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A Study on Developing an Information Knowledge Service Model to Support SMEs with Strong Potential Growth
A Study on Developing an Information Knowledge Service Model to Support SMEs with Strong Potential Growth 원문보기

보고서 정보
주관연구기관 한국과학기술정보연구원
Korea Institute of Science and Technology Information
연구책임자 박태호
보고서유형최종보고서
발행국가대한민국
언어 대한민국
발행년월2014-10
주관부처 미래창조과학부
KA
사업 관리 기관 한국과학기술정보연구원
Korea Institute of Science and Technology Information
등록번호 TRKO201500019144
DB 구축일자 2015-09-05

초록

중소기업은 대체로 인력, 지식, 계획 및 평가체계, 자본 등 자원이 부족하기 때문에 사업의 지속 가능한 성장을 위해서 정부와 비영리 조직의 지원을 필요로 한다. 일반적으로 중소기업 지원은 다음의 세가지 영역 - 금융지원, 기술지원, 지식지원 - 으로 구분할 수 있다. 본 연구는 지식 서비스를 통한 중소기업 지원에 초점을 두고 있다. 이를 위해 정부지원기관과 비영리 조직의 중소기업을 위한 정보지식 서비스 사례를 조사하고, R&D, 첨단기술의 상용화 및 제품의 세계화 과정의 지식습득을 지원할 수 있는 효과적 서비스 모델을 제시하였다.

Abstract

SMEs are usually lack of resources, such as manpower, knowledge, planning/assessment tools, and capital so that they need supports from government and non-profit organizations for sustainable growth in the business. In general, supports for SMEs can be categorized into three areas: financial support

목차 Contents

  • 표지 ... 1
  • Table of Contents ... 2
  • List of Tables ... 4
  • List of Figures ... 5
  • Executive Summary ... 6
  • Executive Summary (Korean) ... 8
  • I. INTRODUCTION TO THIS RESEARCH ... 11
  • II. LITERATURE REVIEW ... 15
  • II.1 Definition of knowledge ... 15
  • II.2 Type of knowledge ... 17
  • II.3 Type of Knowledge service ... 19
  • II.4 How to obtain the knowledge services ... 20
  • II.5 Barriers to SME Access to International Markets ... 22
  • III. KNOWLEDGE SERVICE SUPPORT BY GOVERNMENT AND NON-PROFIT ORGANIZATION ... 38
  • III.1 U.S. Government Supports ... 38
  • III.2 Switzerland Government Knowledge Support ... 44
  • III.3 SCORE’s Knowledge Support ... 45
  • III.4 Swedish Incubators and Science Parks (SISP)’s Knowledge Support ... 46
  • III.5 SME Association of Australia’s Knowledge Support ... 47
  • III.6 Business Enterprise Centers (BEC) Australia’s Knowledge Support ... 47
  • III.7 Some Successful Cases of Government Knowledge Support ... 48
  • III.7.1 SCORE, USA ... 48
  • III.7.2 CTI (Commission for Technology and Innovation), Switzerland ... 49
  • III.7.3 Japan External Trade Organization (JETRO) ... 51
  • III.7.4 German Ministry of Research and Education ... 52
  • III.7.5 Finnish Government ... 55
  • III.7.6 Silicon Valley ... 58
  • III.8 Patents as Basic Elements of the Knowledge-based Economy ... 62
  • IV. A FRAMEWORK FOR KNOWLEDGE SERVICE ... 67
  • IV.1 Government Sponsored Knowledge Service Framework ... 67
  • IV.1.1 Knowledge Base ... 68
  • IV.1.2. Knowledge Distribution and Service Solutions ... 69
  • IV.1.3. Knowledge Service Coordination ... 75
  • IV.1.4. SME’s Knowledge Needs ... 76
  • IV.2 Survey for the SME’s Knowledge Needs ... 77
  • IV.2.1 Research Design ... 77
  • IV.2.2 Result of Analysis ... 78
  • IV.2.3 Result Summary ... 91
  • IV.3 QFD Approach to Determining Appropriate Knowledge Services ... 92
  • IV.3.1: Introduction of QFD ... 93
  • IV.3.2 QFD and Service Knowledge Model ... 98
  • IV.3.3 Knowledge Service QFD and Decision on Government Support ... 105
  • V. CONCLUDING REMARKS ... 108
  • REFERENCES ... 114
  • APPENDIX. Survey Questionnaire ... 116
  • 끝페이지 ... 125

표/그림 (19)

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참고문헌 (25)

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