보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 |
연구책임자 |
배성호
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-09 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국법제연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001348 |
DB 구축일자 |
2016-05-07
|
키워드 |
공직자.공직윤리.부패행위.국가공무원윤리심사회.아마쿠다리.Public Official.Ethics of public Officialdom.Corrupt Act.The National Public Official Ethics Assessment Committee.Amakudari.
|
초록
▼
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 관료 내지 공직자의 부패는 국민의 정부에 대한 불신을 초래하고, 계층간의 위화감과 갈등을 유발하며, 건전한 활동의욕을 저하시켜 무질서와 혼란을 야기하기 때문에 우리나라 또한 정권이 바뀔 때마다 혹은 부패문제가 발생할 때마다 부패방지 내지 부패척결을 위한 제도적 장치를 마련하기 위하여 부단히 노력하여 왔으나, 여러 가지 원인과 이유로 그 실효성을 거두지 못하고 있는 실정임
□ 우리나라 공직자윤리법은 공무원의 재산 등록․공개, 백지신탁제도, 선물신고, 퇴직 공직자 취업제한 등을 그 주요내용으로 한다.
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 관료 내지 공직자의 부패는 국민의 정부에 대한 불신을 초래하고, 계층간의 위화감과 갈등을 유발하며, 건전한 활동의욕을 저하시켜 무질서와 혼란을 야기하기 때문에 우리나라 또한 정권이 바뀔 때마다 혹은 부패문제가 발생할 때마다 부패방지 내지 부패척결을 위한 제도적 장치를 마련하기 위하여 부단히 노력하여 왔으나, 여러 가지 원인과 이유로 그 실효성을 거두지 못하고 있는 실정임
□ 우리나라 공직자윤리법은 공무원의 재산 등록․공개, 백지신탁제도, 선물신고, 퇴직 공직자 취업제한 등을 그 주요내용으로 한다. 그러나 공직자의 이해충돌에 관하여 일부 내용만을 그 규율대상으로 하는 한계를 갖고 있고, 시대적 환경변화를 제대로 반영하지 못하고 있음
□ 공무원의 이해충돌상황과 관련하여서는 부패방지법에 따른 공무원행동강령이 보다 구체적이고 포괄적으로 규정하고 있다. 다만, 공무원행동강령에 의한 제재수단은 주로 징계 등에 의한 행정벌 위주로 되어 있기 때문에 그 제도 자체의 한계를 갖고 있음
□ 본 연구에서는 공직자의 윤리와 개별 부패행위 금지에 대한 일본의 입법례를 조사 분석함으로써 투명한 공직 사회가 조성될 수 있는 제도적 여건을 마련하는 데에 기여하고자 함
Ⅱ. 주요 내용
□ 일본의 공직자 부패행위 관련 법제의 체계와 주요내용
○ 일본의 공직자 부패행위 관련 주요법제는 국가공무원법, 국가공무원 윤리법, 국가공무원윤리규정, 형법 등을 중심으로 이루어져 있음
○ 일본의 국가공직자윤리법 및 국가공무원윤리규정은 공직자의 이해충돌방지에 대한 구체적 규정을 둠으로서 공직자의 부패행위 방지에 대한 정책의 초점을 부패행위 처벌 중심에서 예방에 역점을 두고 기본법의 형식으로 효과적으로 규제하고 있음
- 이해관계자, 공직자와 이해관계자 간의 금지행위, 공직자와 이해관계자 간의 금지행위의 예외사항, 공직자와 이해관계자 간의 허용행위 등에 관하여 구체적으로 규정하고 있음
- 가령, 특정 서적 등의 감수 등에 대한 보수의 수령금지, 강연등에 윤리감독관에 대한 사전승인 및 보고, 이해관계자와 식사하는 경우의 윤리감독관에 대한 신고 등에 대하여 구체적으로 규정하고 있음
○ 공직자의 이해충돌 상황이라 하더라도 사익보다 공익을 우선하게 한다면 공직부패의 발생을 사전에 예방할 수 있게 되므로, 이에 대한 보다 적절한 규율이 요구되게 되는 것인바, 부패의 방지를 위해서 적절하게 규제할 필요성이 매우 큰 부분이라고 할 것임
□ 일본의 공직자 부패방지 추진체계 및 조직
○ 일본의 공직자 부패방지 추진체계 및 조직으로 국가공무원윤리심사회, 윤리감독관, 관민인재교류센터, 재취업 등 감시위원회 등이 있음
○ 국가공무원윤리심사회는 윤리규정의 제정․개폐에 관한 의견의 제출, 국가공무원의 윤리의 보지에 관한 사항의 조사연구․기획, 국가공무원의 윤리의 보지를 위한 연수의 종합적 기획․조정, 각종 보고서의 조사, 윤리법 등 위반의 경우 징계처분의 기준 작성․변경, 윤리법 등 위반의 의심이 드는 경우의 조사․징계절차의 실시․징계처분의 승인, 각 부․성 등에 대한 지도․필요한 조치의 요구 등을 행함
