보고서 정보
주관연구기관 |
강동대학교산학협력단 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-10 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500007042 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
키워드 |
건강증진.구강보건센터.프로그램.Health promotion.Oral health center.Program.
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
보건소 구강보건센터 운영 활성화를 위한 프로그램 개발 및 적용 후 평가해 봄으로써 구강보건센터의 발전방향을 위한 기초자료를 제시하고자 구강보건센터의 현황 및 직무조사, 미설치 지역의 구강보건센터에 관한 인식조사, 델파이조사, 초점집단토론, 프로그램 개발 및 적용을 수행하였음.
구강보건센터의 운영은 구강보건사업안내에 의하면 첫째, 효율적인 센터 중심의 구강보건조직 구성, 둘째 지역 내 민간 협력체계 강화, 셋째 지역 구강보건사업 실시, 넷째 장애인 구강보건진료사업 활성화를 주요 목적으로 하고 있음.
연구
Ⅳ. 연구결과
보건소 구강보건센터 운영 활성화를 위한 프로그램 개발 및 적용 후 평가해 봄으로써 구강보건센터의 발전방향을 위한 기초자료를 제시하고자 구강보건센터의 현황 및 직무조사, 미설치 지역의 구강보건센터에 관한 인식조사, 델파이조사, 초점집단토론, 프로그램 개발 및 적용을 수행하였음.
구강보건센터의 운영은 구강보건사업안내에 의하면 첫째, 효율적인 센터 중심의 구강보건조직 구성, 둘째 지역 내 민간 협력체계 강화, 셋째 지역 구강보건사업 실시, 넷째 장애인 구강보건진료사업 활성화를 주요 목적으로 하고 있음.
연구결과를 종합적으로 분석해 볼 때 구강보건실에서 구강보건센터로 개편되었으나 업무는 큰 차이가 없는 것으로 인식하고 있는 것으로 나타남. 특히 구강보건센터 중심의 구강보건조직 구성과 장애인 구강보건진료사업은 매우 미비한 실정임. 이에 구강보건센터 운영 활성화를 위한 해결방안으로 다음과 같이 제언함.
1. 보건소 구강보건센터 구강보건조직 구성의 문제점 및 개선방안
○ 구강보건센터 중심의 구강보건인력조직 구성
구강보건센터 설치로 센터 중심의 구강보건인력조직을 구성하기 위하여 보건(지)소 구강보건인력은 구강보건센터에 배치하고 진료실 운영이 필요한 보건지소의 경우, 출장으로 진료를 시행하도록 제시하고 있으나 일선에서는 센터 중심의 구강보건조직 구성과 인력 배치 및 활용이 지켜지고 있지 않은 실정임.
구강보건센터 운영에 관한 현황 조사결과, 구강보건센터 선정기준에 최소배치인력으로 치과의사 2인, 치과위생사 5인으로 인력구조에 대한 기준항목이 포함되어있고 구강보건사업안내 지침에도 제시되어 있으나 최소배치인원이 기준에 적합하지 않게 구성되어 있는 경우가 과반수를 넘고 있는 실정임. 구강보건센터 운영의 문제점에 대해 초점집단토론과 델파이연구의 실무자 및 전문가 의견 모두 동일하게 인력 부족, 인력의 재배치 및 활용에 관한 문제점이 가장 큰 것으로 지적함.
- 인력부족을 해결하기 위한 방안으로 구강보건센터의 기능을 직접적 서비스제공에서 건강증진사업과 같이 허브기능으로의 전환이 필요함.
- 지역사회의 다양한 인프라 구축 및 활용이 요구됨. 예)자원봉사센터 연계, 인근 지역 대학과 관학협조체계, 민간 치과의료기관과 협조체계 구축 등
○ 인력의 구체적인 업무 범위 제시 및 역량강화
인력활용의 큰 장애요인 중 공중보건의사의 비협조로 사업수행이 어려운 것으로 나타남, 현행 법안으로는 치과위생사 단독의 구강보건사업 수행에 한계가 있음.
- 공중보건의사 업무규정에 관하여 지역보건법 및 중앙부서의 사업안내지침에 구체적인 업무지침과 근거자료 제시가 필요함.
