혁신주도형 경제와 신산업정책 Innovation-Driven Economy and New Industrial Policy원문보기
보고서 정보
주관연구기관
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute
연구책임자
이상철
참여연구자
유철규
,
방진욱
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2005-11
주관부처
국무조정실
사업 관리 기관
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute
등록번호
TRKO201500017973
DB 구축일자
2015-08-29
초록▼
1. 문제의 제기 □ 전환기의 한국 산업정책 ○ 지난 반세기 동안 형성․발전해 온 한국 산업정책(구산업정책)의 특징 - 유치산업(infant industry) 부문의 국내기업들이 선진국으로부터 구매한 중위기술(mid-technology)에 기반하여 수행하는 캣취업을 용이하게 해주는 국가적 지원체제 - 정부는 국내․외 금융자원에 대한 통제에 기초하여, 육성대상 업종을 선별하고, 선별된 업종에 진입하는 기업들에 대해 렌트를 배분함과 동시에 규율(discipline)을 부과함으로써 작업장 수준에서의 기술능력축적을 위
1. 문제의 제기 □ 전환기의 한국 산업정책 ○ 지난 반세기 동안 형성․발전해 온 한국 산업정책(구산업정책)의 특징 - 유치산업(infant industry) 부문의 국내기업들이 선진국으로부터 구매한 중위기술(mid-technology)에 기반하여 수행하는 캣취업을 용이하게 해주는 국가적 지원체제 - 정부는 국내․외 금융자원에 대한 통제에 기초하여, 육성대상 업종을 선별하고, 선별된 업종에 진입하는 기업들에 대해 렌트를 배분함과 동시에 규율(discipline)을 부과함으로써 작업장 수준에서의 기술능력축적을 위한 투자 및 학습을 강제하였음 - 이 과정에서 투자를 담당한 민간기업은 관련․비관련 업종에 다수의 계열사를 거느린 재벌로 성장 - 1980년대 중반 이후 특정산업에 대한 직접적 선별 육성정책에서 연구개발, 중소기업 지원, 지역개발과 같은 기능적 지원정책으로 그 정책수단이 바뀌었으나, 그 기본 원리에 있어서는 큰 변화 없었음 ○ 산업정책의 전환이 요구되고 있음 - 일부 대기업은 지난 40여 년간의 기술능력 축적을 통해, 캣취업 과정을 거의 끝내게 되었고, 국내 기업들이 기술의 프론티어에 점차 근접함에 따라 기술격차(technological gap)는 축소되고, 후발성의 이익은 줄어, 과거와 같은 급속한 성장의 여지는 사라지게 됨 - 국내의 기업들은 선진기술(high technology)의 개발을 통해 스스로 산업리더가 될 것을 점점 요구받고 있음 - 대외적 환경의 급변(중국경제의 부상 및 글로벌화의 급속한 진전)은 한국경제로 하여금 범세계적 차원에서 경쟁우위를 확보할 수 있는 업종 및 기술 분야를 모색하고, 나아가 생산적 활동을 유치하는 능력에 있어서 상대적 우위를 가질 수 있는 입지요소를 발굴할 것을 요구
Abstract▼
Industrial Policy in Korea is passing through a transitional period. Since catching-up process has been coming to an end, the problems of transition to a new stage of economic development confront us now. Using Porter's terminology, new government policies are required for transition from factor-dri
Industrial Policy in Korea is passing through a transitional period. Since catching-up process has been coming to an end, the problems of transition to a new stage of economic development confront us now. Using Porter's terminology, new government policies are required for transition from factor-driven stage to innovation-driven stage. Government's appropriate role in the innovation-driven stage should be markedly different from the previous one. Government's efforts are best spent in indirect ways such as stimulating the creation of more advanced factors, improving the quality of domestic demand, encouraging new business formation, and preserving domestic competition.Some of Korean government's national agendas - Balanced National Development, Northeast Asian Business Hub, and National Innovation System - contain certain elements regarding the strategies for this transition. Each of these agendas represents regional policy, structural adjustment policy, and science & technology policy, which are prevailing nowadays as the indirect components of industrial policy in OECD countries. But s ome of t hese el ement s seem not t o be syst ematically well-designed, because there are some targeting goals and policy measures which are ill-matched. This mismatching, in some sense, can be attributed to the difficulties and limits of transition period, in which institutional complementarity and comparative institutional advantage problems are high as Amable argues. New Industrial Policy should aim to construct a socio-economic system which can create high-tech industries under global competition. In addition, polices for enhancing the linkage effects of intra-industries and inter-industries are needed. Balanced National Development Strategy through constructing several RISs could result in an imbalanced growth by the process of picking the winner under the fierce competition among regions globally and locally. So additional measures for the balanced growth should be devised for the continuity of balanced national development. Free Economic Zone Strategy for the Northeast Asian Business Hub has been devised without considering institutional complementarity and comparative institutional advantage problems. Fot the development of strategic industries, especially logistics and business industry, in FEZ, it is required to upgrade the labor market system, the education system, and financial system. Additional policy measures also should be devised. National Innovation System for innovation-driven stage should be a system for the post catch-up economy, preparing the national environment in which local firms can compete with foreign advanced firms as an equal partners in the fields of global innovation process. For this, very brand-new elements of complementary institutions(educational and financial) should be introduced, and much more attention should be given to institutional complementarity problems.
목차 Contents
표지 ... 1
서언 ... 3
목차 ... 5
표목차 ... 7
그림목차 ... 8
요약 ... 9
제1장 문제의 제기 ... 26
제1절 연구의 필요성 ... 26
제2절 연구의 이론적․실증적 배경 ... 27
제3절 본문의 주요 내용 ... 29
제2장 혁신주도경제와 산업정책 ... 31
제1절 혁신주도경제(Innovation-Driven Economy)의 像 ... 31
1. 요소주도단계(Factor-Driven Stage) ... 33
2. 투자주도단계(Investment-Driven Stage) ... 34
3. 혁신주도단계(Innovation-Driven Stage) ... 37
4. 富주도단계(Wealth-Driven Stage) ... 40
5. 혁신주도경제 논의의 의의 ... 41
제2절 이행의 제약조건: 제도적 보완성과 비교제도우위 ... 42
제3절 산업정책: 캣취업의 정책 그리고 변모 ... 46
제3장 한국 산업정책의 전개 ... 54
제1절 1960-70년대의 산업정책 ... 54
제2절 경제안정화정책과 중화학공업투자조정 ... 63
제3절 선별산업육성에서 산업구조조정으로 ... 66
제4절 1980년대 이후 기술지원정책의 전개 ... 69
1. 보조금제도 ... 70
2. 조세지원 ... 71
3. 1980년대 이후 기술지원정책의 특징 ... 73
제5절 한국 산업정책의 변모와 그 의의 ... 78
제4장 한국경제의 구조변화와 산업정책의 새 과제 ... 80
제1절 1980년대 후반 시기구분의 의미 ... 84
제2절 1980년대 후반 경제현상의 변화들: 구조적 변화와 관련하여 ... 85
1. 개관 ... 85
2. 대량 소비, 양적 산업화의 정점 그리고 대외투자 ... 86
제3절 1980년대 후반 경제구조변화와 1997년 경제위기 이후 경제구조변화의 특징 ... 93
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.