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Kafe 바로가기주관연구기관 | 경북대학교 KyungPook National University |
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연구책임자 | 김화중 |
참여연구자 | 허동수 , 김규한 , 박원경 , 안성모 , 정원무 , 권혁문 , 최병욱 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-12 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201700000496 |
DB 구축일자 | 2017-09-20 |
키워드 | 인공리프.다기능.블록.해안 침식.친환경.Artificial reef.Multi-function.Block.Coastal erosion.Eco-friendly. |
○ 블록형상에 대한 기능별 메커니즘 확립 및 인공리프의 성능 극대화 기술 개발
- 다기능 인공리프의 최종 형상에 따른 파랑제어 검토 및 성능 극대화 방안 도출
○ 파랑제어기능, 어초기능, 제체피복기능 등을 겸비한 다기능블록의 최적형상 개발
- 개발된 블록의 최종 형상 및 성능검토 결과
- 다기능 인공리프 최적평면배치 검토 기준 수립
○ 동해안 해역의 적용성을 고려한 경제적 설계기술 개발
- 인공리프 시공·및 설계사례집
- 다기능 인공리프 최적단면형상 설계 가이드라인
- 다기능 인공리프 최적
○ 블록형상에 대한 기능별 메커니즘 확립 및 인공리프의 성능 극대화 기술 개발
- 다기능 인공리프의 최종 형상에 따른 파랑제어 검토 및 성능 극대화 방안 도출
○ 파랑제어기능, 어초기능, 제체피복기능 등을 겸비한 다기능블록의 최적형상 개발
- 개발된 블록의 최종 형상 및 성능검토 결과
- 다기능 인공리프 최적평면배치 검토 기준 수립
○ 동해안 해역의 적용성을 고려한 경제적 설계기술 개발
- 인공리프 시공·및 설계사례집
- 다기능 인공리프 최적단면형상 설계 가이드라인
- 다기능 인공리프 최적평면배치 설계 매뉴얼
○ 인공리프 설계 및 시공기술 개발
- 인공리프 시공사례집
- 현장시공기술 개발 및 개선 (거푸집)
- 인공리프 시공매뉴얼
○ 인공리프 실해역 성능평가 및 모니터링
- 인공리프 실해역 성능평가를 위한 모니터링 매뉴얼
○ 해양 설치용 인공리프 블록을 위한 고중량, 고밀도, 다공성 등을 고려한 콘크리트 잠제와 블록 연결재의 개발
- 산업부산물을 이용한 고중량, 고밀도 콘크리트 기술
- 해양 환경하에서의 콘크리트의 고내구화 기술
- 해양 생태개선을 위한 기능성 콘크리트 기술
- 인공리프 블록 시제품 제작 및 구조 안전성 시험을 통한 해양 환경 적합성 검토
- 해양 환경에 적합한 연결재 소재 선정
- 해양 환경에 적 합한 연결재 개발
○ 친환경 탈형을 위한 콘크리트 및 거푸집 개발
- 해양환경에 적합하고, 오염시키지 않는 유황폴리머콘크리트 개발
- 현장의 오염을 줄이고, 생산성을 향상할 수 있는 인공리프블록 제작용 거푸집 개발
○ CO2 저감형(무시멘트 등) 친환경 콘크리트 개발, 인공리프 블록의 친환경성 평가기준 개발
- CO2 저감형 자극제(CSA) 제조기술 개발
- CO2 저감형(무시멘트 등) 친환경 콘크리트 제조기술 개발
- 인공리프 블록의 친환경성 평가를 위한 시험방법 정립
- 인공리프 블록의 친환경성 평가기준 개발
Results
○ Mechanism Establishment and Maximum Performance Technology Development of Artificial Reef about Block Shape
- Development numerical simulator a coupled model for a two-way analysis of the existing 3-D wave field model(LES-WASS-3D) and newly developed morphodynamic model.
- Develop
Results
○ Mechanism Establishment and Maximum Performance Technology Development of Artificial Reef about Block Shape
- Development numerical simulator a coupled model for a two-way analysis of the existing 3-D wave field model(LES-WASS-3D) and newly developed morphodynamic model.
- Development manual numerical model for analysis interaction between wave, artificial reef and sediment.
○ Development of Complex Function Block Shape and its used hydraulic characteristics of artificial reef.
- Newly developed multi-function block shape using newly developed high-density, high-density and porous environment-friendly materials.
- Verification artificial reef of Wave Resistance Performance and optimum function used development block.
○ Development of artificial reef design and construction technology considering the target sea area
- Evaluation of detailed construction conditions and development of construction technology for each process.
- Design criteria for block utilization developed for East coast characteristics.
○ Development of concrete submerged blocks considering heavy weight, high density and porosity and block connections for artificial reef block for marine installation.
- Development of marine concrete material with density of 2.6(or more) and strength of 40 MPa(or more) using industrial by-product(steel slag).
- Development of connection method and performance review for connecting artificial reef block to ground using various methods such as suction file method, wedge type connecting method, block mattress method and shape adjustable mat method.
○ Development of concrete and formwork technology that can prevent pollution of marine environment based on materials and facilities capable of eco-friendly production.
- Development of a form with Teflon coating layer capable of form removal without form release agent.
○ Development of environmentally friendly concrete with CO2 reduction type(such as non-cement), and development of evaluation criteria of environment friendliness of artificial reef block.
- Practicalization technique achieving 90%(or more) compared with mortar / concrete(OPC) compressive strength(mortar 29MPa, concrete 27MPa, de-moulding strength 5MPa).
- Environmental hazard stabilization technology compared to mortar /concrete(OPC).
( pH 10% reduction, sulfate resistance 10% improvement, below the heavy metal release standard (KSLP))
- Guideline for evaluation of eco-friendliness of concrete considering marine ecosystem(seawater/organism).
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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