보고서 정보
주관연구기관 |
한신대학교 산학협력단 |
연구책임자 |
이경숙
|
참여연구자 |
김명식
,
채진영
,
박진아
,
윤영숙
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
주관부처 |
보건복지부 |
사업 관리 기관 |
보건복지부 |
등록번호 |
TRKO201600016076 |
DB 구축일자 |
2016-12-17
|
키워드 |
보육교사,보육 스트레스,상담 프로그램child care teachers,child care stress,counseling program
|
초록
▼
Ⅳ.연구결과
1.양적 기초 실태조사
○ 보육교사의 일상스트레스는 연령이 낮은 집단에서,근무경력이 5-7년 정도에서,최종학력이 낮을수록,국공립어린이집에 근무할수록,담당 영유아의 연령이 높을수록,담당 영유아수가 많을수록 일상스트레스가 높았음.보육교사의 직무 스트레스는 여러 일반적 배경 요인에 따른 차이를 보이지 않았음
○ 보육교사의 교사효능감은 연령이 많을수록,근무경력이 많을수록,최종학력이 높을수록 효능감이 높았음
○ 보육교사가 인간관계와 주변상황에 대한 보다 나은 이해를 통해 스트레
Ⅳ.연구결과
1.양적 기초 실태조사
○ 보육교사의 일상스트레스는 연령이 낮은 집단에서,근무경력이 5-7년 정도에서,최종학력이 낮을수록,국공립어린이집에 근무할수록,담당 영유아의 연령이 높을수록,담당 영유아수가 많을수록 일상스트레스가 높았음.보육교사의 직무 스트레스는 여러 일반적 배경 요인에 따른 차이를 보이지 않았음
○ 보육교사의 교사효능감은 연령이 많을수록,근무경력이 많을수록,최종학력이 높을수록 효능감이 높았음
○ 보육교사가 인간관계와 주변상황에 대한 보다 나은 이해를 통해 스트레스에 대처하는 문제 중심 스트레스 대처방식은 연령이 높을수록,최종학력이 4년제 대학일 때 더 많이 사용하였으며,심리적 증상을 감소시키기 위한 정서중심 스트레스 대처방식은 연령이 높을수록 더 많이 사용하고 있었음
○ 보육교사의 우울은 연령이 낮을수록,국공립 어린이집교사에게서 높았고 감정불능정도는 교사의 연령이 어릴수록 높았음
○ 보육교사의 근무환경의 제도적인 개선을 위한 요구도 순위에서 1순위는 ‘어린이집 노동량과 근로시간의 경감 및 개선’2,3순위는 ‘교육,복지,사회적 인식의 증대로 인한 보육교사로서의 자존감과 긍지를 느낄 수 있는 다양한 제도개선’,‘대체교사의 적극적 활용을 위한 금전적 지원’,4순위는 ‘호봉이 높은 보육교사들도 원하면 계속 근무할 수 있도록 공정한 처우와 제도 개선’,5순위는 ‘입소 전 영유아의 발달 문제 및 지연 여부 평가 실시’였음
2.질적 기초 실태 조사
○ 보육스트레스 요인으로 퇴근시간이 일정하지 않는 근무형태와 서류 등 과중한 업무와 높은 아동 대 교사의 비율,부모와의 부정적 관계경험,늘어나는 사회 정서적 문제행동 원아,CCTV 설치,평가인증과 관련된 스트레스가 높았음.
