보고서 정보
주관연구기관 |
(주)이암허브 |
연구책임자 |
구교영
|
참여연구자 |
방서연
,
김기환
,
송호근
,
방순민
,
이영기
,
김인수
,
이상규
,
서희진
,
김은화
,
박민정
,
최유리
,
김령지
,
안선희
,
김진우
,
김기범
,
김상연
,
Jamal Muqbil Salah Mohammed
,
Qahtan Asaad Abdulkareem Asaad
,
조민정
|
보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
문화체육관광부 Ministry of Culture, Sports and Tourism |
등록번호 |
TRKO201700001992 |
과제고유번호 |
1375026456 |
사업명 |
관광서비스혁신R&D지원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
키워드 |
무슬림친화관광.무슬림관광프로그램.무슬림가이드북.무슬림매뉴얼.권역별 무슬림특성.Muslim Friendly Tour.MFT program.Muslim Guidelines and pocket books to service encounters.Analysis of Muslim friendly tourism character.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700001992 |
초록
▼
문화체육관광부의 중동지역 문화관광 전략시장 집중육성계획(2016)에 따르면 무슬림 관광객은 꾸준히 증가하고 있으나 음식, 숙소, 교통, 쇼핑 등의 인프라 부분에서 무슬림 친화 환경이 구축되어 있지 않아 관광객의 다각화와 지속적인 관광 시장 성장을 위한 새로운 전략이 필요한 상황이다.
이에 따라 한국을 방문한 동남아, 중동 관광객 대상 906명, 국내 6개월 이상 거주하고 있는 무슬림 106명 대상으로 설문을 실시하였다. 1차 설문조사는 2016년 7월1일부터 8월 5일, 2차는 2016년7월20일부터 8월20일까지 4개
문화체육관광부의 중동지역 문화관광 전략시장 집중육성계획(2016)에 따르면 무슬림 관광객은 꾸준히 증가하고 있으나 음식, 숙소, 교통, 쇼핑 등의 인프라 부분에서 무슬림 친화 환경이 구축되어 있지 않아 관광객의 다각화와 지속적인 관광 시장 성장을 위한 새로운 전략이 필요한 상황이다.
이에 따라 한국을 방문한 동남아, 중동 관광객 대상 906명, 국내 6개월 이상 거주하고 있는 무슬림 106명 대상으로 설문을 실시하였다. 1차 설문조사는 2016년 7월1일부터 8월 5일, 2차는 2016년7월20일부터 8월20일까지 4개국(말레이시아,인도네시아,사우디아라비아,아랍에미레이트)의 무슬림을 대상으로 이루어졌다. 또한, 해당 4개국의 관광청, 관광프로그램 개발기관(대학), 여행사 등의 현지 이해관계자 인터뷰를 기반으로 중동 및 동남아 무슬림 관광 시장을 분석하였다.
한국 내 무슬림 관광객과 가장 많이 접촉하게 되는 5개 분야(공항, 숙박시설, 교통, 여행사, 쇼핑센터; 각 부분 레스토랑포함)의 종사자를 위한 무슬림 대응 매뉴얼을 작성하고 최종적으로 무슬림에 최적화된 시범 투어 프로그램을 개발하였다.
( 출처 : 요약서 )
Abstract
▼
■ Research and development of tour programs and guidelines to Muslim friendly tourism(MFT) sectors towards promoting domestic Muslim friendly tourism
■ The R&D project for Muslim friendly tourism is marked significantly to promote Muslim visitors for further Korea tourism market.
Alth
■ Research and development of tour programs and guidelines to Muslim friendly tourism(MFT) sectors towards promoting domestic Muslim friendly tourism
■ The R&D project for Muslim friendly tourism is marked significantly to promote Muslim visitors for further Korea tourism market.
Although global Muslim tourism economy of 1.8 billion Muslim populations has been growing and domestic Muslim tourism is heading to one-million Muslim tourism market South Korea still faces lack of proper good hospitality services and facilities for the Muslim visitors, especially in shopping center, public transportation, hotels and accommodations, airports and travel agencies.
These factors affected directly to the domestic Muslim tourism market so it reached the limit to the expansion of domestic Muslim tourism market. As a result, Muslim visitor’s preference for Korea tourism is getting fallen down.
Therefore, the aim of the project is to raise the quality of Muslim friendly services and visitor’s satisfaction and promote domestic Muslim tourism market through the sub-agendas below;
a. Analysis of four(4) markets’ characters of Saudi Arabia, United Arab Emirates, Malaysia and Indonesia.
b. Researching and developing guidelines to five(5) service encounters included Airport, hotel and accommodation, public transportation, shopping center and travel agencies.
c. Developing specialized Muslim tourism product in Korea
■ Scope of our R&D includes analysis, researching, developing and demonstrating.
This R&D project has been made in three(3) ways;
a. Analysis of Muslim tourism economy in Middle East, East and South Asia
b. Researching and developing five(5) service guidelines and six(6) pocket books on Muslim friendly hospitality
c. Developing demonstration tour package for Muslim
■ The R&D project indicates meaningful and significant results belows;
a. Analysis of Muslim tourism economy in two of Middle East countries(Saudi Arabia and UAE), two of East and South Asia countries(Malaysia and Indonesia)
b. Developing guidelines to five(5) different service encounters with six(6) pocket books; these works are going to be used for employees related to Airport, public transportation, shopping center and accommodations
c. Developing demonstration tour packages according to the markets’ characters; there are three different packages-3N4D, 4N5D and 6N7D- and they are mostly based on local and rural areas; the object of the packages considers regional characters and types of tours;
■ According to the research result, there are several applicable and practical projects related to MFT
Item - Analysis of Muslim friendly tourism character
Practical plan
- Basic information providing for developing MFT program
Item - Strategic marketing plan and market advance strategic plan in MFT
Practical plan
- Building marketing strategy and developing MFT services and Muslim friendly city
- Establishing cooperative business model and promoting investment on MFT
- Promoting South Korea to be joined the global halal market towards the development of Korea economy
Item - Guidelines and pocket books to service encounters
Practical plan
- Establishing cooperative governance on MFT in Korea between steak holders from the public and private sectors
- Improving Korea MFT service development capabilities
- Entering the global halal friendly market through introducing Korea MFT service standard which meets global standard
- Creating employment in MFT service
Item - Development of tour program based on local and rural areas
Practical plan
- Developing and marketing specialized Muslim tour packages for Middle East and Asia Muslim countries.
- Improving and strengthening confidence and capabilities of Korea Muslim friendly hospitality services
Item - Muslim friendly service providing method
Practical plan
- Awareness raising program on Muslim and halal issues
- Establishing local ecosystem for MFT and improving capabilities
- Promoting MFT and vitalizing MICE business
( 출처 : SUMMARY )
목차 Contents
- 표지 ... 1제 출 문 ... 2목차 ... 3제1부 총괄 현황 ... 5 1. 보고서 요약서 ... 7 2. 요 약 문 ... 8 3. SUMMARY ... 10 4. 연구 성과 실적 및 향후 계획 ... 12 5. 참여연구원 현황표 ... 17제2부 연구 결과 ... 19 제1장 연구개발과제의 개요 ... 20 제2장 국내외 기술개발 현황 ... 23 제3장 연구개발 수행내용 및 결과 ... 29 제4장 목표달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 97 제5장 연구개발결과의 활용계획 ... 100 제6장 연구개발과정에서 수집한 해외과학기술정보 ... 102 참고문헌 ... 103끝페이지 ... 107
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.