보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
민철구
|
참여연구자 |
엄미정
,
박기범
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2008-12 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
등록번호 |
TRKO201500017912 |
DB 구축일자 |
2015-08-29
|
초록
▼
제1장 연구의 범위와 내용
1. 연구 범위
○ 교육과 연구의 연계는 ① 대학경쟁력 강화, ② 인력양성체계와 R&D체계 연계, ③ 기초연구 강화의 3가지 관점에서 볼 수 있으며, 본 연구는 지식축적 메커니즘 변화와 고등교육의 역할 변화에 따른 교육과 연구의 연계에 보다 관심을 가지고 진행
- 대학체제 내에서의 교육과 연구의 연계뿐만 아니라 국가R&D체계와의 연계도 포함하여 포괄적으로 접근
○ 국내 대학에서의 교육-연구 연계에 관한 현황 분석을 바탕으로 대학의 자생적 역량확충을 위한 대학연구소 내실화 방안과 함께
제1장 연구의 범위와 내용
1. 연구 범위
○ 교육과 연구의 연계는 ① 대학경쟁력 강화, ② 인력양성체계와 R&D체계 연계, ③ 기초연구 강화의 3가지 관점에서 볼 수 있으며, 본 연구는 지식축적 메커니즘 변화와 고등교육의 역할 변화에 따른 교육과 연구의 연계에 보다 관심을 가지고 진행
- 대학체제 내에서의 교육과 연구의 연계뿐만 아니라 국가R&D체계와의 연계도 포함하여 포괄적으로 접근
○ 국내 대학에서의 교육-연구 연계에 관한 현황 분석을 바탕으로 대학의 자생적 역량확충을 위한 대학연구소 내실화 방안과 함께, 외연적 연계로서 출연(연)과의 협력 거버넌스 모델을 제시
2. 주요 연구 내용
○ 환경변화에 따른 대학의 역할 분석
- 경제사회 발전 단계별 대학의 역할변화, 미래 인재상과 대학의 역할변화 및 대학의 교육-연구 연계 관련 사례 분석 등
○ 대학 내적 연구역량 확충을 위한 부설연구소 활성화방안 제시
- 대학연구소 특성과 유형, 대학연구소 활성화를 위한 제반 여건 분석, 한국적 대학연구소 모델정립과 정책지원 방안 등
○ 외연적 연구역량 확충을 위한 학연협력 체제 구상과 정책과제 도출
- 대학과 출연(연)의 연구개발 활동 현황, 대학-출연(연) 연계 필요성, 대학과 출연(연)의 협력 파트너십 형성, 바람직한 학연협력 모델 등
Abstract
▼
Securing research capabilities of universities has emerged as one of the highest priority policy initiatives as universities start to play important roles as a leading stakeholder of a nation’s innovation, as a source of national competitiveness, and as a producer who provides source technologies fo
Securing research capabilities of universities has emerged as one of the highest priority policy initiatives as universities start to play important roles as a leading stakeholder of a nation’s innovation, as a source of national competitiveness, and as a producer who provides source technologies for industrial innovation in the 21st century. Moreover, with the inauguration of the new government in Korea, the former Ministry of Education and Human Resources and the former Ministry of Science and Technology were merged into the newly established Ministry of Education, Science and Technology. This organizational change has brought about changes in the environment surrounding the administration and operation of universities. With these environmental changes, there has emerged a need for exploring policy measures to link education and research to secure research capabilities at universities.
This study driven by such needs has took the following approach. First, this study has analyzed the role of universities amidst of changes in socioeconomic environment. For this purpose, changes in the role of universities by phase of economic growth, environmental changes surrounding universities, the direction of responsive measures, academic implications of the linkage between education and research have been analyzed along with benchmarking of foreign cases.
Second, this study has proposed policy measures to promote universityaffiliated research centers to secure research function at universities. For this purpose, this study analyzes conditions necessary for promoting university research centers, defines models of university research centers suitable for theKorean context, and proposes supporting policy measures.
Third, this study has proposed “University-Research Institute Cooperation System” to bring up high caliber manpower in science and engineering. To enable this system, this study proposes various initiatives including analyzing the current status of R&D activities at government-funded research institutes and universities, understanding the need for the linkage between universities and government-funded research institutes, developing measures to build cooperative partnership between universities and government-funded research institutes, and identifying desirable university-research institute cooperation models.
The final conclusion of this study can be summarized as follows. First, to upgrade the quality of research activities at universities, it is necessary to reengineer universities into research organizations and strengthen capabilities f universities through active exchanges with other stakeholders. To make this happen, it is urgently needed to activate the functions of universityaffiliated research centers that are not functioning properly at the moment and secure enough funding for this purpose.
Second, in terms of strengthening research capabilities of universities, university-research institute cooperation is more important than industryuniversity cooperation. Especially these days when the importance of basic research has been further heightened and universities are recognized as a major stakeholder in research activities, university-research institute cooperation is considered as a prime tool to strengthen research capabilities of universities. From the results of this study, four university-research institute cooperation models have been identified to create synergies through the linkage between education and research depending on the operational mode of the cooperation system, contents and formality of cooperation, and types of R&D cooperation.
Third, the cooperation between universities and government research institutes in major advanced countries is, in general, led by government research institutes and is focused on innovation initiatives driven by technology fusion or disassembly while pursuing the formation of research community through open-style cooperation system.