○ 문제 아동 발생 시 영유아상담전문가가 어린이집에 직접 파견 되어 지원하는 관찰과 교사자문,부모 상담과 아동심리치료 등 원스톱(one-stop)시스템의 필요성과 보육교사가 아동의 문제행동을 정확히 파악할 수 있는 프로그램 개발, 부모대상 어린이집 이용 필수 매뉴얼 개발을 제안함
○ 보육교사의 스트레스 해소방법은 원아로부터 얻는 기쁨,가족과 친구로부터 얻는 위안,휴기,여행 등이었으나 매우 일시적이고 스트레스가 지속적으로 쌓이므로 근본적인 대책이 필요하다 호소함
○ 보육교사 스트레스 조절 상담 프로그램 접근법으로,상담심리치료,미술치료, MBTI실시,심리상담,문제아동에 대한 대처방법,문제아동 부모 상담기법, 분노조절과 표출방법,역량강화,스트레스관리,우울증 관리,개인 상담,동료집단상담 프로그램,좋은 연수원에서의 힐링 프로그램을 제안함
○ 보육교사의 스트레스 조절 상담 프로그램 시기와 방식에서 워크샾 형식,종일직무교육과 같은 대집단교육 형식,평일 근무시간 활용,연차별 교사 의무교육으로 지정을 제안했고,상담 진행자로는 상담전문가나 보육현장을 잘 아는 아동학 전공자를 제안함
○ 보육교사 스트레스 조절 상담 프로그램 참여하고 싶은 이유는 유아 보육에의 도움과 자신의 정서완화와 동료와의 공감을 통한 힐링,부모와 사회의 인식 개선 증가임
3.보육 스트레스 조절 상담 프로그램 개발
○ 기초 실태 조사 결과를 바탕으로 보육교사의 현재 스트레스 특성과 보육현장 요구에 맞춘 보육교사를 위한 보육 스트레스 관련 통합적 상담 프로그램 개발
-프로그램 명 :샤이닝 티쳐 프로그램(Shining TeacherProgram)
-대상:보육기관(민간,가정,국공립,직장어린이집 등)에 근무하는 보육교사
-진행:집단상담(4-15명 내외)또는 개인상담 두 가지 형태로 모두 실시가능
총 8회기 구성:1단계 (보육 스트레스 및 대처행동 인식 단계,1-3회기)
2단계 (보육 스트레스 대처행동 상담 및 훈련 단계,4-7회기)
3단계 (보육 스트레스 조절 단계,8회기)
-상담자 조건:개인 및 집단상담 경력과 보육교사 업무와 보육현장에 대한 이해를 충분히 갖춘 전문상담자로서 개발된 본 프로그램에 관해 연수 후 매뉴얼을 이용하여 진행
○ 보육교사 보육 스트레스 조절 상담프로그램 효과 검증
-보육 스트레스 조절 상담프로그램에 참여한 실험집단은 비교집단이나 통제집단 보육교사에 비해 프로그램 실시 후 직무스트레스가 감소하였으며,스트레스 대처 능력과 분노 통제력은 증진되었고,보육효능감도 증가하였음
-이 결과에 따라,본 프로그램은 다른 기존에 사용되는 스트레스 조절 프로그램에 비해 보육교사의 스트레스 조절에 효과적임이 증명되었음
Abstract
▼
IV. Result
1. Quantitative investigation into the state
● Daily life stress of day care center teachers was higher among teachers who were younger, had working experience of five to seven years, had a lower level of education, worked at government and public day care centers, were taki
IV. Result
1. Quantitative investigation into the state
● Daily life stress of day care center teachers was higher among teachers who were younger, had working experience of five to seven years, had a lower level of education, worked at government and public day care centers, were taking care of older children, and had a higher number of children to take care of. Their job stress did not vary depending on general background factors.
● Teacher efficacy was higher among teachers who were older, worked longer, and had a higher level of education.
● The problem-based method by which teachers coped with stress through better understanding of interpersonal relations and circumstances was more adopted by teachers who were older andwhose highest level of education was four-year universities. The emotion-based method to lessen psychological symptoms was more used among older teachers.
● Depression was higher among younger teachers and teachers who worked at government and public day care centers. The degree offailure to express emotion was higher among younger teachers.
● In terms of the demands for institutional improvement of working environment of day care center teachers, reduction and improvement of work amount and hours was the highest followed by institutional improvement to enable teachers to feel pride and self-esteem for their work through increased awareness of education, welfare, and social recognition, financial support by active use of substitute teachers, fair treatment and employment to allow teachers, who wereat a higher step in the salary scale, to continue to work if they wanted, and assessment of children in terms of developmental problems before entering day care centers.
