고서 정보
주관연구기관 |
한국보건복지정보개발원 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2011-11 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
과제관리전문기관 |
한국건강증진개발원 Korea Health Promotion Institution |
등록번호 |
TRKO201500006990 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
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키워드 |
보건기관통합정보시스템.지자체 특화 보건서비스.보건분야 정보화.
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초록
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Ⅳ. 연구결과
○ 지자체 특화보건서비스 현황
- (조사 응답률) 67.6%(171개 기관/ 253개 기관)
- (사업의 지속성) 조사된 지자체 특화보건서비스의 65.2%가 3년 미만 지속된 사업이며, 10년 이상 지속된 사업은 6.9%에 불과
- (업무정보 관리) 조사된 지자체 특화보건서비스의 45.2%가 수작업으로 업무정보 관리
- (주요 관리정보) 대상자 신상정보 서비스 이력관리, 검사․진료 등 서비스 수행 결과
- (특화보건서비스 유형화) 질병의 예방단계, 서비스 대상자의 건강수준을 기준으로 지
Ⅳ. 연구결과
○ 지자체 특화보건서비스 현황
- (조사 응답률) 67.6%(171개 기관/ 253개 기관)
- (사업의 지속성) 조사된 지자체 특화보건서비스의 65.2%가 3년 미만 지속된 사업이며, 10년 이상 지속된 사업은 6.9%에 불과
- (업무정보 관리) 조사된 지자체 특화보건서비스의 45.2%가 수작업으로 업무정보 관리
- (주요 관리정보) 대상자 신상정보 서비스 이력관리, 검사․진료 등 서비스 수행 결과
- (특화보건서비스 유형화) 질병의 예방단계, 서비스 대상자의 건강수준을 기준으로 지자체 특화보건서비스를 5개 범주로 유형화
∙건강관리 및 보건교육 / 건강검진 및 질병관리 / 만성질환관리 /진료서비스 / 기타
- (유형별 수행률) 건강관리 및 보건교육이 가장 높고, 진료서비스,만성질환관리, 건강검진 및 질병관리 순으로 높음
∙유형별 수행 지속기관은 유형에 관계없이 3~4년 정도임
○ 지자체 특화보건서비스 정보화 현황
- (조사 응답률) 92.5%(234개 기관 / 253개 기관)
- (특화보건서비스 수행현황 및 수요) 보건기관 당 평균 8개의 특화 보건서비스 수행
- (특화보건서비스 수행 필요성) 대체로 지역민의 요구도가 높아 수행 필요성 제기
∙질병발견 및 관리, 출산장려지원 서비스는 국가 및 시도의 보건 정책에 가장 영향을 받는 것으로 조사
∙만성질환관리, u-Health 만성질환관리는 지역내 대상자가 많아 수행 필요성이 제기되는 것으로 나타남
- (특화보건서비스 핵심성공요인) 대체로 지역민의 수요와 참여를 선택
∙의료비지원, 특화진료서비스, 출산장려지원, 방역, 보건의료산업 지원의 경우, 국가 및 시도의 예산지원에 가장 의존적
- (특화보건서비스 수행 필요성) 대체로 지역민의 요구도가 높아 수행 필요성 제기
∙질병발견 및 관리, 만성질환관리, u-Health 만성질환관리의 경우, 홍보, 지역주민의 수요와 참여, 국가와 시도의 정책 및 예산지원 모두 유사한 비율로 조사되어 타 서비스에 비해 고려할 요인이 복합적인 것으로 유추
- (특화보건서비스 예상 소요자원) 출산장려지원에 소요되는 예산이 가장 높게 나탔으며 개인 건강관리서비스, 질병관리, 건강검진 등의 특화서비스에 소요되는 예산이 비교적 높은 편임
∙의료서비스 환경이 열악한 농어촌에서 건강검진 및 u-Health 서비스에 소요되는 예산이 상대적으로 높게 나타남
- (특화보건서비스 정보화 수요) 각 지자체에서 필요하다고 응답한 특화보건서비스의 필요정도를 10점 척도로 조사하여 평균을 산출한 결과 대체로 7점 이상의 높은 점수를 보임
- (주요 정보화 대상) 특화보건서비스 대부분이 대상자 관리의 정보화 필요성을 1순위로 선택함
∙만성질환관리와 건강관리 관련 부문에서 u-Health 서비스의 필요도가 상대적으로 높은 빈도를 보임
- (정보화 기대효과) 전반적으로 업무절차 개선측면, 업무성과 향상 측면에서 기대효과가 7점 이상으로 높게 측정됨
○ 특화보건서비스의 보건기관통합정보시스템 적용방안
- 접근성, 효율성을 고려한 u-지자체 특화보건서비스 모델 제시
∙공공보건의료의 전달체계에 있어 접근성, 효율성 개선 필요
∙u-Healthcare 서비스의 보건기관통합정보시스템 적용 고려
- 지자체 특화보건서비스 정보화를 위한 표준방안 수립
∙지자체 특화보건서비스는 변동성이 크며, 정보화 수요는 높으나 상대적으로 정보화 요구수준은 낮은 편임
∙지자체 특화보건서비스의 정보화 수준을 대상자 이력관리로 표준화하고 보건기관통합정보시스템에 반영
- 정보교류 및 지역보건의료기관의 니즈 반영이 용이한 정보 시스템 환경 구축
∙공급자 중심의 정보관리체계를 개인(대상자) 중심, 수요자 중심의 정보관리 체계로 전환하는 방안을 고려할 필요가 있음
∙지자체 사업의 공통사항(업무 프로세스, 전달체계 등) 보편적․ 필수적 사업 및 고유사업 정보화 니즈(needs)의 반영을 통해 원스톱 서비스(one-stop service) 실현
- 성과 지향적인 지역보건의료 정보화 지원 및 관리체계 마련
∙의견수렴, 모니터링, 평가체계는 객관성을 담보하기 위해 공신력있는 체계로 운영되는 것이 바람직
∙연구결과는 서비스대상자, 정책결정자, 지자체 지역보건의료기관과 공유할 수 있어야 할 것임
Abstract
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Since the national health care policy transformed the supply of service focused on the provider of post-treatment into the preventive health promotion policy focused on the consumer, the level of national awareness for the health care service has been expanded to concern on well-aging and well-dying
