보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
정은미
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2011-02 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201600011872 |
DB 구축일자 |
2016-11-26
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초록
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이 연구는 국내외 다양한 로컬푸드 운동의 사례를 농산물 유통과 유통주체의 관점에서 분석하여 로컬푸드의 실체를 파악하고 지역의 로컬푸드시스템 구축 방안을 모색하는데 목적이 있다.이를 위해 각국의 로컬푸드, 즉 일본의 지산지소(地産地消),이탈리아 슬로우푸드(Slow Food),미국 CSA(Community SupportedAgriculture)등이 발생하게 된 배경과 범위, 활동내용을 정리하였다. 그 결과, 로컬푸드는 일정 지역범위에 한정된 개념이라기보다 먹을거리 생산과 소비에 지속가능성을 추구하는 새로운 관계라는 점이다.
우리나
이 연구는 국내외 다양한 로컬푸드 운동의 사례를 농산물 유통과 유통주체의 관점에서 분석하여 로컬푸드의 실체를 파악하고 지역의 로컬푸드시스템 구축 방안을 모색하는데 목적이 있다.이를 위해 각국의 로컬푸드, 즉 일본의 지산지소(地産地消),이탈리아 슬로우푸드(Slow Food),미국 CSA(Community SupportedAgriculture)등이 발생하게 된 배경과 범위, 활동내용을 정리하였다. 그 결과, 로컬푸드는 일정 지역범위에 한정된 개념이라기보다 먹을거리 생산과 소비에 지속가능성을 추구하는 새로운 관계라는 점이다.
우리나라 로컬푸드 판매활동의 사례는 강원 원주 새벽시장과 충북 청주 농민장터,전국여성농민회 제철꾸러미 사업을 살펴보았다.로컬푸드의 판매활동은 생산자측의 적극적인 판매행위가 중심이지만 소비자의 행위는 그 활동내용에 따라 큰 차이가 있다.생산자와 소비자의 물리적 거리가 가까운 새벽시장이나 농민장터는 농산물의 단순 거래이지만 계약거래인 제철꾸러미 사업은 소비자의 적극적인 소비행위가 거래를 성립시키는 주요 요인이다.로컬푸드 학교급식의 사례는 전남 나주시와 경기 양평군을 살펴보았다.동일 주체가 동일 지역을 순회 수집하고 분산하는 경기 양평의 학교급식이 전남 나주보다 물류비가 적게 소요된다.학교급식에서 지역산 농산물 이용은 많은 장점에도 불구하고 지역농산물의 생산-소비 불균형과 지역 내 농산물 유통체계가 정비되지 못하였기 때문에 제대로 성립하지 못하고 있는 것이 사실이다.
우리나라의 식량자급은 2008년 현재 공급열량 기준 48.7%에 불과하므로 의욕적으로 로컬푸드시스템을 추진하려고 해도 모든 품목을 지역산 농산물로 공급하기는 곤란하다.그러므로 우리나라에서 지역산 농산물의 생산과 소비라는 물리적 거리의 단축은 큰 의미가 없다.그 대신 농산물 상거래에서 생산자와 소비자가 필요로 하지만 충족되지 않는 내용, 즉 기존 농산물 유통시스템이 제공하지 못하는 생산과 소비의 사회적 거리를 단축시키는 방안이 필요하다.곧 지속가능한 농업을 추구하는 것이 우리나라 로컬푸드가 지향해야 할 내용이다.
따라서 로컬푸드 활동으로 소비자의 지지를 얻고 소비자 수요를 반영한 농산물을 생산하기 위해서는 지역농업에 대한 생산자와 소비자의 공통인식이 필요하다. 로컬푸드시스템이 성립하기 위해 필요한 기본사항을 점검하고 담당 주체(생산, 유통, 가공, 소비)의 역량과 시기별,품목별 발생할 문제에 대응하여 해결할 수 있는 협의체 구성이 요구된다.지역 내에서 생산자와 소비자의 관계복원이 우선되어야 협의를 통해 실천 방안을 도출할 수 있다.
로컬푸드 관련 지원은 지속가능한 농업 생산과 소비를 고려하는 지역 생산자나 소비자 조직 등 주체가 분명할 때 시행되어야 한다.로컬푸드를 위한 지원의 내용은 시설,설비 등 하드웨어보다 정보, 시스템 등 소프트웨어가 우선되어야 하고, 지원 방법은 협의체의 의결을 거쳐 현물지원을 원칙으로 하며, 교육, 정보 제공 등의 노하우나 관련시설 환경 정비 지원, 생산과 소비의 연결을 위한 정보교환의 장을 마련하는 것 등이다.이러한 지원 방법은 생산을 장려하는 내용보다 지역 소비자운동이 지역공동체의 건전한 유지·발전을 위해 원활한 소비 활동이 이루어지도록 지원하는 내용이다.
