보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 |
연구책임자 |
이진영
|
참여연구자 |
정호원
,
김판준
,
성일광
,
임영언
,
장안리
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국청소년정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001594 |
DB 구축일자 |
2016-05-07
|
키워드 |
재외동포,재외동포청소년정책,미국,일본,중국,독일,이스라엘,프로그램overseas nationals,policy on young overseas nationals,U.S.,Japan,China,Germany,Israel,program
|
초록
▼
이 연구는 주요 국가의 해외에 거주하고 있는 재외동포 청소년들에 대한 정책, 즉 재외동포 청소년 정책을 살펴보고 여러 관점에서 비교하여 한국의 재외동포 청소년정책을 수립하는 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다.
미국, 중국, 일본, 독일, 이스라엘 등 5개 국가의 재외동포 청소년 정책을 검토하여 한국사회에 주는 시사점도 얻고자 하였다. 해당 국가의 재외동포정책, 청소년정책 및 인재유입 정책에 대한 선행연구를 수집하여 분석하고, 재외동포 청소년정책에 대한 함의를 이끌어 낼 문헌 및 정책 프로그램을 분석하였다. 정부의 각종 홈페
이 연구는 주요 국가의 해외에 거주하고 있는 재외동포 청소년들에 대한 정책, 즉 재외동포 청소년 정책을 살펴보고 여러 관점에서 비교하여 한국의 재외동포 청소년정책을 수립하는 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다.
미국, 중국, 일본, 독일, 이스라엘 등 5개 국가의 재외동포 청소년 정책을 검토하여 한국사회에 주는 시사점도 얻고자 하였다. 해당 국가의 재외동포정책, 청소년정책 및 인재유입 정책에 대한 선행연구를 수집하여 분석하고, 재외동포 청소년정책에 대한 함의를 이끌어 낼 문헌 및 정책 프로그램을 분석하였다. 정부의 각종 홈페이지 및 법령 제도 그리고 해외에 거주하는 시설 및 인력에 대한 광범위한 문헌을 검토하여 분석하였다. 또한 국가별 재외동포 관련 정부 기관의 웹싸이트 검색에서부터 이메일 연락 등을 활용하였다. 조사결과, 미국에서는 재외동포청소년들에게 정부 및 민단단체에서 다양한 프로그램 및 사업을 지원하고 있다. 미국정부 지원 학교 운영 프로그램 및 사업은 국무부의 해외학교부에서 수행되고 있다. 민간단체의 재외동포 청소년 지원 프로그램은 해외미국시민(ACA), 해외미국여성연맹(FAWCO), 파리장기거주미국여성모임(AAWE), 해외미국인협회(AARO)에서 이루어지고 있다.
중국의 재외동포 청소년 정책은 중국 국적인 화교 청소년에 대한 정책과 외국 국적인화인 및 화예 청소년에 대한 정책을 의미한다. 화교화인 업무의 총괄은 국무원 교무판공실이 담당하고 있으며, 교무판공실은 중국내 지방 조직으로 체계화 되어 있으나 해외 화교화인 사회를 대상으로 하는 사업 추진은 중국해외교류협회(中国海外交流协会), 중국화문교육기금회(中国华文教育基金会) 등의 사회단체 육성과 역할 분담을 통해 집행하고 있다. 중국내 화문교육기지와 해외 화문교육시범학교는 교육 네트워크로 연결되어 있으며, 화교화인 사회와의 지역적 매개를 통해 교육 문화 사업들을 추진되고 있다.
일본의 해외일계인 청소년 정책은 외국국적 일계인보다는 기본적으로 일본국적자인 재외방인을 위주로 지원하고 있다. 해외거주 외국국적 일계인 청소년 정책에 대하여 민간단체사업을 JICA의 일부사업으로 계승해 오고 있으며, 해외 일계인 청소년 정책의 대표적인 사례는 JICA 일본 ‘청년해외협력대(JOCV)’의 해외파견 사업이다.
독일에서 외국국적 독일동포의 자녀들을 대상으로 하는 정책의 초점은 체계적이고 포괄적인 ‘사회통합 강좌’를 제공함으로써 기존 사회로의 편입 내지 통합을 적극 지원하는 데에 맞추고 있으며, ‘사회통합 강좌’는 크게 ‘어학강좌’와 ‘오리엔테이션강좌’로 구성된다. 외무성 지원의 해외학교 정책은 독일 문화적인 정체성 보존을 위해 독일어교육이 핵심이 되고 있으며, 민간차원에서는 재외독일인 문화교류 협회와 재외독일인과 함께하기 재단에서 외국국적 독일동포 청소년에 대한 인도적 차원의 지원 등의 역할을 수행하고 있다.
