보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 |
연구책임자 |
김명아
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-11 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국법제연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001371 |
과제고유번호 |
1105010337 |
사업명 |
한국법제연구원 |
DB 구축일자 |
2016-05-07
|
키워드 |
핀테크.규제개선.인터넷전문은행.기술중립성.보안기술.금융소비자 보호.Fintech.Improving the Regulatory.Internet only Bank.Technology Neutrality.Security Certification Technology.Financial Consumer Protection.
|
초록
▼
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 기존의 핀테크 관련 법제도는 새로운 기술들이 융합된 핀 테크산업 및 핀테크회사의 특수성을 반영하지 못한 채, 엄격한 금융규제방식을 그대로 적용해 온 바 있음
○ 일례로 P2P 자금중개회사나 소액금융회사의 경우, 국내에서는 『유사수신행위의 규제에 관한 법률』이나『대부업 등의 등록 및 금융이용자 보호에 관한 법률』의 적용을 받게 되어 대부업 형태로 운영되고 있음
○ IT 기술의 발달에 따라 앞으로 그 발전 속도가 더욱 빨라질 것으로 기대되는 핀테크산업의 경우, 기존의 금융 관련 규제 및
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 기존의 핀테크 관련 법제도는 새로운 기술들이 융합된 핀 테크산업 및 핀테크회사의 특수성을 반영하지 못한 채, 엄격한 금융규제방식을 그대로 적용해 온 바 있음
○ 일례로 P2P 자금중개회사나 소액금융회사의 경우, 국내에서는 『유사수신행위의 규제에 관한 법률』이나『대부업 등의 등록 및 금융이용자 보호에 관한 법률』의 적용을 받게 되어 대부업 형태로 운영되고 있음
○ IT 기술의 발달에 따라 앞으로 그 발전 속도가 더욱 빨라질 것으로 기대되는 핀테크산업의 경우, 기존의 금융 관련 규제 및 입법 체계는 핀테크산업의 발전을 막는 요소가 되기도 함
□ 현실화되고 있는 다양한 핀테크 기술이 현재의 규제와 충 돌하지 않도록 하고, 핀테크 관련 신기술과 금융혁신정책이 조화를 이룰 수 있도록 하는 방안을 마련할 필요가 있음
□ 본 연구는 핀테크 유형별 분석을 통하여 관련 법제 현황을 살펴보고, 외국의 핀테크 관련 규제 사례와 비교함으로써 우리나라의 핀테크산업 육성을 위한 규제개선에 대한 정책 과 법제적 시사점 도출을 목적으로 함
Ⅱ. 주요 내용
□ 핀테크는 금융서비스를 IT기술과 접목하여 새로운 형태로 제공하는 방식이며, 핀테크의 정의를 어떻게 하는가에 따 라 적용되는 규정의 범위가 확정됨
○ 핀테크산업은 초기의 온라인금융에서 나아가 인터넷전문은행, 크라우드펀딩 회사,P2P 자금중개회사, 소액금융회사, 빅 데이터 기반 금융서비스회사 등 다양한 형태로 빠르게 진화하고 있음
○ 핀테크 업무 범위에 따라『은행법』,『자본시장과 금융투자업에 관한 법률』,『대부업 등의 등록 및 금융이용자 보호에 관한 법률』, 『신용정보의 이용 및 보호에 관한 법률』,『여신전문금융업법』, 『개인정보 보호법』등 관련 법제가 다양하게 연계되어 있음
□ 우리나라 핀테크산업 활성화를 위하여 필요한 규제개선 방 안을 외국의 핀테크 발전 현황과 관련 규제 사례 분석을 통하여 살펴봄
○ 미국은 실리콘밸리를 중심으로 핀테크분야에 대한 투자를 집중 하고,뉴욕금융중심가에서는 핀테크 혁신과 투자 확대를 선도 하고 있는 것으로 알려져 있음
○ 영국의 경우 런던 동쪽에 테크시티를 조성하여 정책적으로 지 원하는 한편, 대형 은행 중심의 핀테크 산업 육성을 위하여 노력하고 있음
○ 일본의 경우 인터넷전문은행의 도입을 시작으로 금융혁신 정책 을 빠른 속도로 수행하고 있으며,IT기술을 기반으로 한 핀테크 산업이 빠른 속도로 성장하고 있음
□ 정부는 핀테크산업 육성을 위한 다양한 정책을 수립 중에 있으며, 2015 년 1월 27일 ‘IT. 금융융합 지원방안’을 통하 여 기존의 금융업 관련 법제를 유지하면서도 핀테크산업을 효과적으로 관리·감독할 수 있는 규제개선 방안을 제시함
○ 금융위원회는 기술중립성 원칙을 기반으로 비대면 실명확인을 통한 다양한 보안·인증 방식을 도입하고 있어서,향후 관련 핀테크 기술의 발전이 예상됨
○ 2015년 6월 18일 금융위원회는 은행지분 보유한도와 법정 최저자본금 관련 기준을 완화하여 일반은행의 영업범위와 동일한 업무 를 할 수 있는 인터넷전문은행을 시범적으로 도입하기로 함
○ 기존의 금융업 관련 법제를 유지하면서도 현행 핀테크 관련 규 제 및 법제에 대하여서는 전지적 사전규제 방식에서 원칙중심 의 중간관리·사후규제 방식으로 전환해 나가기로 함
□ 국내 핀테크산업 활성화를 위하여서는 정부가 마련한 핀테크 육성 정책이 실효성을 거둘 수 있도록 관련 제도를 전 체적으로 정비하고 규제를 개선해 나갈 필요가 있음