○ 윤리감독관은 직원의 직무에 관한 윤리의 보지를 도모하기 위하여, 법률의 규정에 근거하여 내각에 설치된 각 기관, 내각의 총괄하에 행정사무를 관장하는 기관으로 설치된 각 기관 및 내각의 소관하에 설치된 기관이나 회계감사원, 각 특정독립행정법인에 각각 윤리감독관 1인을 두어, 직원과 이해관계자 간의 금지행위의 예외사항에 대한 상담, 이해관계자와 함께 식사하는 경우 신고접수, 강연 등에 대한 승인, 기타 상담 등을 행함
○ 일본에서는 관행적으로 각 부처가 직원이나 퇴직자를 대상으로 하여 영리기업이나 관련 법인에 재취업을 알선하는 소위 ‘아마쿠다리’가 있어 왔으나, 2007년 국가공무원법 개정을 통하여 이러한 재취업 알선행위를 금지하고, 퇴직 후 직원이 직무와 이해관계를 지닌 영리 기업에 대한 구직 활동을 퇴직 후 2년 동안 할 수 없게 하는 재취업 제한 규정을 두면서, 정부는 퇴직 공직자의 재취업 창구의 일원적 관리를 도모하고자 내각부에 관민인재교류 센터를 설치하고, 그 감시기관으로서 재취업 등 감시위원회를 설치하였음
□ 일본의 공직자 부패행위의 처벌
○ 공무원이 공직자윤리를 위반하거나 부패행위를 저지른 경우 징계처분이 중심이 되지만, 그 외 형사책임을 짐
○ 징계처분은 형벌과 병과가 가능
○ 공무원에 대한 징계권은 원칙적으로 임명권자가 갖지만, 국가공무원의 경우 인사원은 인사원의 직원 이외의 직원에게도 징계권을 갖고, 또한 국가공무원윤리심사회도 윤리법 위반안건에 대하여 독자의 징계처분권을 가짐
Ⅲ. 기대효과
□ 본 연구는 일본의 공직자 윤리와 개별 부패행위를 법 전체적 관점에서 함께 고려하며, 일본의 문화적 특성을 반영한 공직자 윤리 관련 법제의 체계 및 그 주요내용, 부패방지추진체계 등을 면밀히 검토하고, 우리 법제와의 비교법적 분석을 통하여 투명한 공직 사회가 조성될 수 있는 제도적 여건을 마련하는데에 그 시사하는 바를 제공할 것임
□ 우리나라에서 청렴한 공직풍토 조성을 위한 부패방지정책에 대한 중장기적인 방향을 제공할 수 있을 것으로 기대함
○ 퇴직 공직자의 재취업 규제와 관련하여 퇴직 공직자 재취업 규제의 필요성에 대한 국민적 공감대 형성을 바탕으로, 실현 가능한 구체적 방안을 마련하고, 제도를 보완․수정해 나가는 일련의 작업이 필요함
○ 근본적으로는 시행 중인 공직자윤리법과 부패방지법, 부정청탁법 등으로 분산돼 있는 공직자 이해충돌방지 내지 부패행위 관련법제를 단일법 체계로 정비하여, 공직자윤리 관련 체계를 일원화 함으로써 체계적이고 효율적으로 규율할 필요가 있음
Abstract
▼
Ⅰ. Background and Purpose
□ Since corruption of bureaucrats and public officials causes the nation’s distrust in the government, touches off a sense of incompatibility and conflicts between classes, and dampen the sound will of the people in general to work, thereby causing disorder and confusion
Ⅰ. Background and Purpose
□ Since corruption of bureaucrats and public officials causes the nation’s distrust in the government, touches off a sense of incompatibility and conflicts between classes, and dampen the sound will of the people in general to work, thereby causing disorder and confusion, Korea has endeavored to provide institutional devices with which to prevent or eradicate corruption each time political power has changed hands or a case of corruption has occurred, almost to no avail for numerous reasons.
□ While the Public Service Ethics Act of Korea has incorporated as its key elements registration and disclosure of public officials’ property, a blind trust system, the responsibility of reporting on gifts received, and restriction on employment of former public officials, it is applicable, for regulatory assessment, only to some portions thereof concerning conflicts of interests of public officials, thus failing to reflect shifts in environment over time.
