보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201500013597 |
과제고유번호 |
1105008573 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2015-08-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500013597 |
초록
▼
4. 결론 및 정책대안
□ 공직윤리제도의 효과성 평가
○ 각종 공직윤리 관련 조사에서 우리나라의 공직윤리 수준은 여전히 만족할 만한 수준에 있지 않음
- 국제투명성기구가 발표하는 부패인식지수를 보면, 최근 50점대 중반(100점 만점)을 유지하고 있으며, 순위로도 170여 국 중에서 40위에서 50위 사이에 있음
- 2013년 부패인식지수 조사결과에서 OECD 회원국 34개국 중 27위를 차지하여 하위권에 속함
○ 본 연구의 설문결과를 볼 때 우리사회에서는 공직자들이 퇴직 후 재취직 등에서 혜택을
4. 결론 및 정책대안
□ 공직윤리제도의 효과성 평가
○ 각종 공직윤리 관련 조사에서 우리나라의 공직윤리 수준은 여전히 만족할 만한 수준에 있지 않음
- 국제투명성기구가 발표하는 부패인식지수를 보면, 최근 50점대 중반(100점 만점)을 유지하고 있으며, 순위로도 170여 국 중에서 40위에서 50위 사이에 있음
- 2013년 부패인식지수 조사결과에서 OECD 회원국 34개국 중 27위를 차지하여 하위권에 속함
○ 본 연구의 설문결과를 볼 때 우리사회에서는 공직자들이 퇴직 후 재취직 등에서 혜택을 받고 그 대가로 재직했던 기관에 청탁 및 알선 행위를 하는 문제가 가장 우려되는 점이라고 추정됨
□ 공직윤리 관련법의 효과성 평가
○ 우리나라 공직자윤리법은 적용범위는 재산등록 및 공개, 주식백지신탁, 선물신고, 취업제한 및 행위제한에 국한되어 있고, 적용대상도 일부 특정분야를 제외하면 대부분 고위직 공무원에 한정됨
- 공직자윤리법의 내용은 공직자의 윤리를 재산 등 금전상의 비리에 초점을 맞추고 있으며, 공직자윤리를 소극적으로 대응하고 있다고 말할 수 있음
○ ‘부패방지 및 국민권익위원회의 설치와 운영에 관한 법률’은 공직윤리와 관련된 많은 규정을 두고 있지만, 신고를 이첩하는 역할로 한정되어 있음
○ ‘재산등록 및 공개제도’가 공직자 비리예방에 효과적인지에 대해 공무원, 전문가, 일반국민 모두 절반 이상이 긍정적으로 답변함
□ 공직윤리 관련 조직의 효과성 평가
○ 정부공직자윤리위원회는 독립된 기관이 아니며, 그 업무도 공직자의 윤리성 확보를 위한 내부통제기능을 수행하고 있음
○ 국민권익위원회는 조사권이나 기소권을 갖고 있지 않으며, 신고를 이첩하는 역할로 한정되어 엄정한 법집행에는 한계를 갖고 있음
□ 공직윤리제도 개선방향
○ 공직윤리교육 강화
○ 처벌규정 강화
○ 처우개선
○ 공직윤리 담담기관 강화
○ 시민단체의 공직윤리감시 기능 강화
Abstract
▼
South Korea established ‘The Public Service Ethics Act’ in December 1981. Having been in effect for more than thirty years, the Public Services Act has been amended dozens of times and is generally considered sufficient. However, the public service ethics level of South Korea is low, according to in
South Korea established ‘The Public Service Ethics Act’ in December 1981. Having been in effect for more than thirty years, the Public Services Act has been amended dozens of times and is generally considered sufficient. However, the public service ethics level of South Korea is low, according to international standards. Corruption scandals of public officials have constantly occurred. Besides, it is often heard that trust in public office is jeopardized into a critical condition. The Park Geun-hye administration introduced government slogans such as "prohibition of the pursuit of private interests by civil servants" during the presidential campaign and "normalization of abnormal" after the inauguration. The government even listed "liquidation of parachute appointments" as a major policy issue, but the situation has not changed significantly.
At such a time, it is important to seek improvements. The public office ethics system is to evaluate the effect of graft prevention of public officials, and the improvement of these institutional flaws is very urgent.
As shown in various international public office ethics case studies, scandals of corruption and fraud have led to institutionalizing relevant regulations and policies.
