보고서 정보
주관연구기관 |
전주대학교 산학협력단 |
연구책임자 |
권호인
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
주관부처 |
보건복지부 |
사업 관리 기관 |
보건복지부 국립서울병원 |
등록번호 |
TRKO201500008403 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
|
키워드 |
자살예방.대학생.위기개입.자살.상담기관.Suicide prevention.College students.Crisis intervention.suicide.Counseling centers.
|
초록
▼
3. 연구 결과
1) 기존 문헌 조사
현재 국내 대학에서 활용 가능한 위기개입 매뉴얼은 거의 전무한 실정이나 청소년, 지방자치단체 자살예방센터 등을 중심으로 다양한 매뉴얼이 개발되어 있는 상황이다. 미국의 경우 각 대학별로 자신에게 맞는 위기개입 매뉴얼을 제작하여 활용하고 있으며, 대개 선별, 평가, 치료 계획의 3단계 위기개입을 실시하고 있다.
2) 포커스 그룹 인터뷰
본 연구에서는 대학 상담기관의 근무자 8명을 대상으로 2차례에 걸쳐 포커스그룹 인터뷰를 실시하였다. 그 결과 대학 내 자살개입의 어려움
3. 연구 결과
1) 기존 문헌 조사
현재 국내 대학에서 활용 가능한 위기개입 매뉴얼은 거의 전무한 실정이나 청소년, 지방자치단체 자살예방센터 등을 중심으로 다양한 매뉴얼이 개발되어 있는 상황이다. 미국의 경우 각 대학별로 자신에게 맞는 위기개입 매뉴얼을 제작하여 활용하고 있으며, 대개 선별, 평가, 치료 계획의 3단계 위기개입을 실시하고 있다.
2) 포커스 그룹 인터뷰
본 연구에서는 대학 상담기관의 근무자 8명을 대상으로 2차례에 걸쳐 포커스그룹 인터뷰를 실시하였다. 그 결과 대학 내 자살개입의 어려움으로, 위험성 평가 지침이나 위기시 행동 지침 등의 학내 관리과정에 대한 지침의 부재, 자살 행동을 다룰 수 있는 대학 내 인프라의 부족, 자살문제에 대한 인식 부족, 연계과정의 어려움 등을 확인하였다. 또한 위기개입 프로토콜에 대한 제안에서는 단계별 대응지침, 비밀 보장에 대한 지침, 연계기관에 대한 지침 등을 포함해줄 것등이 제안되었다.
3) 대학 상담기관 근무자들을 대상으로 한 자살예방사업의 현황 및 의견조사 결과
본 연구에서는 대학 상담기관 근무자들을 대상으로 자살예방사업의 현황과 의견에 대해 조사하였다. 조사에는 총 119명의 대학 상담기관 근무자가 참여하였으며, 이중 full time상담자가 32%, part time 상담자가 40%, 대학 상담기관 책임자가 4%, 인턴, 학생 실습생 등이 24%로 보고되었다. 이 같은 결과는 상담기관 종사자의 근무 형태에 있어서, 전일제 근무 보다는 파트타임과 실습생의 비율이 높은 현실을 반영한다. 각 대학의 자살관련 인프라에 대한 질문 결과, 자살 고위험 학생에 대한 관리체계는 59%, 자살시도 및 사망에 대한위기관리체계는 56%, 지역사회 협력체계는 58%, 자살문제에 대한 훈련받은 인력은 72%로 가장 높게 응답하였다. 이에 반해 자살 위기개입에 대한 문서화된 지침은 49%, 자살행동에 초점을 맞춘 체계적인 수퍼비전은 30%만이 있다고 응답하였다. 이러한 결과는 자살관련 기초적인 인프라는 약 반수 이상 구축되어 있으나 구체적이고 체계적인 자살예방 활동은 부진한 현상을 반영하는 것으로 보인다. 지난 한해 동안 학내에서 가장 많이 실시한 자살예방사업은 자살위기상담으로 나타났는데(52%), 과반수 이상의 상담센터가 이미 자살관련 위기상담을 실시하고 있음을 시사한다. 이에 반해 자살 고위험군 선별, 게이트키퍼 프로그램은 각각 29%, 28%로 매우 낮은 편으로, 아직 대학내 일차 자살예방활동은 부진한 것으로 나타났다. 또한 대학 상담기관에서 가장 어려운 프로그램으로 자살 고위험군 선별프로그램이 가장 높게 보고되었다. 한편 자살 위기 대응 프로토콜에 가장 포함되었으면 하는 내용으로는 자살 고위험군에 대한 효과적 선별절차와 자살 위기개입이 매우 높게 나타나서, 구체적이고 행동지침 중심의 컨텐츠 보급이 필요함을 시사하였다.
4) 위기개입 프로토콜 제작
본 연구에서는 기존 위기개입 프로토콜에 대한 분석, 포커스 그룹 인터뷰에서 도출된 의견, 온라인 조사결과를 바탕으로 위기개입 매뉴얼을 제작하였다. 이 프로토콜은 실무자의 행동지침 중심의 프로토콜, 상담인력의 훈련 및 전문성 수준에 국한되지 않는 프로토콜, 자살 고위험군 선별과 일차개입에 초점을 둔 프로토콜이라는 세 가지 주요 개발 원칙을 바탕으로 하였다. 그 결과 자살위기개입 프로토콜 내용으로는 위험학생 알아차리기, 위험수준 평가하기, 개입계획과 실행하기, 추수 관리하기의 4단계의 지침이 포함되었다. 또한 자살 위기대응 체계 구축프로토콜에는 비밀보장 규정 만들기, 자살위기팀 조직하기, 자살행동에 대한 보고체계 구축, 연계기관과 연대하기의 4단계 지침이 포함되었다. 대학 상담기관종사자 11명을 대상으로 프로토콜의 이해도, 타당도, 활용가능도, 훈련 가능도에 대한 10점 척도의 설문 결과 대부분 7.3~8.5의 높은 평가를 받았다.