□ It is the public official's code of conduct in line with the Corruption Prevention Act that comprehensively and specifically defines situations where interests conflict. However, the successful deterrent by means of the code of conduct of public officials is largely in the form of an administrative penalty, showing limitations intrinsic to the institution itself.
□ This study proposes to examine and analyze Japan’s cases of legislation concerning the code of ethics of public officials and prohibition of individual corrupt acts, and contribute toward the introduction of institutional environment favorable for the transparency of the public officialdom.
Ⅱ. Major contents
□ The system and major contents of the Japan's legislation system related with public officials' corrupt acts.
○ Japan’s major legislation system related with public official’s corrupt acts is made up of the National Official Act, the National Official Ethics Act, the National Official Ethics Regulations, the criminal law and so forth.
○ The Japan’s National Officials Ethics Act and the National Official Ethics Regulations have shifted the focus of the policy of preventing public official’s corrupt acts away from an emphasis on punishmentoriented prevention by providing regulations for the prevention of conflicts of interests on the part of public officials, thus providing effective regulations in the form of basic laws.
- Regulations are specifically stipulated on interested parties, prohibition of transactions between public officials and interested parties, exceptions to prohibition of transactions between public officials and interested parties, transactions allowable between public officials and interested parties and so forth.
- Among others, prohibition of accepting remuneration for supervising specific books and so forth, advance permit and report on the designation of ethics supervising officials as lecturers and so forth, report on ethics supervising officials dining with interested parties and so forth are specifically stipulated.
○ Since preference of public interests to private ones could prevent public officials from perpetrating corrupt acts in spite of conflicts of interests, appropriate regulations on the matter, therefore, are duly required. Therefore, it is imperative to stipulate regulations for the prevention of corruption.
○ It is implied that ethics of public officials needs to be approached comprehensively from the perspective of the prevention of conflicts of interests so that they could fulfill the responsibility of seeking public interests by preventing situations where public and private interests conflict with each other.
□ Japan’s public officials corruption prevention implementation system and organization
○ Japan’s public officials corruption prevention implementation system and organization includes National Public Official Ethics Assessment Committee, Ethics Supervising Official, Joint Government and Civilian Manpower Exchange Center, Reemployment Monitoring Committee and so forth.
○ The National Public Official Ethics Assessment Committee is commissioned to come up with opinions on whether to legislate or abolish ethics regulations, study and plan on matters of upholding ethics of national public officials, implement comprehensive planning and coordinating of training to uphold ethics of national public officials, examine various reports, introduce or revise criteria for disciplinary actions in the case of the Ethics Act violated, and implement inspection and disciplinary procedures, and approves disciplinary measures. In case suspicion is aroused over possible violations of the Ethics Act and so forth, the Committee provides guidance to each ministry concerned and requests necessary measures to be taken.
○ An ethics supervising official, an agency in charge of administrative desk work in each of the agencies installed in the cabinet based on regulations of the law under the control of the cabinet in order to maintain ethical standards associated with official assignments of the staff members, is assigned to each agency installed and those installed under the control of the cabinet, General Accounting Office and each specific administrative corporate body, so that he or she can counsel on cases exceptional to prohibited behaviors between the staff member and those associated with interests. Should the staff member dine with the person associated with interests, the supervising officer receives incoming reports, approves of lectures and so forth, and counsels on other related matters.
○ While in Japan so-called ‘amakudari’, or the practice of helping employees or retirees of government ministries to find reemployment at private firms or related corporations, has been around for long, the National Public Official Act as amended in 2007 prohibits such a practice of helping retirees to find reemployment, and introduced a clause prohibiting reemployment of retirees at profit businesses for 2 years associated with the office work they had held while in office. Instead, the government established a joint government and civilian manpower exchange center in an effort to take overall charge of reemployment of retired public officials, and designated the reemployment monitoring committee as a monitoring agency.
□ Punishment of illegal practices of public officials in Japan
○ In case a public official has violated ethics expected of a public official or perpetrated an illegal practice, he or she is subject to a disciplinary measure as a rule, while at the same time he or she is criminally responsible as well.
○ Disciplinary actions can be accompanied by criminal punishment.
○ While the right to administer disciplinary actions belongs in principle to the official who has the authority to appoint, the Personnel Board is empowered to administer disciplinary actions for personne from agencies other than the Personnel Board, and the National Public Official Ethic Screening Committee is empowered to administer disciplinary actions on its own.
Ⅲ. Anticipated Effects
□ This study simultaneously examines public official’s ethics and individual corrupt acts of Japan from the perspective of the overall legislative system, closely examines the system of public official’s ethics-associated legislation that reflects Japan’s cultural traits, their key components, the corruption prevention implementation system and so forth, and makes implications of the study available for the preparation of institutional environment that will enable transparency of the public officialdom to be established by analyzing in a comparative manner the Korea's legislative system and that of Japan.
