보고서 정보
주관연구기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
연구책임자 |
김창현
|
참여연구자 |
김종원
,
한우석
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국토교통부 |
과제관리전문기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
등록번호 |
TRKO201500008200 |
과제고유번호 |
1105008386 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
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키워드 |
living relevance evaluation system,water resources policy,daily life satisfaction,evaluation Indicators,correlation matrix
|
초록
▼
1. 연구의 배경 및 목적
❏ 우리나라의 수자원 관련 정책을 국민행복 추구 시대에 걸맞은 지역밀착 및 주민생활 공감형 혹은 주민생활 체감형 정책으로 전환하는 것이 필요
○ 가치관의 변화로 맑고 깨끗한 물의 지속적인 흐름, 수생‧수변 생태계의 복원‧재생, 친수성 확보를 위한 수변공간의 복원‧정비 등이 주요 정책과제로 등장
○ 이에 대응하기 위해서는 지자체에 밀착되어 있으며 주민들이 실제 생활에서 체감하는 지표들을 통하여 수자원 관련 투자․정책을 진단, 평가하는 것이 중요
○ 저출산․고령화 등으로 인하여 신규 투자
1. 연구의 배경 및 목적
❏ 우리나라의 수자원 관련 정책을 국민행복 추구 시대에 걸맞은 지역밀착 및 주민생활 공감형 혹은 주민생활 체감형 정책으로 전환하는 것이 필요
○ 가치관의 변화로 맑고 깨끗한 물의 지속적인 흐름, 수생‧수변 생태계의 복원‧재생, 친수성 확보를 위한 수변공간의 복원‧정비 등이 주요 정책과제로 등장
○ 이에 대응하기 위해서는 지자체에 밀착되어 있으며 주민들이 실제 생활에서 체감하는 지표들을 통하여 수자원 관련 투자․정책을 진단, 평가하는 것이 중요
○ 저출산․고령화 등으로 인하여 신규 투자의 비용효율성 확보와 기존 투자의 효율적인 유지‧관리가 중요한 정책이슈로 부각
❏ 본 연구에서는 국민행복시대에 대응하여 우리나라 수자원 관련 투자 및 정책의 진단과 평가를 위한 새로운 지표를 개발하고, 이를 활용하여 수자원 정책 진단‧평가체계를 마련하며, 수요자 중심의 수자원 투자‧정책 추진방향을 모색하여 제시
○ 첫째, 주민체감, 지역밀착성, 국민행복 등 주민만족의 관점에서 생활밀착형 수자원 투자‧정책 평가지표를 개발하고 정책적 활용방안을 제시
○ 둘째, 주민체감 혹은 생활밀착형 평가지표, 수자원 투자‧정책 평가지표, 두 지표체계를 연결하는 상관성 행렬로 구성되는 정책 진단‧평가를 위한 지표체계를 구축하고 정책적 활용 방안을 제시
○ 셋째, 주민생활 밀착성의 관점에서 우리나라 수자원 관련 투자‧정책을 평가하고 우리나라 수자원 투자‧정책의 생활밀착성 강화 방향을 모색하여 제시
Abstract
▼
This study aims to develop a new index system for the diagnosis and assessment of water-related investments and policies in Korea, and then use it to evaluate the living relevance of current water resources policy, and to present the driving direction of consumer and user-friendly water resource pol
This study aims to develop a new index system for the diagnosis and assessment of water-related investments and policies in Korea, and then use it to evaluate the living relevance of current water resources policy, and to present the driving direction of consumer and user-friendly water resource policy in response to public happiness pursuit era
In this study, we construct the living relevance evaluation system of water resources policy. The living relevance evaluation system of water resources policy in this study is composed of the followings; ⅰ) resident’s satisfaction evaluation indicators for water resources policy that assess the performance of water investment and policies that can be realized in daily life, ⅱ) water resources investments and policy indicators that can express these living relevance evaluation results into concrete water resources investment and policy terms and ⅲ) correlation matrix that connects resident’s satisfaction evaluation indicators with water resources investments and policy indicators. For real applications of living relevance evaluation system of water resources policy, we utilize survey techniques and analytic hierarchy process.
Targeting local residents living in areas adjacent to 5 rivers in Korea, daily life satisfaction and policy priorities is investigated. In the survey, resident’s satisfaction evaluation indicators is utilized. We can obtain the following key points throughout the survey and analysis.
For korean water resources policy satisfaction levels of local residents living in areas adjacent to 5 rivers is not as high as the expected. Satisfaction levels of local residents for the country's water resources policy is 5.8 points on 9-point scale, which lean a little satisfaction from the usual.
In the specific content, generally they are satisfied at direct use such as walking or jogging, bike riding and indirect use such as a view of the river or enjoy the view etc. However, the level of satisfaction is low about water quality and flows in rivers and the ease of access and use of the waterfront etc. For this reason resident’s satisfaction level may not meet expectations.
Following the survey about satisfaction levels of local residents living in areas adjacent to 5 rivers, in order to verify the living relevance evaluation system of water resources policy in the present study, survey and analysis that targets water-related experts and officials are carried out.
