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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
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연구책임자 | 김정석 |
참여연구자 | 강동훈 , 김무선 , 이덕희 , 문지호 , 고태훈 , 임재용 , 표석훈 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 | 2015 |
주관부처 | 미래창조과학부 KA |
사업 관리 기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
등록번호 | TRKO201600002102 |
과제고유번호 | 1711033290 |
DB 구축일자 | 2016-05-28 |
키워드 | 첨단 신소재,난연 마그네슘,복합소재,콘크리트,나노소재Advanced materials,Fire-resistant magnesium,Composite materials,Concrete,Nano materials |
□ 첨단 철도차량소재의 고성능화 및 고기능화 핵심 기초기술 개발
○ 난연 마그네슘 합금 적용하여 알루미늄 대비 22% 경량화 달성
○ 국내최초 철도차량용 난연 마그네슘 합금 빌렛 주조, 중공재 압출
○ 철도차량용 난연 마그네슘 합금 최적용접조건 도출
○ RTM 해석 모듈과 구조해석 모듈 연계 복합소재 대차 성형시간 30% 단축 설계안 도출
□ 첨단 인프라 소재의 고성능화 및 고기능화 핵심 기초기술 개발
○ 경제성30% 확보된 압축강도 150MPa이상 저비용 초고강도 콘크리트 배합기술
○ 공극 최
□ 첨단 철도차량소재의 고성능화 및 고기능화 핵심 기초기술 개발
○ 난연 마그네슘 합금 적용하여 알루미늄 대비 22% 경량화 달성
○ 국내최초 철도차량용 난연 마그네슘 합금 빌렛 주조, 중공재 압출
○ 철도차량용 난연 마그네슘 합금 최적용접조건 도출
○ RTM 해석 모듈과 구조해석 모듈 연계 복합소재 대차 성형시간 30% 단축 설계안 도출
□ 첨단 인프라 소재의 고성능화 및 고기능화 핵심 기초기술 개발
○ 경제성30% 확보된 압축강도 150MPa이상 저비용 초고강도 콘크리트 배합기술
○ 공극 최소화 소재 도출을 통한 고내구성 콘크리트 배합기술 개발
○ 발열시스템 경량화를 위한 발진부 소형화 및 탈형 강도 도달시간 30% 저감
□ 나노소재 적용을 위한 핵심 기초기술 개발
○ 3차원 탄소나노 구조체 기반 EMI 차폐 물질(차폐효율 50dB 이상) 합성
○ 3차원 그래핀 메쉬형 압전저항센서(감도 600% 이상) 개발
○ 나노시멘트 모르타르 시편 강도시험 수행 및 강도변화 원인 규명
Ⅳ. Key results
1. Development of high performance technology and multi-functionalization of advanced materials for rolling stock
○ 22% weight reduction compared with aluminium alloy by the application of non-flammable magnesium alloy in rolling stock structures
○ Billet casting, profile ext
Ⅳ. Key results
1. Development of high performance technology and multi-functionalization of advanced materials for rolling stock
○ 22% weight reduction compared with aluminium alloy by the application of non-flammable magnesium alloy in rolling stock structures
○ Billet casting, profile extrusion of non-flammable magnesium alloy for rolling stock structures
○ Finding of optimum welding conditions of non-flammable magnesium alloy
○ Development of a simulation model for temperature distribution and crack initiation prediction in welding region
○ Suggestion of fire safety regulation for the railway vehicle made of non-flammable magnesium alloy
2. Development of high performance technology and multi-functionalization of advanced materials for railway infrastructure
○ Development of low cost ultra high performance concrete having compressive strength higher than 150 MPa
○ Development of high performance concrete with enhanced durability by minimizing capillary pore
○ Minimization of heat source parts for lightweight microwave heating system of concrete curing, and reduction demolding time by 30%
3. Development of fundamental technology using Nano materials for railway applications
○ Synthesizing of EMI shielding materials based on 3-D carbon Nano structures
○ Development of a 3-D mesh-type graphene piezoelectric sensor
○ Development of cement mortar using Nano materials and characterization of strength development
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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