□ It is expected that a mid-and long-term perspective will be provided for a corruption prevention policy so that a clean atmosphere of the public official career can be created in Korea.
○ A review of the current global legislative trends shows that it is necessary to approach public official's ethics comprehensively from the perspective of prevention of conflicts of interests so that public officials can do all to fulfill their responsibilities by raising the level of transparency of government policy drafting and steering clear of situations where public and private interests conflict with each other.
○ With respect to restrictions on reemployment of retired public officials, viable specific measures need to be prepared, based on national consensus reached over the needs for restrictions on reemployment of retired public officials, and a series of tasks of supplementing and correcting existing institutions.
○ The legislative system associated with the public official’s conflicts of interests and corrupt acts now covering the Public Official’s Ethics Act, Corruption Prevention Act, Illegitimate Request Prevention Act and so on now in force need to be rearranged into a single legislative system related with the public officials' ethics-associated system.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 요약문 ... 4
- Abstract ... 9
- 목차 ... 16
- 제 1 장 서론 ... 19
- 제 1 절 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- Ⅰ. 연구의 필요성 ... 19
- Ⅱ. 연구의 목적: 일본 연구의 목적 ... 22
- 제 2 절 연구의 범위 및 방법 ... 24
- 제 2 장 공직자 부패 관련 법제의 체계 ... 26
- 제 1 절 개요 ... 26
- 제 2 절 헌법 ... 26
- 제 3 절 국가공무원법 ... 26
- 제 4 절 국가공무원윤리법, 국가공무원윤리규정 ... 28
- 제 5 절 형법 및 공직에 있는 자 등의 알선행위에 의한 이득 등의 처벌에 관한 법률 ... 29
- 제 6 절 공익통보자보호법 ... 31
- 제 7 절 법령 이외의 형식 ... 31
- 제 8 절 지방자치단체 공무원 관련 법제 ... 32
- 제 9 절 기타 ... 32
- Ⅰ. 정치자금 부패범죄 관련 법률 ... 32
- Ⅱ. 국회의원 부패행위 관련 법률 ... 32
- 제 3 장 공직자 부패행위 관련 법제의 주요 내용 ... 34
- 제 1 절 개관 ... 34
- 제 2 절 국가공무원윤리법, 국가공무원윤리규정 ... 34
- Ⅰ. 윤리법, 윤리규정의 체계와 주요내용 ... 34
- Ⅱ. 윤리법령에 위반한 경우의 징계책임 ... 47
- 제 3 절 형법 ... 56
- Ⅰ. 서 ... 56
- Ⅱ. 공무원 뇌물죄의 구성요건과 체계 ... 56
- Ⅲ. 공무원 뇌물죄에서 이익과 직무행위와의 관계 ... 60
- Ⅳ. 공무원 뇌물죄의 적용범위 ... 62
- Ⅴ. 형사처벌 등 ... 63
- Ⅵ. 징계처분 등의 행정벌칙 ... 65
- Ⅶ. 기타: 언론보도 ... 65
- 제 4 절 공익통보자보호법 ... 65
- 제 4 장 공직자 부패방지의 추진체계 ... 73
- 제 1 절 개관 ... 73
- 제 2 절 국가공무원윤리심사회 ... 74
- Ⅰ. 개요 ... 74
- Ⅱ. 심사회의 소관사무 및 권한 ... 75
- 제 3 절 윤리감독관 ... 79
- Ⅰ. 개요 ... 79
- Ⅱ. 윤리감독관의 책무 등 ... 80
- Ⅲ. 윤리감독관에 대한 상담, 신고 등 ... 80
- 제 4 절 관민인재교류센터 ... 82
- Ⅰ. 개요 ... 82
- Ⅱ. 조직구성 및 소관사무 ... 87
- Ⅲ. 활동 현황 ... 88
- 제 5 절 재취업 등 감시위원회 ... 88
- Ⅰ. 개요 ... 88
- Ⅱ. 구성 ... 89
- Ⅲ. 소관사무 ... 90
- Ⅳ. 국가공무원법의 재취업 등 규제의 구체적 내용 ... 91
- 제 5 장 결론 ... 95
- 제 1 절 우리나라 공직자 윤리 및 부패 관련법제의 현황과 문제점 ... 95
- Ⅰ. 공직자윤리 관련 법령 개관 ... 95
- Ⅱ. 공직자윤리 관련 법제의 한계와 문제점 ... 96
- 제 2 절 시사점 ... 100
- 참고문헌 ... 106
- 부록 ... 111
- 공직자 부패행위 관련 해외 8개국 비교 연구 ... 112
- 끝페이지 ... 118
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.