Here we derive a correlation matrix between the two index system. Through the correlation matrix, previous evaluation results about satisfaction and policy priorities that target residents living in areas adjacent to 5 rivers are converted into each result of investment and policy evaluation index system. In addition, we derives a policy priority that experts and officials judge utilizing water investment and policy evaluation index system. And then these are compared with survey results about the local residents.
These results of survey and analysis can be summarized as follows. We can see the characteristic that satisfaction of local residents on the direct activities and indirect use (the living relevance evaluation system of water resources policy) is linked to a variety of investment and policy areas (water investments resources and policy indicators) in the correlation matrix between two evaluation index systems
Such a correlation matrix between the two index systems is applied to the results of survey about local residents. As a result, resident’s daily life satisfaction levels are highest in areas related to the waterfront infrastructure in the country's water resources investment and policy. In contrast, in areas related to water quality and quantity management and administration sector, generally resident’s daily life satisfaction is low.
In the specific content, satisfaction levels are particularly high in the areas relating to rest, shelter, walk, trail, etc among the indicators that make up the view·walk item of waterfront infrastructure sector. Then on the other hand satisfaction levels are low in fields related water reuse and water use rationalization among the indicators that make up securing water items of the water quantity management sector. And then satisfaction levels are low in indicators such as industrial waste, livestock manure, etc in the water quality management sector. Based on the results of daily life satisfaction evaluation by the local residents, it is possible to derive the following policy measures of promoting our country's water resources policy from the perspective of maximizing the people’s current satisfaction levels.
First, it should be a priority to ensure the provision and maintenance of space for rest and shelter, the provision and maintenance of the way for a walk and tour for local people to enjoy the view, walk on the river side.
Second, it is desirable to achieve the following provision and maintenance; the provision and maintenance of leisure facilities for camping or fishing in the river, provision and maintenance of roads for trekking, jogging, biking and hiking and cycling, strengthening of the access paths and stairs for easy access to the river and waterfront, the provision and maintenance of toilets and drinking fountains for the ease of use of the river waterfront, etc.
Third, it is also necessary to ensure the effectiveness of the water resources investment and policy related to security, relief measures and the natural environment through implementation of the following measures; strengthening of riverside maintenance activities such as cleaning and weeding, formation of riverside vegetation belt for function as a forest, etc.
In order to ensure the effectiveness of water resources policy measures closely related to every-day life should be institutional support. To do this, residents participatory planning-implementation-management system for water resources policy should be established.
Water resources investments and policies are comprehensively linked via the river area as a direct impact on local people's living welfare. Therefore, it is necessary to construct the system that support institutionally the local people's participation in planning, implementation, management and evaluation in order to contribute to enhancing residents’ satisfaction and living welfare of water resources policy.