Since the national health care policy transformed the supply of service focused on the provider of post-treatment into the preventive health promotion policy focused on the consumer, the level of national awareness for the health care service has been expanded to concern on well-aging and well-dying beyond well-being. Such a paradigm shift in health care had an influence on the role of health centers. In other words, the role of health centers is changing from the management and prevention of acute epidemic diseases in the past to the performance of chronic disease management and health promotion programs, with a way of enhancing the function of overall community health planning.
This can be a good effect of the consumer-driven health care service, but because of redundant or similar programs by the nation, further can be an adverse effect of generating and terminating similar information systems.
Building the information system related to the health care service can be essential to effectively deliver it and support the decision-making information, needed in the establishment of scientific policies and the development of health care programs. Therefore, the nation in 2005 prepared for the long-term promotion plan of the public health information system through the establishment of Information Strategy Planning in community health. Based on it, since 2006 the public health information system was built by developing a standard of health care that can be applied to health centers. The public health information system is established as the information system to improve health care capability for residents through better health care service, strengthen cooperation with relevant organizations, advance the national health policies, and promote the efficiency of service in health center. However, today the public health information system fails to look over the health care service of health centers performed by their own, because the information system was built around the state-dominated health care service.
Considering the environment of health care and the public health information system in the current position, we should reduce the waste of redundant or similar health care services and information systems, as community health planning in health centers has strengthened. In addition, the need that the function met the expectations and requirements of users is continually support to get the practical effective of the public health information system is emphasized on the current situation.
In this study, we investigated, analyzed Local Specialized Public Health Services performing by local government itself to understand its current situation, and categorized it by five types based on the result. In addition, we investigated and analyzed 253 health centers for users' expecting service effects, through the actual demand in the type of specialized health services, the demand for information of users, and the information system. Based on these results, we sought for the plan applied to the demands and expectations of users in a local government to perform the public health information system as the role of user-driven information systems.
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