Many countries have enacted and implemented public office ethics laws. Especially the public office ethics system of Singapore, was greatly affected by strict punishment provisions and the leadership of national leaders. In the United States, the United Kingdom, Japan, and Germany, the constitutions, criminal law, and public office ethics-related laws are regulated through a variety of legal devices.
In Singapore, the United States, the United Kingdom, and Japan, there were government organizations responsible for public office ethics. In Germany, the internal organization of each government agency was responsible. Government organization of the phase responsible for public office ethics in each country had a strong identity as an independent institution. In addition, Singapore's Corrupt Practices Investigation Bureau, the United Kingdom’s Serious Fraud Office, the United States’ Office of Inspector General, had investigation rights. Especially in the United States, public office ethics, post-measures, have all the institutional roles such as the protection of whistle-blowers.
While referring to the above international case, it is necessary to take advantage of suggestions for improvements such as laws and authorities in a form suited to our situation. In particular, in the independence of the office ethics agency, it can be said that such authorization is necessary in order to ensure the strict enforcement capability thoroughly.
The results of the questionnaire survey which was carried out in this study, has given considerable suggestions to us. First, the results of the survey of the ethics of Korean public officials tell us that it is necessary to show special consideration for retired public officials. The retired public officials’ ethics problems simply do not end with the retirement of public officials. In order to lead to incumbent public officials’ ethical problems, it will be necessary to take measures to bring even more interest.
Moreover, according to the questionnaire survey of this study, a non-effective reason for a public office ethics system is in office fraud prevention, light punishment for violations of law, the existence of many exceptions, and regulatory agencies that are reluctant to get involved. Also, it is a serious problem that such "parachute appointments" are rampant in our society.
To prevent unauthorized public officials, it is necessary to establish a legal system. With regard to the law, it is necessary to prepare the grounds that can be strictly enforced to strengthen the punishment provisions so that the public office ethics agency is able to thoroughly investigate the corruption of public officials. In order for it to be an independent activity, there is also a need for institutional security. In addition, the prevalence of the retirement bureaucracy intervening in investigations must be eliminated. In order to continue to improve, such as suitable punishments for public officials and sustainable ethics education, it is in the public interest to activate the reporting system and, guarantee institutions which can promote the work of whistle-blowers and the monitoring function of the NGOs.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 참여연구진 ... 2
