보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 |
연구책임자 |
서정아
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국청소년정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001596 |
과제고유번호 |
1105009542 |
DB 구축일자 |
2016-05-07
|
키워드 |
Youth happiness,social capital,cultural capital,economic capital,HLM.
|
초록
▼
본 연구는 청소년행복 증진을 위한 사회자본, 문화자본, 경제자본의 역할에 주목한다.
행복을 측정하는 변인을 주관적 복지감 개념의 하위변인인 생활만족도, 행복감으로 나누어 보았으며 사회자본(학대적 양육방식, 방임적 양육방식, 방과후 보호자 없이 지내는 시간, 친구들에 대한 부모의 관심), 문화자본(등교일 독서시간, 비등교일 독서시간, 여행 경험, 문화활동 경험), 경제자본(가족소득, 용돈), 통제변인(성별, 부의 근로여부, 성적 만족도, 부의 교육수준)을 변인으로 활용하였다. 한국아동·청소년패널조사 초4패널 데이터의 3차년도(
본 연구는 청소년행복 증진을 위한 사회자본, 문화자본, 경제자본의 역할에 주목한다.
행복을 측정하는 변인을 주관적 복지감 개념의 하위변인인 생활만족도, 행복감으로 나누어 보았으며 사회자본(학대적 양육방식, 방임적 양육방식, 방과후 보호자 없이 지내는 시간, 친구들에 대한 부모의 관심), 문화자본(등교일 독서시간, 비등교일 독서시간, 여행 경험, 문화활동 경험), 경제자본(가족소득, 용돈), 통제변인(성별, 부의 근로여부, 성적 만족도, 부의 교육수준)을 변인으로 활용하였다. 한국아동·청소년패널조사 초4패널 데이터의 3차년도(초4, 2012년), 4차년도(초5, 2013년), 5차년도(초6, 2014년) 데이터를 활용하였으며 분석을 위해 SPSS for Window 20.0와 HLM 7.0을 활용하였다. 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 청소년의 행복은 연령이 증가함에 따라 어떤 변화양상을 보이는가?
둘째, 사회자본, 문화자본, 경제자본은 청소년 행복의 초기값에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 시간에 따른 개별 청소년간의 행복 변화율에 영향을 미치는 변인은 무엇인가?
주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 청소년의 행복(생활만족도, 행복감)은 초등학교 6학년부터 중학교 2학년 시기동안 감소함을 알 수 있다.
둘째, 청소년 생활만족도의 초기값에 영향을 미치는 변인으로는 성별, 성적만족도, 부의 교육수준, 학대적 양육방식, 방임적 양육방식, 친구들에 대한 부모의 관심이 있으며 청소년 행복의 초기값에 영향을 미치는 변인으로는 성별, 부의 근로여부, 성적만족도, 학대적 양육방식, 방임적 양육방식, 방과후 보호자 없이 지내는 시간, 등교일 독서시간이 있다.
셋째, 청소년의 생활만족도 변화율에 영향을 미치는 변인은 성별, 부의 근로여부, 성적만족도, 학대적 양육방식, 방임적 양육방식, 방과후 보호자 없이 지내는 시간, 등교일 독서시간이 있으며 청소년 행복감 변화율에 영향을 미치는 변인은 성별, 성적만족도, 학대적 양육방식, 방임적 양육방식이 있다.
연구결과를 바탕으로 결론 및 제언을 제시하였다.
Abstract
▼
This study focused on the role of social, cultural and economic capitals for the improvement of youths’ happiness. Factors to measure happiness were divided into subfactors of the concept of subjective welfare, i.e., satisfaction with living and the feeling of happiness. Variables included social ca
This study focused on the role of social, cultural and economic capitals for the improvement of youths’ happiness. Factors to measure happiness were divided into subfactors of the concept of subjective welfare, i.e., satisfaction with living and the feeling of happiness. Variables included social capitals (abusive upbringing, permissive upbringing, unguarded time after school, and parents’ interests in friends), cultural capitals (reading time on school days, reading time on non-school days, travel experience, and experience in cultural activities), economic capitals (family income and pocket money), and control variables (gender, father’s employment, satisfaction with school results, and father’s educational level). The data of the elementary school grade 4 panel in the Korean Children and Youth Panel Survey from Year 3 (elementary school grade 6, 2012) to Year 4 (middle school grade 1, 2013) were used. SPSS for Windows 20.0 and HLM 7.0 were used for analysis. Subjects for inquiry were as follows:
Firstly, how do youths’ happiness change over time as they grow older?
Secondly, what effects do social, cultural and economic capitals have on the initial values of youths’ happiness?
Thirdly, what are variables that influence change in individual youths’ happiness over time? Key results of the study are summarized as follows:
Firstly, youths’ happiness (satisfaction with living and the feeling of happiness) declines over the period from elementary school grade 6 to middle school grade 2.
Secondly, variables that influenced the initial values of youths’ satisfaction with living included gender, satisfaction with school results, father’s educational level, abusive upbringing, permissive upbringing, and parents’ interests in friends. Variables that influenced the initial values of youths’ happiness included gender, father’s employment, satisfaction with school results, abusive upbringing, permissive upbringing, unguarded time after school, and reading time on school days.
Thirdly, variables that influenced change in youths’ satisfaction with living included gender, father’s employment, satisfaction with school results, abusive upbringing, permissive upbringing, unguarded time after school, and reading time on school days, and variables that influenced change in youths’ happiness included gender, satisfaction with school results, abusive upbringing, and permissive upbringing.
Conclusions and recommendations were drawn based on these results.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 5
- 국문초록 ... 7
- 연구요약 ... 9
- 목차 ... 14
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 16
- 제Ⅰ장 서론 ... 17
- 제Ⅱ장 이론적 배경 ... 21
- 1. 행복 연구의 전반적 경향성 ... 23
- 2. 사회자본, 문화자본, 경제자본 ... 23
- 3. 사회자본, 문화자본, 경제자본과 행복 ... 24
- 1) 사회자본과 행복 ... 24
- 2) 문화자본과 행복 ... 25
- 3) 경제자본과 행복 ... 25
- 4. 연령과 행복 ... 26
- 제Ⅲ장 연구방법 ... 27
- 1. 연구문제 ... 29
- 2. 분석자료 및 분석대상 ... 30
- 3. 분석방법 및 분석 모형 ... 30
- 4. 변인의 측정 ... 31
- 제Ⅳ장 연구결과 ... 33
- 1. 연구대상 일반특성 ... 36
- 2. 주요 변인자료 ... 37
- 3. 상관관계 ... 51
- 4. 연구모형 분석 ... 53
- 1) 기초모형 ... 55
- 2) 조건모형 ... 58
- 제Ⅴ장 결론 및 제언 ... 75
- 1. 요약 ... 77
- 2. 결론 및 제언 ... 81
- 참고문헌 ... 85
- Abstract ... 91
- 끝페이지 ... 100
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.