○ 향후 인터넷전문은행의 시범인가 및 시범운영을 통하여 인가기 준과 영업범위에 대한 산·관·학의 지속적인 모니터링과 규제 적정성에 관한 논의를 지속해 가야할 것임
○ 지분투자형 크라우드펀딩의 경우에는 ‘온라인소액중개업’ 자와 ‘온라인소액투자자’에 관한 법제화가 이루어졌으나, 앞으로도 지속적인 규제개선이 필요할 것으로 보이며, 대출형 크라우드 펀딩 내지 P2P대출이나 소액금융중개의 경우에는 별도의 관련 법제를 마련함으로써 규제방식을 바꿀 필요가 있을 것임
○ 외환송금과 관련하여서는 정부가 추진하고 있는 ‘소액외환이체업’ 등록제도를 통하여 핀테크기술에 기반한 업체들의 활발한 참여가 가능할 것임
○ 비대면 금융거래 실명확인에 필요한 다양한 금융보안기술의 발전을 촉진하는 한편, 핀테크업체들에 게도 금융거래사고방지체계(이상거래탐지시스템 등)를 마련하도록 할 필요가 있음
○ 이용자보호를 위하여 인터넷전문은행 예금자 및 핀테크 관련 투자자 보호 방안과 가상화폐의 현금화 등에 대한 규제범위를 명확하게 정할 필요가 있으며, 핀테크 관련 금융분쟁해결제도를 구축하는 한편 전문인력을 양성해 나가야 할 것임
Ⅲ. 기대효과
□ 핀테크산업의 활성화는 E-Commerce 및 금융투자 원활화를 통한 경제발전 촉진과 투자 증대 효과가 있을 것으로 기대 되며, 본 연구를 통하여 향후 이러한 핀테크산업 육성 및 활성화에 관한 입법환경이 조성될 수 있을 것으로 기대함
Abstract
▼
Ⅰ. Background and Purpose
□ A current Fintech-related legal system has taken a rigorous approach to financial regulation as it used to be, not reflecting the specificities of Fintech Industry and its Companies with cutting-edge technologies.
○ The domestic P2P lending companies, as an exa
Ⅰ. Background and Purpose
□ A current Fintech-related legal system has taken a rigorous approach to financial regulation as it used to be, not reflecting the specificities of Fintech Industry and its Companies with cutting-edge technologies.
○ The domestic P2P lending companies, as an example, are regarded as lender, subject to 『Act on Registration of Credit Business, ETC. and Protection of Finance Users』 and 『Act on the Regulation of Conducting Fund-Raising Business without Permission』.
○ With the development of IT technology, Fintech hdustries are expected to grow at an unprecedented rate. However, contrary to rapid development, existing financial regulatory and legislative framework are likely to be a factor preventing the growth of Fintech Industry.
○ It is necessary to come up with a wise solution to pursue a harmony between a variety of high-tech technologies related with Fin-tech and their supportive financial regulations instead of being in conflict.
□ This study aims to examine the relevant legal status by analyzing various forms of Fintech as well as to find out appropriate policy for regulatory improvements and legislative implications for the development of national Fintech Industry by comparing other nations' regulatory cases with domestic ones.
Ⅱ. Main Contents
□ Fintechs in large part acts as a new form entities by combining financial services and IT technology, and range of regulations applied depends on how Fintech is defined.