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 9
- 그림목차 ... 14
- 국문요약 ... 16
- 영문요약 ... 26
- 제1장 서론 ... 31
- 제1절 연구의 필요성과 목적 ... 32
- 제2절 연구의 범위와 방법 ... 34
- 제2장 이론적 논의 ... 37
- 제1절 공직비리 및 부패 현황 ... 38
- 1. 부패인식지수(CPI) ... 38
- 2. OECD 국가신뢰도 ... 41
- 3. 국민권익위원회 청렴도 조사 ... 42
- 제2절 공무원범죄 현황 ... 44
- 제3절 일반국민과 공무원의 인식차 ... 47
- 제4절 정부의 공직윤리 대책 경향 ... 49
- 제5절 공직윤리 관련 개념 ... 51
- 1. 공직윤리 ... 51
- 제6절 선행연구 검토 ... 58
- 제7절 연구의 흐름 ... 61
- 제3장 우리나라 공직윤리제도 현황 ... 63
- 제1절 공직윤리 관련법 ... 64
- 1. 헌법 ... 64
- 2. 국가공무원법 ... 66
- 3. 공직자윤리법 ... 67
- 4. 부패방지・권익위법 및 운영현황 ... 94
- 5. 형법 ‘공무원의 직무에 관한 죄’ ... 98
- 6. 공무원행동강령 ... 100
- 7. 공무원범죄에 관한 몰수 특례법 ... 107
- 8. 특정범죄 가중처벌 등에 관한 법률 ... 108
- 제2절 공직윤리 담당기관 ... 110
- 1. 정부공직자윤리위원회 ... 110
- 2. 국민권익위원회 ... 111
- 3. 검찰청 ... 114
- 4. 감사원 ... 116
- 제4장 해외 공직윤리제도 현황 및 시사점 ... 121
- 제1절 싱가포르의 공직윤리제도 현황 및 시사점 ... 122
- 1. 공직윤리의 의의 및 법적 근거 ... 123
- 2. 공직윤리 관련 정부조직 ... 126
- 3. 재산등록제도 ... 128
- 4. 선물신고제도 ... 129
- 5. 취업제한제도(혹은 행위제한제도) ... 131
- 6. 비법제상의 윤리규범 ... 131
- 7. 공직윤리법 위반 현황(공직자 비리 현황) 및 대책 ... 132
- 8. 시사점 ... 136
- 제2절 미국의 공직윤리제도 현황 및 시사점 ... 137
- 1. 공직윤리의 의의 및 법적 근거 ... 138
- 2. 공직윤리 관련 정부조직 ... 141
- 3. 재산등록제도 ... 150
- 4. 백지신탁제도 ... 151
- 5. 취업제한제도 ... 152
- 6. 비법제상의 윤리규범 ... 153
- 7. 공직윤리법 위반 현황(공직자 비리 현황) 및 대책 ... 154
- 8. 시사점 ... 156
- 제3절 영국의 공직윤리제도 현황 및 시사점 ... 157
- 1. 공직윤리의 의의 및 법적 근거 ... 158
- 2. 공직윤리 관련 정부조직 ... 162
- 3. 재산등록제도 ... 164
- 4. 선물신고제도 ... 165
- 5. 취업제한제도 ... 166
- 6. 비법제상의 윤리규범 ... 167
- 7. 공직윤리법 위반 현황 및 대책 ... 167
- 8. 시사점 ... 168
- 제4절 일본의 공직윤리제도 현황 및 시사점 ... 170
- 1. 공직윤리의 의의 및 법적 근거 ... 171
- 2. 인사원 및 국가공무원윤리심사회 ... 177
- 3. 재산등록제도 ... 179
- 4. 선물신고제도 ... 180
- 5. 취업제한제도 ... 181
- 6. 비법제상의 윤리규범 ... 183
- 7. 공직윤리법 위반 현황 및 대책 ... 183
- 8. 시사점 ... 186
- 제5절 독일의 공직윤리제도 현황 및 시사점 ... 188
- 1. 공직윤리의 법적 근거와 의의 ... 189
- 2. 공직윤리 관련 정부조직 ... 195
- 3. 재산등록제도 ... 198
- 4. 선물신고제도 ... 200
- 5. 공무원 취업제한 제도 ... 204
- 6. 비법제상의 윤리규범 ... 208
- 7. 공직윤리법 위반 현황(공직자 비리 현황) 및 대책 ... 210
- 8. 시사점 ... 215
- 제6절 스웨덴의 공직윤리제도 현황 및 시사점 ... 218
- 1. 공직윤리의 법적 근거 ... 218
- 2. 반부패 담당기관 ... 224
- 3. 공직윤리 위반 현황 ... 229
- 4. 스웨덴의 반부패정책 ... 233
- 5. 부패방지를 위한 정부부처별 역할 ... 235
- 6. 시사점 ... 236
- 제7절 해외 공직윤리제도 종합비교 ... 238
- 1. 부패인식지수 비교 ... 238
- 2. 공직윤리제도 비교 ... 239
- 제5장 우리나라 공직윤리제도의 효과성 분석 ... 251
- 제1절 설문조사 개요 ... 252
- 1. 설문대상 ... 252
- 2. 응답자의 인구사회학적 특성 ... 254
- 제2절 설문조사 결과분석 ... 257
- 1. 공직자의 윤리의식 및 직업윤리 ... 257
- 2. 공직윤리 관련규정 준수여부 ... 261
- 3. 공직자윤리법의 공직비리 효과성 평가 ... 268
- 4. 공직자윤리법 개선방안 ... 305
- 5. 공직자 비리 예방방안 ... 309
- 6. 기타 공직비리 예방 방안 ... 315
- 제6장 공직윤리제도의 효과성 평가 ... 321
- 제1절 공직윤리 관련 조사를 통한 평가 ... 322
- 제2절 공직윤리 관련법의 효과성 평가 ... 326
- 제3절 공직윤리 관련 조직의 효과성 평가 ... 331
- 제7장 정책제언 ... 333
- 제1절 공직윤리 관련법의 개선 ... 336
- 1. 부패행위와 조사권 관련 규정의 개선 ... 336
- 2. 행위제한 관련 규정 개선 ... 338
- 3. 재산등록 관련 규정 개선 ... 339
- 4. 주식백지신탁제도 개선 ... 340
- 5. 퇴직공직자의 취업제한 기간 확대 ... 340
- 6. 취업제한 대상 사기업체 등 확대 ... 341
- 제2절 공직윤리 위반행위에 대한 처벌 강화 ... 342
- 제3절 공직윤리 담당기관 강화 ... 344
- 제4절 시민단체 등의 감시활동 강화 ... 346
- 제5절 기타 ... 347
- 참고문헌 ... 349
- 부록 ... 359
- 끝페이지 ... 379
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.