- 원활한 구강보건센터 업무 수행을 위해 치과의사와 치과위생사의 직무역량을 강화하고 자율성 확대가 필요함
- 구강보건센터 전담인력의 전문교육과정 개발 및 교육을 실시하여 기존의 구강보건실과 차별화된 구강보건센터 운영 활성화가 필요함.
2. 장애인 구강보건진료사업 활성화
구강보건센터의 설치 취지 중 장애인과 취약계층을 대상으로 구강질병관리와 치료서비스 제공함을 목적으로 하고 있으나 사업수행 인력인 공중보건의사의 장애인 진료에 관한 경험 부족으로 진료의 한계가 있는 것으로 나타남.
델파이조사에서도 <공중보건의사의 장애인에 대한 진료경험 부족>, <구강보건인력의 장애인/취약계층에 대한 교육훈련 부족> 항목에 대해 내적타당도 (CVR)와 합의도가 높은 것으로 조사되었으며, 구강보건인력의 직무에 관한 AHP조사에서도 우선순위가 높은 사업으로 나타났고, 장애인 구강건강관리에 대해 실무자의 직무조사에서도 업무의 중요도, 우선도는 높은 반면 구강보건 인력의 실제 수행정도는 매우 낮으며, 업무의 난이도도 높다고 인식하고 있는 것으로 나타남. 취약계층인 장애인 구강관리는 국가차원의 공공기관에서 담당하는 것이 효율적이나 현실적으로 장애요인이 있음.
- 장애인 구강건강관리는 지속적인 계속관리가 이루어져야 하며, 대상자에 대한 병력 정보와 진료기록을 공유하고 지속적으로 관리하는 보건정보시스템 개발을 제안함.
- 장애인 진료에 관해 공직치과의사를 대상으로 직무교육이 필요하며, 직무교육은 이론적 교육이 아닌 실습을 포함한 실질적인 교육이 이루어져야 함. 또한 이는 구강보건센터 운영의 의무조항으로 규정함이 필요함.
- 지역사회 인프라를 활용한 지역 내 치과의료기관의 협조로 민관협조체계 구축이 필요함. 치과의료기관의 적극적인 협조체계 유지가 요구됨. ex) 보건소 홈페이지에 협조체계 의료기관명 명시, 장애인 진료 인증기관제도 실시-인증기관 현판 부착 등.
3. 차별화된 구강보건센터 사업
○ 구강보건센터사업 수혜대상자 확대 및 다양화 필요함.
현재 구강보건센터사업은 유아, 초등학생, 노인 등 일부 계층에게 치중된 경향을 나타냄.
- 보다 다양한 취약계층을 대상으로 확대가 필요하며, 특히 저소득층 국민들 대상으로는 생애주기별로 일생동안 연계되는 구강보건사업의 수혜를 받을 수 있는 시스템이 요구됨.
ex) 중ㆍ고등학생, 성인(사업장 포함), 다문화가족, 새터민 등
○ 타부서 연계사업 개발
사업의 활성화 및 2013년부터 실시되는 포괄보조금 제도 실시에 의한 예산 확보를 위해 타부서와 협력체계를 구성하는 프로그램이 필요함.
ex) 건강증진팀의 영양플러스 사업과 연계- 가족체험교실 운영
- 진행방법: 대상자 모집과 홍보는 영양플러스팀, 사업수행은 구강보건센터에서 진행
- 내용: 영양과 구강건강의 밀접한 관계, 구강건강의 중요성과 전신건강의 선행조건
ex) 가족보건팀의 북스타트 사업과 연계- 읽어주는 구강동화 및 구강건강 체험학습
- 진행방법: 가족보건팀의 읽어주는 동화 프로그램에 구강동화 접목
- 내용: 동화구연가가 동화구연, 구강건강 체험학습은 구강보건센터 실무자 진행
○ 권역별 자문위원교수 위촉 및 직무교육 실시
- 실무자 및 관리자의 권역별 의견청취의 기회를 확대하고 구강보건센터 운영 정보의 공유 및 소통의 기회 제공을 제안함
- 권역별로 자문교수(위원회)를 배치하여 자문협조 및 직무교육 실시
Abstract
▼
Ⅳ. Results
The present study investigated the awareness of oral health center status, job description, awareness of oral health center that did not establish the program, delphi method, focused group discussion, and program development and implementation. The study was carried out in order to rev
Ⅳ. Results
The present study investigated the awareness of oral health center status, job description, awareness of oral health center that did not establish the program, delphi method, focused group discussion, and program development and implementation. The study was carried out in order to reveal the basic data to improve the oral health center.