2. Qualitative investigation into the state
● Reasons of chil dcare stress included working conditions where quitting time was not regular, too much work including paper work, high teacher-to-child ratio, experience of negative relations with parents, increasing number of children with social and emotional problem behaviors, installation of CCTV, and evaluation.
● Suggestions to reduce job stress of teachers included observation of day care centers by professional counselors for young children and their advice to teachers when children with problem behaviors were found, one-stop system including parent counseling and child psychotherapy, programs to help teachers to identify problem behaviors of children accurately, and manuals for parents to use day care centers.
● Job stress of teachers was relieved by joy they get from children,comfort they get from friends and families, leave, and travels. These methods are very temporary and cannot remove job stress of teachers completely, raising a need for more fundamental measures to tackle their job stress.
● Counseling programs suggested to control job stress of day care center teachers included psychotherapy, art therapy, administration of MBTI, counseling, measures to take of children with problems, counseling technique for parents of children with problem behaviors, anger control and expression methods, capability strengthening, stress management, depression management, individual counseling, group counseling with colleagues, and healing programs provided at high-quality training centers.
● In terms of the timing and method of counseling programs to control job stress of teachers, workshops, collective training like all-day job training, training during regular work hours on weekdays,and required annual training were suggested. For qualification of counselors, professional counselors or experts of child studies who had in-depth knowledge of situations at day care centers were demanded.
● Reasons why teachers wanted to participate in counseling programs to control job stress were to get help for child care, relieve their emotions, obtain healing via sympathy with colleagues, and improve recognition of parents and society.
3. Development of a counseling program to control child care stress
● Based on the findings from investigation into the state of day care centers, an integrated counseling program was developed for child care teachers to address characteristics of their job stress and their actual needs rising from actual child care at day care centers.
- Program title: Shining Teacher Program
- Targets: Child care teachers working at day care centers (private, home-based, government and public, and workplacenurseries)
- Method: Individual and group (four to 15 teachers) counseling
Eight sessions:
Step 1 (1st to 3rd session): Recognize child care stress and countermeasures.
Step 2 (4th to 7th session): Provide counseling to cope with child care stress and conduct training.
Step 3 (8th session): Manage child care stress.
- Qualification of counselor:
A professional counselor with experience of individual and group counseling and sufficient knowledge of work of teachers and actual child care situation will be trained for the integrated counseling program and conduct counseling based on the manual.
● Verification of effectiveness of the counseling program
- Teachers in the experimental group reported a lower level of job stress after they participated in Shining Teacher Program than teachers in the comparative and control groups. Their ability tocope with job stress and control anger was improved and their teacher efficacy was also increased.
- The findings proved that the counseling program was be more effective in controlling job stress of day care center teachers thanother programs.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 요 약 문 ... 3
- Executive Summary ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 12
- 그림목차 ... 13
- 제 1장 서 론 ... 14
- 제 1절 연구의 필요성 ... 14
- 제 2절 연구의 목적 ... 17
- 제 3절 연구 내용 ... 18
- 제 4절 연구 방법 ... 20
- 제 2장 보육교사 보육 스트레스에 관한 실태조사 ... 21
- 제 1절 연구대상 ... 21
- 제 2절 연구방법 ... 24
- 제 3절 연구결과 ... 29
- 제 3장 보육교사 보육 스트레스 조절 상담 프로그램 개발 및 효과성 검증 ... 47
- 제 1절 프로그램 개요 ... 47
- 제 2절 프로그램 개발 ... 47
- 제 3절 프로그램 효과성 검증 ... 55
- 제 4장 논의 및 제언 ... 63
- 제 1절 결과 요약 및 논의 ... 63
- 제 2절 프로그램 활용에 관한 제언 ... 70
- 참고문헌 ... 71
- 부록 ... 74
- 끝페이지 ... 94
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.