이스라엘의 재외동포 관련 정부정책은 유대인의 국내이주를 돕기 위한 이민자 수용부와 해외 디아스포라를 관리하기 위한 디아스포라부에서 담당하고 있다. 재외동포 관련 민간기관으로는 세계시온주의기구(World Zionist Organization, WZO), 네페쉬 베네페쉬(Nefesh B’Nefeshi) 등이 있다. 이스라엘 체험 프로그램, 공동체와 직업교육 프로그램, 히브리어와 대학입시 교육프로그램, 상담 및 군복무 지원 프로그램 등 다양한 청소년 프로그램이 이루어지고 있다.
Abstract
▼
This study aims to explore and compare policies of major countries related to young overseas nationals from diverse perspectives in order to be referenced in developing Korea’s policy on young overseas nationals.
The policies of five countries, i.e., the U.S., China, Japan, Germany, and Israel, w
This study aims to explore and compare policies of major countries related to young overseas nationals from diverse perspectives in order to be referenced in developing Korea’s policy on young overseas nationals.
The policies of five countries, i.e., the U.S., China, Japan, Germany, and Israel, were reviewed in order to understand its implications in the Korean society. Precedent studies on policies of relevant countries involving overseas nationals, youth, and attracting talent were selected and analyzed, and literary works - including laws and statutes, materials on overseas residential facilities and manpower, etc. ― and policy programs were extensively analyzed, through searching relevant government websites and communicating via e-mail with relevant government bodies in the aforementioned countries, in order to deduce significance of policies on young overseas nationals.
According to the study results, the U.S. government and private organizations have in place diverse programs and projects for young Korean-Americans. For example, the U.S. Department of State’s Office of Overseas Schools provides assistance to schools through the government-supported programs and projects. Programs to support young overseas nationals are also run by private organizations such as the American Citizens Abroad (ACA), the Federation of Women’s Clubs Overseas (FAWCO), the Association of American Wives of Europeans (AAWE), and the Association of Americans Resident Overseas (AARO).
China’s policy on young overseas nationals relate to young ethnic Chinese (of Chinese nationality) and young overseas Chinese/overseas Chinese descendants (of foreign nationality). The State Council of China’s Department of School Administration overseas matters pertaining to overseas Chinese nationals, while projects regarding the society of overseas Chinese nationals are jointly carried out with social organizations such as the China Overseas Exchange Association (COEA) and the Chinese Language Education Foundation (CLEF). In China, Chinese language institutions and overseas Chinese language pilot schools are network-linked, and educational and cultural projects are being carried out through regional connections with the society of overseas Chinese and ethnic Chinese.
In the case of Japan, policy support centers more on overseas nationals of Japanese nationality than of foreign nationality. Private organizations’ projects for young overseas Japanese of foreign nationality are partially succeeded to and carried out by the Japan International Cooperation Agency (JICA), such as the "Japan Overseas Cooperation Volunteers (JOVC)" program.
Germany’s policy for children of overseas nationals of foreign nationality focus on helping them easily integrate into society by providing comprehensive lectures on social integration, which are divided into language study and orientation. The Ministry of Foreign Affairs-supported overseas school policy centers on German language education in order to preserve the nation’s cultural identity. The private sector, such as the Overseas Germans’ Culture Exchange Association (OGCEA) and the Overseas German Foundation (OGF), also provide humanitarian assistance to young overseas Germans of foreign nationality.
In Israel, the government’s policy on overseas nationals is overseen by the Ministry of Jewish Immigration Absorption and the Ministry of Diaspora Affairs. Relevant private organizations include the World Zionist Organization (WZO) and Nefesh B’Nefeshi which operate various youth support programs, e.g., Israel experience programs, community and vocational training programs, Hebrew and college entrance education programs, counseling and military service support programs, and so forth.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 국문초록 ... 6
- 연구요약 ... 8
- 목차 ... 14
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 17
- 제Ⅰ장 서론 ... 18
- 1. 연구 배경과 필요성 ... 20
- 2. 연구 목표 및 내용 ... 20
- 3. 연구 방법과 한계 ... 23
- 제Ⅱ장 외국의 재외동포 청소년 정책 비교 ... 24
- 1. 미국의 재외동포 청소년 정책 ... 26
- 2. 중국의 재외동포 청소년 정책 ... 52
- 3. 일본 정부의 청소년 정책과 해외일계인 청소년 정책 연구 ... 82
- 4. 재외동포 청소년 지원을 위한 독일의 제도와 선택 ... 146
- 5. 이스라엘 청소년 재외동포 정책 ... 174
- 제Ⅲ장 연구결과 및 정책제언 ... 200
- 1. 국가별 연구결과 ... 202
- 2. 재외동포 청소년 정책 제언 ... 215
- 참고문헌 ... 222
- 부 록 ... 240
- 1. 일본인학교 사립재외교육시설(2014년 7월 기준) ... 243
- 2. 과거 문부성 지정 혹은 인정되었던 재외교육시설 ... 247
- 3. 과거 문부성 지정 혹은 인정되었던 사립재외교육시설 ... 249
- 4. 재외교육시설 안전확보 통지(문교해제214호) ... 251
- Abstract ... 260
- 끝페이지 ... 263
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.