Abstract
▼
3. Results
1) Existing literature review
Applicable crisis intervention manual in domestic universities is currently almost nonexistent but a variety manual is being developed with youth, a municipality suicide prevention center as the center. In the United States, they are making a crisis int
3. Results
1) Existing literature review
Applicable crisis intervention manual in domestic universities is currently almost nonexistent but a variety manual is being developed with youth, a municipality suicide prevention center as the center. In the United States, they are making a crisis intervention manual that suits themselves and utilize it respectively in each college, usually three-step crisis intervention of screening, assessment and treatment plan crisis intervention has been being conducted.
2) Focus group interviews
In this study, we conducted a focus group interview twice, targeting eight full-time and part-time agents in the college counseling center. As a result of the difficulties involved in suicide in a college, the absence of guidelines for campus management process such as risk assessment guidelines and crisis action plan, the lack of college infrastructure to deal with suicidal behavior and the difficulty of the association process were confirmed. In addition, a step-by-step corresponding instruction, guideline for confidentiality and the guideline for linking institutions was proposed for crisis intervention protocol.
3) Status and survey result of a suicide prevention service targeted at the college counseling center workers
This study surveyed for the status and opinions of suicide prevention service targeting college counseling center workers. A total of 119 people were participated, full time counselor was 32%, part time counselor was 40%, college counseling officer was 4%, interns, student trainees was the 24% among them in the survey. These results seem to reflect the reality which is the higher ratio of the part-time and the apprentices than full-time working as the form of work in the counseling center. Questions result of suicide-related infrastructure in each college, they responsed that high suicide risk management system for students was 61%, crisis management framework for the trial and death was 56%, community cooperation was 53% and workforce trained for suicide problems were highest in response to 72%. On the other hand, written guidelines for suicide crisis intervention was 49%, Systematic supervision focused on suicidal behavior only was 30%. These results seem to reflect the phenomenon that basic infrastructure is built, but specific and systematic suicide prevention activity is sluggish. Suicide crisis counseling was the most conducted suicide prevention service in a campus in the last year (52%). These result suggests that a number of counseling centers have already carried out suicide-related crisis counseling. On the other hand suicide high-risk group screening, Gatekeeper program was respectively 29%, 28%, which is very low and seem to reflect the phenomenon that suicide prevention activity is sluggish. Also it showed the most highly that suicide high-risk group screening program was pointed out as the most difficult program at the college counseling. Meanwhile, effective screening procedure and suicide crisis intervention for suicide high-risk group were so highly showed as the content to be most included in suicide crisis response protocol that it implied the dissemination of specific and action plan centered contents is needed.
4) Crisis intervention protocol making
The crisis intervention was made based on the analysis of the existing crisis intervention protocol, the comments derived from focus group interviews, the online survey results in this study. This protocol is based on the three key development principles as action plan centered protocol of the practitioner, protocol not limited to the level of training and expertise counseling workforce and protocol focusing on suicide high-risk group screening and the primary intervention. Suicide crisis intervention protocol contents included guidelines of 4 steps that the recognition of the risk students, evaluate the risk level, the intervention plan and the action and future management as the result. In addition, the suicide crisis response system construction protocol included guidelines of 4 steps that making confidentiality provisions, establishment of reporting system for suicidal behavior, developing crisis intervention team and solidarity with associated organization. The survey result of the 10-point scale for understanding, validity, utilize possibility and training possibility of the protocol targeted at college counseling center workers received high praise from 7.3 to 8.5 in most cases.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 목 차 ... 3
- 표 목차 ... 4
- 그림 목차 ... 5
- 연구 요약문 ... 6
- Summary ... 9
- 제 1 장 서 론 ... 13
- 1. 연구의 필요성 ... 14
- 2. 연구목적 ... 17
- 3. 연구 방법 ... 18
- 4. 결과의 활용방안 및 기대효과 ... 20
- 제 2 장 국내외 사례분석 ... 21
- 1. 대학생의 자살 ... 22
- 2. 대학생 자살예방의 통합적 접근 ... 26
- 3. 국내 위기개입 프로토콜 사례조사 ... 33
- 4. 국외 위기개입 프로토콜 사례조사 ... 46
- 제 3 장 대학 상담기관 근무자들의 의견 조사 ... 59
- 1. 포커스 그룹 인터뷰 조사 ... 60
- 2. 온라인 의견 조사 ... 73
- 제 4 장 위기개입 프로토콜 구성 ... 92
- 1. 프로토콜 개발의 원칙 ... 93
- 2. 프로토콜의 구성 ... 94
- 3. 프로토콜에 대한 기초 설문평가 ... 97
- 제 5 장 결론 및 제언 ... 102
- 참 고 문 헌 ... 106
- 부 록 ... 111
- 끝페이지 ... 119
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.