○ Fintech industry is rapidly evolving from the early days of the online banking to Internet specialized bank, crowdfunding company, P2P money lending firms, microfinance companies, big data-based financial services company.
□ Several solutions for Regulatory improvements required for the activation of domestic Fintech industry are mentioned by studying global Fintechs and their related regulations.
○ Fintechs investments in the United States are focused mainly on Silicon Valley and New York financial center is leading innovation and investment.
○ In the United Kingdom, while supporting a policy to create a Tech City in east London, it is trying to promote fintech industry mainly focusing on the development of large central banks.
○ In Japan, since the Internet specialized bank has been introduced, it performs financial innovation policy at a faster pace and Fintech industry based on IT technology is growing rapidly.
□ Korean government has made an effort to foster Fintech industry through the establishment of various policies. As a big step toward Fintech activation, it suggested deregulatory measures to effectively manage Fintech industry while keeping their existing banking-related legislation through ‘IT . Financial Fusion support measures’ January 27,2015.
○ FSC has a plan to introduce various methods of security, authentication, and verification in the form of non-face-to-face based on the principle of technology neutrality, thus contributing to the future development of Fintech related technology.
○ In 18 June 2015,FSC agreed to introduce Internet specialized bank who can work with the same operating range of traditional banks to help ease the statutory minimum capital standards and stake limit held by banks on a trial basis.
□ To activate the domestic Fintech industry, it is needed to maintenance Fintech-related institutions as a whole and continue to improve the regulatory barriers.
○ Continuous monitoring on the matter such as operating range and the licensing criteria by various entities including business, government, academy, as well as discussion on the adequacy of regulations is required through the demonstration and pilot operation of the Internet specialized bank.
○ In the case of equity-type crowdfunding, legislation has been made relating to ‘online small brokerage’s party ’ and the ‘ Online retail investors’,but ongoing regulatory improvement is needed. Meanwhile, in case of loan type crowdfunding or P2P lending and microfinance intermediaries, it will be needed to replace the control system by providing a separate related laws.
○ It is necessary for the user protection to set the regulatory scope of liquidating virtual money clearly and provide protective measures for investor and the Internet specialized bank’s depositors. Also, Fintech-related financial dispute resolution system should be made as soon as possible.
Ⅲ. Expected Effect
□ Activation of the Fintech industry is expected to contribute to promotion of economic development and investment increasing effect through the E-Commerce and financial investment facilitation. This study is also expected to contribute to the composition of the legislative environment regarding future Fintech industry development and activation.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 요약문 ... 4
- Abstract ... 8
- 목차 ... 12
- 제1장 서 론 ... 14
- 제1절 연구의 목적 ... 14
- 제2절 연구의 범위 및 방법 ... 15
- 제2장 핀테크 발전 현황과 관련 법제 ... 17
- 제1절 국내 핀테크 발전 현황 ... 17
- 1. 핀테크의 정의와 유형 ... 17
- 2. 국내 핀테크산업 발전 현황 ... 20
- 제2절 핀테크 관변 법제와 규제 요소 ... 39
- 1. 핀테크 유형별 적용 법제 ... 39
- 2. 현행 법제에서의 규제적 요소 ... 45
- 제3장 해외 사례 ... 49
- 제1절 미국 ... 49
- 1. 발전현황 ... 49
- 2. 관련 규제 ... 50
- 3. 우리나라에 대한 시사점 ... 51
- 제2절 영 국 ... 52
- 1. 발전현황 ... 52
- 2. 관련 규제 ... 54
- 3. 우리나라에 대한 시사점 ... 56
- 제3절 일본 ... 57
- 1. 발전현황 ... 57
- 2. 관련 규제 ... 58
- 3. 우리나라에 대한 시사점 ... 59
- 제4장 국내 핀테크산업 활성화를 위한 시사점 ... 61
- 제1절 국내 핀테크 육성정책과 시사점 ... 61
- 1. 금융규제개혁과 IT·금융융합 정책의 기본방향 ... 61
- 2. 오픈플랫폼 ... 65
- 3. 인터넷전문은행 ... 66
- 4. 해외송금과 소액외환이체업 ... 75
- 제2절 핀테크산업 육성을 위한 정책적 제언 ... 77
- 1. 핀테크 규제 개선 ... 77
- 2. 핀테크산업 육성을 위한 지원 체계 마련 ... 79
- 3. 온라인 금융과 전자상거래의 발전 ... 83
- 4. 금융소비자 보호 ... 85
- 제5장 결론 ... 90
- 참고문헌 ... 93
- 끝페이지 ... 102
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.