By the guideline of oral health work, the oral health management was focused on effective organization of oral health services system, cooperation between the community, regional oral health services implementation, and activation of oral health services for the handicapped persons.
The results suggested that there was no significant difference in oral health work in spite of reorganization of oral health personnel. The oral health services for the handicapped persons was so inadequate in manpower.
The present study proposed the following suggestions.
1. Oral health center personnel organization and problem
○ Reorganization of oral health personnel
In order to organize the oral health center, an official trip was recommended in oral health center branch, but the official trip was very difficult because of the manpower shortages.
The management of oral health center revealed that oral health center consisted of two dentists and 5 dental hygienists, but the shortages of manpower hindered the guideline. The minimum manpower does not meet the guideline. The focused group discussion and Delphi survey experts pointed out the manpower shortages and reorganization of the center.
- The solution to the manpower shortages is switchover of direct services to health promotion which plays the role of hub function.
- A variety of community infrastructure construction and application are needed. For example, volunteer services connection, university-industry cooperation, and dental clinic cooperation.
○ The scopes and strengthening of capability of manpower
The major obstacle is the non-cooperation of the public health dentists and this makes the oral health center work difficult. Th present measure has limit because the dentist alone cannot manage the oral health work.
- Operation regulation for public health dentist must include the work guideline and basis for oral health work.
- For the good cooperation between the dentist and dental hygienist, ir is necessary to endow the job capability and autonomy to the dentist and dental hygienist.
- Development and implementation of oral health personnel education program will distinguish the personnel from conventional oral health personnel.
2. Activation of the oral health for the handicapped persons
The purpose for which the oral health center was formed included the services for the handicapped persons and the most vulnerable classes but there was limitation in treatment because of lack of experience in handicapped person treatment.
Delphi survey revealed that CVR and mutual consent showed higher scores in and . AHP survey suggested the high priority for the oral health personnel work. Priority and importance of oral health personnel was high but the performance was low in practice although the difficulty was thought to be high. The oral health for the most vulnerable classes must be state-initiated project but it is really difficult to implement.
- The continuing oral health work for the handicapped person must be done and the web-based health information system development is recommended.
- So important is the job training for the public health dentist who takes the charge of handicapped person treatment. The job training must consist of on-the-job training (OJT). OJT must be included in the obligation clause.
- Private and official cooperation is important in the community infrastructure building. Private dental clinic should help each other. ex) Notification of the private dental clinic which cooperate with oral health center. certification of the dentist who cares the handicapped person treatment.
3. Differentiation of oral health work
○ Expansion and diversification of oral health beneficiary
The present oral health beneficiary includes infant, primary school children, and elderly person.
- The expansion of the most vulnerable classes is necessary and lifetime services system must be connected with the oral health center.
ex) Middle school students, high school students, and adults(in workplaces), multicultural family, and North Korean refugees et cetera.
○ Development of related agencies cooperation program
In order to secure the budget of 2013 inclusion grant-in-aid, it is necessary to cooperate with other related agencies and to develop the oral health program.
ex) Cooperation with nutrition plus program of health promotion team - family experience program
- program : nutrition plus team takes the charge of recruit and promotion. Oral health team runs the work.
- content : The close relationship between the nutrition and oral health,
importance of oral health and essential prerequisite of systemic health
ex) Cooperation with Book start work in family health team - children's story for oral health and oral health experience learning
- program : Reading the children's story for oral health
- content : The book reader takes the charge of the program.
○ Appointment of regional advisory committee experts and job training implementation
- Hearing from the staff in charge and expert, sharing the information, and communication
- Cooperation with the regional advisory committee experts and job training implementation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.