Abstract
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The purpose of this study is to examine the current situation of the local food movement and explore ways to build a local food system from the standpoint of distribution of agricultural products. To this end, this study summarized the background, scope, and contents of the local food movement in va
The purpose of this study is to examine the current situation of the local food movement and explore ways to build a local food system from the standpoint of distribution of agricultural products. To this end, this study summarized the background, scope, and contents of the local food movement in various countries, such as "Jisan Jishou (local production for local consumption)" of Japan, "Slow Food" of Italy, and "Community Supported Agriculture" of the U.S. "Local food" or "local food movement" signifies a new relationship that seeks sustainability of production and consumption of food, rather than a concept focused on specificity of a region.
For some examples of local food marketing in Korea, this study examined an early morning market in Wonju, Gangwon Province, a farmers' market in Chungju, Chungbuk Province, and a local food package delivery project of a women farmers' association. The sales activities of the local food movement are centered around active marketing by producers, but the purchase patterns of consumers vary greatly depending on the content of consumption. In the case of early morning markets and farmers' markets, which are physically close to producers and consumers, agricultural products are sold through simple transactions; but in the case of the local food package delivery service, which is based on contractual transactions, active participation by consumers plays a key role in the conclusion of a transaction. As for the examples of local food being provided to schools, this study examined Naju City in Jeonnam Province and Yangpyeong County in Gyeonggi Province, and found that it costs less to supply school meals in Yangpyeong than in Naju since a same supplier makes a tour in the same region to collect and distribute food supplies. It is true that despite many benefits the use of local agricultural produce for school meals is not properly established because the amount of agricultural produce consumed is small and the local distribution system is not properly maintained.
Since the food self-sufficiency rate of Korea in terms of calorie intake stands at mere 48.7% as of 2008, it is difficult to supply all food items with local produce even if one desires to build a local food supply system ambitiously. Therefore, it is necessary to prepare ways that can reduce the social distance, rather than the physical distance, between producers and consumers, and provide services that are not provided by the existing agricultural distribution system, but are needed by producers and consumers alike.
Thus, in order to earn the support of consumers through the local food movement and meet the demand for agricultural products, it is necessary that producers and consumers have common understanding of local agriculture. In order to establish a local food system, it is necessary to create a consultative body that can check the basics of a local food system, raise the competency of key players of the food system (from production to distribution, processing, and consumption), and solve problems that may occur at different times on item basis. The producer-to-consumer relationship should be restored, and only then can an action plan be drawn up through consultation.
Support for local food should be provided only when one can clearly identify the target of support (such as local producers and consumer organizations) for sustainable agriculture. In principle, the support for local food should be provided to software first, rather than hardware, in the form of material support by the decision of a consultative body. Also, information exchange forums should be prepared to connect production with consumption.
Such support measures are to encourage sound consumption and promote consumer movement for sustainable development of local community.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머 리 말 ... 3
- 요 약 ... 4
- ABSTRACT ... 6
- 목차 ... 8
- 표목차 ... 10
- 그림목차 ... 11
- 제1장 서 론 ... 12
- 1.연구 필요성과 목적 ... 12
- 2.선행연구 검토 ... 14
- 3.연구 방법 ... 16
- 4.연구 내용 ... 17
- 제2장 로컬푸드의 배경과 범 ... 18
- 1.로컬푸드의 등장 ... 18
- 2.로컬푸드의 배경 ... 22
- 3.로컬푸드의 범위와 활동 내용 ... 26
- 제3장 로컬푸드의 운영 실태 및 사례 비교 ... 32
- 1.로컬푸드의 운영 실태 ... 32
- 2.로컬푸드의 사례 비교 ... 59
- 3.로컬푸드의 장점과 한계 ... 65
- 제4장 로컬푸드시스템의 구축방안 ... 70
- 1.로컬푸드시스템 구축의 기본 방향 ... 70
- 2.로컬푸드시스템 구축을 위한 시사점과 적용모델 ... 79
- 3.지역경제 활성화를 위한 로컬푸드시스템 구축방안 ... 90
- 제5장 요약 및 결론 ... 98
- 부록 1 일본 지산지소 정책과 현황 ... 104
- 부록 2 일본 지산지소의 사례 ... 113
- 참고 문헌 ... 117
- 끝페이지 ... 119
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