보고서 정보
주관연구기관 |
한국과학기자협회 |
연구책임자 |
박방주
|
참여연구자 |
김경희
,
김형근
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
연구관리전문기관 |
한국연구재단 National Research Foundation of Korea |
등록번호 |
TRKO201700003000 |
DB 구축일자 |
2018-02-17
|
키워드 |
국가연구개발사업.홍보전략.과학커뮤니케이션.National R&D Projects.PR Strategy.SNS.Science Communication.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700003000 |
초록
▼
이 연구는 이제까지의 국가연구개발사업의 홍보 현황에 대해 알아보고 미디어 및 홍보 환경 변화를 분석해 국가 연구개발의 필요성과 성과를 국민들에게 효과적으로 홍보할 수 있는 전략 방안을 제시하고자 하는 것임.
연구자들이 대중을 위해, 그리고 대중이 과학을 위한 커뮤니케이션을 할 수 있는 쌍방향적인 홍보보다는 장기적이고 계획적인 홍보 전략이 필요. 단편적인 연구성과 발표 보다는 연구개발 정책의 필요성과 의미, 추진과정 등을 장기적인 관점에서 국민들에게 지속적으로 알리는 일이 중요. 둘째로 국민들의 참여를 유도하는 홍보가 필요. 일
이 연구는 이제까지의 국가연구개발사업의 홍보 현황에 대해 알아보고 미디어 및 홍보 환경 변화를 분석해 국가 연구개발의 필요성과 성과를 국민들에게 효과적으로 홍보할 수 있는 전략 방안을 제시하고자 하는 것임.
연구자들이 대중을 위해, 그리고 대중이 과학을 위한 커뮤니케이션을 할 수 있는 쌍방향적인 홍보보다는 장기적이고 계획적인 홍보 전략이 필요. 단편적인 연구성과 발표 보다는 연구개발 정책의 필요성과 의미, 추진과정 등을 장기적인 관점에서 국민들에게 지속적으로 알리는 일이 중요. 둘째로 국민들의 참여를 유도하는 홍보가 필요. 일방적 자료 제공 보다는 네트워크화 된 개인들의 자율적인 선택과 참여를 중시하는 방향으로 홍보 전략이 바뀌어야 함. 셋째, 홍보의 대상과 매체에 따른 맞춤형 홍보 콘텐츠를 개발 제공. 넷째, 다양한 홍보 채널과 수단을 확보해야 함. 특히 대중매체를 대체할 수 있는 새로운 매체로 온라인 및 소셜미디어 홍보 전략을 개발. 다섯째, 홍보분야별로 전문가를 활용하는 전문화된 홍보조직이 필요.
(출처 : 최종보고서 초록 6P)
Abstract
▼
IV. Study Conclusion and Proposals
It is necessary to expand and activate and interactive science communication where researchers work for the public and the public works for sience. The current social media boom can be a viable solution amid the necessity for building a communication platform be
IV. Study Conclusion and Proposals
It is necessary to expand and activate and interactive science communication where researchers work for the public and the public works for sience. The current social media boom can be a viable solution amid the necessity for building a communication platform between science and technology and the public. Moreover, we should abandon simple publicity of science and technology in terms of academic performance or the contribution to the national economy and industrial progress, rather seeing it as a tool for a healthy life and human convenience.
Departing from the existing publicity mechanism of passive, unilateral, and simple exposure via mass media, we should actively embrace a new paradigm in tune with the web 2.0 generation focusing on participation. We should reinforce customized publicity for efficient and interactive communication in terms of publicity target, medium, and message. We should also discard the conventional spokesperson system, briefing, and press room for the mass media. We can greatly improve such backward publicity conditions through the rapid distribution and expansion of new media across cable, satellite, IPTV, and DMB and the prevalence of personal digital media led by the smart phone. Rather than relying on a single medium, we should adopt the concept of One Source Multi Use (OSMU) to execute a systematic strategy for comprehensive planning and operation of multiple media.
Accordingly, we should set precise publicity targets for R&D projects and policies to offer differentiated and customized publicity. Publicity targets should cover every social spectrum, including direct recipients of R&D projects like science and technology manpower across universities, research institutes, and industry, with companies directly utilizing R&D performances, and the public benefiting from R&D outcomes.
First, we should enhance the mindset of researchers about publicity activities. We should develop extensive publicity and education programs to heighten their mindset about publicity activities. An incentive scheme should be also set in motion for those actively joining publicity activities.
Second, we should ensure working media coverage conditions and professional education for news reporters. Science reporters should get opportunities for domestic and overseas training support as well as regular cultivation, education, and discussion about scientific and technical expertise. Advisers on large-scale projects should be encouraged to join diverse events as lecturers, contributors, and discussants. Moreover, we can install a comprehensive information center for providing and diffusing information on wide-ranging research performances for the media.
Third, we can raise public awareness of research performances by delivering information online with the general public. Online discussion space should be available for practical participation of rationally hostile groups, and rationally friendly groups should be allowed to present proposals for policy publicity via policy-related newsletters or e-mails or act as part of support groups operating via the SNS media.