Lastly, this study proposes the following policy directions that need to be pursued to secure research capabilities of universities based on practical cooperation with government-funded research institutes; ① activate manpower exchange between universities and research institutes, ② establish open-style innovative research system, ③ support the formation of various research communities, and ④ promote commercialization of research outcome. To support the implementation of these policies, the following specific initiatives have been proposed ① implement joint R&D projects between universities and research institutes, ② introduce open-style research planning and exchange system, ③ open and operate “Joint Degree Research Centers,” and ④ allocate some portion of government R&D activities to R&D commercialization projects.
Policy recommendations based on the above-mentioned results of this study can be summarized as follows. Now, the government policies for universities should be focused on securing research capabilities of universities andadministrative and financial support for universities should be made according to this criteria. One of the most important tasks that need to be implemented in securing research capabilities of universities is to restructure and refine university-affiliated research centers that have not been fully functioning until recently. Especially financial support for the recruitment of full-time researchers at universities is desired to activate university-affiliated research centers. In addition, securing innovation capabilities by leveraging networking with external stakeholders is also needed. In the Korean context, main external stakeholders of universities will be government-funded research institutes. If the cooperation between universities and government-funded research institutes who play the role of government research centers can be further promoted under the initiative led by the government-funded research institutes, it will be a win-win game for both, universities and governmentfunded research institutes.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 요약 ... 5
- 목차 ... 19
- 표목차 ... 22
- 그림목차 ... 25
- 제1장 서 론 ... 27
- 제1절 연구 범위 ... 27
- 제2절 주요 연구 내용 ... 28
- 제2장 대학의 역할 변화와 방향 ... 29
- 제1절 경제사회적 발전과 대학의 역할 변화 ... 29
- 1. 1960~70년대의 대학 ... 29
- 2. 1980년대의 대학 ... 30
- 3. 1990년대의 대학 ... 32
- 4. 2000년 이후의 대학 ... 34
- 제2절 대학기능의 변화 방향 ... 36
- 1. 환경변화와 대학특성화 방향 ... 36
- 2. 국내 대학의 교육․연구활동 현황 및 문제점 ... 40
- 3. 대학의 기능 확대와 경쟁력 제고 방안 ... 46
- 제3장 대학연구소 활성화 방안 ... 48
- 제1절 대학연구소의 역할 ... 48
- 1. 대학연구소의 일반적 특성 ... 48
- 2. 대학연구소의 유형 ... 50
- 3. 대학연구소의 의의 ... 53
- 제2절 국외 우수 대학연구소 사례 ... 55
- 1. 국외 대학연구소 설립의 배경 및 목적 ... 55
- 2. 국외 대학연구소의 운영 전략 ... 57
- 3. 국외 대학연구소의 조직과 예산 ... 59
- 4. 국외 대학연구소의 인력 규모와 구성비 ... 62
- 5. 국외 우수 대학연구소 사례의 시사점 ... 64
- 제3절 국내 대학연구소 현황 ... 65
- 1. 대학의 연구 여건 ... 65
- 2. 대학연구소의 일반 현황 ... 66
- 3. 국내 대학연구소에 대한 인식조사 ... 69
- 4. 사례를 통해 살펴 본 국내 대학연구소의 문제점 ... 76
- 제4절 대학연구소 발전 방향 및 정책 과제 ... 81
- 1. 대학연구소 활성화의 기본 방향 ... 81
- 2. 대학연구소의 모델 ... 82
- 3. 대학연구소 활성화를 위한 과제 ... 88
- 제4장 대학과 출연(연)의 협력시스템 구축 ... 90
- 제1절 학연협력의 추진배경 및 필요성 ... 90
- 1. 학연협력의 필요성 ... 90
- 2. 학연협력 관련 주요 논점 ... 93
- 제2절 학연협력 유형분석과 한국형 발전모델 도출 ... 99
- 1. 협력유형을 좌우하는 협력동기 ... 99
- 2. 학연협력 유형과 특징 ... 100
- 3. 한국형 학연협력 발전모델 도출 ... 107
- 제3절 주요 부문별 학연협력 현황분석 ... 109
- 1. 학연협력의 주요 정책수단과 과제 ... 109
- 2. R&D협력과 인력교류 ... 110
- 3. 연구공동체 형성 ... 123
- 4. 연구성과 실용화 ... 128
- 제4절 주요 선진국의 대학과 정부연구소 간 협력시스템 ... 137
- 1. 미국 ... 137
- 2. 독일 ... 140
- 3. 영국 ... 146
- 4. 프랑스 ... 147
- 5. 일본 ... 150
- 6. 정책적 시사점 ... 154
- 제5절 주요 정책과제 ... 157
- 1. 인력양성과 교류 활성화 ... 157
- 2. Open Innovation 연구체제 구축 ... 159
- 3. 다양한 학연공동체 형성 지원 ... 160
- 4. 연구성과 실용화 촉진 ... 161
- 5. 법적․제도적 기반조성 ... 162
- 제5장 결 론 ... 163
- 제1절 대학 연구활동의 현황 및 활성화 방안 ... 163
- 제2절 대학연구소 활성화 ... 166
- 제3절 대학과 출연(연)의 협력시스템 구축 ... 171
- 참고문헌 ... 176
- SUMMARY ... 183
- CONTENTS ... 187
- 끝페이지 ... 189
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.