To do this it can be the most basic foundation to construct and utilize living relevance evaluation system of water resources policy that is composed of resident’s satisfaction evaluation indicators for water resources policy, water investments and policy indicators and correlation matrix connecting resident’s satisfaction evaluation indicators with water investments and policy indicators.
For citizen participation and community-based system in planning, implementation, management and evaluation to be applied to operate effectively should be institutionally supported by allocation and execution of the associated budgets. These are closely linked to building of community-based policy implementation system that can autonomously enforce and manage water-related budget in the basin unit.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 주요 내용 및 정책제안 ... 6
- 요약 ... 7
- 차례 ... 19
- 표 차례 ... 23
- 그림 차례 ... 26
- Ⅰ. 연구의 개요 ... 28
- 1. 연구의 배경과 목적 ... 30
- 1) 연구 배경 ... 30
- 2) 연구 목적 ... 32
- 2. 연구의 범위와 방법 ... 32
- 1) 연구 범위 ... 32
- 2) 연구 방법 ... 33
- 3. 선행연구와의 차별성 ... 35
- 1) 선행연구 현황 ... 35
- 2) 선행연구와 본 연구의 차별성 ... 36
- 4. 연구의 추진체계 ... 38
- Ⅱ. 기존 수자원 정책의 추진성과와 과제 ... 40
- 1. 수자원 관련 주요 기본계획 ... 42
- 1) 수자원장기종합계획의 주요 내용 ... 43
- 2) 유역종합치수계획의 주요 내용 ... 44
- 3) 하천기본계획의 주요 내용 ... 46
- 2. 기존 수자원 정책의 성과 ... 47
- 1) 이수 관련 분야 ... 47
- 2) 치수 관련 분야 ... 50
- 3) 하천환경 관련 분야 ... 51
- 3. 수자원 정책의 과제 ... 52
- 1) 이수 관련 분야 ... 52
- 2) 치수 관련 분야 ... 54
- 3) 하천환경 관련 분야 ... 56
- 4) 주민생활 밀착성 관점에서의 종합 ... 58
- Ⅲ. 생활밀착형 수자원정책과 평가체계의 구축 ... 60
- 1. 생활밀착형 수자원 정책과 하천의 기능·역할 ... 62
- 1) 생활밀착형의 개념 ... 62
- 2) 하천의 기능과 역할 ... 63
- 3) 생활밀착형 수자원 정책의 개념과 연계구조 ... 67
- 2. 생활밀착형 수자원 지표의 국내외 사례 ... 69
- 1) 우리나라 환경부의 환경기준 ... 70
- 2) 일본 국토교통성의 “새로운 수질지표” ... 71
- 3) 일본 환경성의 “물환경 건전성 지표” ... 75
- 3. 생활밀착형 수자원 정책의 평가체계 구축 ... 77
- 1) 수자원 정책의 생활밀착형 만족도 평가지표의 도출 ... 77
- 2) 수자원 투자·정책 평가지표의 도출 ... 85
- 3) 수자원 투자·정책과 생활밀착형 만족도 평가의 상관성 ... 93
- 4) 생활밀착형 수자원 정책 평가체계의 활용 ... 97
- Ⅳ. 수자원 투자·정책의 생활밀착형 만족도 평가와 특성분석 ... 100
- 1. 하천 방문·이용의 일반특성 ... 102
- 1) 설문조사의 수행 ... 102
- 2) 하천 방문과 이용의 일반특성 ... 106
- 2. 수자원 투자․정책의 생활밀착형 만족도와 우선순위 평가 ... 117
- 1) 수자원 투자·정책의 생활밀착형 만족도 ... 117
- 2) 수자원 투자‧정책의 정책 우선순위 : 지역주민 ... 127
- 3. 수자원 투자·정책의 성과 및 생활밀착성의 주민평가 ... 139
- 1) 수자원 투자·정책의 성과에 대한 주민평가 ... 139
- 2) 수자원 투자‧정책의 생활밀착성에 대한 주민평가 ... 144
- 4. 수자원 투자․정책의 생활밀착성 분석결과의 종합 ... 147
- Ⅴ. 수자원 투자·정책의 우선순위 평가와 지표체계 간 상관성 분석 ... 152
- 1. 수자원 투자‧정책의 우선순위 평가 ... 154
- 1) 설문조사의 수행 ... 154
- 2) 수자원 투자·정책의 우선순위 ... 158
- 2. 생활밀착형 만족도와 수자원 투자·정책 평가지표 간의 상관성 ... 164
- 1) 만족도 지표의 간접이용 부문과 정책 평가지표 간의 상관성 ... 164
- 2) 만족도 지표의 직접이용 부문과 정책 평가지표 간의 상관성 ... 166
- 3) 만족도 지표의 안전·안심·개방감 부문과 정책 평가지표 간의 상관성 ... 168
- 3. 평가지표 체계 간 상관성의 정책적 활용 ... 171
- 1) 생활밀착형 만족도 평가결과와 수자원 투자·정책 평가지표의 연계 ... 171
- 2) 정책우선순위 평가와 수자원 투자·정책 평가지표의 연계 ... 173
- 3) 수자원 투자·정책 평가결과와 생활밀착형 만족도 평가지표의 연계 ... 176
- 4. 수자원 투자·정책 우선순위 및 상관성 분석결과의 종합 ... 179
- Ⅵ. 생활밀착형 수자원 투자·정책의 방향 ... 182
- 1. 조사‧분석 결과의 종합과 정책시사점 ... 184
- 1) 조사·분석 결과의 종합 ... 184
- 2) 정책적 시사점 ... 188
- 2. 수자원 투자‧정책의 생활밀착성 제고 방향 ... 190
- 1) 수자원 투자·정책의 기본방향 ... 190
- 2) 수자원 투자·정책의 추진전략 ... 193
- 3) 수자원 투자·정책의 구체적 실천방안 ... 196
- 3. 생활밀착형 수자원정책 추진체계의 구축방안 ... 200
- 1) 수자원 투자·정책의 종합적 추진체계의 구축 ... 200
- 2) 지역밀착형 수자원 투자·정책 추진체계의 구축 ... 203
- 3) 주민참여형 계획수립·집행·관리 체계의 구축 ... 205
- 4) 생활밀착형 수자원 정책 평가체계의 활용 ... 207
- Ⅶ. 결론 및 향후 과제 ... 210
- 1. 연구의 결론 및 정책제언 ... 212
- 1) 연구의 결론 ... 212
- 2) 정책제언 ... 214
- 2. 연구의 성과와 향후 과제 ... 215
- 1) 연구의 성과 ... 215
- 2) 향후 과제 ... 217
- 참고문헌 ... 220
- SUMMARY ... 222
- 부록 ... 226
- 1. 우리나라 환경부의 환경기준 관련 자료 ... 226
- 2. 일본 국토교통성의 새로운 수질지표의 평가항목과 수준 ... 229
- 3. 선행연구의 수자원 평가와 관련한 지표 자료 ... 231
- 4. 상수도서비스 경영성과 평가시스템에서의 상수도 평가표 ... 235
- 5. 생활밀착형 수자원 정책·평가 지표에 관한 설문 조사표 ... 249
- 6. 설문조사 분석결과 ... 274
- 끝페이지 ... 366
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