Fourth, we should undertake specialization and reinforcement of publicity departments. We should nurture publicity personnel into becoming science communicators endowed with expertise and scientific knowledge. The number and expertise of publicity manpower gathers momentum with the growing importance of national R&D projects and the diversification of publicity patterns. It might be good to form a publicity committee for exchange of views between publicity personnel and research experts.
Based on the above outcomes, this study presents several proposals:
First, we require a long-term and systematic publicity strategy instead of a one-sided publicity strategy focusing on simple exposure. Rather than the partial release of R&D performances, it is crucial to provide the public with ongoing updates on the necessity, meaning, and execution processes of R&D policies over the long haul.
Second, we require a publicity strategy to galvanize public participation. It should shift its focus from unilateral data provision into autonomous choice and engagement by networked individuals.
Third, we should develop customized publicity contents tailored to a specific publicity target and medium.
Fourth, we should secure diverse publicity channels and tools. We should devise online and social media publicity strategies for science and technology including national R&D projects, thereby appealing to the web 2.0 generation via a new medium replacing the mass media.
Fifth, we require a specialized publicity organ tapping into multi-sectoral publicity experts‘ We need to install a national council for R&D publicity and consultation within the National Research Foundation of Korea with the involvement of research institutes, universities, government agencies, science and technology manpower, journalists, and civic or social groups.
(출처 : SUMMARY 12P)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 4
- 최종보고서 초록 ... 6
- 요약문 ... 8
- SUMMARY ... 12
- Contents ... 18
- 목차 ... 19
- 표목차 ... 21
- 그림목차 ... 21
- I. 서 론 ... 22
- 1. 연구의 목적 ... 22
- 2. 연구의 필요성 ... 26
- 3. 연구방법 ... 29
- II. 우리나라 국가 연구개발 사업 홍보 현황 ... 30
- 1. 국가 R&D 연구 개발 사업 추진 현황 ... 30
- 2. 정책 홍보에 대한 이해 ... 32
- 3. 국가 연구개발 사업 홍보 추진 실패 ... 37
- (1) 1990년대 홍보활동 현황 ... 38
- (2) 2000년대 홍보활동 현황 ... 39
- 4. 과학기술 R&D 성과 홍보 ... 42
- 5. 과학언론인 및 연구기관 홍보 추진 실태 분석 ... 47
- (1) 과학언론인 대상 조사 ... 47
- (2) 홍보담당자 대상 설문조사 ... 52
- 6. 선진국의 연구개발 홍보 현황 분석 ... 58
- (1) 미국 ... 59
- (2) 유럽 (EU) ... 64
- (3) 영국 ... 65
- (4) 독일 ... 66
- (5) 일본 ... 67
- III. 매체 및 홍보 환경 변화 ... 68
- 1. 언론기능의 변화 ... 68
- 2. 다매체 시대의 출현 ... 73
- 3. 매스 커뮤니케이션애서 퍼스널 커뮤니케이션으로 변화 ... 74
- (1) 소셜 미디어의 정의 및 종류 ... 81
- (2) 소셜 미디어의 확산 ... 90
- (3) 소셜 마디어와 뉴스소비 ... 95
- 4. 소셜 미디어의 부상 ... 77
- 5. 네트워크 사회와 커뮤니케이션의 변화 ... 97
- 6. 뉴미디어와 시민저널리즘 (Citizen Journalism) ... 101
- 7. SNS 활용한 국내 정책 홍보 현황 ... 104
- IV. 국가 연구개발사업의 홍보 전략 ... 110
- 1. 홍보 수단의 종합적 접근 ... 112
- (1) 방송과 신문보도 ... 114
- (2) 광고 ... 118
- (3) 공익 캠페인 ... 119
- (4) 이벤트 ... 120
- (5) 온라인 및 소셜 마디어 홍보 ... 123
- 2. 홍보 대상별 전략적 홍보 ... 130
- (1) 연구자들의 홍보에 대한 인식 개선 ... 131
- (2) 취재 기자의 보도 환경 조성 및 전문화 교육 ... 133
- (3) 국민 대상별로 눈높이에 맞춘 정보 제공 ... 134
- (4) 홍보 부서의 전문화 및 위상강화 ... 136
- 3. R&D 성과의 효율적 홍보를 위한 세부 추진 전략 ... 138
- (1) 국민 참여형 홍보 전략 ... 138
- (2) 과학기자, 과학자, 연구기관을 연결하는 네트워크 구축 ... 139
- (3) 단계적 목표를 설정하여 체계적 홍보 프로그램 운영 ... 140
- (4) 정보를 다양한 매체를 활용해 효율적으로 배포 ... 141
- (5) 연구 기관의 신뢰성과 위상을 제고 ... 141
- (6) 대국민 이해 제고를 위한 키 메시지 전략 ... 142
- (7) 홍보효과 측정 및 평가 ... 143
- Ⅴ. 결론 및 제언 ... 146
- 참고문헌 ... 155
- 부록 ... 158
- 한국 국방부 소셜미디어 전략 가이드 ... 158
- 중앙행정기관 블로그 활용 가이드 ... 166
- 끝페이지 ... 175
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.